Bisschoppelijk Mandement 1954+
LILI
16 Landen
vertegenwoordigd op
Schoen- en lederbeurs
HARMONIE BIOSCOOP
DE TREK
NAAR HET WESTEN
Feest vergadering R*K* Middenstand
afdeling Rijen*
Slijterij van Wezel, Rijen
No. 2s()
(jZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^)
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
20 JUNI: VADERDAG
Laat Vader
niet op een droogje
zitten. Tracteer
Hem op een goede
fles Oude- of
Jonge jenever!
("zaterdag 19 JUNI 1954
Weekblad Qilze-Rijen
Zaterdag 19 en Zondag 20 Juni om 8 u.
8 uur
welkom
Zondag om 3 uur speciale familie, en
kindervoorstelling van 't gehele avond
programma tegen verlaagde prijzen
35 en 50 ct. Plaatsbespreken 10 ct.p.p.
Bespreek tijdig. Voorkom teleurstelling.
RIJEN
Wij verwachten:
„Mysterie van het Leven”.
Woensdag 23 Juni om
met Leslie Caron - Mel Ferrer en
Jeane Pierre Aumont
Het charmantste avontuur dat zich ooit
op het witte doek afspeelde. Lili, het on
schuldige dorpsmeisje in Parijs. Een ver
rukkelijke film in prachtige kleuren op
genomen. Iedereen kent, zingt of fluit de
song „Hi Lili Hi Lo”. Alle leeftijden.
met Gary Cooper, James Ellison
en Jean Arthur
Gary Cooper in zijn beste rol in Cecil
B. de Milli’s massaal opgezette Western
van klasse. 14 jaar.
Dinsdagavond 15 Juni hield de R.K.
Middenstand in hotel Nooten een zeer ge
slaagde en goed-bezochte feestvergadering.
De voorzitter, de heer C. Bom, heette
de aanwezigen welkom in 't bijzonder de
Dioc. adviseur de Weleerwaarde heer Do
men, de Bondsdirecteur, de heer Mol en
de oud-voorzitter van de afdeling Rijen, de
heer A. Willemen. Spr. verheugde zich
over het feit dat zovelen gehoor hadden
gegeven aan de uitnodiging om deze ver
gadering bij te wonen. Op deze wijze kan
het zozeer gewenste contact tot stand ko
men tussen bestuur en leden. Hij hoopte
op een zelfde belangstelling van de leden
bij de zogenaamde werkvergaderingen om
langs vruchtbare gedachtenwisseling allerlei
middenstandskwesties tot steeds meer
klaarheid te brengen.
De heer J. Noij bracht als secretaris zijn
jaarverslag uit; er zijn verschillende acties
gevoerd die tot tevredenheid stemmen met
name die van de heropening van de Sta
tionsstraat—Hoofdstraat na de uitgevoerde
rioleringswerken, ’t Vergaderingbezoek liet
te wensen over.
De heren H. Hoppenbrouwers en J. Noij
werden bij acclamatie tot bestuurslid her
kozen en in de vacature van de heer A.
Schaffelaars werd door de vergadering
voorzien door t kiezen van de heer Henk
van der Steen. De voorzitter zei het nieuw-
gekozen bestuurslid te hebben leren ken
nen als iemand die veel interesse voor de
belangen van de middenstand aan de dag
legt. Daarom is hij zeer welkom aan de
groene tafel.
Met een sympathiek applausje beloofde
de heer G. Aarts de verplichting op zich
te nemen te fungeren als vaandeldrager na
mens de Middenstand bij toepasselijke ker
kelijke plechtigheden.
De Bondsadviseur hield 'n vurig pleidooi
om eens enkele dagen uit de zaak te bre
ken voor 't houden van een retraite. Deze
geestelijke terugtrekking is belangrijk ge
noeg om er deze tijd voor op te offeren,
want 't zal de middenstander meer bewust
doen worden hoe kostbaar zijn katholiek
geloof is.
De heer Mol wees in zijn toespraak
naast t vele goede dat de Middenstand
wist te bereiken op een ernstige schaduw
zijde n.l. het gebrek aan georganiseerd-zijn.
Verenigingsman in de zuivere zin van
't woord schijnt de middenstander niet te
zijn, hij is verliefd op self-help. Op zich
zelf misschien prijzenswaardig, maar door
de activiteit blijft zich overwegend richten
op het tijdelijke.
50. (letterlijke tekst).
De bisschoppen blijven daarom van oor
deel, dat het voor een katholiek ongeoor
loofd is lid te zijn van socialistische vereni
gingen, zoals het N.V.V en de daarbij aan
gesloten verenigingen, of regelmatig socia
listische vergaderingen te bezoeken, regel
matig de socialistische pers te lezen of
regelmatg de V.A.R.A. te beluisteren.
Zij handhaven de bepaling, dat de heilige
Sacramenten moeten geweigerd worden
en, als hij zonder bekering sterft, ook de
kerkelijke begrafenis aan de katholiek,
van wie bekend is, dat hij lid is van een
socialistische vereniging, of dat hij, zonder
lid te zijn, toch geregeld socialistische ge
schriften of bladen leest of socialistische
vergaderingen bijwoqnt.
51. (letterlijke tekst).
Ten aanzien van het Communisme en de
Eenheidsvakbeweging handhaven de bis
schoppen hun verklaringen van vroeger.
Daarbij komen trouwens de duidelijke en
strenge uitspraken van Z.H. de Paus, dat
het voor de katholiek ongeoorloofd is lid
te worden van een communistische partij
of deze te begunstigen, en dat het onge
oorloofd is communistische geschriften of
bladen te lezen of te verspreiden. In beide
gevallen moeten de heilige Sacramenten
worden geweigerd. De heilige Vader noemt
het Communisme materialistisch en anti
christelijk. De communistische leiders, ook
al beweren zij met de mond niet tegen de
godsdienst te zijn, tonen zich door hun
leer en hun daden verbitterde tegenstan
ders van God, van het ware geloof en van
de Kerk van Christus. Wie de materialis
tische en anti-christelijke beginselen der
communisten zou belijden en vooral wie
deze zou verdedigen of verspreiden, moet
volgens de heilige Vader als afvallige wor
den beschouwd van het katholieke geloof
en getroffen door de kerkelijke ban.
Slot volgt.
dit eenzijdig inzicht zullen de middenstan
ders niet opgewassen zijn tegen staatkundig
inmenging, overmacht van ’t groot-kapitaal
en andere moeilijkheden. Alleen door be
wust en algemeen georganiseerd te zijn
kan de middenstand haar recht van bestaan
bewijzen, haar positie handhaven en ver
sterken. Is het niet typisch dat de arbei
ders voor 90%, het groot winkelbedrijf
voor 100% en de middenstand voor 35%
georganiseerd zijn. En bestonden deze
35% dan nog maar uit ’n uitnemende „mid-
denstandsaristocratie", doch ook onder hen
zijn vele papieren leden die slechts pro
fiteren van wat de organisatie heeft weten
te verkrijgen. Ook de middenstandsvrouw
heeft 'n plaats in de vreedzame strijd om
de financiële en morele verheffing van de
organisatie.
De Heer Mol wees nog uitvoerig op 't
heerlijk werk dat Santos beoogt. Hij be
reikte ermee, dat na zijn uiteenzetting de
collecteschaal 63,opbracht.
Bij de rondvraag vroeg de heer v. d.
Steen wanneer de middenstandscursus weer
zal aanvangen. Hij pleitte voor ’n spoedig
begin. Voorz. dacht van in September en
wees op ’t grote nut van deze cursus, die
de belangstelling van alle leden verdient.
Hij dankte mej. Marie Noij die tijdens de
afgelopen cursuslessen als bezorgde gast
vrouw optrad voor de leergierige cur
sisten.
De avond werd verder volgemaakt met
gezellige conversatie, ’t verorberen van 'n
kleine tractatie en t luisteren naar ’t zeer
muzikale gezelschap van de eigen Rijense
„Victoria Strings”.
43. In het derde deel wordt een oordeel
gegeven over en op de gevaren gewezen
van enige .stromingen, die buiten het chris
tendom staan. De bisschoppen willen daar
bij de nodige richtlijnen geven, opdat het
katholieke volk veilig zijn houding zal we
ten te bepalen.
44. Het Liberalisme dat het christen
dom wilde weren uit het openbare leven,
is in de vorm, waarin het zich voordeed
in de 19de eeuw grotendeels uit het sociale
en politieke leven verdwenen. De grond
gedachte echter leeft in nieuwe en eigen
tijdse vormen voort. Hoewel deze in het
algemeen een gunstige wending te zien
geven ten aanzien van het Christendom
en het sociale leven, wordt het christelijk
beginsel niet aanvaard als bepalende factor
en als norm voor het maatschappelijk en
staatkundig leven. Katholicisme en Libera
lisme in zijn huidige vorm blijven daarom
onverenigbaar.
46. Het Humanisme zoals dit wordt
voorgestaan door het Humanistisch Ver
bond gaat verder en houdt principieel geen
rekening met het bestaan van een persoon
lijke God. Het poogt tevergeefs een zede
lijkheid te construeren zonder God. Het
relativeert daardoor goed en kwaad en
houdt geen of onvoldoende rekening met
de erfzonde en de zwakheid van de mens.
Dit Humanisme zonder God onderscheidt
zich wel van het Christelijk Humanisme,
dat de mens beter wil maken, door hem
goed christen te doen zijn en de christen
een beter christen door hem goed mens te
doen zijn. Het scheldt godsdienst en leven
niet, maar tracht 't leven goed te doen zijn
door de godsdienst en de godsdienst echt
door het leven.
De bisschoppen kunnen waardering heb
ben voor een eerlijk pogen om ongelovige
mensen begrip voor natuurlijke normen en
waarden bij te brengen. Zij maken er ech
ter bezwaar tegen, dat een Humanistisch
Verbond, dat God verwerpt en zonder God
een maatschappij wil opbouwen, voor zich
zelf een bevoorrechte positie zou trachten,
te verwerven voor de verzorging van bui
ten en onkerkelijken, voor wie allereerst
de Kerk haar roeping en zending te vervul
len heeft. Zij maken bezwaar tegen iedere
gelijkstelling, in rechte en in feite, van de
godsdienstige verzorging door de Kerk en
de verzorging door het Humanistisch Ver
bond.
48. Gewaarschuwd wordt tegen de
Bond voor Sexuele Hervorming, die in be
ginsel en in feite tracht de christelijke mo
raal op fundamentele en wezenlijke punten
te doorbreken, en die bepaaldelijk de ka
tholieke zedenleer over het geslachtsleven
en het huwelijk aantast. Het moet vanzelf
sprekend als ongeoorloofd worden be
schouwd bij dergelijke instanties raad en
steun te zoeken. De Kerk weet van de
bestaande, soms nijpende sexuele nood en
zij tracht op allerlei manieren hulp te bie
den, maar zij kan en mag dat nooit doen
door de van God gestelde wetten prijs te
geven.
49. Toenemende ontkerstening, gods
dienstloosheid en als gevolg daarvan ver
zwakking en verval van zedelijke normen
vrezen de bisschoppen ook van de socia
listische vakverenigingen, de socialistische
pers en radio.
Want al tracht het Socialisme in Neder
land zich los te maken van het loutere ma
terialisme, de meeste socialisten komen in
hun levensbeschouwing niet verder dan het
Humanisme of het religieus Socialisme.
Tegenstanders van de christelijke invloed
op ons volk en promotoren van het Huma
nistisch Verbond en van de Bond van
Sexuele Hervorming worden juist veelal
aangetroffen in de socialistische rijen.
De ervaring van het verleden met een
schrikbarende ontkerstening in socialistisch
milieu, doet ernstig vrezen voor het behoud
van het christelijk geloof en de christelijke
zeden bij hen, die zich bij de socialistische
gelederen aansluiten. Daarbij bestaat aller
minst voldoende reden voor, om zich aan
deze gevaren bloot te stellen en de verant
woordelijkheid van medewerking te recht
vaardigen. Overal en op alle terreinen zijn
er immers katholieke organisaties, waar de
belangen veilig zijn en waar de plaats is
van de katholieke organisaties, waar de be
langen veilig zijn en waar de plaats is van
de katholieken voor de opbouw van het
maatschappelijk leven in christelijk zin.
Ook al distancieert men zich in deze
kring meer en meer van de klassenstrijd,
Wordt op de Schoen- en Lederbeurs
op de eerste plaats een beeld gegeven
van de schoen- en lederproductie, aan de
andere kant wordt ook de vakopleiding
in deze branche van alle kanten belicht.
Daartoe is een interessant programma
samengesteld, dat als volgt luidt:
Dinsdag 29 Juni, technische dag voor
schoenherstellers. Als sprekers zullen op
treden de heer P. J. de Jong uit Haarlem,
die een voordracht zal houden over „De
ontwikkeling in het schoenmakersam
bacht” en de heer L. J. Uyttendaal, di
recteur van de Lederfabriek „Noord-
Brabant” te Rijen, die zal spreken over
het onderwerp „De structuurverandering
van ons materiaal”.
Woensdag 30 Juni, technische dag voor
maatschoenwerkers. Op deze dag zal een
aantal orthopaedische gevallen worden
getoond welke zullen worden toegelicht
door dr. H. J. Groenendijk, chirurg te
Voorburg.
Voorts zal de heer F. Castelijn een ex
plicatie geven bij luxe maatschoenwerk
dat door een mannequin zal worden ge
dragen. Beide dagen worden georgani
seerd door het Bureau Voorlichting
Schoenmakerij in nauwe samenwerking
met resp. de technische commissie schoen
herstellers en maatschoenmakers.
Donderdag 1 Juli, dag voor de vakop
leiding schoenwinkeliers. Deze dag zal
worden georganiseerd in overleg met de
Stichting Interleder en de Stichting Vak
opleiding Vakexamens voor de Detail
handel in Schoenen.
De directeur van laatstgenoemde Stich
ting, de heer W. Th. de Boer zal een
inleiding houden over de vakopleiding van
schoenwinkeliers en een nieuwe Engelse
documentaire geluidsfilm „Wat kinder-
voeten vragen” vertonen.
(28 Juni t.m, 2 Juli 1954)
Nederlandse schoenen vinden hun weg
naar een 40-tal landen in alle delen van
de wereld. In Siam en Afghanistan, in
Kenia en Venezuela worden schoenen
gedragen vervaardigd in Nederlandse be
drijven.
In welke mate de export van de Neder
landse schoenindustrie in de loop der
jaren is gegroeid kan worden vastgesteld
uit het feit, dat in 1938 slechts 241.000
paar schoenen in het buitenland werden
verkocht tegen niet minder dan 4 mil-
lioen paar in 1953.
Doch niet alleen dank zij een steeds
toenemend buitenands afzetgebied, maar
ook door de gestegen vraag in eigen land
mag de schoenindustrie zich verheugen in
een bijzondere gunstige ontwikkeling.
Een uitstekende gelegenheid voor de
binnen- en buitenlandse handel om een
overzicht van de schoen- en lederpro
ductie, van nieuwe vormen en kleuren te
verkrijgen biedt de jaarlijkse Schoen- en
Lederbeurs in Utrecht.
Op de komende Vakbeurs, die van 28
Juni tot en met 2 Juli in de Bernhardhal
wordt gehouden, zal het grootste gedeelte
van de expositieruimte door de Neder
landse schoenfabrikanten worden ingeno
men. Dan volgen naar belangrijkheid de
Nederlandse lederfabrikanten.
Er zullen ook buitenlandse inzendingen
te zien zijn en wel voornamelijk op het
gebied van machines en gereedschappen
voor het schoen- en lederbedrijf, huiden,
looistoffen, leder, chemische artikelen en
fournituren. Zestien landen zijn op deze
Beurs vertegenwoordigd, te weten West-
Duitsland, Groot-Brittannië, België, Lu
xemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italië,
Oostenrijk, Oost-Duitsland, Zweden,
Spanje, Portugal, Verenigde Staten, Ca
nada, Argentinië en Zuid-Afrika.