Bisschoppelijk Mandement 1954+ LILI 16 Landen vertegenwoordigd op Schoen- en lederbeurs HARMONIE BIOSCOOP DE TREK NAAR HET WESTEN Feest vergadering R*K* Middenstand afdeling Rijen* Slijterij van Wezel, Rijen No. 2s() (jZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^) RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN 20 JUNI: VADERDAG Laat Vader niet op een droogje zitten. Tracteer Hem op een goede fles Oude- of Jonge jenever! ("zaterdag 19 JUNI 1954 Weekblad Qilze-Rijen Zaterdag 19 en Zondag 20 Juni om 8 u. 8 uur welkom Zondag om 3 uur speciale familie, en kindervoorstelling van 't gehele avond programma tegen verlaagde prijzen 35 en 50 ct. Plaatsbespreken 10 ct.p.p. Bespreek tijdig. Voorkom teleurstelling. RIJEN Wij verwachten: „Mysterie van het Leven”. Woensdag 23 Juni om met Leslie Caron - Mel Ferrer en Jeane Pierre Aumont Het charmantste avontuur dat zich ooit op het witte doek afspeelde. Lili, het on schuldige dorpsmeisje in Parijs. Een ver rukkelijke film in prachtige kleuren op genomen. Iedereen kent, zingt of fluit de song „Hi Lili Hi Lo”. Alle leeftijden. met Gary Cooper, James Ellison en Jean Arthur Gary Cooper in zijn beste rol in Cecil B. de Milli’s massaal opgezette Western van klasse. 14 jaar. Dinsdagavond 15 Juni hield de R.K. Middenstand in hotel Nooten een zeer ge slaagde en goed-bezochte feestvergadering. De voorzitter, de heer C. Bom, heette de aanwezigen welkom in 't bijzonder de Dioc. adviseur de Weleerwaarde heer Do men, de Bondsdirecteur, de heer Mol en de oud-voorzitter van de afdeling Rijen, de heer A. Willemen. Spr. verheugde zich over het feit dat zovelen gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging om deze ver gadering bij te wonen. Op deze wijze kan het zozeer gewenste contact tot stand ko men tussen bestuur en leden. Hij hoopte op een zelfde belangstelling van de leden bij de zogenaamde werkvergaderingen om langs vruchtbare gedachtenwisseling allerlei middenstandskwesties tot steeds meer klaarheid te brengen. De heer J. Noij bracht als secretaris zijn jaarverslag uit; er zijn verschillende acties gevoerd die tot tevredenheid stemmen met name die van de heropening van de Sta tionsstraat—Hoofdstraat na de uitgevoerde rioleringswerken, ’t Vergaderingbezoek liet te wensen over. De heren H. Hoppenbrouwers en J. Noij werden bij acclamatie tot bestuurslid her kozen en in de vacature van de heer A. Schaffelaars werd door de vergadering voorzien door t kiezen van de heer Henk van der Steen. De voorzitter zei het nieuw- gekozen bestuurslid te hebben leren ken nen als iemand die veel interesse voor de belangen van de middenstand aan de dag legt. Daarom is hij zeer welkom aan de groene tafel. Met een sympathiek applausje beloofde de heer G. Aarts de verplichting op zich te nemen te fungeren als vaandeldrager na mens de Middenstand bij toepasselijke ker kelijke plechtigheden. De Bondsadviseur hield 'n vurig pleidooi om eens enkele dagen uit de zaak te bre ken voor 't houden van een retraite. Deze geestelijke terugtrekking is belangrijk ge noeg om er deze tijd voor op te offeren, want 't zal de middenstander meer bewust doen worden hoe kostbaar zijn katholiek geloof is. De heer Mol wees in zijn toespraak naast t vele goede dat de Middenstand wist te bereiken op een ernstige schaduw zijde n.l. het gebrek aan georganiseerd-zijn. Verenigingsman in de zuivere zin van 't woord schijnt de middenstander niet te zijn, hij is verliefd op self-help. Op zich zelf misschien prijzenswaardig, maar door de activiteit blijft zich overwegend richten op het tijdelijke. 50. (letterlijke tekst). De bisschoppen blijven daarom van oor deel, dat het voor een katholiek ongeoor loofd is lid te zijn van socialistische vereni gingen, zoals het N.V.V en de daarbij aan gesloten verenigingen, of regelmatig socia listische vergaderingen te bezoeken, regel matig de socialistische pers te lezen of regelmatg de V.A.R.A. te beluisteren. Zij handhaven de bepaling, dat de heilige Sacramenten moeten geweigerd worden en, als hij zonder bekering sterft, ook de kerkelijke begrafenis aan de katholiek, van wie bekend is, dat hij lid is van een socialistische vereniging, of dat hij, zonder lid te zijn, toch geregeld socialistische ge schriften of bladen leest of socialistische vergaderingen bijwoqnt. 51. (letterlijke tekst). Ten aanzien van het Communisme en de Eenheidsvakbeweging handhaven de bis schoppen hun verklaringen van vroeger. Daarbij komen trouwens de duidelijke en strenge uitspraken van Z.H. de Paus, dat het voor de katholiek ongeoorloofd is lid te worden van een communistische partij of deze te begunstigen, en dat het onge oorloofd is communistische geschriften of bladen te lezen of te verspreiden. In beide gevallen moeten de heilige Sacramenten worden geweigerd. De heilige Vader noemt het Communisme materialistisch en anti christelijk. De communistische leiders, ook al beweren zij met de mond niet tegen de godsdienst te zijn, tonen zich door hun leer en hun daden verbitterde tegenstan ders van God, van het ware geloof en van de Kerk van Christus. Wie de materialis tische en anti-christelijke beginselen der communisten zou belijden en vooral wie deze zou verdedigen of verspreiden, moet volgens de heilige Vader als afvallige wor den beschouwd van het katholieke geloof en getroffen door de kerkelijke ban. Slot volgt. dit eenzijdig inzicht zullen de middenstan ders niet opgewassen zijn tegen staatkundig inmenging, overmacht van ’t groot-kapitaal en andere moeilijkheden. Alleen door be wust en algemeen georganiseerd te zijn kan de middenstand haar recht van bestaan bewijzen, haar positie handhaven en ver sterken. Is het niet typisch dat de arbei ders voor 90%, het groot winkelbedrijf voor 100% en de middenstand voor 35% georganiseerd zijn. En bestonden deze 35% dan nog maar uit ’n uitnemende „mid- denstandsaristocratie", doch ook onder hen zijn vele papieren leden die slechts pro fiteren van wat de organisatie heeft weten te verkrijgen. Ook de middenstandsvrouw heeft 'n plaats in de vreedzame strijd om de financiële en morele verheffing van de organisatie. De Heer Mol wees nog uitvoerig op 't heerlijk werk dat Santos beoogt. Hij be reikte ermee, dat na zijn uiteenzetting de collecteschaal 63,opbracht. Bij de rondvraag vroeg de heer v. d. Steen wanneer de middenstandscursus weer zal aanvangen. Hij pleitte voor ’n spoedig begin. Voorz. dacht van in September en wees op ’t grote nut van deze cursus, die de belangstelling van alle leden verdient. Hij dankte mej. Marie Noij die tijdens de afgelopen cursuslessen als bezorgde gast vrouw optrad voor de leergierige cur sisten. De avond werd verder volgemaakt met gezellige conversatie, ’t verorberen van 'n kleine tractatie en t luisteren naar ’t zeer muzikale gezelschap van de eigen Rijense „Victoria Strings”. 43. In het derde deel wordt een oordeel gegeven over en op de gevaren gewezen van enige .stromingen, die buiten het chris tendom staan. De bisschoppen willen daar bij de nodige richtlijnen geven, opdat het katholieke volk veilig zijn houding zal we ten te bepalen. 44. Het Liberalisme dat het christen dom wilde weren uit het openbare leven, is in de vorm, waarin het zich voordeed in de 19de eeuw grotendeels uit het sociale en politieke leven verdwenen. De grond gedachte echter leeft in nieuwe en eigen tijdse vormen voort. Hoewel deze in het algemeen een gunstige wending te zien geven ten aanzien van het Christendom en het sociale leven, wordt het christelijk beginsel niet aanvaard als bepalende factor en als norm voor het maatschappelijk en staatkundig leven. Katholicisme en Libera lisme in zijn huidige vorm blijven daarom onverenigbaar. 46. Het Humanisme zoals dit wordt voorgestaan door het Humanistisch Ver bond gaat verder en houdt principieel geen rekening met het bestaan van een persoon lijke God. Het poogt tevergeefs een zede lijkheid te construeren zonder God. Het relativeert daardoor goed en kwaad en houdt geen of onvoldoende rekening met de erfzonde en de zwakheid van de mens. Dit Humanisme zonder God onderscheidt zich wel van het Christelijk Humanisme, dat de mens beter wil maken, door hem goed christen te doen zijn en de christen een beter christen door hem goed mens te doen zijn. Het scheldt godsdienst en leven niet, maar tracht 't leven goed te doen zijn door de godsdienst en de godsdienst echt door het leven. De bisschoppen kunnen waardering heb ben voor een eerlijk pogen om ongelovige mensen begrip voor natuurlijke normen en waarden bij te brengen. Zij maken er ech ter bezwaar tegen, dat een Humanistisch Verbond, dat God verwerpt en zonder God een maatschappij wil opbouwen, voor zich zelf een bevoorrechte positie zou trachten, te verwerven voor de verzorging van bui ten en onkerkelijken, voor wie allereerst de Kerk haar roeping en zending te vervul len heeft. Zij maken bezwaar tegen iedere gelijkstelling, in rechte en in feite, van de godsdienstige verzorging door de Kerk en de verzorging door het Humanistisch Ver bond. 48. Gewaarschuwd wordt tegen de Bond voor Sexuele Hervorming, die in be ginsel en in feite tracht de christelijke mo raal op fundamentele en wezenlijke punten te doorbreken, en die bepaaldelijk de ka tholieke zedenleer over het geslachtsleven en het huwelijk aantast. Het moet vanzelf sprekend als ongeoorloofd worden be schouwd bij dergelijke instanties raad en steun te zoeken. De Kerk weet van de bestaande, soms nijpende sexuele nood en zij tracht op allerlei manieren hulp te bie den, maar zij kan en mag dat nooit doen door de van God gestelde wetten prijs te geven. 49. Toenemende ontkerstening, gods dienstloosheid en als gevolg daarvan ver zwakking en verval van zedelijke normen vrezen de bisschoppen ook van de socia listische vakverenigingen, de socialistische pers en radio. Want al tracht het Socialisme in Neder land zich los te maken van het loutere ma terialisme, de meeste socialisten komen in hun levensbeschouwing niet verder dan het Humanisme of het religieus Socialisme. Tegenstanders van de christelijke invloed op ons volk en promotoren van het Huma nistisch Verbond en van de Bond van Sexuele Hervorming worden juist veelal aangetroffen in de socialistische rijen. De ervaring van het verleden met een schrikbarende ontkerstening in socialistisch milieu, doet ernstig vrezen voor het behoud van het christelijk geloof en de christelijke zeden bij hen, die zich bij de socialistische gelederen aansluiten. Daarbij bestaat aller minst voldoende reden voor, om zich aan deze gevaren bloot te stellen en de verant woordelijkheid van medewerking te recht vaardigen. Overal en op alle terreinen zijn er immers katholieke organisaties, waar de belangen veilig zijn en waar de plaats is van de katholieke organisaties, waar de be langen veilig zijn en waar de plaats is van de katholieken voor de opbouw van het maatschappelijk leven in christelijk zin. Ook al distancieert men zich in deze kring meer en meer van de klassenstrijd, Wordt op de Schoen- en Lederbeurs op de eerste plaats een beeld gegeven van de schoen- en lederproductie, aan de andere kant wordt ook de vakopleiding in deze branche van alle kanten belicht. Daartoe is een interessant programma samengesteld, dat als volgt luidt: Dinsdag 29 Juni, technische dag voor schoenherstellers. Als sprekers zullen op treden de heer P. J. de Jong uit Haarlem, die een voordracht zal houden over „De ontwikkeling in het schoenmakersam bacht” en de heer L. J. Uyttendaal, di recteur van de Lederfabriek „Noord- Brabant” te Rijen, die zal spreken over het onderwerp „De structuurverandering van ons materiaal”. Woensdag 30 Juni, technische dag voor maatschoenwerkers. Op deze dag zal een aantal orthopaedische gevallen worden getoond welke zullen worden toegelicht door dr. H. J. Groenendijk, chirurg te Voorburg. Voorts zal de heer F. Castelijn een ex plicatie geven bij luxe maatschoenwerk dat door een mannequin zal worden ge dragen. Beide dagen worden georgani seerd door het Bureau Voorlichting Schoenmakerij in nauwe samenwerking met resp. de technische commissie schoen herstellers en maatschoenmakers. Donderdag 1 Juli, dag voor de vakop leiding schoenwinkeliers. Deze dag zal worden georganiseerd in overleg met de Stichting Interleder en de Stichting Vak opleiding Vakexamens voor de Detail handel in Schoenen. De directeur van laatstgenoemde Stich ting, de heer W. Th. de Boer zal een inleiding houden over de vakopleiding van schoenwinkeliers en een nieuwe Engelse documentaire geluidsfilm „Wat kinder- voeten vragen” vertonen. (28 Juni t.m, 2 Juli 1954) Nederlandse schoenen vinden hun weg naar een 40-tal landen in alle delen van de wereld. In Siam en Afghanistan, in Kenia en Venezuela worden schoenen gedragen vervaardigd in Nederlandse be drijven. In welke mate de export van de Neder landse schoenindustrie in de loop der jaren is gegroeid kan worden vastgesteld uit het feit, dat in 1938 slechts 241.000 paar schoenen in het buitenland werden verkocht tegen niet minder dan 4 mil- lioen paar in 1953. Doch niet alleen dank zij een steeds toenemend buitenands afzetgebied, maar ook door de gestegen vraag in eigen land mag de schoenindustrie zich verheugen in een bijzondere gunstige ontwikkeling. Een uitstekende gelegenheid voor de binnen- en buitenlandse handel om een overzicht van de schoen- en lederpro ductie, van nieuwe vormen en kleuren te verkrijgen biedt de jaarlijkse Schoen- en Lederbeurs in Utrecht. Op de komende Vakbeurs, die van 28 Juni tot en met 2 Juli in de Bernhardhal wordt gehouden, zal het grootste gedeelte van de expositieruimte door de Neder landse schoenfabrikanten worden ingeno men. Dan volgen naar belangrijkheid de Nederlandse lederfabrikanten. Er zullen ook buitenlandse inzendingen te zien zijn en wel voornamelijk op het gebied van machines en gereedschappen voor het schoen- en lederbedrijf, huiden, looistoffen, leder, chemische artikelen en fournituren. Zestien landen zijn op deze Beurs vertegenwoordigd, te weten West- Duitsland, Groot-Brittannië, België, Lu xemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Oost-Duitsland, Zweden, Spanje, Portugal, Verenigde Staten, Ca nada, Argentinië en Zuid-Afrika.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1954 | | pagina 1