Sociale Zondag te Gilze» Twee in een auto Programma» Zijn Sociale Organisaties nodig? ACTIE VLIEGBASISKAPEL GILZE-RIJEN. ’t gehele avondprogramma Zonen der Sioux HARMONIE BIOSCOOP (^ZATERDAG 6 FEBRUARI 1954 No. 6 UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 1. 2. (^ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG A. P. HUYSMANS pr. half acht in de Katho- werknemersorga- 1. 3. was 3. F. Roeske Giessen Moscagné G. Bizet Wij verwachtenI confess (Ik beken) Patrouille der verlorenen. Zondag 7 Febr. 3 uur speciale familie en kindervoorstelling Verlaagde prijzen 35 en 50 ct. Plaatsbe- spreken 10 ct per persoon. Woensdag 10 Febr. om 7.30 uur de prachtige speelfilm Charles Heston, Susan Marrow Peter Hanson Een groots opgezette Western over de strijd der Indianenstammen tegen de groei ende overmacht der blanke kolonisten. Toegang 14 jaar. RIJEN Zaterdag 6, Zondag 7 en Maandag 8 Febr. 7.30 uur (Zwei in einem Auto) Toeg. elke leeftijd. Hannerl Matz, Wolf Albach Retty Hans Moser Twee in een auto, de vermakelijke film voor het gehele gezin.... Hans Moser, de populaire Weense komiek in zijn nieuw ste succesrol. Hans Lang de componist van Mariandel maakte voor deze film 't lied Signorine, hor zu. dit probleem en wordt nog men reeds een te gedragen in individuele normen het ge- G. Handel der Wienerwald. Joh. Strausz Weekblad Qilze-Rijen 2. Geschichte aus streven dieptepunten geweest, van 1919 leek zo'n ders-, werkgevers en nisaties. Onder de H. Mis van 7 en 10 uur generale H. Communie voor alle geor- ganiseerden met hunne huisgenoten. Voor degenen, die dat wensen, wordt om 8 uur nog de H. Communie uitge reikt, zodat ieder georganiseerde deze dag in de gelegenheid is aan de alge mene H. Communie deel te nemen. Na de Hoogmis trekt vanuit de kerk de Harmonie St. Cecilia, waarachter de volledige besturen met vaandels en leden van de verschillende stands- en jeugdorganisaties van mannen en vrou wen zich aansluiten. Om half drie zal de Hoog Eerwaarde Heer Deken met assistentie een plechtig H. Lof opdragen, waaronder het woord zal gevoerd worden door de overbe kende Z. E. Pater Leopold Verhagen, Augustijn. Dit probleem heeft het aanzijn ge schonken aan onze sociale organisaties. Reeds meer dan een halve eeuw ken nen we de katholieke organisaties van arbeiders, boeren en middenstanders en katholieke werkgevers. We kennen ze, gesplitst in stands- en vakorganisaties. Op de Sociale Zondag nu willen deze organisaties zich opnieuw bezinnen op de katholieke sociale leer, zich overtui gen van de noodzaak van er te zijn en al degenen, die nog geen lid zouden zijn ervan willen trachten te doordrin gen, dat zij niet aan de kant moeten blijven staan. Want deze hebben al zoveel geprofiteerd van het werk van deze organisaties, dat door de contri- butiebijdragen van de trouwe leden in stand werd gehouden en mogelijk ge maakt. De aalmoezenier had Zaterdagavond 23 Januari j.l. alle medewerkers en mede werksters van de actie met echtgenoten of verloofden uitgenodigd op een gezellig sluitingsbal in de grote cantine op het vliegveld. Tezamen met de aanwezige militairen had deze uitnodiging een 250 a 300 personen bijeen gebracht in de grote zaal, die dan ook bijna te klein was. Op zoveel zitplaatsen was althans niet ge rekend. Dokter Hoeks, de voorzitter van het comité deed de verrassende mededeling van de totale opbrengst over heel de gemeente, die meer dan schitterend mag worden genoemd. Het eindresultaat is namelijk 8500,— bruto, welk bedrag, na aftrek van de noodzakelijke onkosten, zal worden besteed voor een waardige aan kleding der kapel. In het bijzonder bracht spreker dank aan de verschillende vereni gingen en aan alle zelatricen en hoofd- zelatricen van Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot, en speciaal nog aan de Dames A. Hoevenaars te Gilze en M. Theeuwès te Rijen, die de bewerkelijke organisatie en de verantwoordelijkheid van de alge mene leiding der grote verjaardagsactie 1953 gedurende het gehele jaar hebben gehad. De dames hebben een grote zorg op zich genomen en zij hebben hun taak is het geen luxe. Niet slechts in de ho gere standen heerst hier een ontstel lend gebrek aan inzicht en meeleven, doch evengoed in de lagere en midden standen en ook bij de boeren. Neen, een sociale Zondag tot lering en opvoeding, tot prikkeling van de belangstelling voor de grote problemen van een christelijke maatschappij, tot zelfonderzoek op het onderhouden van de sociale beginselen van het Evangelie in eigen dagenjks leven en streven is een heel goea cling en we hopen dat God, Wiens zegen af gesmeekt wordt in een plechtige rI. Mis, dit ondernemen zo doen slagen, dat in lengte van jaren nog de invloed van deze dag te mer ken zal zijn. I. Gezamenlijke koren: THE HOLY CITY Adam Deze avond is vrij toegankelijk voor personen boven 15 jaar. Op deze avond zal een kort woord worden gesproken door onze dorpsge noot Wim Kusters. Zondag 14 Februari: Sociale Zondag. Onder alle H.H. Missen zal een korte predicatie gehouden worden over het onmisbare Katholieke bolwerk der Kath. Stands- en jeugdstandsorganisa- ties. De Hoogmis van tien uur zal worden opgedragen voor de bloei en uitbreiding van de parochiële boeren-, middenstan- B. Dameskoor: 1. Bruidskoor (Lohengrinn) R. Wagner 2. Zum Sanctus F. Schubert 3. Engelenkoor (Elias) Mendelsohnn 4. Wiegelied Joh. Brahms C. Mannenkoor: Serenade van een landsknecht 2. Die Vesper v. Beethoven De twaalf rovers Jasof D. Gemengdkoor: 1. Lentekoor Jahreszeiten) J. Haydn 2. Koor der Landlieden 3. De Parelvissers E. Jongenskoor: Het Kwezelke 2. De Harmonie van Bergeijk F. Dameskoor; 1. De Lente 2. Zomer 3. Gondellied G. Mannenkoor: 1. Eens Meie Morgenvroege J. Hertog 2. Ave Caesar 3. Domine Salvum fac H. Gemengdkoor: I. Zegekoor (Judas Macadeus) er een Sociale Zondag Er is iets op handen in de parochie Gilze! Iets wat bijzondere aandacht waard is. Ze gaan houden. De lezer zal misschien denken: al weer een Zondag met zo’n aparte naam. Ze zullen toch weer niet een nieuwe ontdekking gedaan hebben, om een aanval te doen op mijn portemonnaie. Neen, geduldige lezer(es), dat is het niet. Wees gerust aan uw centen komen ze niet op dien dag! Het is geen Mis- sie-Zondag, geen St. Willibrord-Zon- dag, geen Katholieke Actie-Zondag. Er wordt niet gecollecteerd. Wat betekent die naam dan toch? Als u het mij vraagt, dan zou ik zeg gen: die naam drukt maar onvolledig uit wat bedoeld wordt. Dat bijvoegelijk naamwoord .sociaal”, gesteld bij „Zon dag” zou op het eerste gezicht iets moeten zeggen van die Zondag. En nu kan dunkt mij een Zondag moeilijk „sociaal” zijn. Sociaal of niet-sociaal zijn is immers een eigenschap van men sen, in ieder geval van levende wezens. Gaan ze nu in Gilze op die Zondag eens speciaal „sociaal" doen? Dat klinkt een beetje onvriendelijk, vindt u ook niet? Sociaal moeten ze toch niet alleen op Zondag zijn. Nog minder volstaat het met eens op de vijftig jaar op één Zondag sociaal te zijn. Sociaal moet men altijd zijn, dunkt me zo. Men moet altijd er rekening mee houden, dat men niet alleen op de wereld is. Men moet altijd zijn verhouding kennen tot zijn medemens, zijn plichten en zijn rechten, welke het leven in de gemeenschap met zich meebrengt! Nu is het een feit, dat het niet altijd even gemakkelijk is van de ander uit te rekenen. We doen dat veel gemak kelijker van ons zelf uit. Van zichzelf uit rekenende, kan men ook heel best sociaal zijn, als men maar die gulden regel van Jesus in acht neemt: „Al wat gij dus wilt, dat de mensen u doen, doet het ook hun; want dat is de Wet en de profeten”. Matth. 7, 12. Wij hebben in ons spreekwoord dat anders gezegd, maar we bedoelden hetzelfde: Wat gij niet wilt, dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet! Wie deze regel altijd in acht neemt, verdient zeker de naam van een sociaal mens. Zo iemand komt zijn sociale verplichtingen goed na. Maar het is met die regel als met zovele andere uit het Evangelie: hij wordt lang niet goed genoeg onder houden. Daar zijn er zoveel, die den ken en handelen: als het mij maar goed gaat, dan is het genoeg! En dat is nu juist het tegengestelde van sociaal. En tot deze denk- en handelwijze zijn we allen min of meer geneigd, sinds onze eerste ouders gezondig hebben en wij met de droeve gevolgen zitten. En om dat dit zo is gesteld met ons, is er in de loop der eeuwen een sociaal probleem ontstaan. Een probleem is een moeilijkheid van enigszins grotere omvang welks oplos sing niet zo maar in een handomdraai gevonden of gegeven is. Aan de oplossing van hebben velen gedokterd i steeds gedokterd, al is heel eind op de goede weg. Daaraan hebben een Marx en een Engels, een Lenin en een Stalin gedok terd. Maar daaraan hebben ook katho lieke sociologen en Paus Leo XIII en zijn opvolgers gedokterd. En het be hoeft voor onze lezers niet te worden bewezen, dat de laatste „dokters” meer vertrouwen verdienen dan de eerste. P. Hartog v. Herwaarden Joh. Strausz Deze vraag beantwoorden we met een volmondig ja! Wil de maatschappij beantwoorden aan het doel, dat de Schepper haar heeft gesteld, dan zal ze christelijk be horen te worden ingericht. Daartoe zal ze moeten worden omgevormd of her vormd om met Paus Pius XI te spreken in zijn sociale encycliek Quadragesimo anno. Deze omvorming kan niet tot stand komen dan door net verenigd werken van alle katholieken tesamen. Onder de stuwende adviezen van Pau sen en bisschoppen hebben zich dan ook in het verleden de katnoiieke sociale organisaties ingezet voor het werk van de christelijke hervorming der maat schappij. Deze grootse taak van eigen vorming en opvoeding en van het in het leven roepen van instellingen en dwin gende gewoonten teneinde de enkelin gen te hulp te komen, om zich in het sociale en economische leven naar christelijke normen te gedragen en om te voorkomen, dat men vrijheidsdrang zich van deze niets aantrekt tot schade van heel, is nog niet ten einde. Er zijn in dit gezamenlijk hoogtepunten en Het Paasmankfest hoogtepunt, maar het bleek een fatale vergissing te zijn èn door de crisis, die erop gevolgd is èn door de critiek en onenigheid in de boezem van onze eigen katholieke organisaties. We zullen niet de thermometer aan leggen, om te constateren hoe de tem peratuur thans is in onze organisaties met het oog op dat grote doel. Het is voldoende op te merken, dat we er nog lang niet zijn. Veler lidmaatschap is alleen maar van papier en de contributie betalen ze met tegenzin. Van de grote doelstelling hebben ze weinig begrip en nog min der enthousiasme en offervaardigheid ervoor. Zij zien alleen maar de stoffe lijke voordelen van hun lidmaatschap. Anderen zijn nog niet eens lid. In onze dorpsgemeenschap ontbreekt zelfs één standsorganisatie geheel. Iets wat ik voor Gilze geen eer vind en toch niet goed verklaren kan door gebrek aan voldoende inzicht in de aposto lische taak van de standsorganisaties. Of zou dat nog een late nabloei zijn van het 19de-eeuws liberalisme? Dan is toch wel duidelijk bewezen, dat het organi seren van een sociale Zondag geen overbodige luxe is voor deze gemeen schap. Maar niet alleen om deze reden in verband met de sociale Zondag, onder goedkeuring van Z. H. Excel lentie Mgr. Baeten, te houden in de Parochie St. Petrus Banden te Gilze, voor en door de gezamenlijke stands en jeugdstandsorganisaties. Dinsdag 9 Februari: ’s Avonds om lieke Kring: Zangavond, bij gelegenheid van de Sociale Zondag aangeboden door U.D., Con Amore en het Knapenkoor. PROGRAMMA: A. Jongenskoor; Er was een Sneeuwwit Vogeltje. Een Herderinnetje Mozart Nonnenkoor (Casa Nova) Joh. Strausz

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1954 | | pagina 1