Bisschoppelijk Mandement 1954.
Toont naastenliefde door het
voorkomen van excessen
Het mysterie van
het leven
HARMONIE BIOSCOOP
De Zeehavik
No. 26
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
RIJEN
Zij, die gemeend hebben lid van die
Partij te mogen worden, doen dan ook
goed persoonlijk in geweten ernstig na
te gaan of zij de verantwoordelijkheid
van zulk een steun kunnen dragen. Men
ka nu eenmaal een partij niet steunen
en propageren zonder mede verant
woordelijk te zijn voor wat die partij
(^ZATERDAG 26 JUNI 1954
(zeven EN TWINTIGSTE JAARGANG
in het staatkundig vlak doet, of indirect
in het maatschappelijk leven steunt en
bevordert.
53. De bisschoppen stellen dan vast:
(letterlijke tekst).
Ten eerst, dat een doorbraak naar de
Partij van de Arbeid een even grote
afbraak is van de katholieke partij.
Ten tweede, dat de gevolgen van
zulk een doorbraak niet te overzien zijn,
ook en niet het minst ten aanzien van
de verwezenlijking van een katholiek
sociaal programma, waarvan toch zo
ontzaggelijk veel afhangt.
Dit geldt te meer, daar die doorbraak
niet beperkt zal blijven tot de politieke
partij, maar ongetwijfeld zal doorwer
ken naar de socialistische vakbeweging,
de pers en andere terreinen van het
openbare leven.
Ten derde, dat deze Patrij generlei
basis of garantie biedt voor een christe
lijke politiek.
Ten vierde, dat het lidmaatschap van
katholieken in deze Partij ernstige ver
antwoordelijkheid met zich brengt, ook
wegens de steun, welke deze Partij
direct of indirect geeft aan onchriste
lijke stromingen.
Welke subjectief goede bedoelingen
enkele katholieken ook mogen hebben
bewogen om aan de z.g. doorbraak mee
te doen, de bisschoppen zijn van me
ning, dat dit niet de weg is om de
en verkeert onze vrijheid in slavernij.
We zijn dan niet meer dan horigen van
onze laagste driften. Echte vrijheid ligt
geborgen in het gelukkige besef, dat wij
ons door stevige banden met opvattin
gen van fatsoen en moraal in staat we
ten, om alleen maar iets moois van onze
vrije dagen te maken. Al gebeurt het
dan lang niet altijd met opzet, dat wij
onszelf uitstallen als een object van zin
nelijkheid, wij kunnen de verontwaardi
ging begrijpen, die in zulke gevallen
bij anderen over ons gedrag opkomt
Laten we toch vooral niet de vrijheid
om maar precies te kunnen doen en
laten wat we willen ontlenen aan het
feit, dat niemand ons kent, waar we in
de vacantiedagen verblijf houden. Op
die manier immers tonen we weinig
begrip, dat de wortels van uiterlijk fat
soen liggen in het geweten. Van iedere
katholiek kan verondersteld worden,
dat hij dit weet. Daarom is het des te
erger, wanneer de mensen bepaalde
personen om hun onbetamelijk optreden
met de vinger nawijzen en er bij voe
gen: „die zijn nog wel katholiek”. Onze
overtuiging, onze verbondenheid met
die verenigd zijn in de Kerk verplichten
ons, in moreel opzicht ook in de vacan
tie onze stand op te houden. Bovendien
doen we er voor onszelf ook het beste
aan, excessen te vermijden. Wie immers
voelt zich gebaat met gemoedsonrust
welke altijd het gevolg is, als wij de
perken van moraal en fatsoen te buiten
gaan. We moeten als altijd in het leven,
ook in onze vacantie alle zeilen bijzet
ten, om zoveel mogelijk rechtop onze
weg te gaan. Dat betekent te moeten
oppassen, niet door anderen te worden
meegesleurd, die zo ongelukkig zijn alle
normen van moraal en fatsoen, uit het
oog te hebben verloren. Daarmede be
wijzen we ons zelf een grote dienst en
geven we tevens blijk, dat we begrijpen
wat naastenliefde is.
Na er weken op te hebben uitgezien,
is dan eindelijk die blijde dag daar. Die
dag waarop alles ver weggeborgen
wordt in de bureauladen, wat anders
altijd op het bureau staat, de werkkiel
diep in de wasmand verdwijnt en het
uniform of de bedrijfskleding eveens
aan de kant gaan. Op die lang verbeide
dag immers, als de klok een jaar hard
werken heeft uitgeluid, dan breekt de
vacantie aan. De tijd van het zalige
niets doen, of beter gezegd, van precies
doen waar je zelf zin in hebt. Niemand
is er, die ons in die vrije dagen kan
hinderen; vrijwel geen enkele plicht
bindt ons nog aan bepaalde taken. Als
dan de deur van kantoor, fabriek of
werkplaats achter ons dicht valt, dan
halen we eens diep adem. Van binnen
jubelt het dan, want de vacantie is aan
gebroken.
Het is een gelukkige omstandigheid,
dat in onze dagen iedereen die werkt
jaarlijks een of meer weken vrijaf krijgt.
Iedereen heeft er immers recht op en
heeft het ook nodig om enige tijd vrij
en onbelemmerd te kunnen genieten
van natuur of stadsschoon.
Die vrijheid geeft gelegenheid, weer
op adem te komen van alle inspannin
gen, waarmee we een jaar ons werk
nauwgezet verricht hebben. Zijn de vrije
dagen weer verstreken dan voelen we
ons naar lichaam en geest gesterkt en
in staat om weer bergen werk te ver
zetten. Ieder individu is gebaat met
vacantie, maar niet in het minst ook
de hele gemeenschap. Want het komt
aan de maatschappij ten goede, dat
iedere werker gelegenheid krijgt te be
komen van de inspanning van alle dag
en krachten te verzamelen voor hetgeen
nog voor de boeg is.
Het is een lust die vrijheid, welke een
mens in zijn vacantie geniet. Niemand
en niets let ons, om in die tijd juist dat
te gaan doen, wat we anders nooit
maatschappij in christelijke geest op te
bouwen en de door de Paus Pius XI zo
noodzakelijk geachte hervorming der
zeden door te voeren. Zij menen, dat
het onverantwoord is deze weg te gaan.
En indien Zij hier geen sanctie-maatre-
gelen treffen, dan doen Zij dit enerzijds
omdat het hier een betrekkelijk kleine
groep betreft, die boveriuien ook zonder
sancties duidelijk kan weten wat Zij be
doelen, en anderzijds uit een bijzondere
reserve, die Zij willen in acht nemen
tegenover het gebruik van de politieke
vrijheid, en uit grote bezorgdheid voor
het zielenheil van hen, die tot nog toe
aan Hun bisschoppelijk vermaan geen
gehoor hebben gegeven, van wie Zij
hopen, dat zij thans Hun woord zullen
willen verstaan. Zij vertrouwen, dat het
voor iedereen duidelijk zal zijn, wat de
bisschoppen bedoelen en vragen.
54. Tot slot houden de bisschoppen
hun gelovigen voor, dat de gestelde
idealen slechts verwezenlijkt kunnen
worden in de kracht van God. Dit
klemt te meer omdat wij leven in een
wereld waarin naturalisme en materia
lisme de grondslagen ondermijnen van
de oude christelijke beschaving en
waarin het christelijk Europa steeds
meer het karakter krijgt van een hei
dense wereld. Hier moet God helpen,
hier moeten gebed en offer Sacrificie en
Sacrament, waarachtig geloof en waar
achtig leven uit het geloof, de innerlijke
kracht geven om ons zelf en ons open
bare leven te kerstenen.
„Dit is de overwinning, die de wereld
overwint, ons geloof”.
doen. En is de vacantie daar niet juist
voor bestemd? Ons eens helemaal uit
het gewone doen te raken. Natuurlijk
zal niemand ontkennen dat het goed is,
als een mens eens anders kan doen als
hij altijd gewend is en wanneer hij er
eens echt uit is. Maar toch liggen op de
weg, van „het precies doen waar je zelf
zin in hebt en het je niets aantrekken
van anderen”, 1001 gevaren. Niet al
leen voor onszelf, maar ook. voor de
mensen om ons heen. Te licht immers
gaan we in onze vacantie te ver, in wat
we denken ons te kunnen veroorloven.
Het meisje, dat zich anders verant
woord weet te kleden, komt er in die
vrije dagen zo gemakkelijk toe, net een
paar streepjes over de grens van het
toelaatbare te gaan. En de man, die in
zijn gewone doen aan zijn kleding altijd
te herkennen is als een heer, die neemt
het in de vacantie ook niet zo nauw,
en maakt zich met zijn luchtige kleding
eerder weerzinwekkend dan sportief.
Waarom zouden we ons in dit opzicht
beperkingen opleggen, zo wordt door
gaans geredeneerd. Waar we nu zijn
komt toch niemand die ons kent en de
andere vacantiegasten doen het toch
ook niet.
Wanneer we werkelijk menen, dat
het er in de vacantie minder op aan
komt met de opvattingen van fatsoen
en moraal, dan leggen we daarmee ge
tuigenis af van een verkeerd begrip
van wat we onder vrijheid moeten ver
staan. Vrijheid immers, heeft niets met
bandeloosheid te maken, maar is juist
het tegenovergestelde ervan. Wie ech
ter zijn vrijheid wil uitleven in bande
loosheid, die zal de domper op zijn
hoofd krijgen omdat het vrij spel geven
aan zinnelijke lusten, altijd leidt tot na
righeid. We zijn nooit minder vrij dan
wanneer we onze hartstochten boven
onze hersenen laten uitgaan. Dan im
mers verdwijnt iedere vorm van fatsoen
52. (Letterlijke tekst)
Tenslotte stelt het Mandement het
lidmaatschap van de Partij van de Ar
beid aan de orde.
Bij alle reserve, die de bisschoppen
zich opleggen in zake het gebruik van
de politieke vrijheid, en zich houdend
binnen het kader van hun geestelijke
zending menen Zij ook hierover hun
gedachten te mogen en te moeten uiten.
Allereerst constateren Zij, dat door
sommigen verkeerde conclusies zijn ge
trokken uit het feit, dat Zij het lid
maatschap nooit ongeoorloofd hebben
verklaard. In het licht van Hun alge
mene houding en van het belang dat
Zij hechten aan de eenheid der katho
lieken, moet het voor een ieder duidelijk
zijn, dat de kerkelijke overheid ook op
dit punt geenszins zonder bezorgdheid
leeft.
Ook moeten Zij tot Hun spijt vast
stellen, dat in dit opzicht door sommi
gen blijk is gegeven van onvoldoende
begrip voor het gevaar, dat op deze
wijze onze christelijke invloed op staat
kundig gebied zeer belangrijk zou wor
den verzwakt, en dat daarmee ook onze
positie in het sociale leven op de duur
geheel zou worden ondermijnd. Zij, wie
dit aangaat, moeten zich de grote ver
antwoordelijkheid van zulk een ernstig
gevolg terdege bewust maken, want als
het zover niet gekomen is, is het niet
dóór, maar ondanks hun houding.
In de derde plaats verontrust Hen dit
lidmaatschap van katholieken ook nog
op zich zelf. Al verheugen Zij Zich
er gaarne over, dat deze Partij zich
meer en meer losmaakt van de eigen
lijke postulaten van het Marxisme en
zich positief stelt tegenover het Com
munisme, al zien Zij met voldoening,
dat ook in deze Partij bepaalde natuur
rechtelijke beginselen worden aanvaard
en dat in menig opzicht constructieve
arbeid verricht in het belang van het
algemeen welzijn, niet het minst op
sociaal terrein; toch is er veel, zeer
veel, dat de katholiek moet doen aar
zelen en zelfs moet doen terugschrikken
voor daadwerkelijke steun en medewer
king. Voor een katholiek ontbreekt hier
de basis. Volwaardige christelijke poli
tiek kan niet bestaan zonder christelijk
beginsel en tenslotte ook niet zonder
eendracht in dat beginsel. In feite is het
echter zo, dat deze Partij niet vanuit
dat christelijk beginsel werkt en dat ook
niet kan doen; integendeel, feitelijk
overheerst in de Partij een levenshou
ding, die niet wil weten van de begin
selen en idealen, welke voor de christen
heilig zijn. Bepaalde aspecten van een
houding, welke symphatiek en voor een
onderdeel van onze eigen idealen gun
stig mogen genoemd worden, kunnen
een samenwerking op het sociale en
staatkundig vlak rechtvaardigen, maar
bieden nog geen waarborg, nu en in de
toekomst, voor een volwaardige chris
telijke politiek. Trouwens, nu reeds is
van deze Partij direct of indirect aan-,
zienlijke invloed van ongodsdienstig
heid uitgegaan op het openbare leven,
o.m. door de steun, die in de openbare
lichamen aan de strevingen van het
Humanistisch Verbond is verleend.
Katholieken, die toetreden tot de Partij
van de Arbeid, steunen niet alleen deze
Partij, maar banen ook de weg tot een
grotere aansluiting van katholieken bij
de socialistische vakverenigingen, de
socialistisch pers en radio, waarmee
deze Partij nauwe betrekkingen onder
houdt, en waaromtrent Zij Hun oordeel
hebben kenbaar gemaakt.
Zij, die gemeend hebben lid
Weekblad QilzeRijen
Wij verwachten: «De Banneling van
Ballantry” en «Carson City"
Zondag 4 Juli Prins Bernhardbal
Slechts 2 dagen Zaterdag 26 en Zondag
27 Juni om 8 uur
(Haus des Lebens)
met Gustav Frohlich, Cornel Borchers
en Viktor Staal
Naar de roman van Kathe Lambert, 'n
Film over de nood en het geluk van het
moederschap uit de praktijk van een
vrouwenartsBoeiend zonder on
gezonde sensatie getuigend van een
optimisme en een grote eerbied voor het
leven. Toegang 14 jaar.
Voorkom teleurstelling en bespreek tijdig
Uw plaatsen.
Woensdag 30 Juni om 8 uur
met Erroll Flynn, Blenda Marshal,
Claude Rains
Een reprise van een der grootste en
boeiendste films welke ooit zijn vervaar
digd. Mis deze film niet. Toeg. 14 jaar.