D
fl
£\or$tmi$o
feest van wijsheid
'I
■■■Bl
Rechter Thomas
KERSTLIED
Groot Kerstbal
I
I
I
I
1
NIEUWS UIT GILZE
Abott en Costello in Alaska
HARMONIE BIOSCOOP^
("zes en twintigste
JAARGANG^)
a
■BW
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN -
R.K.S.V. „GILZE"
MADESE BOYS—GILZE 2-4.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
I
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
(^ZATERDAG 26 DECEMBER 1953 - No. 52
'A-
'i
Qilze-Rijen
Weekbl
Vrijdag 25
Zondag 27
Heidi.
V.
S-
2e Kerstdag 26 December otn 3
uur speciale familie en Kinder
voorstelling van *t gehele avond
programma van Abott en Costello
tegen verlaagde prijzen. Beneden
zaal 35 ct, Toneel 50 ct. Plaats-
bespreken a 10 cent per plaats.
en Zaterdag 26 December
om half acht
RIJEN
en moeite
Bud Abott, Lou Costello, Mitzi Green
De meesters van de gulle lach nemen U
mee naar de Pool. De gekste expeditie,
die U ooit zag. Een film waarbij U zich
kostelijk zult amuseren. Alle leeftijden.
De nieuwste Nederlandse speelfilm met
Piet Bron, Ton van Duinhoven en
Rini van Slingerland.
Rechter Thomas naar het beroemde boek
van Francois Pauwels is verfilmd geworden
op een wijze, die bij iedereen een blijvende
indruk zal maken. Prachtig spelvol
actie en spanning. Toegang 14 jaar.
en Maandag 28 December
om half acht
Tweede Kerstdag en Derde Kerstdag
(Zondag 27 December) vau 7 tot 11 uur
m.m.v. ons Dansorkest o.l.v. P. v. Rijen.
Entree f 1,25, militairen in uniform fl,-.
Toegang 18 jaar. Het bal op 3e Kerstdag
is ten bate van onze Rij nse Schutters
vereniging „Vriendenkring”. - Iedereen
zegt: Een bal in de Harmoniezaal wordt
steeds gezelliger. Café geopend tot 12 u.
Woensdag 30 December om half acht
Strijd om de Apachen-pas
John Lund, Jeff Chandler, Susan Cabot
Het verhaal van een vurige liefde en een
nog vuriger haat, die het land der Apachen
Indianen veranderde in een vlammend
slagveld. Toegang boven 14 jaar.
Wij verw.Storm over Haiti en
De nacht was zwijgend,
de nacht was donker
in het veld van Bethlehem
Geen stemmen ruiste er
Geen sterre blonk er
op het veld van Bethlehem
Doch eensklaps trilden vreugdepsalmen
en hemels zongen de Engelenkoren:
Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren.
En herders zochten
vol blij verwachten
de stal van Bethlehem
Ze aanbaden Jezus
met diep betrachten
ten stal van Bethlehem
Hun hart sprong van loutre vreugde
Heil de Messias uitverkoren!
Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren.
Drie wijzen kwamen
toen hergetogen
en zochten Bethlehem;
helblinkend rees er
een ster ten hogen
en wees hun Bethlehem
Zij knielden daar, in stille aanbidding
en boden ruikwerk en trezoren
Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren.
Wij horen immer
die psalmen klinken
om 't heilig Bethlehem
Wij zien nog immer
die sterren blinken
op t heilig Bethlehem
Nog heel ons ziele streeft daarhenen
Daar is ons 't eeuwig heil beschoren:
Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren.
Prosper van Langendonck.
5
I
I
>4
SUPP. CLUB „GILZE VOORUIT”.
Het door bovengenoemde vereniging ge
houden rikconcours is uitstekend geslaagd.
Naar ’t oordeel van controleurs en spelers
is er gezellig en sportief gekaart.
Zondagavond om 1- -
zen ui
dat is gespeeld, bedraagt 17.
i
macht uitbreiden. Hoe waanzinnig is de
wereld niet geworden door deze wedloop
in het verwerven van kennis. De mens
heeft zich zelf onderworpen aan een nieuwe
afgod, die kennis stelt boven de wijsheid.
De mens wordt niet meer beoordeeld
naar zijn moreel en zijn karakter, maar naar
wat hij weet.
Hierdoor heeft het menselijk individu
afgedaan en is de verheerlijking begonnen
van de opjectieve kennis. Dit is het crite
rium geworden, waarnaar de mens beoor
deeld wordt en, in zijn verblinding, ook
vaak beoordeeld wil worden. En wat is
nu de waarde van deze kennis ten opzichte
van de wijsheid waarmede de simpele her
ders in het stof knielden en het Goddelijk
Kind aanbaden? Van welke feitelijke bete
kenis is de geleerdheid van een man, die
gedragingen van alle sterren kent, maar die
niet meer weet van de ster van Bethlehem.
Het schijnt het noodlot van de mensheid
te zijn; dat naar mate zij in kennis toe
neemt, zij verder van God komt. Hoe meer
de mens toeneemt in kennis, des te geringer
wordt ook de kennis van zichzelf. Dit
manifesteert zich wel op pijnlijke wijze in
het feit dat tallozen niet meer beseffen, dat
God de mens als zijn beeld schiep, dus
hem met zijn verstand en wil stelde boven
al het geschapene. Voor de mens, die zo
veel weet bestaat deze herkenning van God
in zichzelve niet meer. De hoogste wijsheid
evenwel bezitten zij, die deze zelfkennis
nog niet verloren hebben. Die de knie we
ten te buigen uit dankbaarheid voor wat
God ons in de Kerstnacht schonk. Voor
allen, die nog leven in dit besef, die het
vermogen hebben behouden geestelijk ver
der te zien dan het oog reikt, zal de bete
kenis blijven leven van de heilwens, die
wij op dit schoonste feest van het jaar
elkaar toewensen: ZALIG KERSTMIS.
schikking of denken alsnog recht te hebben
op een van de «prijzen, dienen zich te
vervoegen bij t bestuur, alwaar de lijsten
nog ter inzage liggen.
Met deze willen wij allen die aan het
welslagen van dit concours hebben mede
gewerkt onze hartelijke dank zeggen en
hopen bij ’n volgende gelegenheid weer op
uwe onmisbare medewerking te mogen
rekenen.
11 uur werden de prij-
litgereikt. ’t Hoogste aantal punten
Door loting kwam onderstaande uitslag
uit de bus.
L. verhoeven
Trees Bosman
Ant. v. Beysterveldt
Jac. Jacobs
P. Witteveen
S. Verhoeven
J. Geerts
B. Koek
J. v. d. Ouweland
M. v. Enschot
P. Aarts
Jos v. Gestel
Fr. v. Gestel
C. Graafmans
P, v. d. Heijden
C. Hamels
Ant. van Bezouw
Th. Bosman
J. v. Gils
J. Martens
Mevr. v. Gestel-Krijnen
P. Gerrits
G. v. d. Ouweland
A. Fijneman
kribbe raken we een moment aan de eeu
wigheid, want in het Kind zien wij de scha
kel, die dit leven van ons verbindt met de
tijd na de dood.
Het Kerstfeest dat zoveel schone tra
dities van oudsher aan zich verbonden
heeft, is niet alleen meer een feest van
Christenen. Zelfs in Kringen waar het be
staan van God en het heerlijk gebeuren van
het Kerstnacht, niet meer gekend worden
gaan de Kerstdagen niet onopgemerkt voor
bij. Ook daar heerst een blijde stemming
en zeker zijn ook in die huiskamers enkele
attributen aanwezig van het Kerstfeest,
welke ook te vinden zijn in de Christelijke
gezinnen, maar daar 's het geen feest meer
om het verheven gebeuren. Het is slechts
een feest om de attributen, om de vreugde
van een brandende kerstboom van geurend
sparregroen aan de wanden en misschien
zelfs om het pittoreske van een kerststal.
Vergeten is in die gezinnen waarom een
ster naar Bethlehem wees, waar in de
naaktheid van een stal Gods goedheid de
ketenen van de mens verbrak.
Maar zijn wij Katholieken ook niet te
zeer gehecht geraakt aan de vele tradities?
Natuurlijk, is het niet verkeerd dat wij
met de middelen, welke wij ons kunnen
veroorloven, de sfeer van het Kerstfeest
in onze huiskamers brengen. Is het echter
bij velen van ons niet zo, dat wij uitzien
naar het Kerstfeest vooral om al die tra
dities? Het is immers niet te miskennen dat
velen van ons zich ongelukkig voelen, als
zij eens met Kerstmis wat minder aan moe
ten doen. Als er geen nieuwe kerststal af
kan, als het geld ontbreekt voor echt fees
telijke maaltijden en het niet verantwoord
is om veel uit te geven aan allerlei genot
middelen. Toegegeven dat het hard valt
om voor onze kinderen, die zich nu een
maal niet bekommeren om onze materiële
zorgen eens wat minder stoffelijke blijken
van de Kerstviering in de huiskamer te
brengen, toch mogen wij de bijzaken niet
als hoofdzaak gaan zien. Het middelpunt
van de viering van Kerstmis moet blijven
het goddelijk gebeuren van de Kerstnacht.
Daarover moet onze blijheid en verheu
genis zich uitstrekken. En in dit opzicht
hebben wij een voorbeeld te geven voor
al die anderen, die in een zodanige geeste
lijke armoede verkeren, dat zij in het Kerst
feest geen verheven sfeer meer weten, maar
het beschouwen als ’n zuiver werelds feest
Het dringt misschien niet altijd zo tot
ons door, maar als wij ons bezinnen op de
feitelijke betekenis, welke Kerstmis voor
ons moet hebben, dan wordt het duidelijk
dat het maatschappelijk leven ons steeds
meer vervreemdt van de eenvoud, die wij
moeten bezitten om de wijsheid op te kun
nen brengen om het Kerstgebeuren te be
grijpen. Het gecompliceerde leven van de
twintigste eeuw vergt van ons zoveel ma
teriële zorgen, dat wij ons van al die aardse
dingen haast niet los kunnen maken om ons
geheel in deemoed bij de kribbe te kunnen
scharen. Weliswaar wenden wij ons niet
met opzet van de kribbe af, maar het ma
terialisme van onze dagen dat ook op de
Katholieken zo’n sterke greep heeft ge
kregen, scheurt ons weg van het stalletje
van Bethlehem. Wij moeten voort in dit
leven, strijden voor onszelf en ons gezin
en zorgen dat anderen ons de kansen niet
ontnemen. Over hen die stilstaan in deze
wereld gaan immers de voetstappen van
anderen, die de kunst verstaan bij de tijd
te blijven. Vooruitgaan betekent toenemen
in kennis, waaruit de mogelijkheid voort
komt macht te verwerven. En wat is be-
langrijker in dit leven dan macht? De macht
om te beschikken, te regeren in het milieu
van onze werkkring, waar die macht ons
geen windeieren legt. Natuurlijk we moeten
het ordelijk doen en vooral niet de perken
der welvoegelijkheid te buiten gaan. Maar
voort moeten we. Ons gezin vraagt van
I ons dat wij toenemen in kennis en onze
17 punten
17 punten
16 punten
16 punten
15 punten
15 punten
14 punten
14 punten
14 punten
14 punten
14 punten
13 punten
13 punten
13 punten
13 punten
12 punten
12 punten
12 punten
12 punten
12 punten
12 punten
12 punten
12 punten
11 punten
Bezouw uit Hulten met 2 punten zuiver
wist beslag te leggen op de prijs voor t
laagste aantal punten. Degenen die menen
dat er een misverstand schuilt in de rang-
K.A.B. AFD. GILZE.
Dinsdag 29 September om half 8 begint
de Sociale cursus van de K.A.B. in de
Jongensschool. Het eerste uur wordt les
gegeven door de Heer Bastiaansen, het
tweede uur sociologie door Pater Antonius
van het Seminarie „Ypelaar De leraar
begint stipt op tijd, dus valt uw collega’s
niet lastig door te laat te komen. Cursisten
tot Dinsdag half 8.
Vulpen of balpoint meebrengen.
Een enerverende strijd die pas in het
laatste kwartier beslist werd in het voor
deel van Gilze. Maar onze jongens behaal
den hiermee een kostbare en volledig ver
diende overwinning.
Na ongeveer 10 min. spelen, waarin de
Boys een klein overwicht demonstreerde
en waarin onze verdediging een niet bij
zonder veilige indruk maakte, loste de
rechtsbinnen van de Boys een hard schot
dat onze peeper te machtig was 1 -0. Gilze
liet zich hierdoor niet van streek brengen,
integendeel, langzaam kwam het zelfver
trouwen terug en het overwicht van de
Boys verdween. Prachtkansen kregen de
onzen die jammer genoeg werden gemist
en het ging er op lijken dat de Boys de
voorsprong zouden behouden. Totdat van
Bezouw een pracht voorzet gaf, Wirken
ving de bal op t hoofd, nam hem even
mee en met een hard schot werd de Boys
keeper geslagen 1-1. Tot aan de rust
Kent de mens die zoveel weet,
zich zelve nog?
Als na een dag vol spanning
de nacht een sluier trekt over de aarde
en alles in effen duisternis verbergt, dan
lijkt het of de tijd terug gaat naar het
gulden uur der mensheid. De moeite, waar
mee wij alles hebben voorbereid om in
kerk en huisgezin de geboorte van het
Christenkind te vieren wordt dan tot ver
getelheid in de weinige uren dat de slaap
ons rust gunt. Met hoeveel inspanning wij
ook het voor ons mogelijke hebben gedaan
om Kerstmis tot een echt feest te maken,
de grootte van deze inspanning verdwijnt
in het niet bij de gedachte aan het grote
gebeuren van Kerstmis. En als dan de
huiver van de nacht doorbroken wordt
door de warmte van het gebeier der klok
ken, dan is het alsof opnieuw een ster ver
schenen is die ons de weg wijst naar de
kribbe. Gelijk de herders in de heuvels
rond Bethlehem voelen wij ons bij het spoe
den naar de kerk. Slechts een zang is er
dan in ons: Gloria in Excelsis Deo.
Is het niet wonderlijk dat ieder jaar weer
het Kerstfeest zo’n bijzondere werking op
ons heeft? De gevoelens die bij dit Hoog
feest in ons opkomen, zijn zo geheel anders
dan met Pasen en Pinksteren of op enige
andere feestdag. Staan wij bij al die feest
dagen als toeschouwers van het mystieke
gebeuren, met Kerstmis zijn wij met de
herders in de kribbe en zijn met hen en
Maria en Jozef vervuld met blijdschap en
dankbaarheid om de liefde van God, die
zich vernederde in de persoon van Zijn
Zoon tussen ons mensen te verkeren. In die