Sociale Zondag
te Gilze»
Twee in een auto
Programma»
Zijn Sociale
Organisaties nodig?
ACTIE VLIEGBASISKAPEL
GILZE-RIJEN.
’t gehele avondprogramma
Zonen der Sioux
HARMONIE BIOSCOOP
(^ZATERDAG
6 FEBRUARI 1954
No. 6
UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
1.
2.
(^ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG
A. P. HUYSMANS pr.
half acht in de Katho-
werknemersorga-
1.
3.
was
3.
F. Roeske
Giessen
Moscagné
G. Bizet
Wij verwachtenI confess (Ik beken)
Patrouille der verlorenen.
Zondag 7 Febr. 3 uur speciale familie en
kindervoorstelling
Verlaagde prijzen 35 en 50 ct. Plaatsbe-
spreken 10 ct per persoon.
Woensdag 10 Febr. om 7.30 uur de
prachtige speelfilm
Charles Heston, Susan Marrow
Peter Hanson
Een groots opgezette Western over de
strijd der Indianenstammen tegen de groei
ende overmacht der blanke kolonisten.
Toegang 14 jaar.
RIJEN
Zaterdag 6, Zondag 7 en Maandag
8 Febr. 7.30 uur
(Zwei in einem Auto) Toeg. elke leeftijd.
Hannerl Matz, Wolf Albach Retty
Hans Moser
Twee in een auto, de vermakelijke film
voor het gehele gezin.... Hans Moser, de
populaire Weense komiek in zijn nieuw
ste succesrol. Hans Lang de componist
van Mariandel maakte voor deze film 't
lied Signorine, hor zu.
dit probleem
en wordt nog
men reeds een
te gedragen
in individuele
normen
het ge-
G. Handel
der Wienerwald.
Joh. Strausz
Weekblad Qilze-Rijen
2. Geschichte aus
streven
dieptepunten geweest,
van 1919 leek zo'n
ders-, werkgevers en
nisaties.
Onder de H. Mis van 7 en 10 uur
generale H. Communie voor alle geor-
ganiseerden met hunne huisgenoten.
Voor degenen, die dat wensen, wordt
om 8 uur nog de H. Communie uitge
reikt, zodat ieder georganiseerde deze
dag in de gelegenheid is aan de alge
mene H. Communie deel te nemen.
Na de Hoogmis trekt vanuit de kerk
de Harmonie St. Cecilia, waarachter de
volledige besturen met vaandels en
leden van de verschillende stands- en
jeugdorganisaties van mannen en vrou
wen zich aansluiten.
Om half drie zal de Hoog Eerwaarde
Heer Deken met assistentie een plechtig
H. Lof opdragen, waaronder het woord
zal gevoerd worden door de overbe
kende Z. E. Pater Leopold Verhagen,
Augustijn.
Dit probleem heeft het aanzijn ge
schonken aan onze sociale organisaties.
Reeds meer dan een halve eeuw ken
nen we de katholieke organisaties van
arbeiders, boeren en middenstanders en
katholieke werkgevers.
We kennen ze, gesplitst in stands- en
vakorganisaties.
Op de Sociale Zondag nu willen deze
organisaties zich opnieuw bezinnen op
de katholieke sociale leer, zich overtui
gen van de noodzaak van er te zijn en
al degenen, die nog geen lid zouden
zijn ervan willen trachten te doordrin
gen, dat zij niet aan de kant moeten
blijven staan. Want deze hebben al
zoveel geprofiteerd van het werk van
deze organisaties, dat door de contri-
butiebijdragen van de trouwe leden in
stand werd gehouden en mogelijk ge
maakt.
De aalmoezenier had Zaterdagavond
23 Januari j.l. alle medewerkers en mede
werksters van de actie met echtgenoten
of verloofden uitgenodigd op een gezellig
sluitingsbal in de grote cantine op het
vliegveld. Tezamen met de aanwezige
militairen had deze uitnodiging een 250 a
300 personen bijeen gebracht in de grote
zaal, die dan ook bijna te klein was. Op
zoveel zitplaatsen was althans niet ge
rekend.
Dokter Hoeks, de voorzitter van het
comité deed de verrassende mededeling
van de totale opbrengst over heel de
gemeente, die meer dan schitterend mag
worden genoemd. Het eindresultaat is
namelijk 8500,— bruto, welk bedrag, na
aftrek van de noodzakelijke onkosten, zal
worden besteed voor een waardige aan
kleding der kapel. In het bijzonder bracht
spreker dank aan de verschillende vereni
gingen en aan alle zelatricen en hoofd-
zelatricen van Gilze, Rijen, Hulten en
Molenschot, en speciaal nog aan de Dames
A. Hoevenaars te Gilze en M. Theeuwès
te Rijen, die de bewerkelijke organisatie
en de verantwoordelijkheid van de alge
mene leiding der grote verjaardagsactie
1953 gedurende het gehele jaar hebben
gehad. De dames hebben een grote zorg
op zich genomen en zij hebben hun taak
is het geen luxe. Niet slechts in de ho
gere standen heerst hier een ontstel
lend gebrek aan inzicht en meeleven,
doch evengoed in de lagere en midden
standen en ook bij de boeren.
Neen, een sociale Zondag tot lering
en opvoeding, tot prikkeling van de
belangstelling voor de grote problemen
van een christelijke maatschappij, tot
zelfonderzoek op het onderhouden van
de sociale beginselen van het Evangelie
in eigen dagenjks leven en streven is
een heel goea cling en we hopen dat
God, Wiens zegen af gesmeekt wordt
in een plechtige rI. Mis, dit ondernemen
zo doen slagen, dat in lengte van jaren
nog de invloed van deze dag te mer
ken zal zijn.
I. Gezamenlijke koren:
THE HOLY CITY Adam
Deze avond is vrij toegankelijk voor
personen boven 15 jaar.
Op deze avond zal een kort woord
worden gesproken door onze dorpsge
noot Wim Kusters.
Zondag 14 Februari:
Sociale Zondag.
Onder alle H.H. Missen zal een korte
predicatie gehouden worden over het
onmisbare Katholieke bolwerk der
Kath. Stands- en jeugdstandsorganisa-
ties.
De Hoogmis van tien uur zal worden
opgedragen voor de bloei en uitbreiding
van de parochiële boeren-, middenstan-
B. Dameskoor:
1. Bruidskoor (Lohengrinn)
R. Wagner
2. Zum Sanctus F. Schubert
3. Engelenkoor (Elias) Mendelsohnn
4. Wiegelied Joh. Brahms
C. Mannenkoor:
Serenade van een landsknecht
2. Die Vesper v. Beethoven
De twaalf rovers Jasof
D. Gemengdkoor:
1. Lentekoor Jahreszeiten) J. Haydn
2. Koor der Landlieden
3. De Parelvissers
E. Jongenskoor:
Het Kwezelke
2. De Harmonie van Bergeijk
F. Dameskoor;
1. De Lente
2. Zomer
3. Gondellied
G. Mannenkoor:
1. Eens Meie Morgenvroege J. Hertog
2. Ave Caesar
3. Domine Salvum fac
H. Gemengdkoor:
I. Zegekoor (Judas Macadeus)
er een Sociale Zondag
Er is iets op handen in de parochie
Gilze!
Iets wat bijzondere aandacht waard
is.
Ze gaan
houden.
De lezer zal misschien denken: al
weer een Zondag met zo’n aparte naam.
Ze zullen toch weer niet een nieuwe
ontdekking gedaan hebben, om een
aanval te doen op mijn portemonnaie.
Neen, geduldige lezer(es), dat is het
niet. Wees gerust aan uw centen komen
ze niet op dien dag! Het is geen Mis-
sie-Zondag, geen St. Willibrord-Zon-
dag, geen Katholieke Actie-Zondag. Er
wordt niet gecollecteerd.
Wat betekent die naam dan toch?
Als u het mij vraagt, dan zou ik zeg
gen: die naam drukt maar onvolledig
uit wat bedoeld wordt. Dat bijvoegelijk
naamwoord .sociaal”, gesteld bij „Zon
dag” zou op het eerste gezicht iets
moeten zeggen van die Zondag. En nu
kan dunkt mij een Zondag moeilijk
„sociaal” zijn. Sociaal of niet-sociaal
zijn is immers een eigenschap van men
sen, in ieder geval van levende wezens.
Gaan ze nu in Gilze op die Zondag
eens speciaal „sociaal" doen? Dat klinkt
een beetje onvriendelijk, vindt u ook
niet? Sociaal moeten ze toch niet alleen
op Zondag zijn. Nog minder volstaat
het met eens op de vijftig jaar op één
Zondag sociaal te zijn. Sociaal moet
men altijd zijn, dunkt me zo. Men moet
altijd er rekening mee houden, dat men
niet alleen op de wereld is. Men moet
altijd zijn verhouding kennen tot zijn
medemens, zijn plichten en zijn rechten,
welke het leven in de gemeenschap met
zich meebrengt!
Nu is het een feit, dat het niet altijd
even gemakkelijk is van de ander uit
te rekenen. We doen dat veel gemak
kelijker van ons zelf uit. Van zichzelf
uit rekenende, kan men ook heel best
sociaal zijn, als men maar die gulden
regel van Jesus in acht neemt: „Al wat
gij dus wilt, dat de mensen u doen,
doet het ook hun; want dat is de Wet
en de profeten”. Matth. 7, 12. Wij
hebben in ons spreekwoord dat anders
gezegd, maar we bedoelden hetzelfde:
Wat gij niet wilt, dat u geschiedt, doet
dat ook een ander niet! Wie deze regel
altijd in acht neemt, verdient zeker de
naam van een sociaal mens. Zo iemand
komt zijn sociale verplichtingen goed
na.
Maar het is met die regel als met
zovele andere uit het Evangelie: hij
wordt lang niet goed genoeg onder
houden. Daar zijn er zoveel, die den
ken en handelen: als het mij maar goed
gaat, dan is het genoeg! En dat is nu
juist het tegengestelde van sociaal. En
tot deze denk- en handelwijze zijn we
allen min of meer geneigd, sinds onze
eerste ouders gezondig hebben en wij
met de droeve gevolgen zitten. En om
dat dit zo is gesteld met ons, is er in de
loop der eeuwen een sociaal probleem
ontstaan.
Een probleem is een moeilijkheid van
enigszins grotere omvang welks oplos
sing niet zo maar in een handomdraai
gevonden of gegeven is.
Aan de oplossing van
hebben velen gedokterd i
steeds gedokterd, al is
heel eind op de goede weg.
Daaraan hebben een Marx en een
Engels, een Lenin en een Stalin gedok
terd. Maar daaraan hebben ook katho
lieke sociologen en Paus Leo XIII en
zijn opvolgers gedokterd. En het be
hoeft voor onze lezers niet te worden
bewezen, dat de laatste „dokters” meer
vertrouwen verdienen dan de eerste.
P. Hartog
v. Herwaarden
Joh. Strausz
Deze vraag beantwoorden we met
een volmondig ja!
Wil de maatschappij beantwoorden
aan het doel, dat de Schepper haar
heeft gesteld, dan zal ze christelijk be
horen te worden ingericht. Daartoe zal
ze moeten worden omgevormd of her
vormd om met Paus Pius XI te spreken
in zijn sociale encycliek Quadragesimo
anno. Deze omvorming kan niet tot
stand komen dan door net verenigd
werken van alle katholieken tesamen.
Onder de stuwende adviezen van Pau
sen en bisschoppen hebben zich dan ook
in het verleden de katnoiieke sociale
organisaties ingezet voor het werk van
de christelijke hervorming der maat
schappij. Deze grootse taak van eigen
vorming en opvoeding en van het in het
leven roepen van instellingen en dwin
gende gewoonten teneinde de enkelin
gen te hulp te komen, om zich in het
sociale en economische leven naar
christelijke normen te gedragen en om
te voorkomen, dat men
vrijheidsdrang zich van deze
niets aantrekt tot schade van
heel, is nog niet ten einde.
Er zijn in dit gezamenlijk
hoogtepunten en
Het Paasmankfest
hoogtepunt, maar het bleek een fatale
vergissing te zijn èn door de crisis, die
erop gevolgd is èn door de critiek en
onenigheid in de boezem van onze eigen
katholieke organisaties.
We zullen niet de thermometer aan
leggen, om te constateren hoe de tem
peratuur thans is in onze organisaties
met het oog op dat grote doel.
Het is voldoende op te merken, dat
we er nog lang niet zijn.
Veler lidmaatschap is alleen maar
van papier en de contributie betalen ze
met tegenzin. Van de grote doelstelling
hebben ze weinig begrip en nog min
der enthousiasme en offervaardigheid
ervoor. Zij zien alleen maar de stoffe
lijke voordelen van hun lidmaatschap.
Anderen zijn nog niet eens lid. In
onze dorpsgemeenschap ontbreekt zelfs
één standsorganisatie geheel. Iets wat
ik voor Gilze geen eer vind en toch
niet goed verklaren kan door gebrek
aan voldoende inzicht in de aposto
lische taak van de standsorganisaties.
Of zou dat nog een late nabloei zijn van
het 19de-eeuws liberalisme? Dan is toch
wel duidelijk bewezen, dat het organi
seren van een sociale Zondag geen
overbodige luxe is voor deze gemeen
schap. Maar niet alleen om deze reden
in verband met de sociale Zondag,
onder goedkeuring van Z. H. Excel
lentie Mgr. Baeten, te houden in de
Parochie St. Petrus Banden te Gilze,
voor en door de gezamenlijke stands
en jeugdstandsorganisaties.
Dinsdag 9 Februari:
’s Avonds om
lieke Kring:
Zangavond, bij gelegenheid van de
Sociale Zondag aangeboden door U.D.,
Con Amore en het Knapenkoor.
PROGRAMMA:
A. Jongenskoor;
Er was een Sneeuwwit Vogeltje.
Een Herderinnetje Mozart
Nonnenkoor (Casa Nova)
Joh. Strausz