De Nederlandse Luchtmacht
bestaat veertig jaar*
i
I
I
HOERA....
WE SPELEN N
REVUE
HARMONIE BIOSCOOP
Sterren stralen
overal
3
GROOT BAL
Hannoc de Indiaan
(ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG^)
No. 26
UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
y
O
(^ZATERDAG 27 JUNI 1953
Weekblad Q ilze-Rijen
Erkenning.
De jubileum-viering.
p '1..
1940 de
beschikte
RIJEN
Mierlo), dan dan-
en kunnen de
Presenteert op Zaterdag 27, Zondag 28
en Maandag 29 Juni om 8 uur de nieu
we Nederlandse Film
I
I
met Johan Kaart, Kitty Janssen, Peronne
Hosang, Jan Musch, Hetty Blok, Guus
Oster, Aaf Bouber, Willy Walden
en Piet Muyselaar.
Het verhaal van enkele van de duizen
den Nederlanders, die in andere wereld
delen een nieuwe toekomst willen gaan
zoekenhet is een comedie, die ook haar
tragische momenten kent. Een film die
niemand mag verzuimen. - Toegang alle
I
Wij verwachten: „De Onvindbare Pim
pernel” en Stan Laurel en Oliver Hardy
in „Dikhuiden”.
die mooie molen”, huilende kinderen die
niet bij de bel kunnen enz. enz.
Wil men n daverende, felle, actuele,
geestige, spitsvondige revue, dan is men
wel gedwongen te tweede weg in te slaan
en deze is: de tekst zelf te schrijven. We
zullen U niet dodelijk vermoeien met aan
te geven hoe lastig dit is: we gunnen de
schrijver 'n volle medaille-kast van de
meest edele metaalsoorten. In elk geval
de revue-tekst moet pasklaar op tafel ko
men en zeer waarschijnlijk zal de schrijver
de capaciteiten van hen, die de revue
zullen bezetten, als uitgangspunt nemen.
Hij heeft dan 'n goede basis.
In hoofdzaak is nu dit artikeltje ge
schreven om medewerkers aan te trek
ken. Wij hebben gegadigden nodig, die de
revue zullen spelen.
Wie kunnen dat zoal zijn?
We noemen eerst de beoefenaars van
t toneel. En let op: het is vaak genoeg
gebleken dat vertolkers van kleine, onop
vallende rollen in toneelstukken, juist
voor revue-werk bizonder bruikbaar zijn.
Wees dus niet gereserveerd, kijk geen
kat uit de boom, maar geef LI als speler
op.
Heeft U 'n mooie stem, zodat LI als
solist, in duetten of trio's kunt optreden?
Jodelt U of heeft LI aanleg voor Hawaian-
verlokkingen? Bespeelt LT'n instrument?
Bent U tot op heden 'n verborgen artist
gebleven als sneltekenaar, degenslikker of
slangenbezweerder? Kunt LI goochelen of
in de toekomst kijken? Heft LI in Uw
vrije tijd zwaar- of licht-gewichten? U
kunt allen 'n portie van 't succes binnen
halen als U zich als medewerker beschik
baar stelt. Denk vooral niet dat Uw bij
drage te onbetekenend zal zijn. Niet wat
het is geeft de doorslag, maar wat de
regisseur ervan maakt.
Als U zich vóór 15 Juli opgeeft bij de
voorzitter (dhr. Adr. Pelckman) of de
secretaris (dhr. H. v. I
ken wij U bij voorbaat
repetities tijdig beginnen.
Maandag 29 Juni van 7 tot 11 uur
bij gelegenheid van de verjaardag van
Z.K.H. Prins Bernhard, met medewerking
van ons dansorkest o.l.v. P. van Rijen.
Entree f 1,25, Militairen in uniform f 1,—
(50% bel. inbegr.)
leeftijden.
In ons voorprogramma: uitgebreide re
portage van „DE KRONING VAN
KONINGIN ELISABETH
Zondag 28 Juni om 3 uur speciale kin
der- en familievoorstelling tegen verlaag
de prijzen 35 en 50 ct. Plaatsbesp. 10 ct
Na de oorlog is ook onze luchtmacht
ingeschakeld in de collectieve verdediging
van de West-Europese Unie en N.A.T.O.
Hierdoor zullen de feesten, die ter gelegen
heid van het 40-jarig bestaan worden
gegeven, een breed internationaal karak
ter dragen.
Nadat op 27 Juni te Nijmegen de Lucht-
machtkapel in de gala-uniform zal zijn
peningsafdeling, een vliegmedische en een
meteorologische afdeling. Direct na de
oorlog echter ging de ontwapeningsgeest-
drift door de wereld en nieuwe orders
werden geannuleerd.
Maar de toen aanwezige vliegers zelf
bleven niet stilzitten en wisten langzamer
hand uitmuntende prestaties te leveren.
Het escadrille van kapt. Versteegh, de
vijf-vinger-aan een-hand, verkreeg een
goede reputatie, de Luit.-vlieger Schotte
veroverde in Zurich de Coupe Echard,
van Weerden Poelman en Koppen vlogen
voor het eerst naar Indië en met de Fok-
ker-toestellen werd grote eer ingelegd.
De politie is ijverig zoekende naar de
persoon in wiens brein het plan gerezen
is om 'n revue te doen opvoeren. Er moet
'n wetsartikel bestaan op grond waarvan
hij kan opgesloten worden. Want hij
heeft 'n volle ketel moeilijkheden op het
vuur gezet, waarvoor eenvoudig geen
naam bestaat. Eigenaardig genoeg is het
plan toch door de besturen der vereni
gingen, die er bij betrokken werden, gun
stig, ja zelfs enthousiast ontvangen. Men
is niet bang dat de ketel zal overkoken,
dat de inspanning te zwaar zal zijn.
„Hoera, dat doen we"!” juichte men. ,,’n
Gerede aanleiding is 't a.s. zilveren jubi
leum van R.A.C.”
Welaan dan, als 't toch gebeuren moet,
laat, t dan goed gebeuren. Streven we er
naar de revue 'n manifestatie te doen zijn
van luchthartig en beschaafd amusement.
Bij vele groepen van 't publiek, zowel in
als buiten Rijen, slaat de revue gemakke
lijk aan. Men is graag gewapend of liever
ontwapend door n goedlachse feeststem
ming, men wil overdonderd worden door
costuumparades, lichteffecten en decor-
trucs, 'n Revue biedt ook zo lekker de
mogelijkheid tot plaatselijke toestanden,
die aan 't publiek bekend zijn, te hekelen
en te bekankeren, al geldt de gouden
regel, dat men niet geestig mag zijn ten
koste van bepaalde personen, zelfs niet
van 'n vogelvrij verklaarde figuur als de
Minister van Financiën.
Het samenstellen van 'n programma en
't kiezen van de tekst is 't eerst nodige.
Men kan daarbij twee wegen bewandelen.
De gemakkelijkste is, de tekst kant en
klaar te kopen. Daar zou iedereen vrede
mee hebben, wanneer de bestaande revue-
boeken aan redelijke eisen van geest en
goede smaak voldeden. Het merendeel
op dit gebied is echter grenzeloos flauw.
LI kent dat wel, zouteloze moppen op
schoonmoeders, alleenspraken van stotte
raars, stervende honden op besneeuwde
grafzerken, „Regendroppels”, „Daar bij
De erkenning van het belang en de
zelfstandigheid van het luchtwapen werd
ook getoond toen op 1 Juli 1948 de mili
taire luchtvaart van H.M. de Koningin
een eigen vlag kreeg. En op 27 Maart
1953 werd het praedicaat Koninklijke ver
leend, terwijl Z.K.H. Prins Bernhard tege
lijkertijd inspecteur-generaal van de Ko
ninklijke Luchtmacht werd.
De oorlog.
Toen Duitsland in 1939 en
kleine landen overrompelde,
Nederland over 124 gevechtsvliegtuigen,
doch het meeste materiaal daarvan was
ongeschikt voor de hoofdtaak: de lucht
verdediging en de beheersing van het
luchtruim. Tegenover de honderden en
honderden toestellen van de Luftwaffe,
alle van het modernste type, betekende
onze luchtmacht uiteraard niets. Toch
aarzelden onze vliegers geen ogenblik om
de vijand te lijf te gaan en wisten zij tot
het einde kranig stand te houden en de
vijand nog vele verliezen toe te brengen.
De hierbij betoonde moed en zelfopoffe
ring vonden een beloning in de verlening
van de Militaire Willemsorde 4e klasse
aan het wapen der militaire luchtvaart.
Met de luchtdoelartillerie mee, had men
toch kans gezien om in vijf dagen oorlog
ongeveer 500 Duitse vliegtuigen naar
beneden te schieten.
Daarna hebben vele vliegers in Enge
land de strijd voortgezet. Bijna duizend
Nederlanders hebben gevlogen bij de
R.A.F. Het 322 Dutch Spitfire squadron
heeft door zijn vele operaties van zich
doen spreken, evenals het 320 Mitchell
squadron. Twee honderd zestig man van
de militaire luchtvaart is in de oorlog
gesneuveld.
gestoken, die door een Nijmeegs comité
worden aangeboden, begint daar diezelfde
dag ook een luchtvaartentoonstelling,
welke van 25 Juli tot 8 Augustus ook te
Soesterberg te zien zal zijn. Op deze uit
gebreide en zeer interessante tentoonstel
ling zal men zowel de oudste vliegtuigen
en motoren als de modernste van nabij
kunnen bekijken.
Op 18 Juli heeft te Soesterberg een
groots vliegfestijn plaats, waaraan de
beste vliegers deelnemen uit Amerika,
Canada, Engeland, Frankrijk, België, Italië
en Luxemburg. Men zal die Zaterdagmid
dag op Soesterberg minstens 300 jet-
vliegtuigen zien demonstreren, maar ook
de beginnertjes uit de militaire luchtvaart
zal men in de lucht zien. Er komen een
250 parachutisten vanuit België, die
boven Soesterberg worden gedropped. Dit
wordt een vliegdemonstratie zoals men
tot nu toe nog niet in Nederland heeft
gezien. Men verwacht die dag te Soester
berg tussen de honderd- en tweehonderd
duizend bezoekers, die allen een behoor
lijke plaats zullen kunnen verkrijgen.
Op Woensdag 1 Juli maakt de Konink
lijke Nederlandse Luchtmacht met onge
veer 150 toestellen een rondvlucht over
Nederland. Boven alle provinciale hoofd
steden zal men dan in de lucht het getal
40 vormen.
Het stukje Nederlandse geschiedenis
dat door de luchtmacht in deze periode
is gemaakt, draagt sterk het stempel van
persoonlijk initiatief, van sterk groeps
verband, van durf en doorzettingsvermo
gen. Er is altijd geweest en er is nog altijd
een uitstekende teamgeest bij de lucht
macht en daarom kan dit jubileum in een
aangename sfeer van kameraadschap
worden gevierd. De vliegende Hollanders
zijn lang niet de slechtsten van ons volk.
Zelfstandigheid.
De herbewapening van Duitsland en
toenemende oorlogsdreiging in Europa
waren voor Nederland blijkbaar geen vol
doende waarschuwing om tijdig tot ver
nieuwing van materiaal over te gaan. De
aanschaffing van nauwelijks een half
dozijn vliegtuigen per jaar mocht geen
naam hebben, maar hoe zuinig dan ook,
de ontwikkeling met nieuwe Fokkers ging
toch door en vooral de G-l jachtkruiser
bleek een groot succes te zijn.
Op 1 Nov. 1938 werd de militaire lucht
vaart een afzonderlijk wapen en hiermede
ging een jarenlange wens van het gehele
personeel in vervulling.
De geschiedenis in vliegervlucht.
Toen de vliegerij in Nederland begon,
was dat al een jaar of tien nadat in
Frankrijk de gebroeders Wright met hun
vliegtuigje een eindje van de grond wa
ren gekomen en vijf jaar nadat de mensen
ontroerd hadden staan kijken hoe Wilbur
Wright vijf minuten lang op een hoogte
van vijf meter over hun hoofden had ge
vlogen. Daarna kwam Jan Olieslager, een
Belg, de mensen in vervoering brengen
met zijn „waaghalzerij” en toen liep ook
Marinus van Meel er gloeiend voor. Deze
kocht bij Farman in Frankrijk diens eer
ste vliegmachine, vloog er mee in een
Europese vlucht, maakte een noodlanding
bij Grave en vloog na herstelling der
schade met al zijn 80 km snelheid naar de
Soesterbergse hei. Marinus was een
knutselaar en bouwde zich een verbeterde
versie van de Farman en, nadat dit toe
stel eens in de soep was gedraaid, nog
weer een andere, welke de „Brik” werd
gedoopt en waarvoor hij ook telkens weer
verbeteringen bedacht.
Via diezelfde Marinus van Meel be
stelde de minister van oorlog in 1913 twee
Farmans, die in dat jaar als verkennings
vliegtuigen deelnamen aan de manoeuvres
bij Lochem. Marinus zelf nam er ook nog
aan deel met een eigen toestelletje. Het
was generaal C. J. Snijders, die de stoot
had gegeven tot deze aankoop. De eer
ste bestuurders van die toestellen waren
van Heyst, Bakker en dan van Meel, als
waarnemers fungeerden Walaardt Sacré,
Versteegh en Hofstee.
Gedurende de eerste wereldoorlog heeft
de L.V.A. te Soesterberg zich verder ont
wikkeld. Er ontstond een afdeling oplei
ding, een radio- en fotodienst, een bewa-
Woensdag 1 Juli om 8 uur
Een prachtige kleurenfilm met Jon Hall,
Pedro de Cordoba en Sherry Moreland.
De fel bewogen geschiedenis van een groot
Indiaans opperhoofd, dat de listen van
een blanke vrouw doorzag en zijn mach
tige ruiterscharen tegen de Fransen in het
veld bracht. Toegang boven 14 jaar.
Van 80 naar 950 km per uur en straks
nog sneller.
Rondvlucht over alle provinciale hoofd
steden.
Grootse vliegdemonstraties te Soesterberg.
Op 1 Juli is het 40 jaar geleden, dat het
Nederlandse leger er een luchtvaartafde
ling bij kreeg, die intussen is uitgegroeid
tot de Koninklijke Nederlandse Lucht
macht.
Wanneer men nu de straaljagers met
hun machtig motorengedaver door de
lucht hoort fluiten, kan men zich nauwe
lijks voorstellen, dat het begin van deze
luchtmacht 2 armzalige toestelletjes zijn
geweest, wat latjes tussen twee dekken
van zeildoek en een motortje met een
open zitplaats voor de bestuurder daar
tussen.
Een enorm snelle ontwikkeling heeft de
luchtvaart doorgemaakt, want haalden die
eerste toestellen bij gunstig weer zo on
geveer 80 km per uur, zijn de huidige
Thunderjets met hun snelheid van onge
veer 900 km alweer aan het verouderen,
nu komen straks de Thunderstreaks met
hun pijlvormige vleugels, die de geluids
snelheid benaderen in de gewone vlucht!
Binnen één mensengeneratie werd deze
ontwikkeling bereikt en men kan nu met
heel wat weer en vooral heel wat beters
voor de dag komen dan bij de oprichting
in 1913 het geval was.
Dat gaat men dan nu bij dit jubileum
ook eens op grootse wijze tonen, in sa
menwerking met de luchtmachten der bij
de NATO aangesloten landen.
Op 18 Juli heeft te Soesterberg, de
bakermat van de Nederlandse luchtvaart,
een vliegfeest plaats, waarin men een der
oudste zowel als de allermodernste vlieg
tuigen in de lucht zal zien, stunt- en for-
matievliegen zal men er kunnen aanschou
wen, dropping van parachutisten en men
zal er de geluidsbarrière horen doorbre
ken door de Hawker Hunterstraaljager.