De wegen in onze Gemeente* Bh Rijen was in feest* tooi van 27 Septem* ber tot 4 October. Mandy (zes en twintigste jaargang Dansen Muziek ACTIE VLIEGBASIS-KAPEL GILZE-RIJEN. MATINEE HARMONIE BIOSCOOP Kermisprogramma Bioscoop. Spijkers met koppen DANSEN UITGAVE VAN DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 HISTORISCH OVERZICHT. (^ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 - No. 42 Weekblad Qilze-Rijen In 1853 kwam de eerste grindweg gereed. C. LOHMANN. u. en Rijen v. Van half zeven tot 1 de betrokken gemeenten in uur uur Zondag HALF TWAALF RIJEN van het Legioen” Cimairon”. Verwacht: „Deserteur en „Bandieten van De verbinding met Tilburg. Een rechtstreekse verbinding met Tilburg bleef nu voor de Gilzenaren een van de voor naamste desiderata. Reeds vroeger, rond 1900, en Tilburg kwam De totstandkoming van een rechtsreekse ver binding met Tilburg door de aanlig van een moderne verkeersweg, is terecht een mijlpaal in de geschiedenis van onze gemeente genoemd. Daardoor is immers een wegennet voltooid, dat de gemeente in haar volle lengte en breedte overspant. De betekenis van dit feit wordt nog duidelijker, wanneer wij het kunnen zien in historisch perspectief: daarom zal de geschie denis van de wegen in onze gemeente hier in het kort worden geschetst. Te meer reden is hiervoor, omdat een andere verbetering van groot belang, de vernieuwing van de hoofdweg in Rijen eveneens voltooid en onlangs op feeste lijke wijze in gebruik genomen is, juist honderd jaar nadat deze weg voor het eerst werd ver hard. Zaterdag HALF ACHT, Zondag, Maan dag en Dinsdag om HALF ZEVEN met Georges Formby, Dorothy Hyson, John Warwick en Bernard Lee. Een reprise van een der beste films van de wereldberoemde komiek Georges Form by. Formby als ijverig politieagent van de vliegende motorbrigade achtervolgt een bende saboteurswordt tegen wil en dank hun medeplichtige.... maar weet op meesterlijke wijze de eer van het corps te redden. Pittige liedjesdolkomische situatiesspannende scènes. Een film waarbij U alle zorgen vergeet. Toegang alle leeftijden. Zondag, Maandag en Dinsdag om 9 Woensdag om HALF ACHT Het Rijk gaat voor. Ook Koning Willem I begreep het belang van het verkeersvraagstuk en zette in het kader van zijn welvaartspolitiek het door Napoleon begonnen werk voort. Reeds in 1816 werd bij Koninklijk Besluit een wegennet voor het gehele koninkrijk geprojecteerd, dat de grondslag voor de wegenbouw in Nederland gebleven is. Een van de rijkswegen, die toen werden vast gesteld, liep van Middelburg over Goes, Tholen, Bergen op Zoom, Breda, Tilburg en ’s-Herto- genbosch naar Nijmegen en doorsneed dus ook onze gemeente. Door allerlei moeilijkheden vooral van financiële aard was deze weg^Toals alle grote rijkswegen, met keien werd bestraat, eerst in 1838 voltooid. Het gedeelte tussen Breda in 1827 gereed. met Phyllis Calvert, Jack Hawkins Terence Morgan Naar de roman „The day is ours" van Hilda Lewis. Mandy is de zevenjarige Mandy Miller, die de hoofdrol van het doofstomme meisje in deze film op su blieme wijze vertolkt. Toeg. bov. 14 jr. toen de stoomtram in opkomst was, waren er allerlei plannen gemaakt voor een tramweg van Tilburg over Gilze en Rijen naar Dongen. In 1904 werd er zelfs concessie gevraagd voor de exploitatie van een electrische tram van Gin- neken over Gilze naar Tilburg. De verwach tingen waren echter te hoog gespannen en tot uitvoering is het nooit gekomen. Van meer realiteitszin getuigde het plan tot verharding van de Tilburgse Baan. In 1920 werd voor het eerst door het getneen- te-bestuur een poging tot verwezenlijking ge daan, maar het heeft 33 jaar geduurd voor dit streven met succes werd bekroond. Over wat zich in deze jaren heeft afgespeeld, behoeft hier niet te worden uitgeweid: de Burgemeester zelf heeft ons in het vorig nummer van dit weekblad een volledig overzicht gegeven van de geschie denis van de Tilburgse Baan. Moge de band met Brabants Centrum, die thans nauwer dan ooit kan worden aangehaald, niet alleen de materiële welvaart, maar ook het culturele leven van onze gemeente ten goede komen. Wat 'n weertje, wat ’n weertje, iedere dag Zon, bar weinig regen en de wind blaast zo goedaardig kalmpjes. Fijn luchtdrukje. Best na- jaartje. De heren meteorologen in De Bilt zijn bepaald in ’n opgewekt humeur om elke avond als 't zonnetje van ons gaan scheiden zo’n mooi weerbericht klaar te maken voor de vol gende dag. Ze spelen er ook onze kapelactie zo lekker mee in de kaart. We kunnen ’t met dit temperatuurtje nog best uithouden zonder kolenwarmte. De zomervoorraad blijft en de portemonnaie hoeft nog niet open. De jarigen van October roepen geen „brrl” Inplaats van dure kolen op de kachel doen ze 'n extra duit in 't zakje voor onze kapel. Bij voorbaat dank. In de maand Augustus bracht de verjaarsdag- actie 413,32 op en in September 402,26. Verder is uit Gilze ƒ32.10 ontvangen als ge deelte van de opbrengst van „soldaatjesdag” en 52.06 van 't Parochiehuis uit Hulten. Hoe innig dankbaar zijn we weer al de milde schen kers. Onze actie is 'n heilige zaak. God zal 't ons allen rijk belonen en Moeder Maria, die ons zo dierbaar is en waaraan de basiskapel wordt foegewijd zal gaarne onze gebeden ver horen. We gaan nu onze ziel uitzingen als eerbetoon aan de jarigen van October. Maar met welk lied? Er is zoveel goeds op 't gebied van de volkszang, dat 'n volstrekt bevredigende keuze ietwat niet wel doenlijk is. Ook hier zijn grenzen. Nemen we iets joligs met ’n oneindig aantal coupletten. Een-twee-drie, daar gaat-ie: En de pastoor die had ’n koe Zondag, Maandag en Dinsdag van 4-11 u. De Provincie volgt. Van grote betekenis voor de uitbouw van het wegennet in Noord-Brabant was het besluit van de Provinciale Staten van 1839 om over te gaan tot de aanleg van provinciale wegen. In de volgende vijf en twintig jaar werd dit werk energiek aangepakt, zodat er een provin ciaal wegennet tot stand kwam, dat een lengte had van over de 700 kilometer. Uitbreiding van het wegennet. Beter tevreden kon Gilze zijn over de verbin ding met zijn achterland. In 1868 werd voor rekening van de Provincie een klinkerweg aan gelegd van Gilze over Alphen naar Baarle- Nassau. De Gemeente zelf liet in 1888 de baan van Molenschot naar de Rijksweg bestraten en bevorderde zo de ontwikkeling van dit kort te voren tot kerkdorp verheven gehucht. Tegen het einde van de eeuw gingen er stem men op, die bestrating van de wegen naar Bavel en Chaam bepleitten. Niet alleen een kortere verbinding van Gilze met Ginneken en Breda maar ook de bevordering van land- en bosbouw de Chaamse Heide werd toen juist ontgon nen had men daarbij op het oog. Het Pro vinciaal Bestuur zag het belang hiervan in en besloot in 1911 tot de aanleg van een keiweg van Bavel naar Gilze met een zijtak naar Chaam. Dit werk kwam met financiële steun van het Rijk en 1914 gereed. De grindweg. Toen de Provincie aan het verzoek van de klagende gemeenten niet kon voldoen, besloot Dongen zelf voor verbetering van zijn voor naamste verkeersader te zorgen. Er werd een overeenkomst gesloten met onze gemeente, waarbij bepaald werd, dat de gemeente Dongen een grindweg zou aanleggen vanaf de Groenen- dijkse haven over Dongen door Rijen naar de Rijksweg en dat Gilze-Rijen hiervoor een bij drage van 4000 gulden zou verlenen. De pro vincie kwam nu de voortvarende gemeenten tegemoet en verklaarde zich bereid de. helft van de kosten voor haar rekening te nemen. In Aug. 1852- werd het werk aanbesteed en een jaar later, dus thans een eeuw geleden was deze eerste grindweg voltooid. Rijen was hierdoor, naar de eisen van die tijd voor het verkeer ontsloten, maar ook Gilze zou nu spoedig uit zijn isolement worden verlost. Nog in hetzelfde jaar besloot het gemeentebe stuur de grindweg door te trekken naar de kom van het dorp. Ook nu bood de Provincie de helpende hand door 50% van de kosten op zich te nemen. 9 Augustus 1854 had in de herberg van Francus Langenberg op de Haansberg de aanbesteding plaats van het „verbeteren door begrinding en bestrating van de z.g. Rijense Baan Voor 16000 gulden werd het werk, dat 1 Augustus 1855 voltooid moest zijn, gegund. Met een feestmaaltijd, waarbij niet minder dan vijf en vijftig flessen wijn getrokken werden, vierden Gilze’s vroede vaderen de vooruitgang van de beschaving. Een wegdek van grind wordt thans als min derwaardig beschouwd en voldoet niet meer aan de eisen die het moderne verkeer stelt. Ten opzichte van de zandwegen betekende een der gelijke verharding destijd een aanmerkelijke ver betering. Het was een goedkoop procédé want grin a liet men in de winter door armlastige per sonen op de uitgestrekte heidevelden verzame len. Dit was een vorm van werkverschaffing die toen veel werd toegepast. Hinderlijke tollen. De kosten van onderhoud der wegen werden door het heffen van tolgelden op de directe ge bruikers verhaald. Op de weg van de Grofe- nendijkse haven naar Rijen, die door de ge meente Dongen onderhouden werd, moest vier maal, op de weg naar Gilze tweemaal tol be taald worden. Het tolgeld bedroeg b.v. voor een vierwielig voetuig met één paard vijf cent, voor een dito met twee paarden het dubbele enz. J®>at dit bij de toenmalige geldswaarde een zware belasting en een belemmering van het verkeer betekende, is duidelijk. Gelukkig beslo ten de Provinciale staten in 1873 aan de ge meenten een vergoeding uit te keren, als zij tot afschaffing van de tollen wilden overgaan. Bin nen enkele jaren waren toen deze hinderpalen voor het verkeer verdwenen. De gemeenten op de goede weg. Dit voorbeeld van de provincie vond navol ging en ook vele gemeenten gingen nu aan de slag; de onderlinge naijver werkte soms stimu lerend op de activiteit. Zo werd in 1845 door de provincie begonnen met de aanleg van een keiweg van Tilburg over Loon op Zand naar Waa.lwijk. Ongetwijfeld zou de Waalwijkse haven van deze verbinding profiteren, terwijl tot dan toe het vervoer van goederen naar en van Tilburg ook veelal via de Oosterhoutse haven geschiedde. In Ooster- hout vreesde men nu, dat het handelsverkeer zich zou verplaatsen; vandaar dat Prins Fre- derik (de broer van Koning Willem II) tot wiens domeinen deze haven behoorde, gelden beschikbaar stelde om de weg van Oosterhout langs de Vijf Eiken naar de Rijksweg te ver harden. In 1846/47 werd deze oude heirbaan in een comfortabele klinkerweg herschapen. Nu waren er echter weer andere gemeenten die voor benadeling van haar belangen bezorgd werden. Dongen, 's-Gravenmoer en Gilze-Rijen ondervonden, dat deze nieuwe wegen het han delsverkeer aantrokken en hen daardoor nog meer isoleerden. Zij richtten zich daarom in 1850 tot het Provinciaal Bestuur en verzochten de aanlag van een weg van Waspik over 's-Gravenmoer en Dongen naar Rijen en Gilze met een zijtak van Dongen naar de Groenen- dijkse haven. Deze haven bij Oosteind op Oosterhouts grondgebied gelegen, was eigendom van de gemeente Dongen, die haar in 1675 had aangelegd en sindsdien had geëxploiteerd; ook Rijen en Gilze maakten er veel .gebruik van vooral voor de aanvoer van hooi en meststoffen. Verval en herstel. Het onderhoud van de grindwegen eiste meer zorg dan men er in die tijd, toen de zuinigheid boven alle deugden geprezen werd, aan wilde besteden. Legio waren, vooral naarmate het verkeer toenam, de klachten over de slechte toestand van de wegen. Het was bovendien een bron van moeilijk heden, dat de hoofdweg van Rijen door de gemeente Dongen moest onderhouden _worden. Verbetering werd eerst mogelijk, toen het beheer en onderhoud van deze weg in 1904 aan onze gemeente werd overgedragen. Geleidelijk werd nu de grindlaag door een keibestrating vervan gen. Ook de weg van Gilze naar Rijen werd stukje voor stukje van beter plaveisel voorzien, maar het heeft lang geduurd, voordat deze hoofdader van onze gemeente geheel voor de nieuwe verkeersmiddelen geschikt was gemaakt. Als ooit onze middenstand z'n bestaansrecht heeft bewezen, dan is 't in de geweldige week geweest, dat Rijen „feesttooide” ter gelegen heid van 't feit, dat de „grote” straat „de” straat weer werd. Tien dagen feest vormde het sluitstuk van zeven maanden ellende, die door staan moest worden om de Stationsstraat en Hoofdstraat van 'n grootsteedse riolering te voorzien. Zware zorgen bracht 't opbreken der straten voor de middenstand en industrie mee, die door diepe greppels en hoge zandbergen van hun geachte cliënfèle waren afgesneden, 't Was als 'n bezetting, nu niet veroorzaakt door bru tale Duitsers maar door 't olijke „Brouwertje”, die duizend anekdoten kent en daarmee graag de sfeer opfleurt, doch zich verder -naar 't heet nergens 'n donder van aantrekt. Maar op de bange vraag of 27 September tot feest- week kon worden gebombardeerd, stak hij als antwoord verticaal z'n duimpje in de hoogte en zei: „Pico-bello! Feest maor, de straot is klaor!” 'n Pak van 't hart, 't Electriseerde de actieve voorzitter van de middenstand. Feestcomité’s werden geproclameerd, plannen gemaakt, verga derd en jawel: spoedig was de locomitief op gang gebracht, eerst met veel misbaar en stoom- verlies, maar toen de vaart er eenmaal in was, liep alles vanzelf. 't Zou interessant zijn 'n statistiek te kunnen samenstellen van de afgelegde kilometers, ge dronken biertjes en besteedde vergader-uren als voorbereiding in 't wezenlijk en waarachtig belang van 't feest. Zo’n statistiek zou 'n zwaar voetstuk zijn, waarop 'n standbeeld kon rusten van meer dan menselijke afmetingen. We zijn hoogst tevreden: 't is 'n verbluffend feest geworden van ongewone proporties. Vrijdagavond kwamen in alle stilte de vlag gen aan de huizen te voorschijn. In ennkele minuten ontbrandde 'n feestverlichting en to verde zo’n schitterend effect in de lange stra ten, dat ieder prognose in mineur over 't wel slagen van wat komen ging bij voorbaat kon worden gelogenstraft. Drommen volk kwam op de been, dat naar de richting van café van Wezel slenterde, waar de laatste steen in het nieuwe wegdek zou gelegd worden, 't Was hier keurig georganiseerd: volop ruimte voor 't dui zendkoppige publiek zowel als voor harmonie met drumband, de officials en comité’s. Dan treedt de voorzitter van 't hoofdcomité, de heer L. Uijtendaal, voor de microfoon om de reden op te geven waarom er zo ontzaglijk gefeest zal worden. Het is om 't feit dat de grote verkeersader DongenRijen weer func tioneert, die zo belangrijk is voor 't bedrijfs leven, de winkelstand en de vliegbasis. Het is om de Middenstand, die maandenlang de be lemmerende factoren van 'n opgebroken straat aan den lijve moest ondervinden, weer zijn nieuwe bloei terug te geven. Spr. hoopt dat de feesten zullen slagen en verzocht de burgemees ter de laatste steen in de straat te leggen als symbolische handeling dat 't werk voltooid is. Als dit kort ceremonieel gebeurd is, spreekt de burgemeester 't volk toe. Hij vertelt dat de nieuwe bestrating en riolering 375.000,ge kost hebben. Graag is dit grote offer gebracht in 't belang van iedereen. Niet alleen Rijen, maar ook Dongen, Gilze, 't Vliegveld geeft 't voordelen. Door deze riolering zal 't moge lijk zijn om b.v. ook de Past. Gillisstraat te helpen aan riolen. Ik zie hier veel jeugd, zegt spr., maar zelfs de jongste onder U zal niet beleven, dat de aangebrachte riolering niet vol doet. Vervolgens stelde de burgemeester ver schillende prijzen in uitzicht voor de best beant woorde vraag hoeveel stenen besteed zijn om de weg te maken, In optocht, begeleid door de harmonie, gingen comité’s en winkeliers nu van café van Wezel naar Dekker’s winkel, waar ’n versierde bar ricade werd weggenomen. Hier bracht de heer Uijtendaal nog dank aan de fa. Brouwers voor Niets dan zandwegen. Eeuwen lang bestond er, zoals bijna overal op het platte land, in de gemeente Gilze en Rijen geen enkele verharde weg. Alleen in de kom van Gilze waren in 1762 op bevel van hoger hand de Grote en Kleine Kerkstraat (thans de Raadhuisstraat en de Kerkstraat) met keien verhard, omdat door deze nauwe straten haast geen passage meer mogelijk was. Zand wegen bij overvloedige regen of langdurige droogte vaak onbegaanbaar, doorkruisten ons gewest en vormden de enige verbinding tussen steden en dorpen. Het ontbreken van behoorlijke verkeerswegen heeft in ons land de economische ontwikkeling van- uitgestrekte gebieden in sterke mate geremd. Tijdens de Franse overheersing werd de eerste stap tot verbetering van het verkeers wezen gezet. Keizer Napoleon ontwierp een groot wegenplan voor zijn gehele rijk, waarin ook de voornaamste trajecten van ons land waren opgenomen. Zijn heerschappij duurde echter te kort om zijn plannen te kunnen ver wezenlijken. met gezellige muziek van onze Band. Dinsdag met de markt muziek vanaf 10 u. Vrij entree. Geen verhoogde prijzen. m.m.v. ons Dansorkest o.l.v. P. zeven uur pauze. Entree voor dansen van 4 tot 11 f 1,50. Na de pauze van 7 tot 11 f 1,25. Abonnement voor alle vier de kermisdagen slechts f 4,Voor zover er zitplaatsen vrij zijn hebben niet dansers vrij entree. Verplichte consumptie. GEEN STAANPLAATSEN.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1