onze Er mankeert nog veel aan verkeersgezindheid. Paradijsvogel De brommen Verkeersproblemen gaan ons allen aan. ACTIE VLIEGBASISKAPEL GILZE-RIJEN. HARMONIE BIOSCOOP Wij repareren vakkundig Uw kousen a 5 ct p. ladder Spoedgevallen klaar terwijl U wacht. TH. MARCELISSEN GEEN UITWEG (jES EN TWINTIGSTE JAARGANG ZATERDAG 13 JUNI 1953 No. 24 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE: H. Bink-Graafmans. Hopsa hei, ’t was in de Meil Weekblad QilzeRijen het verkeer in gevaar wordt 's Avonds links! Pantser. DANKBETUIGING. Gilze, Juni 1953. Nieuwstraat 81. RIJEN RUIME KEUZE IN NYLONS Tuinstraat 21 Rijen 't vlieg- aan Meneer zijn kapel.” Woensdag 17 Juni om 8 uur Wij verwachten: de nieuwe Nederlandse film .STERREN STRALEN OVERAL’ en „Hannoc, de Indiaan” ^f ^angs deze weg betuig ik de Directie van de Firma A. J. Hoevenaars-van de Noort mijn hartelijke dank voor het cadeau onder cou vert en het personeel voor het cadeau, dat ik mocht ontvangen bij mijn 25-jarig dienstjubileum. (NO WAY OUT) Richard Widmark - Linda Darnell Stephen McNally Een film met ’n moedig openhartig thema 1 Millioenen met hem dolen rond in een muf labyrinth struikelend tastend I Toegang boven 14 jaar. Millioenenleger. Nu de fietsers, die samen een millioenen leger vormen. Voor hen geldt: zoveel mogelijk op fietspaden. Kan dat niet, dan uitertst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als daardoor de vei- vootal omdat in de komende jaren een sterke toeneming van het rijverkeer zal plaats hebben. Als we niet oppassen meer verkeersgezind te worden, dan zal er over enkele jaren pas goed gesproken kunnen worden over jachtvelden. bilisten, fietsers en hoofdelementen van (BIRD OF PARADISE) Louis Jordan - Debra Paget Jeff Chandler Niemand zal ongevoelig blijven voor de romantiek der Stille Zuidzee en voor ’t meest ideale liefdespaar van het witte doek Louis Jordan en Debra Paget. Strikt 18 j. Dan zijn er de voetgangers, waartoe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzonde ring: bij avond uiterst links, want dan kan men het tegemoetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop komende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een ge vaar dat de voetganger, die in het donker maar slecht te onderscheiden is, ernstig bedreigt. Daarom: ’s avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger natuur lijk haaks, na zich volledig overtuigd te hebben van de snelheid van het verkeer. Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tientallen jaren aan gemotoriseerd ver keer deelnemen, is het moeilijk de juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nagenoeg altijd uiteen. Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zo veel mogelijk gebruik te maken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voetgangers kan verwachten en zal het er rekening mee houden. In het buitenland komt het voor dat een voetganger die buiten de oversteekplaatsen op de rijweg wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een oplossing kunnen zijn tegen het euvel der kris-kras overstekende voetgan gers in Nederland? Het is maar een vraag. Die Engelsman, waarmee we ons arti kel openden, zou minder reden tot klagen hebben, als we meer de wellevendheid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer bewust waren van de grote verant woordelijkheid, die we als weggebruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen. Voor velen van ons zal dat in de letterlijkste zin van het woord een kwestie van leven en dood worden, voor de goeie zaak” omgezet in 'n ferme daad. Als prestatie werd ’t ’n beste avond en voor de kapel 'n beste dag: 70.- Tegen de Rijense Boeren kunnen ze echter niet op. Triomfantelijk kwamen zij 295.14 naar de Boterfabriek brengen: daar vertoeft onze Penningmeester ge woonlijk. Tot buiten de landsgrenzen is Hulten beroemd geworden omdat daar op één dag 4 „Broers” trouwden, die alle vier zusters van elkaar zijn. Dit „grapje” is bekend genoeg, maar al te lang bleef onbekend, dat 't „Beheer van ’t Parochiehuis”, dat zelf straatarm is, 52.06 voor de basiskapel offerde Wat moet het 'n voorrecht zijn om in Juni te verjaren, het is veruit de schoonste maand van ’t jaar: de H. Hart-maand. Men kan tot 't H. Hart bidden om zegen in de huisgezinnen, maar men kan tot dezelfde intentie ook 'n offertje brengen ten bate van de basiskapel. Wij sporen tot dit laatste dringend aan. Onze militairen moeten godsdienstige sol daten zijn en daarvoor is ’n kapel absoluut noodzakelijk. De jarigen van Juni begrijpen dat wel. Laten we hun ter ere nou ’ns 'n aardig liedje zingen, 't Klinkt niet zo nieuw, maar is toch bijzonder opgewekt: „En wie in Juni geboren is De automobilist voelt zich sterk. Psy chologisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men in een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automobilist bevindt zich daardoor psychologisch in een pantser, waar nog bij komt dat hij omdat hij zich omringd weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat gebeuren moet willeb ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De positie van een automo bilist tegenover weggebruikers als fietsers en voetgangers, is er een van groot over wicht. Als er een aanrijding komt, wat kan hém gebeuren? Daar komt nog bij dat de automobilist bij de wet verschillende faciliteiten zijn verleend. Zoals bij voorbeeld de ophef fing van de maximum snelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuig- bestuurder voorrang. Allemaal omstandig heden die maken dat een automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf als ty pisch voorbeeld van de pantsermentaliteit bij automobilisten dit: als op de weg een grote trailer en een gewone auto met el kaar te maken krijgen, dan zet de trailer door, want de bestuurder daarvan denkt: „Ze moeten voor mij wel opzij...” Voor de maand Mei waren onze ver wachtingen hoog gespannen wat betreft de verjaardagsactie. Mei is de koningin, de lieflijkste der maanden. De eerste dag al vond onze H. Vader de Paus het goed, dat we naar hartelust van carbonaadjes smulden, ofschoon het toen Vrijdag was. In Mei leggen alle vogeltjes ’n ei (behalve dan de koekoek en de spriet, die twee leggen in de Meimaand niet). In Mei schijnt de zon hoog over de wereld, de enkele weken uitgezonderd, dat we rillend ronddolen en 't kacheltje vraagt om 't laat ste kitje kolen. In de wonderschone maand Mei zijn de bomen gekleed met ’n nieuwe tooi en hun slanke stammen spiegelen zich op Surae aan de waterkant. De bloemen pracht in de verzorgde voortuintjes der nieuwe wijken en der gemeentelijke parken lachen naar ’t licht. Kinderen dartelen over de Rijense bergen of verstoppen zich in rioolbuizen: „blijf zitten waar je zit”. Kleurige zomerjurkjes versieren in Mei het straatsbeeld en zelfs de Eerwaarde Zusters hebben haar vervaarlijke kappen afgelegd. Dit alles dwingt 'n jarige om eens 'n goed werk te doen: royaal gingen de beurzen open om 'n bedrag van ƒ467.71 bijeen te brengen. Hartelijk dank aan de milde ge vers: moge alle nog lang niet sterven en daarna de blijde hemel erven! We hebben nog meer te verantwoorden. De Katholieke Jeugdbeweging te Gilze, dat zijn onze toekomstige soldaten, stond ’n bedrag van 32.50 af. Hartelijk dank! 'n Paar flinke kinderen heeft ’n pracht van 'n kerk op ’n missiebusje getekend en 't busje naar de Wacht van veld gebracht: „Complimenten de Aalmoezenier en dit is voor Alsjeblief, er zat 14.in. Hartelijk dank! De wakkere Prins Bernhardbuurt in Rijen heeft enthousiast 't plan ,,’n Bonte Avond Zaterdag 13, Zondag 14 en Maandag 15 Juni om 8 uur de prachtige kleurenfilm Een apart punt in het verkeersbeeld van deze tijd is de bromfiets. Er rijden thans 270.000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrijkste motorvoertuig geworden. In het gesprek dat we met een verkeers deskundige hadden en waarover we hier onder verslag uitbrengen, kwam natuurlijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uit spraak over de plaats van die brommers komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegensprekende kantorrechter lijke beslissingen,” r’dus onze verkeers deskundige, „want eze onzekerheid is gevaarlijk." Een ander gevaar bij bromfietsen is dat iedereen dit vervoermiddel kan gebrui ken, ook ouderen bij wie het begrip voor snelheid niet meer levend is. Men vergete niet dat er brommers zijn die meer dan 60 km per uur halen! De meeste slacht offers zijn personen op leeftijd, voor wie het moeilijk is hun gemotoriseerde fiets volkomen te beheersen. Zij dienen grote voorzichtigheid in acht te nemen. Dan mag er ook nog wel gewezen worden op de grote fout die gemaakt wordt: voortduwen of trekken door een bromfiets. Dat is bij de wet verboden en terecht. De fietser die geduwd of getrok ken wordt, krijgt een snelheid toegedeeld waarop hij niet ingesteld is. Een kleine afwijking tijdens het rijden kan een ern stig ongeluk inleiden, waarvan ook an deren in de nabijheid het slachtoffer kunnen worden. Er zijn veel te veel slachtoffers! Zou u die Engelman veel ongelijk dur ven geven? Helaas lijkt het er dikwijls heel veel op dat de rijweg een jachtterrein is waarop men naar hartelust zijn mede weggebruikers kan belagen. De grote fout is dat het publiek niet verkeersminded is, niet verkeersgezind. Dit zei ons een verkeersdeskundige, die dagelijks met het verkeer te maken heeft en nationale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegenstelling tussen de groepen automo- voetgangers, de drie elk verkeer. Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan en ver telt dat hij de indruk heeft dat in Neder land elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke auto mobilist- op fietsers jaagt en dat auto’s in steden met railverkeer op hun beurt wor den belaagd door trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk ver staanbaar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegenstel ling tot bij voorbeeld België. De Engels man begrijpt dat van het rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat na dere uitleg heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk een jachtacte!” ligheid van gebracht! Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen auto mobilisten in grote moeilijkheden kunnen brengen. Bij gladheid, regen, mist vormen fietsers voor passerende auto's extra ge vaarlijke objecten. Een ander punt is de verlichting. Ern stige ongevallen zijn voorgekomen, omdat de verlichting niet brandde. Zowel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect in orde te zijn. Als er voor niet brandend voor- of achterlicht proces-verbaal wordt opgemaakt, dient men de politie daarover zeker niet hard te vallen. Dat verbaal heeft men aan zich zelf te wijten en men dient er eigenlijk dankbaar voor te zijn dat er op die strenge wijze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan de fietser zelf de dupe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdeskundige nog naar zijn mening over het vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, dient men niet te overdrijven. En wat de kinderen betreft, moest er meer verant woordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn. Dikwijs ziet men dat kinderen onbe schermd achterop een fiets zitten, zodat bij voorbeeld hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narigheid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook anderen in de valpartijen be trokken. Ouders moeten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe ver plicht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1