eigen woning HENK VAN DER STEEN LIMELIGHT van RAT Ook voor U is de weg open naar een Zegepraal het Kruis. CISKE DE MEIMAAND GEDACHTE. Groot BEVRIJD1NGSBAL OFFICIEEL NIEUWS AANNEMERSBEDRIJF - RIJEN - JULIANASTR. 103 - TEL. 448 HARMONIE BIOSCOOP Arbeiderswoningen Middenstandswoningen Winkelpanden Boerderijen Verbouwingen Wij financieren op aantrekkelijke voorwaarden nieuwbouw o*a* Het mysterie van Tanger ("zes en twintigste JAARGANG^) (^ZATERDAG 2 MEI 1953 No. 18 TG AVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 Een arbeiderswoning kunt U onder architectuur bouwen voor plm. f 900 eigen geld. Indien U zelf grond heeft is het benodig de kapitaal slechts plm. f 350. Opbrengst voor rente plus afllossing plm. f6,— per week. CHARLES CHAPLIN Weekblad QilzeRijen FEEST VAN KRUISVINDING Dinsdag 5 Mei Nationale Feestdag een van Piet Bakker Verdere inlichtingen worden U gaarne vrijblijvend verstrekt door: RIJEN Aanvag 8 uur Door het Katholiek Breda’s Volkstoneel. En stil uit een Naar een Zij zegende 't koren, de boekweit, het vlas Met al wat zo goed voor de mensen was. En iedereen weet nog hoe vriendelijk Zij keek: meisje, dat linnen wiesch bij de beek Naar een Heeft de eer te presenteren op Zaterdag 2, Zondag 3 en Dinsdag 5 Mei 8 uur MOLLEN-, EGELS. EN KIKVORSENWET. De burgemeester van Gilze en Rijen vestigt de aandacht op de volgende be palingen van de mollen-, egels- en kik vorsenwet. Jacques Schreurs m.s.c. kindje dat voor een arm huisje zat, bordje zijn papje at. Naar een witte bloem en een oud kasteel, Naar de wijzerplaat op het Kerk van Heel. van 7 tot 11 uur. M.tn.v. ons dansorkest o.l.v. P. van Rijen. Entree f 1,25, Militairen in uniform f 1, Woensdag 6 Mei aanvang 8 uur] Maria Montez, Preston Forster en Sabu. Toegang boven 14 jaar. Wie zal het verwonderen, dat de Mei maand, door zovele dichters bezongen, van oudsher is gewijd aan de Lieve Vrouw? Als de wereld op de velden een feestzaal is met duizenden bloesems en bloemen, als het lentekleed der bomen, wazig en licht, haar jonge luister verspreidt, troont in huisgezinnen de Koningin Dinsdag 5 Mei a.s. (Nationale Feestdag) in „De Katholieke Kring” te Gilze Het moge bij eerste beschouwing enigs zins bevreemdend schijnen, dat de Kerk het terugvinden van het H. Kruis door Keizerin Helena, moeder van Constantijn de Grote, viert in de Paastijd. Wij zouden deze herdenking misschien eerder 'n plaats hebben gegeven in de Vastentijd. Voor de Kerk echter zijn de grote mysteriën van Christus niet te scheiden. Geheel Christus' leven immers vormt een eenheid en de mysteriën van dit leven, wélke wij op verschillende tijden van het jaar herdenken, zijn met elkaar ten nauw ste verbonden, zodat het ene mysterie niet denkbaar is zonder het andere. Zo bezien past ook het feest van Kruisvinding vol komen in de Paastijd. Kruis en Opstanding vullen elkaar aan. De Kerk toont ons van daag het Kruis, stralende in het Verrijzenis- licht, van de Paasmorgen. Het stervenshout geworden tot boom des levens. „Ut unde mors oriebatur, inde vita resurgeret”. „Op dat van waar de dood zijn oorsprong nam, het leven zou opgroeien” (Prefatie). De H. Mis van vandaag herinnert ons aan de verheffing, de opheffing van Chris tus en de mensheid door het Kruis, waarin „ons heil, ons leven, onze Verrijzenis” ligt opgesloten. Omdat het Kruis onze verhef fing betekent, moeten wij „gloriari in cruce” „in het Kruis onze roem stellen”. Met het vieren van dit feest bedoelt de Liturgie echter niet slechts het historische feit van de Kruisvinding te herdenken, maar tevens dit gebeuren van betekenis te doen zijn voor ons. Ook in ons per soonlijk leven moeten wij het Kruis vin den, Niet het lijden, want leed en lijden zoeken ons reeds vanzelf op, maar het Kruis d.w.z. het lijden, bezien in Christus’ geest, het lijden niet slechts als natuur noodzakelijk deel van ons onvolmaakte mensenleven, maar als een middel, dat ons aan Christus gelijkvormig maakt. „Met Hem lijden, opdat wij ook met Hem mede- verheerlijkt worden” (Rom. 8 ,17). In dit leven, waarin het zo dikwijls in het geheel niet naar overwinning en vreugde uitziet, hebben wij het Kruis nodig, om te weten, dat onze weg toch in triomf eindigt. Slechts in samenhang met elkander heb ben Kruis en Verrijzenis zin. „Door lijden en Kruis tot de glorie der Verrijzenis”. Hoe bezien wij echter het lijden van deze tijd? Als een kostbaar en verheven goed, dat ons dichter tot Christus brengt? Of vrezen wij het lijden en verzetten wij ons ertegen? Maar wat voor zin heeft het dan onze wanden te sieren met het Kruis, als ons leven het Kruis ontvlucht? Laten wij dan liever het Kruis wegnemen, want het Claire Bloom en Sidney Chaplin Deze nieuwe film van Charles Chaplin is een wereldsucces. De eerste twee we ken bezochten in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag plm. 200.000 bezoekers de ze film. Aangrijpend, innig menselijke sce nes met sublieme humoreen weerga loze clown. Toegang alle leeftijden. Verhoogde entreeprijzen 70, 1,1,30, 1,55. Plaatsbespreken 10 ct. is een schande Christen te zijn en niet met Christus mee-gekruisigd te worden. Om aan het lijden te ontkomen doen wij zo vaak concessies aan de wereld. Bezitten wij dan niet meer die geest der eerste Christenen, die het offeren van een enkele korrel wierook aan de afgoden weigerden, omdat zij wisten, dat zij die ene korrel als een centenaarslast heel de eeuwigheid op zich zouden voelen drukken? En wij doen ieder uur concessies aan de afgoden, aan alles wat ons verwijdert van God: aan onze eigen zelfzucht, aan onze omgeving, aan de opvattingen ener onchristelijke we reld. Al was ons geloof slechts zo klein als een mosterdzaadje, wij zouden bergen kunnen verzetten, bergen van haat, van liefdeloosheid, van onrecht. Maar wij ple gen liever zelf onrecht dan onrecht te moeten lijden. Ons geloof alleen kan ons helpen het Kruis te vinden, het Kruis lief te hebben, het geheim van de Gekruisigde en de Ver- rezene te begrijpen. Geen vlucht voor het Kruis, maar aanvaarding! Want aan het Kruis hangt Christus, de Redder der mens heid. „Zij hebben Mij vervolgd, zij zullen ook U vervolgen. Maar indien de wereld U haat, weet dan, dat zij Mij het eerst gehaat heeft”. Christen zijn betekent lijden, gekruisigd worden, maar het betekent tevens totale en volledige overwinning over de wereld in de Ene, die stervende over lijden en dood heeft gezegepraald. „Zegt onder de volkeren, dat de Heer regeertvan het Kruishout 'k Heb de lieflijke, lachende Meimaagd aanschouwd, In de morgenschijn van een meidag goud: Met een kroon op haar hoofd en bloem in de hand Zo wandelde Zij door het Limburgse land. alle kerken en des Hemels. En in ons eigen land, tussen de bloei ende Meidoornhagen van Limburg en Bra bant, voorbij de tuinen van Kennemerland met hun geuren seringen tot aan het wijde Friese land, waar de weiden bespikkeld zijn met madeliefjes, vinden we kapellen Haar, ter ere. Rond oude houten beelden knielen hier 's avonds in het schemerig don ker de mannen en vrouwen en bidden het rozenhoedje. De kinderen brengen hier bloemen aan, tulpen en irissen en elders bloesemende takken en Pinksterbloemen. Maar of het nu in het diepste Zuiden of in het hoogste puntje van het Noorden is, overal hebben de heiligdommen van Maria één ding gemeen: ze zijn een toe vlucht voor hen in nood, in angst, in ziekte verkeren, ze. zijn een troost voor alle be droefden, Maria, die daar troont, werd Moeder van God; Moeder werd zij ook van ons. Bij de Moeder begint de wereld zo schreef eens de dichteres Henriette Roland Holst. Wij weten hoe waar het is. Als Moe der heeft Maria gezorgd voor Haar Kind, zorgen blijft Zij voor haar vele kinderen, voor ons, haar goede, haar lastige, haar moeilijke, haar ondankbare kinderen. Voor allen is Zij een voorspreekster bij God. Wij weten dat en daarom gaan wij tot Haar, daarom bidden wij 's morgens en 's avonds tot Haar, want wij kunnen niet zonder Haar bescherming. Daarom ook is de schoonste van alle maanden gewijd aan haar, de schoonste, de gezegendste onder alle vrouwen. Wij denken dan aan het woord van Kard. Mindszenty, wat hij eens, jaren geleden, over de moeder schreef: „Wie vermag te zeggen wat een Moeder is. Als men alles zou samenvatten wat de grote dichtkunst en het volkslied over de Moeder hebben gezegd, als men de uren kon tellen, die een Moeder aan het ziek bed van haar kind wakend doorbrengt, als men een blik kon werpen in de ziel van een moeder, die haar zoon in de gevan genis bezoekt Zijn moeder heeft hem bezocht. Vele keren misschien. En zijn volk, geknecht door een goddeloze bende, gelooft al haast niet meer in een wereld zonder ge vangenschap. Bij ons bloeien de boomgaar den. De vogels keren terug en de boer werkt voor een goede oogst. Bid voor ons, Moeder van God, opdat de hele wereld wete, dat Hij, Die machtig is, aan U grote dingen deed.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1