tentoonstelling.
Daverende drukte op
de Luchtmacht-
BELANGRIJKE DAGEN
OP DE VLIEGBASIS.
KIM
Marva s Ahoy
Groot Concert
OFFICIEEL NIEUWS
NIEUWS UIT GILZE
HARMONIE BIOSCOOP
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
12 SEPTEMBER 1953 - No. 37
Weekblad QilzeRijen
half acht
COLLECTE
P. V. DE LUCHTBODE.
KOSTELOZE INENTING TEGEN
DIPHTERIE, TETANUS EN
KINKHOEST.
Wedvlucht Duffel.
Eerste duif 9.53.10 - laatste duif 10.05.24
H. Aarts 1 44; C. Martens 2 9 11 13;
J. Dekkers 3 6 20 22 28 52; J. Cornelissen
de Himalaya
dit jaar met
Geheel in
Toegang alle leeftijden.
RIJEN
te geven door onze Rijense Vereni
gingen Harmonie „Vlijt en Eendracht”
en de Zangvereniging „Euterpe”.
Woensdag 16 September om
in het parochiehuis op Dinsdag LS Sep
tember e.k. van 16.00 uur tot 16.30 uur
voor kinderen beneden de leeftijd van zeven
jaren, die reeds één- of tweemaal zijn in
geënt.
Verzocht wordt de inentings-kaarten
mede te brengen.
Gilze, 8 September 1953.
in het Verkennershoofdkwartier op Dins
dag 15 September e.k. van 15.00 tot 16.00
uur voor kinderen beneden de leeftijd van
zeven jaren, die reeds één- of tweemaal
zijn ingeënt;
te Hulten:
Zaterdag 12 September om
ter viering van het 40-jarig bestaan
der zaak
wijzigde overtuiging meegenomen; namelijk
dat vliegen niet is een gevaarlijke en grote
risico’s medebrengende bezigheid, wellicht
geschikt voor avontuurlijk aangelegde jon
gelieden, doch dat vliegen tegenwoordig
een normaal beroep is met niet meer risico’s
dan menig ander beroep en dat uitgeofend
wordt door normale mensen met een nor
male instelling en met alle zorgen en alle
vreugden van ieder normaal mens. Dit was
misschien wel het voornaamste en belang
rijkste doel, dat bij het inrichten van de
tentoonstelling voorzat.
Hulde aan
mannen van
voor de
en
8 uur
Bij gelegenheid van het 40 jarig bestaan
van de zaak, hebben wij de eer U te
presenteren twee prachtige kleurenfilms
Zaterdag 12, Zondag 13 en Maandag 14
September om 8 uur
met Esther Williams, Joan Evans
en Vian Blaine
De vrolijkste muzikale comedie van het
jaar met een schat van nieuwe songs.
Drie schattige Marva’s met liefdespro
blemen. Toegang alle leeftijden.
met Errol Flynn, Dean Stockwell
en Robert Douglas
Een Woensdagfilm, die wij alleen voor
deze speciale gelegenheid konden boeken.
Zie de beklimming van
Een der grootste films van
duizenden medewerkers.
Technicolor.
Verwacht: „Lach en Vergeet” en
„Ontwrichte Jeugd”.
De vliegbasis Gilze-Rijen heeft op 4, 5
en 6 September 1953 belangrijke dagen be
leefd. Op 4 September 1953 was een
zgn, ouderdag georganiseerd; in de geest
zoals dit de laatste jaren reeds meer plaats
vond. Op zulk een dag zet de vliegbasis
haar poorten wijd open om ouders, echt
genoten, verloofden en familieleden van mi
litairen, die op de vliegbasis hun taak hetzij
als beroepsmilitairen, hetzij als dienstplich
tigen verrichten, gastvrij en voorkomend te
ontvangen.
Dit jaar was van deze ouderdagextra
werk gemaakt, waartoe het 40-jarig be
staan van de, inmiddels met het praedi-
caat „Koninklijke” verrijkte, luchtmacht
aanleiding was. Want behoudens het in elk
opzicht met meer dan gewone zorg toebe
reide middagmaal ten behoeve van maar
liefst ruim 2700 gasten het was wer
kelijk af! en de rondleiding op de basis,
kwamen daar nog bij de plechtige opening
en ingebruikneming van het Katholiek en
Protestants centrum ten behoeve van de
militairen op de basis, een met de uiterste
zorg en deskundigheid ingerichte tentoon
stelling betreffende de luchtmacht, benevens
vliegdemonstraties, waarbij het beste en
nieuwste werd vertoond wat op het ge
bied van de vliegerij de Koninklijke Neder
landse Luchtmacht kan bieden. Wij weten
niet waar wij méér bewonderirig voor moe
ten hebben; voor het prachtige formatie-
vliegen der 26 Harvards onder leiding van
Majoor ter Beek, het moedige stuntteam
met Harvards onder leiding van kapt. v.
d. Pol, de verrassende staaltjes van het
Meteorteam onder leiding van de glundere
Majoor Droste of de homogene Thunder-
jetploeg van de kundige Overste de Zwaan.
Het was alles „hogeschool” vliegen van
de bovenste plank!
En „Mevrouw” v. d. T. (reverentie voor
deze dame doet mij haar naam niet vol
ledig vermelden!) zal het, gezien het ver
loop van haar eerste instructieles in een
Tiger Moth, ook wel leren, aldus het eens
luidend oordeel der talrijke aanwezigen, die
met nauw verholen schrik haar nog wat
onbeholpen verrichtingen gadesloegen.
De tentoonstelling, welke met uiterste
zorg en aantrekkelijk was ingericht en
waar de deskundige voorlichting door per
soneel van de vliegbasis op interessante
wijze werd verzorgd, heeft, behalve de
belangstlling evan de bezoekers van de
ouderdag op Vrijdag 4 September, op Za
terdag en Zondag ook bij duizenden bezoe
kers uit Gilze-Rijen en omliggende gemeen
ten de belangstelling opnieuw gaande ge
maakt voor de vliegerij en wat daar zoal
aan vast zit.
Men heeft, mede dank zij de bevattelijke
voorlichting, eens globaal achter de scher
men kunnen zien van een vliegbedrijf en
kunnen waarnemen wat er allemaal aan
te pas komt vóór dat een vliegtuig veilig
en bemand met een kundig piloot het lucht
ruim kan kiezen. Het moet iedere bezoeker
een gevoel van veiligheid geven wanneer
hij ervaart mt welk een zorg de toekom
stige vlieger door ervaren mensen en met
de meest moderne hulpmiddelen veelzijdig
wordt opgeleid en hoe nauwlettend elk
vliegtuig bij voortduring wordt onderhou
den, gecontroleerd en in alle onderdelen be
proefd, alvorens het de lucht ingaat.
Het enorme bezoek aan de luchtmacht-
tentoonstelling heeft ik verklap hier
geen geheim de verwachtingen van de
organisatoren overtroffen. Die belangstel
ling was ten volle verdiend en hield als
zodanig een waardering in voor de vele
moeiten en zorgen, welke zijn gegeven om
deze interessante tentoonstelling in te rich
ten. Maar het voornaamste is toch wel ge
weest, dat een machtig stuk gezonde pro
paganda is gemaakt kunnen worden voor
de vliegerij in het algemeen en voor de
Koninklijke Luchtmacht in het bijzonder.
Zonder twijfel hebben wederom velen na
hun bezoek aan de tentoonstelling een ge-
Koningin Wilhelmina Fonds
t.b.v. de Kankerbestrijding.
A.s. Zondag 13 September zal in Rijen
de jaarlijkse collecte voor 't Koningin Wil
helmina Fonds gehouden worden. Het is
U overbekend, hoe belangrijk dit werk is
voor de bestrijding van de kanker, de
volksziekte, die ieder jaar ongeveer 14CXD0
slachtoffers eist.
Graag wilden we er nog even Uw aan
dacht op vestigen, dat de collecte aan
huis dit jaar achterwege is gebleven om
ieder de gelegenheid te geven de grote
en dringende nood van de 1 Februari-ramp
te helpen lenigen. Daar U dus dit jaar
slechts éénmaal de gelegenheid kan wor
den geboden om Uw steun bij te dragen,
doen wij een beroep op U om deze kans
dan ook royaal te benutten, waarvoor
reeds nu onze hartelijke dank.
Het Comité.
Veel meer dan 10.000 enthousiaste
nieuwsgierigen zijn Zondag naar de vlieg
basis gekomen om 'n bezoek te brengen
aan de interessante tentoonstelling van de
Luchtmacht. Hier en daar werd ’n greep
gedaan uit de wordingsgeschiedenis en de
evolutie van ’t luchtwapen.
t Verlangen om te vliegen is zo oud
als de mens zelf. Altijd zijn er pioniers
geweest, die hoopten dat men erin zou
slagen zich van de grond te verheffen. Op
de tentoonstelling zagen we 'n grote open
constructie van latten, doek en draden,
de „Spin” genaamd, welk gevaarte ons
'n even korte als zekere weg leek naar
't graf.
Wereldoorlog I heeft t vliegtuig een
flinke stoot in de goede richting gegeven.
De motorische kracht was uitgevonden en
nu kreeg men pas plezier in ’t vak, dat van
waaghalzerij net zo eerzaam werd als elk
ander. Men kon verkenningen uitvoeren,
er kon zelfs gebombardeerd worden; eerst
met bakstenen, die later echter werden ver
vangen door „echte” bommen Heel wat
piloten hebben bij hun vluchten 't leven ge
laten, maar dit offer is niet vergeefs ge
weest. Dank zij hun arbeid werd het lucht
verkeer op lange afstand mogelijk. Het
„Van Weerden-Poelman Fonds”, dat een
stand had ingericht op de tentoonstelling
zorgt voor de nagelaten betrekkingen van
deze helden der lucht.
In Wereldoorlog II boekte de luchtvaart
weer 'n belangrijke vooruitgang. Niet alleen
was 't vliegtuig in deze strijd het belang
rijkste wapen, maar het bewees ook on
schatbare diensten voor het transport van
personen en allerlei goederen. Heel gewoon
zijn we 't gaan vinden, dat honderden
vliegtuigen n „kijkje" gingen nemen tot
diep in 't achterland van de vijand. Op
de verschillende stands waren uitgebreide
instrumentaria en meters te bewonderen,
die ’t mogelijk maakten ook des nachts
en bij slecht weer te vliegen. De betrouw
baarheid van deze uitrustingen was zo
hoog opgevoerd dat ’n ongeluk tot de
grote uitzonderingen zijn gaan behoren.
De demonstraties met zweefvliegtuigen
van de L. S. K. en de Gilzer Zweefclub
„Illustrious” vonden grote bijval. Normaal
zou ’t motorloze zweefvliegtuig, dat in feite
n glijvlucht uitvoert nadat ’t met ’n auto-
lier omhoog getrokken is, in korte tijd weer
aan de grond staan. Gelukkig kan men ech
ter gebruik maken van de thermiek (opstij
gende luchtstromen), waardoor men steeds
hoogte kan winnen en grote afstanden af-
KATH. METAALBEWERKERSBOND
ST. ELOY, afd. GILZE.
Hierbij attenderen wij onze leden op het
feit, dat gedurende de wintermaanden, de
Districtsbestuurder uit Breda elke maand
een avond in Gilze zal zijn en wel op elke
derde Donderdag van de maand, te begin
nen op Donderdag 17 September van 7
uur tot half 10 ’s avonds, bij H. de Bont,
Ridderstraat 22, Gilze. Het doel van deze
aanwezigheid is het geven van adviezen
en het opnemen van klachten. Wij hopen
dat er indien nodig, veel gebruik van ge
maakt zal worden. Elk lid van de Kath.
Metaalbewerkersbond is dus welkom.
Het Bestuur.
Burgemeeser en Wethouders van Gilze
en Rijen brengen ter openbare kennis, dat
gelegenheid tot kosteloze inenting tegen
diphterie, tetanus (klem) en kinkhoest
(slijmhoest) zal worden gegeven:
te Gilze:
Overste van Rest en al zijn
hoog tot laag namens velen
zeer geslaagde „stunts” op 4, 5
6 September 1953.
De Burgemeester van Gilze en Rijen
Mr. E. L. H. M. v. MIERLO.
Burg, en Weth. voornoemd,
Mr. VAN MIERLO, Burgemeester
HOEVENAARS, Secretaris.
leggen, ’t Is 'n prachtige sport, die verdient
intensief beoefend te worden.
De drukte was Zondag zo enorm, dat
het onmogelijk was de stands nauwkeurig
op te nemen. We zagen hoe de luchtvaart
’t transport naar de geisoleerde Zeeuwse
gebieden regelde na de Watersnood van
dit jaar. (Ie prijs).
De luchtfotografie, die in oorlogstijd op
grote schaal wordt toegepast, ontbrak niet
onder de vele stands, evenmin de lucht-
navigatie voor het bepalen van plaats en
koers in de lucht en voor 't uitvoeren van
bombardementen-zonder-zicht.
De radio-dienst en de meteorologische
dienst waren eveneens vertegenwoordigd.
Beide diensten spelen in de luchtvaart een
allerbelangrijkste rol: voor onze gemeente
geeft 't 't verlossende gevoel, dat onder
alle weersomstandigheden veilig geland kan
worden. De oude bekende windzak, die
duidelijk aangeeft in welke richting het
vliegtuig (met de neus in de wind) dient
te starten, kwamen we ook tegen.
Dan was er de afdeling „Verkeerslei
ding”, ’t zenuwstelsel van ’t vliegveld, die
het verkeer op en om ’t vliegveld regelt.
De hulpdiensten van E.H.B.O. en Brand
weer trok veler aandacht. Niet minder de
maquette „Karei Doorman”, het vliegkamp-
schip bewapend met 80 stuks geschut en 32
vliegtuigen.
Het gros van onze militaire jeugd is
des avonds niet op straat te vinden. Geen
wonder, want op de vliegbasis is over
vloedig gelegenheid voor nuttige vrije tijds
besteding. De tentoonstelling gaf daarvan
'n bemoedigende culturele wapenschouw:
kunstige souvenirs, meubelkunst, vlechten
en weven, fineren en boutseren. Ieder vindt
iets van z’n gading als hij wil studeren.
Geen enkele tak van sport ligt buiten het
bereik van de soldaten.
Met begrijpelijke belangstelling namen
we kennis van de stand, die ons inlicht
over de geestelijke verzorging der mili
tairen.
't Eerste doel van de tentoonstelling:
„good-will” te kweken’voor de Koninklijke
Luchtmacht is wel bereikt.
De heer van Beurden uit Rijen mocht
als 10.000e bezoeker enkele aardige verras
singen in ontvangst nemen.
Bij ’t afbreken der stands, de volgende
dagen bleken ’n paar schoenen, ’n vijftal
kleedjes en enkele meetinstrumenten ont
vreemd.
Minder sierlijk was ook de daad van ’n
jongmens, die z’n sigaret onder de lont van
’n rookbom hield en daardoor de hele han
gar even „in de wolken” bracht.