De Nederlandse Luchtmacht bestaat veertig jaar* i I I HOERA.... WE SPELEN N REVUE HARMONIE BIOSCOOP Sterren stralen overal 3 GROOT BAL Hannoc de Indiaan (ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG^) No. 26 UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 y O (^ZATERDAG 27 JUNI 1953 Weekblad Q ilze-Rijen Erkenning. De jubileum-viering. p '1.. 1940 de beschikte RIJEN Mierlo), dan dan- en kunnen de Presenteert op Zaterdag 27, Zondag 28 en Maandag 29 Juni om 8 uur de nieu we Nederlandse Film I I met Johan Kaart, Kitty Janssen, Peronne Hosang, Jan Musch, Hetty Blok, Guus Oster, Aaf Bouber, Willy Walden en Piet Muyselaar. Het verhaal van enkele van de duizen den Nederlanders, die in andere wereld delen een nieuwe toekomst willen gaan zoekenhet is een comedie, die ook haar tragische momenten kent. Een film die niemand mag verzuimen. - Toegang alle I Wij verwachten: „De Onvindbare Pim pernel” en Stan Laurel en Oliver Hardy in „Dikhuiden”. die mooie molen”, huilende kinderen die niet bij de bel kunnen enz. enz. Wil men n daverende, felle, actuele, geestige, spitsvondige revue, dan is men wel gedwongen te tweede weg in te slaan en deze is: de tekst zelf te schrijven. We zullen U niet dodelijk vermoeien met aan te geven hoe lastig dit is: we gunnen de schrijver 'n volle medaille-kast van de meest edele metaalsoorten. In elk geval de revue-tekst moet pasklaar op tafel ko men en zeer waarschijnlijk zal de schrijver de capaciteiten van hen, die de revue zullen bezetten, als uitgangspunt nemen. Hij heeft dan 'n goede basis. In hoofdzaak is nu dit artikeltje ge schreven om medewerkers aan te trek ken. Wij hebben gegadigden nodig, die de revue zullen spelen. Wie kunnen dat zoal zijn? We noemen eerst de beoefenaars van t toneel. En let op: het is vaak genoeg gebleken dat vertolkers van kleine, onop vallende rollen in toneelstukken, juist voor revue-werk bizonder bruikbaar zijn. Wees dus niet gereserveerd, kijk geen kat uit de boom, maar geef LI als speler op. Heeft U 'n mooie stem, zodat LI als solist, in duetten of trio's kunt optreden? Jodelt U of heeft LI aanleg voor Hawaian- verlokkingen? Bespeelt LT'n instrument? Bent U tot op heden 'n verborgen artist gebleven als sneltekenaar, degenslikker of slangenbezweerder? Kunt LI goochelen of in de toekomst kijken? Heft LI in Uw vrije tijd zwaar- of licht-gewichten? U kunt allen 'n portie van 't succes binnen halen als U zich als medewerker beschik baar stelt. Denk vooral niet dat Uw bij drage te onbetekenend zal zijn. Niet wat het is geeft de doorslag, maar wat de regisseur ervan maakt. Als U zich vóór 15 Juli opgeeft bij de voorzitter (dhr. Adr. Pelckman) of de secretaris (dhr. H. v. I ken wij U bij voorbaat repetities tijdig beginnen. Maandag 29 Juni van 7 tot 11 uur bij gelegenheid van de verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard, met medewerking van ons dansorkest o.l.v. P. van Rijen. Entree f 1,25, Militairen in uniform f 1,— (50% bel. inbegr.) leeftijden. In ons voorprogramma: uitgebreide re portage van „DE KRONING VAN KONINGIN ELISABETH Zondag 28 Juni om 3 uur speciale kin der- en familievoorstelling tegen verlaag de prijzen 35 en 50 ct. Plaatsbesp. 10 ct Na de oorlog is ook onze luchtmacht ingeschakeld in de collectieve verdediging van de West-Europese Unie en N.A.T.O. Hierdoor zullen de feesten, die ter gelegen heid van het 40-jarig bestaan worden gegeven, een breed internationaal karak ter dragen. Nadat op 27 Juni te Nijmegen de Lucht- machtkapel in de gala-uniform zal zijn peningsafdeling, een vliegmedische en een meteorologische afdeling. Direct na de oorlog echter ging de ontwapeningsgeest- drift door de wereld en nieuwe orders werden geannuleerd. Maar de toen aanwezige vliegers zelf bleven niet stilzitten en wisten langzamer hand uitmuntende prestaties te leveren. Het escadrille van kapt. Versteegh, de vijf-vinger-aan een-hand, verkreeg een goede reputatie, de Luit.-vlieger Schotte veroverde in Zurich de Coupe Echard, van Weerden Poelman en Koppen vlogen voor het eerst naar Indië en met de Fok- ker-toestellen werd grote eer ingelegd. De politie is ijverig zoekende naar de persoon in wiens brein het plan gerezen is om 'n revue te doen opvoeren. Er moet 'n wetsartikel bestaan op grond waarvan hij kan opgesloten worden. Want hij heeft 'n volle ketel moeilijkheden op het vuur gezet, waarvoor eenvoudig geen naam bestaat. Eigenaardig genoeg is het plan toch door de besturen der vereni gingen, die er bij betrokken werden, gun stig, ja zelfs enthousiast ontvangen. Men is niet bang dat de ketel zal overkoken, dat de inspanning te zwaar zal zijn. „Hoera, dat doen we"!” juichte men. ,,’n Gerede aanleiding is 't a.s. zilveren jubi leum van R.A.C.” Welaan dan, als 't toch gebeuren moet, laat, t dan goed gebeuren. Streven we er naar de revue 'n manifestatie te doen zijn van luchthartig en beschaafd amusement. Bij vele groepen van 't publiek, zowel in als buiten Rijen, slaat de revue gemakke lijk aan. Men is graag gewapend of liever ontwapend door n goedlachse feeststem ming, men wil overdonderd worden door costuumparades, lichteffecten en decor- trucs, 'n Revue biedt ook zo lekker de mogelijkheid tot plaatselijke toestanden, die aan 't publiek bekend zijn, te hekelen en te bekankeren, al geldt de gouden regel, dat men niet geestig mag zijn ten koste van bepaalde personen, zelfs niet van 'n vogelvrij verklaarde figuur als de Minister van Financiën. Het samenstellen van 'n programma en 't kiezen van de tekst is 't eerst nodige. Men kan daarbij twee wegen bewandelen. De gemakkelijkste is, de tekst kant en klaar te kopen. Daar zou iedereen vrede mee hebben, wanneer de bestaande revue- boeken aan redelijke eisen van geest en goede smaak voldeden. Het merendeel op dit gebied is echter grenzeloos flauw. LI kent dat wel, zouteloze moppen op schoonmoeders, alleenspraken van stotte raars, stervende honden op besneeuwde grafzerken, „Regendroppels”, „Daar bij De erkenning van het belang en de zelfstandigheid van het luchtwapen werd ook getoond toen op 1 Juli 1948 de mili taire luchtvaart van H.M. de Koningin een eigen vlag kreeg. En op 27 Maart 1953 werd het praedicaat Koninklijke ver leend, terwijl Z.K.H. Prins Bernhard tege lijkertijd inspecteur-generaal van de Ko ninklijke Luchtmacht werd. De oorlog. Toen Duitsland in 1939 en kleine landen overrompelde, Nederland over 124 gevechtsvliegtuigen, doch het meeste materiaal daarvan was ongeschikt voor de hoofdtaak: de lucht verdediging en de beheersing van het luchtruim. Tegenover de honderden en honderden toestellen van de Luftwaffe, alle van het modernste type, betekende onze luchtmacht uiteraard niets. Toch aarzelden onze vliegers geen ogenblik om de vijand te lijf te gaan en wisten zij tot het einde kranig stand te houden en de vijand nog vele verliezen toe te brengen. De hierbij betoonde moed en zelfopoffe ring vonden een beloning in de verlening van de Militaire Willemsorde 4e klasse aan het wapen der militaire luchtvaart. Met de luchtdoelartillerie mee, had men toch kans gezien om in vijf dagen oorlog ongeveer 500 Duitse vliegtuigen naar beneden te schieten. Daarna hebben vele vliegers in Enge land de strijd voortgezet. Bijna duizend Nederlanders hebben gevlogen bij de R.A.F. Het 322 Dutch Spitfire squadron heeft door zijn vele operaties van zich doen spreken, evenals het 320 Mitchell squadron. Twee honderd zestig man van de militaire luchtvaart is in de oorlog gesneuveld. gestoken, die door een Nijmeegs comité worden aangeboden, begint daar diezelfde dag ook een luchtvaartentoonstelling, welke van 25 Juli tot 8 Augustus ook te Soesterberg te zien zal zijn. Op deze uit gebreide en zeer interessante tentoonstel ling zal men zowel de oudste vliegtuigen en motoren als de modernste van nabij kunnen bekijken. Op 18 Juli heeft te Soesterberg een groots vliegfestijn plaats, waaraan de beste vliegers deelnemen uit Amerika, Canada, Engeland, Frankrijk, België, Italië en Luxemburg. Men zal die Zaterdagmid dag op Soesterberg minstens 300 jet- vliegtuigen zien demonstreren, maar ook de beginnertjes uit de militaire luchtvaart zal men in de lucht zien. Er komen een 250 parachutisten vanuit België, die boven Soesterberg worden gedropped. Dit wordt een vliegdemonstratie zoals men tot nu toe nog niet in Nederland heeft gezien. Men verwacht die dag te Soester berg tussen de honderd- en tweehonderd duizend bezoekers, die allen een behoor lijke plaats zullen kunnen verkrijgen. Op Woensdag 1 Juli maakt de Konink lijke Nederlandse Luchtmacht met onge veer 150 toestellen een rondvlucht over Nederland. Boven alle provinciale hoofd steden zal men dan in de lucht het getal 40 vormen. Het stukje Nederlandse geschiedenis dat door de luchtmacht in deze periode is gemaakt, draagt sterk het stempel van persoonlijk initiatief, van sterk groeps verband, van durf en doorzettingsvermo gen. Er is altijd geweest en er is nog altijd een uitstekende teamgeest bij de lucht macht en daarom kan dit jubileum in een aangename sfeer van kameraadschap worden gevierd. De vliegende Hollanders zijn lang niet de slechtsten van ons volk. Zelfstandigheid. De herbewapening van Duitsland en toenemende oorlogsdreiging in Europa waren voor Nederland blijkbaar geen vol doende waarschuwing om tijdig tot ver nieuwing van materiaal over te gaan. De aanschaffing van nauwelijks een half dozijn vliegtuigen per jaar mocht geen naam hebben, maar hoe zuinig dan ook, de ontwikkeling met nieuwe Fokkers ging toch door en vooral de G-l jachtkruiser bleek een groot succes te zijn. Op 1 Nov. 1938 werd de militaire lucht vaart een afzonderlijk wapen en hiermede ging een jarenlange wens van het gehele personeel in vervulling. De geschiedenis in vliegervlucht. Toen de vliegerij in Nederland begon, was dat al een jaar of tien nadat in Frankrijk de gebroeders Wright met hun vliegtuigje een eindje van de grond wa ren gekomen en vijf jaar nadat de mensen ontroerd hadden staan kijken hoe Wilbur Wright vijf minuten lang op een hoogte van vijf meter over hun hoofden had ge vlogen. Daarna kwam Jan Olieslager, een Belg, de mensen in vervoering brengen met zijn „waaghalzerij” en toen liep ook Marinus van Meel er gloeiend voor. Deze kocht bij Farman in Frankrijk diens eer ste vliegmachine, vloog er mee in een Europese vlucht, maakte een noodlanding bij Grave en vloog na herstelling der schade met al zijn 80 km snelheid naar de Soesterbergse hei. Marinus was een knutselaar en bouwde zich een verbeterde versie van de Farman en, nadat dit toe stel eens in de soep was gedraaid, nog weer een andere, welke de „Brik” werd gedoopt en waarvoor hij ook telkens weer verbeteringen bedacht. Via diezelfde Marinus van Meel be stelde de minister van oorlog in 1913 twee Farmans, die in dat jaar als verkennings vliegtuigen deelnamen aan de manoeuvres bij Lochem. Marinus zelf nam er ook nog aan deel met een eigen toestelletje. Het was generaal C. J. Snijders, die de stoot had gegeven tot deze aankoop. De eer ste bestuurders van die toestellen waren van Heyst, Bakker en dan van Meel, als waarnemers fungeerden Walaardt Sacré, Versteegh en Hofstee. Gedurende de eerste wereldoorlog heeft de L.V.A. te Soesterberg zich verder ont wikkeld. Er ontstond een afdeling oplei ding, een radio- en fotodienst, een bewa- Woensdag 1 Juli om 8 uur Een prachtige kleurenfilm met Jon Hall, Pedro de Cordoba en Sherry Moreland. De fel bewogen geschiedenis van een groot Indiaans opperhoofd, dat de listen van een blanke vrouw doorzag en zijn mach tige ruiterscharen tegen de Fransen in het veld bracht. Toegang boven 14 jaar. Van 80 naar 950 km per uur en straks nog sneller. Rondvlucht over alle provinciale hoofd steden. Grootse vliegdemonstraties te Soesterberg. Op 1 Juli is het 40 jaar geleden, dat het Nederlandse leger er een luchtvaartafde ling bij kreeg, die intussen is uitgegroeid tot de Koninklijke Nederlandse Lucht macht. Wanneer men nu de straaljagers met hun machtig motorengedaver door de lucht hoort fluiten, kan men zich nauwe lijks voorstellen, dat het begin van deze luchtmacht 2 armzalige toestelletjes zijn geweest, wat latjes tussen twee dekken van zeildoek en een motortje met een open zitplaats voor de bestuurder daar tussen. Een enorm snelle ontwikkeling heeft de luchtvaart doorgemaakt, want haalden die eerste toestellen bij gunstig weer zo on geveer 80 km per uur, zijn de huidige Thunderjets met hun snelheid van onge veer 900 km alweer aan het verouderen, nu komen straks de Thunderstreaks met hun pijlvormige vleugels, die de geluids snelheid benaderen in de gewone vlucht! Binnen één mensengeneratie werd deze ontwikkeling bereikt en men kan nu met heel wat weer en vooral heel wat beters voor de dag komen dan bij de oprichting in 1913 het geval was. Dat gaat men dan nu bij dit jubileum ook eens op grootse wijze tonen, in sa menwerking met de luchtmachten der bij de NATO aangesloten landen. Op 18 Juli heeft te Soesterberg, de bakermat van de Nederlandse luchtvaart, een vliegfeest plaats, waarin men een der oudste zowel als de allermodernste vlieg tuigen in de lucht zal zien, stunt- en for- matievliegen zal men er kunnen aanschou wen, dropping van parachutisten en men zal er de geluidsbarrière horen doorbre ken door de Hawker Hunterstraaljager.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1