Bij t ontbranden van de stembusstrijd* Honderd jaar Bisschoppelijke Hiërarchie* De vloot gereed tot haringvangst* No. 20 UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28 32 41 De omstandigheden na de oorlog hebben geleid tot het bouwen van hui zen met veel te kleine ruimte. Voor ’n gezonde gezinsontplooiiing dient voor gestaan te worden, dat de huizenbouw (^ZATERDAG 16 MEI 1953 (~ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG Weekblad Qilze-Rijen ’t gezin 'n voor- woningbouw mogelijk te maken en deze door gemakkelijke financiële voorwaar den, krachtig te stimuleren. te herkennen is als 'n raadslid ’t woord voert. In de huiskamer hangen vele problemen, die 'n goede gemeenteraad tot oplossing kan brengen. Op Woensdag 27 Mei krijgt iedere gemeentenaar boven 23 jaar weer ge legenheid zich uit te spreken over de samenstelling van de Raad. De verkie zingen geven ons 't middel in handen de Raad samen te stellen en daarmee dan tevens 'n vinger in de pap bij de keuze der Wethouders. De Burge meester staat geheel buiten de verkie zingen. Zo wil het de Gemeentewet, die niet de Burgemeester, maar de Ge meenteraad aan ’t hoofd van de ge meente stelt. Omdat dus de Raadsleden ’t heft in handen hebben, is het uit brengen van zijn stem n gewichtige zaak. Juist omdat de beslissingen varf de gemeenteraad zo’n weerslag kunnen hebben op het rijlen en zijlen binnen de muren van t gezin. Het is bovendien voor ’n gemeenteraad ’n toer om eigen benen te behouden en niet veel van de gemeentelijke bevoegdheden te laten opslokken in de centralisatiewoede van de centrale overheid, niet zelden ten nadele van de beperkte bevolkingsgroep die Gilze-Rijen uitmaakt. het herstel der hiërarchie, er een schaduw van driefenis hangt over de feestelijkhe den om de vele zonen en dochters, die ontrouw werden aan de H. Kerk. Maar de kracht, die nog steeds in het Katholi cisme leeft, kan ons zelfs om dit feit niet tot volslagenheid brengen. Want het is voor allen, die trouw bleven, een duidelijke zaak, dat de overwinning beschoren zal zich richt naar dé te" verwachten be- zijn aan de latente kracht, die in de Ka tholieke Kerk leeft. Desniettemin dient iedere Katholiek er zich van bewust te zijn, dat dit eeuwfeest een criterium vormt voor het Katholicisme in ons land. Immers, de ingang van een nieuwe eeuw Nederlands. Katholicisme onder bisschop pelijk bestuur zal het beginpunt moeten zijn van een massale terugvoering van de afgedwaalden naar de Kerk van Christus. Daarbij zal de mate, waarin wij, beginsel vaste Katholieken, in staat zijn ons geloof te beleven in de handelingen van ons da gelijkse doen en laten, doorslag gevend zijn. Maar zonder neerslachtigheid kunnen wij ons vertrouwen stellen op de toekomst. Want over ons waakt een episcopaat, dat in oorlog en vrede heeft bewezen de no den te kennen en de middelen te weten om ons te beschermen tegen de funeste invloed van een verscheurd tijdsgewricht. Onze bisschoppen, de dragers van het evangelie, hebben hun harten wijd open voor de noden, die er leven bij het Ka tholieke volk. Maar het episcopaat rekent dan ook op de leken. Het verwacht van hen de steun en daadwerkelijke hulp om Christus Kerk in dit goede land nog hech ter te vestigen op een sterke geloofsaan- hang. Zo gezien, mag deze eeuwfeestvie ring niet slechts een blij gedenken zijn over wat bereikt werd, maar meer noge dient te zijn een stimulans voor een verdere uit bouw van Christus’ Kerk in Nederland en een herstel van de gelederen door een terugvoering van de afgevallenen. De nuchterheid, die in de Nederlan der wordt getekend als n „gezonde eigenschap” biedt weinig grond voor politiek fanatisme. Vandaar dat de ge middelde Nederlander de politiek op z’n slofjes afdoet. Zolang niet de di recte belangen van meneer Jansen door politieke tegenstanders dreigen te wor den aangetast, is de interesse van me neer Jansen voor de politiek maar zeer matig, n Pittig debat in het parlement mag wel z’n belangstelling trekken, slechts 'n geringschattend grimlachje heeft hij over als hij leest over de ge baren in de gemeenteraad. Zo heel vreemd is dat niet, want hij komt een paar keer per dag 'n raadslid tegen, kent zijn doen en laten en vindt geen aan leiding er hoog tegen op te kijken. Bij afgevaardigden in Eerste en Tweede Kamer is dat anders. Daar zetelen de grote heren, die de politiek van ons land maken, die met forse redevoerin gen hun namen brengen op de* front pagina s van de dagbladen. Zij plegen staatkunde. Gemeentepolitiek is maar iets van de zoveelste rang. Kortzichtigheid mag verweten wor den aan allen, die de gemeentepolitiek niet de plaats toekennen, welke haar toekomt. De maatregelen en wetten, die lands- en provinciaal bestuur vast stellen voor grote groepen van de be volking lijken veel gewichtiger dan de arbeid van de gemeenteraad en het col lege van B. en W. Een feit is ’t ech ter, dat de gemeentepolitiek veel dich ter bij ieders belang staat. Zij, die het bestuur van de gemeente in handen heb ben, zijn de pottenkijkers van ons wel en wee. De raadsleden blikken in het voorbijgaan in onze huiskamers en leren daaruit de noden en de behoeften van de gemeentenaren kennen. Dit is geen frase, maar 'n waarheid, die zo dikwijls De malse maatjes komen! Op Dinsdag 26 Mei a.s. vaart de haring- diijfnetvloot uit. Dan begint de jacht op Hollandse Nieuwe. Aan een vertrek der vloot gaan altijd de vermaarde Vlaggetjes dagen vooraf. Deze worden op Zater dag 23 Mei en de beide Pinksterdagen gehouden in Vlaardingen, Scheveningen en Ymuiden. Daar liggen dan de fraai ge schilderde haringschepen onder een rijke vlaggentooi te pronken. Dit jaarlijks schouwspel pleegt vele duizenden kijkers te trekken. s Zaterdagsmiddags, 23 Mei worden in genoemde plaatsen vele feestelijkheden georganiseerd. Optochten, het hijsen van de Bedrijfschapswimpel voor de best ver zorgde haring door Drs D. J. van Dijk, voorzitter-directeur van het Bedrijfschap voor Visserijproducten, ditmaal op de SCH 233, enz. 's Avonds liggen de sche pen onder het licht van schijnwerpers. s Zondags is het kijkdag, 's Morgens worden in de meeste kerken bidstonden gehouden voor de „grote visserij” en des middags plegen allen naar de kant té gaan om met vele „vreemdelingen” te genieten van het schoon der vloot, die gereed tot haringvangen ligt. De haringdrijfnetvloot van Nederland bestaat uit 250 schepen. Wanneer in het hoogseizoen alle schepen met een vleet de verzamelnaam der netten ongeveer 3000 meter vissen, hangen dus per nacht pl.m. 750.000 meter netten in de Noordzee. Dat is (ongeveer) de afstand Amster dam^Berlijn. Vorig jaar voerde de haring- Juist dit geeft de kracht en de apostoli sche waarde van het Katholicisme, omdat in het gesprek en overleg met andersden kenden steeds het beginsel van het ge- loofsprincipe naar voren zal komen. Maar ondanks de sleutelposities, die thans bezet zijn, is de emancipatie nog niet ten volle volvoerd. Nog zijn er terreinen, waarop door de Katholieken een achterstand is in te halen. Om slechts een enkele sector te noemen, op wetenschappelijk gebied dient de sterkte van het Nederlandse Katholi cisme nog meer tot gelding te komen. Staan thans, een eeuw na het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie, vele be wijzen van gelijkberechtiging van de Ka tholieken in dit land als tastbare realitei ten in ons midden, hoe staat het met de innerlijke kracht van ons Katholicisme? Hoe is onze gesteldheid ten opzichte van de Kerk? Heeft het geloof zich in ons geconsolideerd of verkeert het in ons, door de invloed van de tijd, in ontbinding? Helaas moet geconstateerd worden, dat maar al te veel Katholieken zich kinderen van deze tijd hebben getoond door zich over te geven aan negativisme, defaitisme, futloosheid, slapheid en zucht naar opper vlakkigheid. Het materialisme, dat de strijd om het stoffelijke verheft boven het behoud van de geestelijke waarden, is niet ongemerkt langs vele Katholieken gegaan. De strijd om aardse belangen heeft ette lijken doen ontsporen. Dt cijfers, die om trent de geloofsafval bkend zijn, spreken zelfs een taal, die beangstigend en zeker verontrustend is. Vandaar, dat bij de jubel welke thans heerst om het herdenken van Katholiek Nederland gaf in deze dagen blijk van zijn vreugde, dat een eeuw ge leden bij pauselijke breve het bisschop pelijk bestuur over dit land hersteld werd. Dit gedenken gaat gepaard met een trotse terugblik op hetgeen in honderd jaar be reikt werd voor de gelijkstelling van Ka tholieken met de overige landgenoten. Het is een moeizaam proces geweest, waarin zich deze emancipatie heeft voltrokken. Als een geïsoleerde groep leefden de Ka tholieken voor 1853 binnen de wallen van het eigen bestaan in het grote geheel van de Nederlandse samenleving. Maar de grondwetsherziening van 1848, die een scheiding bracht van Kerk en Staat, gaf gelegenheid een bres te slaan in het isole ment en schonk middelen om binnen te treden in de gemeenschap van het Neder landse volk. Dat ging echter niet zonder tegenstand. Een vloed van protesten brak los en manifesteerde zich in wat later de April-beweging werd genoemd. Doel van de protestactie was te verhinderen, dat de Nederlandse Katholieken door middel van een bisschoppelijk bestuur een volwaar dige plaats zouden krijgen onder de drie kleur. Katholiek en anti-papist stortten zich inde strijd en poogden in weerwil van de godsdienstverijheid, geregeld bij de grondwet, de Katholieken het recht te ontnemen op een eigen kerkbestuur. Alle tegenstand was echter tevergeefs. Er kwam een Nederlands Episcopaat, waar door aan de Katholieken de weg werd geopend hun mondigheid te bewijzen. En thans is dit alles een eeuw geleden. Honderd jaren scheiden ons van het mo ment, waarop Nederland uit het duister van een missiegebied verheven werd tot de waardigheid van een zelfstandige kerkprovincie. Er is reden tot trots, om dat veel goed werk werd verricht en om dat deze tijd de resultaten plukt van het pionierswerk, waarmede de emancipatie de Katholiek in zijn ware menselijke grootte stelden temidden van ons volk, Zij hebben het aangedurfd, die werkers van het eerste uur, om onder hoonge lach, geschimp en bespotting te wijzen op die groep Nederlanders, die, omdat zij Katholiek waren, niet 'minder moesten worden aangeslagen dan de anderen. Zo kwam door hun werk het bolwerk tot stand van de machtige organisaties. Er kwam een arbeidersbeweging, gegrond op de beginselen der Pauselijke encyclieken Rerum Novarum en Quadragesimo Anno. Werkgevers organiseerden zich op grond slag van de geloofsbeginselen en voerden hun acties met inachtneming van de Pau selijke richtlijnen, neergelegd in de ency clieken. Middenstanders rijden zich aan in een hecht verband, ook weer op grond slag van dezelfde beginselen. De jeugd kreeg een tehuis in een sterk verenigd ver enigingsverband, waarbij hetzelfde uit gangspunt geldt. En eveneens op dit be ginsel fungeerden zich tal van andere sociale, godsdienstige, charitatieve, cultu rele en andere geschakeerde organisaties. Met elkaar werden zij tot een machtig ap paraat van geloofsverdediging én een krachtig tegenwicht voor de verkeerde stromingen van buitenaf. Maar meer nog vormden zij de eigen Katholieke volks groep. Als verdedigers van de belangen van deze groep ontstond een volwaardige Katholieke pers en formeerde zich een Katholieke politiek, voortgesproten uit ’n eigen staatkundige organisatie. De positie, welke de Katholieken zich aldus verschaften temidden van de ver scheidenheid van het Nederlandse volk, geeft aan de tegenstanders van het Katho licisme de waarschuwing rekening te hou den met deze groep. Er kan niet meer zon der hen gehandeld worden. Tegelijkertijd echter hebben de Nederlandse Katholie ken nimmer geaarzeld hun bijdrage te ge ven voor het algemeen welzijn van de gehele Nederlandse volksgemeenschap. Gezinspolitiek zij hoofdschotel. Het gemeentelijk huishouden kent vele taken. En evenals uit de opvatting der taken van ’n gezinshoofd blijkt, welke inslag de man heeft, zo spreekt ook in de gemeenteraad bij behandeling van zaken de opvatting der leden. Het staat voor ons vast, dat die gemeente politiek de beste is, die zo gunstig mo gelijke resultaten oplevert voor 't gezin, die zo dicht als ’t kan bij, de belangen van t gezin staat. Daarom dient 't komende gemeentebestuur allereerst de hoefte, zodat de jonggehuwden en hu wenden niet binnen enkele jaren in de knel komen. Het voortZ-.;„d uitvoeren van uitbreidingsplan houdt met dit naam onderdeel van t gemeentelijk huishouden innig verband. n Taak heeft de Raad ten opzichte van de jeugd. Er moet toegezien worden op be scherming van moraal en zeden, con- trö op kamperen, baden en zwemmen. Met materiële en morele steun moet het jeugdwerk in 't algemeen bevorderd worden. Natuurlijk komt de opvoeden de en vormende taak allereerst toe aan Ouders en Kerk. Maar de Gemeente raad moet niet door ’t afwimpelen of ’t geven van te schriele subsidies 't jeugdwerk in zijn bloei tegenhouden of, nog erger, financieel onmogelijk ma ken. Het scheppen van recreatie-oorden voor onze jeugd is ’n zorg, die een raadslid ter harte zal gaan. Ten nauwste in aanraking met de ge zinspolitiek komt de grootte van 't ge zin. Dat zou er n principieel afgevaar digde toe moeten voeren om ’t grote gezin alle faciliteiten te verlenen waar toe de Raad maar bevoegd is. Dat is duidelijk: terwille van ’t gezin kan men niet de straten in verval laten geraken of t bouwen van winkelpanden bemoeilijken. Zuiver materiële belangen verdienen de nodige aandacht. Door- sla99evend bij de keuze van onze can- didaat zou toch moeten zijn of hij alle gemeente-aangelegenheden, die iets te maken hebben met t gezin op de eerste plaats nauwlettend behartigd. Of dat gezinsbelang nu toevallig in Gilze, Rijen, Htrtten of Molenschot ligt, is niet van ’t minste gewicht. n Sterke, vooruitziende gemeente. - raad is ’n groot geluk voor ’n gemeente. Wij hopen van harte, dat er 27 Mei zo n Raad uit de bus mag komen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1