Nieuwe loononderhandelingen gaan
gepaard met moeilijkheden.
Thielen
Duivels der Zee
Brood en
Godsvertrouwen*
apart
mooi klokje
Katholicisme in
Oost-Azië
ernstig bedreigd.
HARMONIE BIOSCOOP
(^ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
Pinksteren.
Indonesië en India trekken één lijn
tegen buitenlandse missionarissen.
RIJEN
Vallei der Adelaars
No. 29 J
6e Zondag na
brengen door de S.E.R. Maar het is te
voorzien, dat men niet te lang op rap
porten kan wachten. Het zijn de arbei
ders, die voor hun rechten vechten en
niet met een dooddoener naar huis ge
stuurd wensen te' worden.
Eerste openbare protesten.
De in India zeer geziene pater d’Souza
S.J. voormalig lid van het Congres,
heeft zich nu in scherpe bewoordingen
uitgelaten over de tegen de missionaris
sen gerichte politiek. Hij heeft de re
gering er ten dele voor verantwoor-
(^ZATERDAG 17 JULI 1954
Sinds meer dan anderhalf jaar doen
zich in Zuid-Oost-Azië grote moeilijk
heden voor met de buitenlandse missio
narissen. Het is daar een uitermate
gevoelige toestand. Het jonge India en
het evenzeer jonge Indonesia willen ge
heel los zijn van de koloniale invloeden,
welke daar eeuwen hebben geheerst,
j De mentaliteit van het Oosten is wel
in sterke tegenstelling met het Westen.
Nu enerzijds het Westen zwakker ge
worden is en van de andere kant in
het Oosten het nationalisme sterker
geworden is, komt de botsing sterker
tot uiting. Er is zelfs een soort roes
ontstaan door de successen, welke men
politiek heeft kunnen bereiken. Het ge
volg daarvan is, dat met het afwijzen
van de Westerse beschaving ook de
godsdienst, welke door het Westen is
gebracht, het Christendom in zekere
mate aan de kant geschoven wordt.
Inderdaad heeft het Oosten een zeer
hoge cultuur, welke voor een groot deel
uit de zeer hoogstaande philosophic
en godsdienst wordt gedragen. Het is
dan ook menselijk gezien zeer wel te
begrijpen, dat men de verbreiding van
het Christendom probeert af te rem
men. Maar van de andere kant heeft
geen enkele Regering of groep het recht
de individuen te verbieden te luisteren
naar de waarheden van het Christen
dom. Dat wordt ook door de grondwet
van deze landen vastgelegd. Helaas
houdt men zich daar niet altijd aan.
In India worden sinds twee jaren de
buitenlandse missionarissen geweerd,
ofschoon zij als helpers van de aanzien
lijke inlandse clerus niet kunnen wor
den gemist.
naar
naar
dige levenswaarheid, die
maar
moeizaam waren. Doch er is een tweede
zaak. De arbeiders zien dus uit naar
een nieuwe loonsverhoging. Hoe zal die
tot stand moeten komen, wil men alle
arbeiders op gelijke manier tegemoet
komen? De oude methode van de ver
plichte loonronde was een efficiënte
manier om de welvaart over allen ge
lijkelijk te verdelen. Maar de werkge
vers hebben in Januari reeds te kennen
gegeven, dat zij er niets voor voelden
nog ooit aan een loonronde mee te wer
ken. Zij stellen zich op het •-
dat zij gerust wel meer loon willen be
talen, maar dan zo, dat de betere
arbeidskrachten het eerst en het meest
zullen worden bevoordeeld. Zij wensen
er van af te komen, dat de zwakkeren
in het productieproces op gelijke voet
worden behandeld met de vaklieden en
geschoolden en hard-werkenden. Dat is
een standpunt, dat voor de algehele
welvaart van het land zeer zeker zijn
redelijke gronden heeft en uit het oog
punt van goede bedrijfsvoering wense
lijk is. Maar er is meer: de werkgevers
willen voortaan bij het verstrekken van
loonverhogingen ook veel meer reke
ning kunnen houden met' de welvaart
in de bedrijfstak zelf. Wanneer in de
metaalindustrie hoge winsten worden
gemaakt, willen de werkgevers gaarne
de arbeiders in dit winsten laten delen.
Als echter gelijktijdig in de textiel ge
ringe winsten worden gemaakt of ver
liezen worden geleden, dan kunnen de
werkgevers in dit vak de arbeiders niet
van de voordelen der anderen laten ge
nieten, om de eenvoudige reden, dat
ook zijzelf daarvan niet profiteren.
Wanneer men de solidariteit in een
bedrijf zo principieel verdedigt, dan
geldt die solidariteit niet alleen in goede
maar ook in kwade tijden. Het is een
oud, onopgelost vraagstuk, hoe men
daar uit kan komen. Van de andere
kant houden ook de arbeiders met recht
vol, dat de arbeiders als economisch
zwakkeren, in zekere mate moeten be
schermd worden tegen deze wisseling
en dat zij niet zonder meer de dupe
kunnen worden van het louter econo
misch gebeuren. Zij zijn mensen en
geen machines.
Naast deze principiële vraagstukken
staat, men bij een nieuwe loonronde
voor de vraag: wordt het leven duur
der? Immers de arbeiders hebben ook
aangevoerd, dat de laatste loonronde
in zekere zin weer teniet wordt gedaan
door niet voorziene prijsstijgingen. In
hoeverre is dat waar? In hoeverre heeft
het slechte weer invloed op de stijging
van etenswaren en dus van het hele
levensonderhoud?
Men ziet gemakkelijk, dat de bespre
kingen over nieuwe loonsverhogingen
voor zeer moeilijke vraagstukken staan,
waarbij de standpunten voorlopig ver
uiteenlopen. Daarom heeft men ge
vraagd eerst een rapport te doen uit-
Er is niemand die het Evangelie van
de wonderbare broodvermenigvuldi
ging niet kent, het is een geliefd, een
voudig en begrijpelijk verhaal.
Maar men kan zich afvragen, hoe-
velen eigenlijk de diepere betekenis er
van doorgrpnden en nog meer, hoe-
velen de les eruit trekken, die ermee
bedoeld is.
En toch, die is zo duidelijk en klaar
maarik geef dat toe, zo moeilijk
toe te passen. Niet minder dan 4000
mensen, die Christus zo maar gevolgd
waren om naar zijn leer te luisteren,
hadden hem zó lang vergezeld, dat zij
eenvoudig niet aan eten gedacht had
den en maar bij hem waren gebleven.
Stelt U eens voor in onze moderne
tijden, dat een of ander bekende per
soonlijkheid, die ons land bezoekt, zo
lang de mensen achter zich aantrekt,
dat ze vergeten te eten. Dat kan niet
meer. Zelfs als onze grote katholieke
redenaars b.v. pater Lombardi en pater
Hörhammer in ons land komen, dan is
het te voren allemaal nauwkeurig in de
kranent aangekondigd. Het duurt zo en
zo lang en dan gaat ieder weer weg.
Zou het langer duren, dan neemt men
proviand mee of de kleine marskramers
komen met hun tentjes en kraampjes
met koffie, worst, brood en. snoep, zo
dat de massa voor een paar centen
altijd wel weer wat te eten heeft. Niet
zo in de tijd van Jezus, de mensen gin
gen eenvoudig het Hem mee, lieten alles
voor wat het was en luisterden naar
Hem.
Maar God verandert de natuur niet
zo snel. Dus kregen deze mensen hon
ger. En toen zeide Jezus tot zijn leer
lingen: „Ik heb medelijden met de
schare, want reeds drie dagen zijn zij
bij mij en hebben niet te eten.”
Zo is God, Hij ziet onze behoeften
het lichaam even goed als die
de ziel. Dat is een heel eenvou-
we helaas
al te weinig echt geloven. Heel
onze berekening, ons vooruitzien, ons
afwegen van voor en tegen is in tegen
strijd met hetgeen Christus van ons
vraagt als een reële katholieke levens
houding.
Hij heeft dat op minstens even bevat
telijke manier ons voorgehouden, toen
Hij de leliën en de bloemen als voor
beeld nam en ons erop gewezen heeft
hoe zij groeien en bloeien zonder dat
zij alles „berekenen”. Maar we geloven
het niet, we durven ons niet in het
avontuur te storten om ook werkelijk
ernaar te leven, omdat we altijd met de
gedachte rondlopen: als het eens niet
waar is, of als God me eens in de steek
laat. Neen we nemen liever ons eigen
lot in handen. Dat vinden we dan toch
maar veiliger.
Wat een belachelijke levenshouding.
Waarom niet op God vertrouwen? Al
zouden wij het niet doen omdat hij
het ons zo nadrukkelijk gevraagd heeft
en omdat hij ons bijv, in de broodver
menigvuldiging een bewijs heeft gele
verd, dan zouden we het toch hierom
moeten doen, wijl ons verstand zegt,
dat het zo beter is. Hij is Vader en Hij
is almachtig, d.w.z. Hij heeft ons on
eindig lief en wil ons dus alles geven,
wat goed voor ons is. En omdat Hij al
machtig is kan Hij het ook. Hij is in
staat om mijn ergste vijand op slag te
laten neervallen of diens haat tegen
mij te laten verdwijnen. Hij kan het
Toen in het begin van dit jaar de
nieuwe loonronde haar beslag gekregen
had, is in de Tweede Kamer door Prof.
Romme een motie ingediend, waarin hij
aandrong op meer vrijheid bij de loon
vorming in de toekomst. Wat Prof.
Romme daar als een soort van wense
lijkheid naar voren heeft gebracht,
heeft men van meet af steeds willen
beschouwen als een principiële wending
in de loonpolitiek van Nederland. Men
herinnert izich, dat Romme zijn motie
ter zijde heeft laten leggen, zonder dat
erover was gestemd. Een beetje onge
wone handelwijze was het wel. maar
een betekenisvolle. Want het was zeker
dat de arbeiders- en werkgeversorgani
saties spoedig weer bijeen zouden ko
men en opnieuw over de lonen te spre
ken zouden hebben. En thans is het
zover gekomen, in de Stichting van de
Arbeid is het vraagstuk ter sprake ge
komen.
De eerste zitting is naar ons ter ore
gekomen is, nogal stormachtig verlo
pen. Uit verschillende uitlatingen van
de heer Middelhuis, de voorzitter van
de Katholieke Arbeidersbeweging, was
in de loop der afgelopen maanden reeds
duidelijk geworden, dat de arbeiders
groter aandeel willen hebben in de al
gemene welvaart. Deze toch is niet on
aanzienlijk.
Ieder heeft wellicht reeds gelezen,
dat de goudvoorraad van de Neder
landse Bank al weer zodanig is, dat het
papieren geld weer voor 100% erdoor
wordt gedekt. Men weet ook, dat onze
handelsbalans zich uitermate gunstig
ontwikkelt. Werkloosheid is er prac-
tisch niet en ondanks het verlies van
Indonesië worden er overal zeer be
hoorlijke winsten gemaakt. Geen won
der, dat de arbeiders, die zich in de
afgelopen jaren vrijwillig offers hebben
opgelegd, nu hun stem laten horen en
gaarne hun deel in de algemene wel
vaart willen hebben. Het is vooral de
K.A.B. geweest, die dit geluid heeft
laten horen, misschien wel een beetje
tot tegenzin van het N.V.V., dat zich
niet zo nadrukkelijk had geuit. Er is dus
een zekere wrijving ontstaan, die haar
oorsprong in de concurrentie heeft ge
vonden. Daar is daarna bijgekomen het
bisschoppelijk Mandement, dat weer
eens nadrukkelijk heeft uitgesproken,
dat het de katholieke arbeiders verbo
den is lid te zijn van het N.V.V. Ook
dat heeft, zoals men weet, een zekere
wrijving tussen de katholieken en socia
listen veroorzaakt en dus ook in de ver
houding tussen N.V.V. en K.A.B.
Waarbij gekomen is, dat het Christelijk
Vakverbond zich aan de zijde ven de
K.A.B. heeft geplaatst en niet aan die
van het N.V.V. Wanneer men bij het
samentreffen van de vakorganisaties dit
voor ogen houdt, heeft men reeds een
reden gezien, waarom de besprekingen
in de Stichting van de Arbeid een beetje
verkeer stilzetten om mijn leven te
redden. Hij kan een brand stante pede
laten doven, Hij kanalles. Hie dik
wijls zeggen wij in het leven niet tegen
elkaar, wanneer wij iets meemaken:
„Hoe is het mogelijk?” Juist dat zijn bv.
de momenten, waarop God ingrijpt
door de meest simpele samentreffen
van omstandigheden. Het behoeven
lang niet altijd wonderen te zijn, inte
gendeel, de meest naturulijk schijnende
omstandigheden liggen evenzeer in
Gods hand, die_ Het Al bestiert.
Zo is er alle reden voor ons om uit
het verhaal van de wonderlijke verme
nigvuldiging van broden te leren, dat
we wat meer op God moeten vertrou
wen.
Weekblad Qilze-Rijen
Dan naar
0 Ruime keuze
koekkoekklokken.
Nieuwstraat 42, Gilze, Tel. 367
Woensdag 21 Juli om 8 uur
met Jack Warner, Nadia Gray
en John Mx. Callum.
spannende achtervolgingsgeschiedenis
in Lapland Toeg. 14 jaar.
van goede kwaliteit
Zoekt U een
Wij verwachten de veel besproken
film„Drie Liefdes” en „Mara Maru".
Zaterdag 17 en Zondag 18 Juli 8 uur
met Rock Hudson, Yvonne de Carlo
en Maxwell Reed.
In prachtige kleuren gefilmd. Hij zette al
les op het spel om de vrouw, die hij lief
had uit de handen van haar vijanden te
redden. Spionnage intrige en ge
heime liefde, tijdens de emotionele jaren
van Napoleons bewind. Toeg. 14 jaar.