D fl £\or$tmi$o feest van wijsheid 'I ■■■Bl Rechter Thomas KERSTLIED Groot Kerstbal I I I I 1 NIEUWS UIT GILZE Abott en Costello in Alaska HARMONIE BIOSCOOP^ ("zes en twintigste JAARGANG^) a ■BW UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - R.K.S.V. „GILZE" MADESE BOYS—GILZE 2-4. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 I RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 (^ZATERDAG 26 DECEMBER 1953 - No. 52 'A- 'i Qilze-Rijen Weekbl Vrijdag 25 Zondag 27 Heidi. V. S- 2e Kerstdag 26 December otn 3 uur speciale familie en Kinder voorstelling van *t gehele avond programma van Abott en Costello tegen verlaagde prijzen. Beneden zaal 35 ct, Toneel 50 ct. Plaats- bespreken a 10 cent per plaats. en Zaterdag 26 December om half acht RIJEN en moeite Bud Abott, Lou Costello, Mitzi Green De meesters van de gulle lach nemen U mee naar de Pool. De gekste expeditie, die U ooit zag. Een film waarbij U zich kostelijk zult amuseren. Alle leeftijden. De nieuwste Nederlandse speelfilm met Piet Bron, Ton van Duinhoven en Rini van Slingerland. Rechter Thomas naar het beroemde boek van Francois Pauwels is verfilmd geworden op een wijze, die bij iedereen een blijvende indruk zal maken. Prachtig spelvol actie en spanning. Toegang 14 jaar. en Maandag 28 December om half acht Tweede Kerstdag en Derde Kerstdag (Zondag 27 December) vau 7 tot 11 uur m.m.v. ons Dansorkest o.l.v. P. v. Rijen. Entree f 1,25, militairen in uniform fl,-. Toegang 18 jaar. Het bal op 3e Kerstdag is ten bate van onze Rij nse Schutters vereniging „Vriendenkring”. - Iedereen zegt: Een bal in de Harmoniezaal wordt steeds gezelliger. Café geopend tot 12 u. Woensdag 30 December om half acht Strijd om de Apachen-pas John Lund, Jeff Chandler, Susan Cabot Het verhaal van een vurige liefde en een nog vuriger haat, die het land der Apachen Indianen veranderde in een vlammend slagveld. Toegang boven 14 jaar. Wij verw.Storm over Haiti en De nacht was zwijgend, de nacht was donker in het veld van Bethlehem Geen stemmen ruiste er Geen sterre blonk er op het veld van Bethlehem Doch eensklaps trilden vreugdepsalmen en hemels zongen de Engelenkoren: Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren. En herders zochten vol blij verwachten de stal van Bethlehem Ze aanbaden Jezus met diep betrachten ten stal van Bethlehem Hun hart sprong van loutre vreugde Heil de Messias uitverkoren! Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren. Drie wijzen kwamen toen hergetogen en zochten Bethlehem; helblinkend rees er een ster ten hogen en wees hun Bethlehem Zij knielden daar, in stille aanbidding en boden ruikwerk en trezoren Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren. Wij horen immer die psalmen klinken om 't heilig Bethlehem Wij zien nog immer die sterren blinken op t heilig Bethlehem Nog heel ons ziele streeft daarhenen Daar is ons 't eeuwig heil beschoren: Daar is een Kindeke, een Kindeke geboren. Prosper van Langendonck. 5 I I >4 SUPP. CLUB „GILZE VOORUIT”. Het door bovengenoemde vereniging ge houden rikconcours is uitstekend geslaagd. Naar ’t oordeel van controleurs en spelers is er gezellig en sportief gekaart. Zondagavond om 1- - zen ui dat is gespeeld, bedraagt 17. i macht uitbreiden. Hoe waanzinnig is de wereld niet geworden door deze wedloop in het verwerven van kennis. De mens heeft zich zelf onderworpen aan een nieuwe afgod, die kennis stelt boven de wijsheid. De mens wordt niet meer beoordeeld naar zijn moreel en zijn karakter, maar naar wat hij weet. Hierdoor heeft het menselijk individu afgedaan en is de verheerlijking begonnen van de opjectieve kennis. Dit is het crite rium geworden, waarnaar de mens beoor deeld wordt en, in zijn verblinding, ook vaak beoordeeld wil worden. En wat is nu de waarde van deze kennis ten opzichte van de wijsheid waarmede de simpele her ders in het stof knielden en het Goddelijk Kind aanbaden? Van welke feitelijke bete kenis is de geleerdheid van een man, die gedragingen van alle sterren kent, maar die niet meer weet van de ster van Bethlehem. Het schijnt het noodlot van de mensheid te zijn; dat naar mate zij in kennis toe neemt, zij verder van God komt. Hoe meer de mens toeneemt in kennis, des te geringer wordt ook de kennis van zichzelf. Dit manifesteert zich wel op pijnlijke wijze in het feit dat tallozen niet meer beseffen, dat God de mens als zijn beeld schiep, dus hem met zijn verstand en wil stelde boven al het geschapene. Voor de mens, die zo veel weet bestaat deze herkenning van God in zichzelve niet meer. De hoogste wijsheid evenwel bezitten zij, die deze zelfkennis nog niet verloren hebben. Die de knie we ten te buigen uit dankbaarheid voor wat God ons in de Kerstnacht schonk. Voor allen, die nog leven in dit besef, die het vermogen hebben behouden geestelijk ver der te zien dan het oog reikt, zal de bete kenis blijven leven van de heilwens, die wij op dit schoonste feest van het jaar elkaar toewensen: ZALIG KERSTMIS. schikking of denken alsnog recht te hebben op een van de «prijzen, dienen zich te vervoegen bij t bestuur, alwaar de lijsten nog ter inzage liggen. Met deze willen wij allen die aan het welslagen van dit concours hebben mede gewerkt onze hartelijke dank zeggen en hopen bij ’n volgende gelegenheid weer op uwe onmisbare medewerking te mogen rekenen. 11 uur werden de prij- litgereikt. ’t Hoogste aantal punten Door loting kwam onderstaande uitslag uit de bus. L. verhoeven Trees Bosman Ant. v. Beysterveldt Jac. Jacobs P. Witteveen S. Verhoeven J. Geerts B. Koek J. v. d. Ouweland M. v. Enschot P. Aarts Jos v. Gestel Fr. v. Gestel C. Graafmans P, v. d. Heijden C. Hamels Ant. van Bezouw Th. Bosman J. v. Gils J. Martens Mevr. v. Gestel-Krijnen P. Gerrits G. v. d. Ouweland A. Fijneman kribbe raken we een moment aan de eeu wigheid, want in het Kind zien wij de scha kel, die dit leven van ons verbindt met de tijd na de dood. Het Kerstfeest dat zoveel schone tra dities van oudsher aan zich verbonden heeft, is niet alleen meer een feest van Christenen. Zelfs in Kringen waar het be staan van God en het heerlijk gebeuren van het Kerstnacht, niet meer gekend worden gaan de Kerstdagen niet onopgemerkt voor bij. Ook daar heerst een blijde stemming en zeker zijn ook in die huiskamers enkele attributen aanwezig van het Kerstfeest, welke ook te vinden zijn in de Christelijke gezinnen, maar daar 's het geen feest meer om het verheven gebeuren. Het is slechts een feest om de attributen, om de vreugde van een brandende kerstboom van geurend sparregroen aan de wanden en misschien zelfs om het pittoreske van een kerststal. Vergeten is in die gezinnen waarom een ster naar Bethlehem wees, waar in de naaktheid van een stal Gods goedheid de ketenen van de mens verbrak. Maar zijn wij Katholieken ook niet te zeer gehecht geraakt aan de vele tradities? Natuurlijk, is het niet verkeerd dat wij met de middelen, welke wij ons kunnen veroorloven, de sfeer van het Kerstfeest in onze huiskamers brengen. Is het echter bij velen van ons niet zo, dat wij uitzien naar het Kerstfeest vooral om al die tra dities? Het is immers niet te miskennen dat velen van ons zich ongelukkig voelen, als zij eens met Kerstmis wat minder aan moe ten doen. Als er geen nieuwe kerststal af kan, als het geld ontbreekt voor echt fees telijke maaltijden en het niet verantwoord is om veel uit te geven aan allerlei genot middelen. Toegegeven dat het hard valt om voor onze kinderen, die zich nu een maal niet bekommeren om onze materiële zorgen eens wat minder stoffelijke blijken van de Kerstviering in de huiskamer te brengen, toch mogen wij de bijzaken niet als hoofdzaak gaan zien. Het middelpunt van de viering van Kerstmis moet blijven het goddelijk gebeuren van de Kerstnacht. Daarover moet onze blijheid en verheu genis zich uitstrekken. En in dit opzicht hebben wij een voorbeeld te geven voor al die anderen, die in een zodanige geeste lijke armoede verkeren, dat zij in het Kerst feest geen verheven sfeer meer weten, maar het beschouwen als ’n zuiver werelds feest Het dringt misschien niet altijd zo tot ons door, maar als wij ons bezinnen op de feitelijke betekenis, welke Kerstmis voor ons moet hebben, dan wordt het duidelijk dat het maatschappelijk leven ons steeds meer vervreemdt van de eenvoud, die wij moeten bezitten om de wijsheid op te kun nen brengen om het Kerstgebeuren te be grijpen. Het gecompliceerde leven van de twintigste eeuw vergt van ons zoveel ma teriële zorgen, dat wij ons van al die aardse dingen haast niet los kunnen maken om ons geheel in deemoed bij de kribbe te kunnen scharen. Weliswaar wenden wij ons niet met opzet van de kribbe af, maar het ma terialisme van onze dagen dat ook op de Katholieken zo’n sterke greep heeft ge kregen, scheurt ons weg van het stalletje van Bethlehem. Wij moeten voort in dit leven, strijden voor onszelf en ons gezin en zorgen dat anderen ons de kansen niet ontnemen. Over hen die stilstaan in deze wereld gaan immers de voetstappen van anderen, die de kunst verstaan bij de tijd te blijven. Vooruitgaan betekent toenemen in kennis, waaruit de mogelijkheid voort komt macht te verwerven. En wat is be- langrijker in dit leven dan macht? De macht om te beschikken, te regeren in het milieu van onze werkkring, waar die macht ons geen windeieren legt. Natuurlijk we moeten het ordelijk doen en vooral niet de perken der welvoegelijkheid te buiten gaan. Maar voort moeten we. Ons gezin vraagt van I ons dat wij toenemen in kennis en onze 17 punten 17 punten 16 punten 16 punten 15 punten 15 punten 14 punten 14 punten 14 punten 14 punten 14 punten 13 punten 13 punten 13 punten 13 punten 12 punten 12 punten 12 punten 12 punten 12 punten 12 punten 12 punten 12 punten 11 punten Bezouw uit Hulten met 2 punten zuiver wist beslag te leggen op de prijs voor t laagste aantal punten. Degenen die menen dat er een misverstand schuilt in de rang- K.A.B. AFD. GILZE. Dinsdag 29 September om half 8 begint de Sociale cursus van de K.A.B. in de Jongensschool. Het eerste uur wordt les gegeven door de Heer Bastiaansen, het tweede uur sociologie door Pater Antonius van het Seminarie „Ypelaar De leraar begint stipt op tijd, dus valt uw collega’s niet lastig door te laat te komen. Cursisten tot Dinsdag half 8. Vulpen of balpoint meebrengen. Een enerverende strijd die pas in het laatste kwartier beslist werd in het voor deel van Gilze. Maar onze jongens behaal den hiermee een kostbare en volledig ver diende overwinning. Na ongeveer 10 min. spelen, waarin de Boys een klein overwicht demonstreerde en waarin onze verdediging een niet bij zonder veilige indruk maakte, loste de rechtsbinnen van de Boys een hard schot dat onze peeper te machtig was 1 -0. Gilze liet zich hierdoor niet van streek brengen, integendeel, langzaam kwam het zelfver trouwen terug en het overwicht van de Boys verdween. Prachtkansen kregen de onzen die jammer genoeg werden gemist en het ging er op lijken dat de Boys de voorsprong zouden behouden. Totdat van Bezouw een pracht voorzet gaf, Wirken ving de bal op t hoofd, nam hem even mee en met een hard schot werd de Boys keeper geslagen 1-1. Tot aan de rust Kent de mens die zoveel weet, zich zelve nog? Als na een dag vol spanning de nacht een sluier trekt over de aarde en alles in effen duisternis verbergt, dan lijkt het of de tijd terug gaat naar het gulden uur der mensheid. De moeite, waar mee wij alles hebben voorbereid om in kerk en huisgezin de geboorte van het Christenkind te vieren wordt dan tot ver getelheid in de weinige uren dat de slaap ons rust gunt. Met hoeveel inspanning wij ook het voor ons mogelijke hebben gedaan om Kerstmis tot een echt feest te maken, de grootte van deze inspanning verdwijnt in het niet bij de gedachte aan het grote gebeuren van Kerstmis. En als dan de huiver van de nacht doorbroken wordt door de warmte van het gebeier der klok ken, dan is het alsof opnieuw een ster ver schenen is die ons de weg wijst naar de kribbe. Gelijk de herders in de heuvels rond Bethlehem voelen wij ons bij het spoe den naar de kerk. Slechts een zang is er dan in ons: Gloria in Excelsis Deo. Is het niet wonderlijk dat ieder jaar weer het Kerstfeest zo’n bijzondere werking op ons heeft? De gevoelens die bij dit Hoog feest in ons opkomen, zijn zo geheel anders dan met Pasen en Pinksteren of op enige andere feestdag. Staan wij bij al die feest dagen als toeschouwers van het mystieke gebeuren, met Kerstmis zijn wij met de herders in de kribbe en zijn met hen en Maria en Jozef vervuld met blijdschap en dankbaarheid om de liefde van God, die zich vernederde in de persoon van Zijn Zoon tussen ons mensen te verkeren. In die

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1