onze
Er mankeert nog veel aan
verkeersgezindheid.
Paradijsvogel
De brommen
Verkeersproblemen gaan
ons allen aan.
ACTIE VLIEGBASISKAPEL
GILZE-RIJEN.
HARMONIE BIOSCOOP
Wij repareren vakkundig
Uw kousen a 5 ct p. ladder
Spoedgevallen klaar terwijl U wacht.
TH. MARCELISSEN
GEEN UITWEG
(jES EN TWINTIGSTE JAARGANG
ZATERDAG 13 JUNI 1953
No. 24
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE:
H. Bink-Graafmans.
Hopsa hei, ’t was in de Meil
Weekblad QilzeRijen
het verkeer in gevaar wordt
's Avonds links!
Pantser.
DANKBETUIGING.
Gilze, Juni 1953.
Nieuwstraat 81.
RIJEN
RUIME KEUZE IN NYLONS
Tuinstraat 21 Rijen
't vlieg-
aan Meneer
zijn kapel.”
Woensdag 17 Juni om 8 uur
Wij verwachten: de nieuwe Nederlandse
film .STERREN STRALEN OVERAL’
en „Hannoc, de Indiaan”
^f ^angs deze weg betuig ik
de Directie van de Firma
A. J. Hoevenaars-van de
Noort mijn hartelijke dank
voor het cadeau onder cou
vert en het personeel voor
het cadeau, dat ik mocht
ontvangen bij mijn 25-jarig
dienstjubileum.
(NO WAY OUT)
Richard Widmark - Linda Darnell
Stephen McNally
Een film met ’n moedig openhartig thema 1
Millioenen met hem dolen rond in een
muf labyrinth struikelend tastend I
Toegang boven 14 jaar.
Millioenenleger.
Nu de fietsers, die samen een millioenen
leger vormen. Voor hen geldt: zoveel
mogelijk op fietspaden. Kan dat niet, dan
uitertst rechts. En heel belangrijk, maar
nog te veel verwaarloosd niet met zijn
tweeën naast elkaar, als daardoor de vei-
vootal omdat in de komende jaren een
sterke toeneming van het rijverkeer zal
plaats hebben. Als we niet oppassen
meer verkeersgezind te worden, dan zal
er over enkele jaren pas goed gesproken
kunnen worden over jachtvelden.
bilisten, fietsers en
hoofdelementen van
(BIRD OF PARADISE)
Louis Jordan - Debra Paget
Jeff Chandler
Niemand zal ongevoelig blijven voor de
romantiek der Stille Zuidzee en voor ’t
meest ideale liefdespaar van het witte doek
Louis Jordan en Debra Paget. Strikt 18 j.
Dan zijn er
de voetgangers, waartoe
elke weggebruiker op zijn tijd behoort.
Logisch is dat voor hen geldt: op het
voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst
rechts lopen. Echter met deze uitzonde
ring: bij avond uiterst links, want dan
kan men het tegemoetkomend verkeer in
het oog houden, zonder gevaar te lopen
door achterop komende voertuigen te
worden aangereden. Dit laatste is een ge
vaar dat de voetganger, die in het donker
maar slecht te onderscheiden is, ernstig
bedreigt. Daarom: ’s avonds uiterst links
houden.
Oversteken doet de voetganger natuur
lijk haaks, na zich volledig overtuigd te
hebben van de snelheid van het verkeer.
Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk,
zei onze zegsman. Zelfs voor personen
die tientallen jaren aan gemotoriseerd ver
keer deelnemen, is het moeilijk de juiste
snelheid te schatten. Dat blijkt wel als
de politie getuigen hoort na een ongeval.
Dan lopen de schattingen van de snelheid
nagenoeg altijd uiteen.
Snelheid is dus moeilijk te schatten.
Meestal is men te laag in zijn raming. De
veiligste weg is zo veel mogelijk gebruik
te maken van oversteekplaatsen. Daar
weet het wegverkeer dat het voetgangers
kan verwachten en zal het er rekening
mee houden. In het buitenland komt het
voor dat een voetganger die buiten de
oversteekplaatsen op de rijweg wordt
aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat
niet een oplossing kunnen zijn tegen het
euvel der kris-kras overstekende voetgan
gers in Nederland? Het is maar een vraag.
Die Engelsman, waarmee we ons arti
kel openden, zou minder reden tot klagen
hebben, als we meer de wellevendheid in
het verkeer in acht namen. Als we ons
meer bewust waren van de grote verant
woordelijkheid, die we als weggebruiker
hebben ten opzichte van ons zelf en van
anderen. Voor velen van ons zal dat in
de letterlijkste zin van het woord een
kwestie van leven en dood worden,
voor de goeie zaak” omgezet in 'n ferme
daad. Als prestatie werd ’t ’n beste avond
en voor de kapel 'n beste dag: 70.-
Tegen de Rijense Boeren kunnen ze
echter niet op. Triomfantelijk kwamen zij
295.14 naar de Boterfabriek brengen:
daar vertoeft onze Penningmeester ge
woonlijk.
Tot buiten de landsgrenzen is Hulten
beroemd geworden omdat daar op één dag
4 „Broers” trouwden, die alle vier zusters
van elkaar zijn. Dit „grapje” is bekend
genoeg, maar al te lang bleef onbekend,
dat 't „Beheer van ’t Parochiehuis”, dat
zelf straatarm is, 52.06 voor de basiskapel
offerde
Wat moet het 'n voorrecht zijn om in
Juni te verjaren, het is veruit de schoonste
maand van ’t jaar: de H. Hart-maand. Men
kan tot 't H. Hart bidden om zegen in
de huisgezinnen, maar men kan tot dezelfde
intentie ook 'n offertje brengen ten bate
van de basiskapel.
Wij sporen tot dit laatste dringend aan.
Onze militairen moeten godsdienstige sol
daten zijn en daarvoor is ’n kapel absoluut
noodzakelijk. De jarigen van Juni begrijpen
dat wel.
Laten we hun ter ere nou ’ns 'n aardig
liedje zingen, 't Klinkt niet zo nieuw, maar
is toch bijzonder opgewekt:
„En wie in Juni geboren is
De automobilist voelt zich sterk. Psy
chologisch is dat verklaarbaar. Alleen al
het feit dat men in een auto zit, geeft een
gevoel van overwaarde. De automobilist
bevindt zich daardoor psychologisch in
een pantser, waar nog bij komt dat hij
omdat hij zich omringd weet door de
carrosserie, ook wel denkt letterlijk in
een pantser te zitten. Dus dat hij meer
kan wagen, omdat er heel wat gebeuren
moet willeb ze hem persoonlijk letsel
berokkenen. De positie van een automo
bilist tegenover weggebruikers als fietsers
en voetgangers, is er een van groot over
wicht. Als er een aanrijding komt, wat
kan hém gebeuren?
Daar komt nog bij dat de automobilist
bij de wet verschillende faciliteiten zijn
verleend. Zoals bij voorbeeld de ophef
fing van de maximum snelheid. Verder
heeft hij in veel gevallen als motorrijtuig-
bestuurder voorrang. Allemaal omstandig
heden die maken dat een automobilist
zich zelf wel goed in de hand moet
hebben, wil hij een werkelijk goede rijder
zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf als ty
pisch voorbeeld van de pantsermentaliteit
bij automobilisten dit: als op de weg een
grote trailer en een gewone auto met el
kaar te maken krijgen, dan zet de trailer
door, want de bestuurder daarvan denkt:
„Ze moeten voor mij wel opzij...”
Voor de maand Mei waren onze ver
wachtingen hoog gespannen wat betreft
de verjaardagsactie. Mei is de koningin,
de lieflijkste der maanden. De eerste dag
al vond onze H. Vader de Paus het goed,
dat we naar hartelust van carbonaadjes
smulden, ofschoon het toen Vrijdag was.
In Mei leggen alle vogeltjes ’n ei (behalve
dan de koekoek en de spriet, die twee
leggen in de Meimaand niet). In Mei
schijnt de zon hoog over de wereld, de
enkele weken uitgezonderd, dat we rillend
ronddolen en 't kacheltje vraagt om 't laat
ste kitje kolen. In de wonderschone maand
Mei zijn de bomen gekleed met ’n nieuwe
tooi en hun slanke stammen spiegelen zich
op Surae aan de waterkant. De bloemen
pracht in de verzorgde voortuintjes der
nieuwe wijken en der gemeentelijke parken
lachen naar ’t licht. Kinderen dartelen
over de Rijense bergen of verstoppen zich
in rioolbuizen: „blijf zitten waar je zit”.
Kleurige zomerjurkjes versieren in Mei het
straatsbeeld en zelfs de Eerwaarde Zusters
hebben haar vervaarlijke kappen afgelegd.
Dit alles dwingt 'n jarige om eens 'n goed
werk te doen: royaal gingen de beurzen
open om 'n bedrag van ƒ467.71 bijeen te
brengen. Hartelijk dank aan de milde ge
vers: moge alle nog lang niet sterven en
daarna de blijde hemel erven!
We hebben nog meer te verantwoorden.
De Katholieke Jeugdbeweging te Gilze,
dat zijn onze toekomstige soldaten, stond
’n bedrag van 32.50 af. Hartelijk dank!
'n Paar flinke kinderen heeft ’n pracht
van 'n kerk op ’n missiebusje getekend
en 't busje naar de Wacht van
veld gebracht: „Complimenten
de Aalmoezenier en dit is voor
Alsjeblief, er zat 14.in. Hartelijk
dank!
De wakkere Prins Bernhardbuurt in Rijen
heeft enthousiast 't plan ,,’n Bonte Avond
Zaterdag 13, Zondag 14 en Maandag 15
Juni om 8 uur de prachtige kleurenfilm
Een apart punt in het verkeersbeeld
van deze tijd is de bromfiets. Er rijden
thans 270.000 van die gemotoriseerde
fietsen in Nederland rond. De bromfiets
is het talrijkste motorvoertuig geworden.
In het gesprek dat we met een verkeers
deskundige hadden en waarover we hier
onder verslag uitbrengen, kwam natuurlijk
ook de brommer ter sprake. „Het wordt
tijd dat de regering tot een duidelijke uit
spraak over de plaats van die brommers
komt: fietspad of rijweg. We zitten nu
met elkaar tegensprekende kantorrechter
lijke beslissingen,” r’dus onze verkeers
deskundige, „want eze onzekerheid is
gevaarlijk."
Een ander gevaar bij bromfietsen is dat
iedereen dit vervoermiddel kan gebrui
ken, ook ouderen bij wie het begrip voor
snelheid niet meer levend is. Men vergete
niet dat er brommers zijn die meer dan
60 km per uur halen! De meeste slacht
offers zijn personen op leeftijd, voor wie
het moeilijk is hun gemotoriseerde fiets
volkomen te beheersen. Zij dienen grote
voorzichtigheid in acht te nemen.
Dan mag er ook nog wel gewezen
worden op de grote fout die gemaakt
wordt: voortduwen of trekken door een
bromfiets. Dat is bij de wet verboden en
terecht. De fietser die geduwd of getrok
ken wordt, krijgt een snelheid toegedeeld
waarop hij niet ingesteld is. Een kleine
afwijking tijdens het rijden kan een ern
stig ongeluk inleiden, waarvan ook an
deren in de nabijheid het slachtoffer
kunnen worden.
Er zijn veel te veel slachtoffers!
Zou u die Engelman veel ongelijk dur
ven geven? Helaas lijkt het er dikwijls
heel veel op dat de rijweg een jachtterrein
is waarop men naar hartelust zijn mede
weggebruikers kan belagen.
De grote fout is dat het publiek niet
verkeersminded is, niet verkeersgezind.
Dit zei ons een verkeersdeskundige, die
dagelijks met het verkeer te maken heeft
en nationale en internationale ervaring
heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hij verder, een grote
tegenstelling tussen de groepen automo-
voetgangers, de drie
elk verkeer.
Wellicht kent u reeds het grapje dat
thans zijn ronde door Nederland doet.
Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een
Engelsman bezoekt een grote stad en
kijkt met verbazing naar het verkeer. Dan
spreekt hij een voorbijganger aan en ver
telt dat hij de indruk heeft dat in Neder
land elke fietser jacht maakt op elke
voetganger, dat op zijn beurt elke auto
mobilist- op fietsers jaagt en dat auto’s in
steden met railverkeer op hun beurt wor
den belaagd door trams. De aangesproken
Nederlander maakt zich moeilijk ver
staanbaar voor de Engelsman, maar slaagt
er in als lofwaardige omstandigheid te
vertellen dat men in Nederland in ieder
geval een rijbewijs moet hebben om een
auto te mogen besturen, dit in tegenstel
ling tot bij voorbeeld België. De Engels
man begrijpt dat van het rijbewijs niet zo
goed, maar als de Nederlander wat na
dere uitleg heeft verstrekt, roept de
Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk
een jachtacte!”
ligheid van
gebracht!
Fietsers mogen niet vergeten dat een
enkele vreemde beweging van hen auto
mobilisten in grote moeilijkheden kunnen
brengen. Bij gladheid, regen, mist vormen
fietsers voor passerende auto's extra ge
vaarlijke objecten.
Een ander punt is de verlichting. Ern
stige ongevallen zijn voorgekomen, omdat
de verlichting niet brandde. Zowel voor
als achter dient deze in het eigen belang
van de fietser perfect in orde te zijn. Als
er voor niet brandend voor- of achterlicht
proces-verbaal wordt opgemaakt, dient
men de politie daarover zeker niet hard
te vallen. Dat verbaal heeft men aan zich
zelf te wijten en men dient er eigenlijk
dankbaar voor te zijn dat er op die
strenge wijze een eind wordt gemaakt
aan een bron van ongelukken, waarvan
de fietser zelf de dupe had kunnen
worden.
We vroegen de verkeersdeskundige nog
naar zijn mening over het vervoer van
materialen en kinderen op fietsen. Hij
keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij,
dient men niet te overdrijven. En wat de
kinderen betreft, moest er meer verant
woordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn.
Dikwijs ziet men dat kinderen onbe
schermd achterop een fiets zitten, zodat
bij voorbeeld hun beentjes tussen de
spaken kunnen komen. Daar is al veel
narigheid uit voortgevloeid. Meermalen
werden ook anderen in de valpartijen be
trokken. Ouders moeten ook op de fiets
hun kind beschermen. Daar zijn ze niet
alleen wettelijk, maar ook moreel toe ver
plicht.