Naar de bollen! KINDERFEESTEN - RIJEN - 30 April - Collecte 18 April Hoffmanns Vertellingen Het geloof van Sint Thomas* „De Rozenkrans” OFFICIEEL NIEUWS HARMONIE BIOSCOOP S.O.S, Brand aan Boord ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG ZATERDAG 11 APRIL 1953 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 No. 15^) Weekblad QilzéRijen BELOKEN PASEN BEKENDMAKING. Rijen; zichzelf RIJEN ernst worden gehouden, hebben bewe zen, dat actrices en acteurs met beide benen op de planken staan. Meer nog dan in de vorige, door Comedia opge voerde, stukken, eist „De Rozenkrans” n bizonder-juiste zeggingskracht, een sober spel, maar tegelijk een preciese uitbeelding van wat er in elke speler omgaat. Het Rijense publiek staat tegenover zielkundig-juiste dramatiek allesbehalve ongevoelig. Het tegendeel is waar. Wij twijfelen dan ook geen ogenblik aan, of dit publiek zal de enthousiaste „Come- dianten”, in dit voor hen, geheel nieuw experiment, in groten getale komen volgen. ver en het Kinderen attentie! Zondag 12 April om 3 uur Speciale Kindervoorstelling Twee grote hoofdfilms in een program ma. Eerste hoofdfilmRollo, de Eek hoorn. Tweede hoofdfilm: De Schrik van de Kostschool. - 'n Prachtig bij werk zoals altijd. Prijzen der plaatsen 35 en 50 ct. uit deze ene, fundamentele waarheid: de verschijning van God op aarde. En daarom omvat het woord van Thomas tot de ver rezen Christus: „Mijn Heer en mijn God!” een volledige geloofsbelijdenis. Deemoe dig herhalen wij dit woord van de Apos tel. Want „wie in de Zoon Gods gelooft, heeft het getuigenis Gods in zich”. Woensdag 15 April om ACHT UUR Zondag en Heeft de eer U te presenteren op Zater dag II. Zondag 12 en Maandag 13 Apr. om ACHT UUR precies de fantastische kleurenfilm Iedereen, of hij een ballet- of opera-lief- hebber is of niet, zal zich kunnen ver heugen in het ontroerende verhaal en de fantastische weelde aan klank en kleur en schoonheid, die hem van het witte doek toestraalt. Toegang 18 jaar. De Burgemeester van Gilze en maakt bekend Waarschijnlijk zal het corso dit jaar op 18 April worden gehouden, maai dat weet men nooit precies vooruit. Want voor het versieren van de wagens en het leg gen van de mozaieken heeft men vele millioenen hyacinthennagels nodig en die kan men pas krijgen wanneer dé hyacin- then hebben gebloeid. En die bloeitijd hangt weer in sterke mate af van de weersgesteldheid. Verleden jaar moest het corso op het nippertje een week worden uitgesteld; en toen bleek achteraf, dat men het best op de oorspronkelijke datum had kunnen houden. Voor de organisatoren is het corso dan ook wel eens een nacht merrie. Vast staat wel, dat dit corso de vorige zal overtreffen door grotere deelneming èn door grootser opzet. Het motto is „kleuren-symphonie” en de wagens beel den de namen van verschillende bloemen uit, namen, die in de bollenwereld een bekende klank hébben, zoals „Queen of the Night” (de zwarte tulp), „Her Grace”, „American Flag” en dergelijke. De stoet zal rijden van Hillegom naar Sassenheim vice versa, langs de rijksweg. En die rijksweg vormt een tribune, waar langs een paar millioen mensen, zonder elkaar in de weg te staan, de stoet kun nen zien. De Koninklijke Militaire Kapel, in ceremonieel tenue, zal de corso-öptocht openen. (Nightstop in Dakar) Michele Morgan en Jean Marais. In de cabine vechten enkele mannen voor het behoud van tien tallen mensenlevens in de passagiers ruimte vecht een stewardess om paniek te voorkomen Toegang 14 jaar. dat hij voornemens is aan daarvoor in aanmerking komende café-houders gedu rende de maanden Mei, Juni, Juli, Augus tus en September 1953 ontheffing van het sluitingsuur te verlenen tot 24.00 uur. Zij, die hiervoor in aanmerking wensen te komen, dienen hiertoe een schriftelijke aanvrage in te dienen vóór 1 Mei e.k. Gilze, 7 April 1953. De Burgemeester voornoemd, Mr. E. L. H. M. VAN MIERLO. Menig blijspel, menige klucht, heeft „Comedia” reeds voor het voetlicht ge bracht en hiervan mag, zonder zelf overschatting, getuigd worden, dat zij het deed op uitmuntende wijze, met volle begrip voor de verantwoordelijk heid, die elke vereniging, die de kunst beoefent, nu eenmaal tegenover haar donateurs moet bezitten. Maar Toneel is nu eenmaal niet uit sluitend Blijspel en Kluchtde meer ernstige zijde van het leven eist ook haar deel. Bestuur, regisseur en werkende leden toonden ook hiervoor begrip. Men voel de zich niet volledig aan de Toneel kunst gewijd, wanneer de krachten niet getoetst werden aan de vertolking van n Toneelspel of Drama. Wie in de kringen der toneel-amateurs geen vreemde is, weet, dat de keuze van n stuk, ’n netelig vraagstuk is. Lezen, herlezen, wikken en wegen, taxeren der beschikbare krachten, mo gelijkheden voor toneel-aankleding en costumering, dat alles in balans ge bracht met de zwaarte der kas, ’t zijn noodzakelijkheden, waaraan men niet ontkomt. En zo is dan „De Rozenkrans” van Florence Barclay uit de bus geko men, een, naar de beroemde roman van die naam bewerkt, toneelspel in drie bedrijven, dat is onderverdeeld in zes taferelen, taferelen die elkander, be trekkelijk snel opvolgen. Met andere woorden: elk bedrijf, met inachtneming van de gebruikelijke grote pauze, wordt door enkele minuten pauze in tweeën gesplitst, om het tijdsverloop, dat tus sen de verschillende gebeurtenissen ligt beter naar voren te brengen. De Rozen krans weliswaar ’n toneelspel, eist nu en dan, sterke dramatische kracht. Dit spel, in de Engelse upper-ten kringen zouden we kunnen betitelen met het „Lied van de Rozenkrans”, wijl zang en muziek er zodanig in meespelen, dat de hele intrige er als het ware door wordt geleid en tot oplossing gebracht. Het biedt overvloedig gelegenheid tot demonstratie van stijlvol decor en costumering, en, al moge het waar zijn, dat het pad der dramatiek 'n glibberig pad is-... de repetities, die met grote Dinsdag a.s. opvoering van Rijdende bloemstukken. De grote trekpleister is ieder jaar weer het Bloemencorso, een optocht van rijdende bloemstukken, wagens, die meer malen twintig meter lang en vijf meter hoog zijn, geheel opgebouwd uit hyacin- then. Ze rijden langs een parcours waar langs de bloemenmozaieken als kleurige schilderijen liggen uitgespreid. Jacoba van Beyeren. De Keukenhoftentoonstelling staat on der bijzondere bescherming van Jacoba van Beyeren, de stoutmoedige gravin, die hier eens haar jachtgebied had. Ieder jaar komt ze naar de Keukenhof met een stoet van ridders en jagers. Vorig jaar landde ze per helicoptère, maar dit jaar komt ze uit Amsterdam, waar ze eerst een rit door de stad maakt en door de burge meester officieel wordt ontvangen, en dan gaat het heel prozaisch per trein naar Lisse. Jacoba is een vrouw, die met haar tijd meegaat... Er zijn opde Keukenhof nog andere attracties: de Schermer-dansgroep komt er en de Koninklijke Militaire Kapel geeft er na het corso een concert. Een kleine tentoonstelling op vormt de demonstratietuin van het bloem- HET bloembollenseizoen is de heraut van de vacantietijd en velen snoepen dan ook vast even vooraf, door in de lente te gaan kijken naar het Bloemenfeest in Hollands Tuin. En dit jaar zal het bloembollenseizoen in het bijzonder staan in het teken van het International Flower Festival of Holland. Vroeger ging men op goed geluk „naar de bollen”, tufte per autobus of stoom tram door de streek tussen Haarlem en Leiden of wandelde tussen de kleurige velden. Een ingrijpende reorganisatie van het bollentoerisme heeft plaats gehad door de opening vier jaar geleden van de ten toonstelling „Keukenhof”. En dit jaar zijn er zelfs twee trekpleisters, want naast de Keukenhof te Lisse heeft nu ook de Internationale Bloemententoonstelling „Flora” te Heemstede haar poorten ge opend. In opzet hebben beide tentoonstellingen veel van elkaar weg, alleen is de organi satievorm anders. De Keukenhof blijft voor twintig jaar vast, de Flora is een tentoonstelling, die reglementair eens in de tien jaar door de Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur wordt gehouden. De laatste Flora dateert van 1935, dus het wordt wel tijd, dat er weer eens iets gebeurde! Een der grootste aantrekkelijkheden van de Flora is, vooral in de tijd dat op het veld de bloemen nog niet bloeien, het Bloemenpaleis, waar duizenden bloemen, producten van bollenland, maar ook van Aalsmeer, Boskoop en zelfs uit Gent, zijn tentoongesteld. De Keukenhof heeft dui zenden tulpen in bloei in een koude kas. Wie een van deze beide tentoonstel lingen wil gaan bezoeken, dient er wel rekening mee te houden, dat, afgezien van de z.g. gebroeide bloemen in de kas of op de tentoonstelling, de vollegrond- tentoonstelling in bepaalde seizoenen is in te delen. Eerst bloeien de narcissen, dan de hyacinthen en tenslotte de tulpen, hoewel die elkaar meermalen overlappen. Voor narcissen en hyacinthen is het zo begin April de beste tijd, terwijl zo onge- April de tulpen dan is er geen veer de tweede helft van in bloei staan... maar narcis meer te zien. Zij, die vroeg komen, kunnen meestal ook genieten van de aanblik der tulipa’s, exotische bloemen, die stammen uit Klein-Azië en door tientallen jaren kwe- kerszorg zijn gaan behoren tot de sierlijk ste en meest aantrekkelijke van iedere tentoonstelling. HET ongeloof van St. Thomas is zo spreekwoordelijk geworden, dat wij licht vergeten, hoe zijn twijfel aangaande Christus' Verrijzenis feitelijk weinig van die der overige apostelen verschilde. Ook zij toch hielden de eerste getuigenissen over Christus’ Opstanding voor ziekelijke fantasie van een paar vrouwen en voor „beuzelpraat” (Luc. 24, 11). Thomas’ twijfel was voor hem een zaak van geweten, een bitter-ernstig zoeken naar zekerheid. Maar toen hij eenmaal redelijke en onomstotelijke gronden voor zijn geloof gekregen had, aanvaardde hij het met alle consequenties daaraan ver bonden en beleed hij dit met het heerlijke en schone getuigenis: „Mijn Heer en mijn God!" Om dit geloof, in deemoedige aanbid ding beleden, blijft de apostel Thomas een voorbeeld voor de christenen aller tijden en zijn geloofsbelijdenis herhalen wij bij het verhevenste ogenblik der H. Mis. Ook ons geloof zou niet verantwoord zijn en dwaas, indien het niet op redelijke gron den berustte en wij niet de zekerheid zouden bezitten, dat God zich in Christus aan ons heeft geopenbaard. Thomas’ aan vankelijke twijfel, gevolgd door zijn later krachtig belijden, versterkt voor ons, die „niet zien” zoals hij, de gronden voor ons geloof in Christus. Het geloof eist van ons klein te worden voor Gods grootheid. Geloven Betekent kind-zijn voor God: „Quasi modo geniti infantes”, „Als pasgeboren kindertjes”. Voor de Katholiek is het zijn primair aan het denken, is het de objectieve werkelijkheid, die zijn denken bepaalt. Evenzo is het voorwerp van zijn geloof niet het voortbrengsel van zijn eigen reli gieuze gevoelens of verlangens, maar een objectieve realiteit, welke hij kent door de openbaring Gods. Achter de wereld der zintuigen weet hij daarom de godde lijke werkelijkheid. Achter de menselijke gestalte van Christus staat voor hem het Woord des Vaders, achter de zichtbare organisatie, achter de Paus, Bisschoppen en gelovigen begint voor hem eerst het wezenlijke der Kerk: Christus’ Mystieke Lichaam. Het geloof bepaalt de houding van de christen. Men heeft de liefde dikwijls en terecht een wezenskenmerk van het christendom genoemd. Maar zij zou dit nooit kunnen zijn zonder de grondslag van het geloof. Immers in de mensen zelf vinden wij vaak weinig grond om hen lief te hebben. Zij zijn veelal klein en onbe tekenend, vol bekrompenheid en zelfzucht. Zelfs de besten onder hen stellen teleur: een Petrus verloochent, een Judas ver raadt, leerlingen vluchten. Naastenliefde, welke gaat tot aan het offer van zichzelf, is dan ook slechts mogelijk door en krachtens het geloof. De liefde tot de evenmens vindt haar enige afdoende beweegreden niet in de mensen, maar in God, die Zijn zon doet opgaan over slechten en goeden en het laat regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. „Weest dus volmaakt, zoals Uw hemelse Vader volmaakt is” (Mt. 5, 44). Het geloof alleen heft ons op uit de wereld der zinnen, welke ons kunnen bedriegen, en van het verstand, welks kennen beperkt is, tot de hoogten der bovennatuurlijke realiteit, waar menselijke enghartigheid en wereldse kleinheid dwijnen in het waarachtige leven zuivere licht van God. „Al wat uit God geboren is, overwint de wereld. En dit is de overwinning, die de wereld overwint; ons geloof” (Epist.). Alle dogma's der H. Kerk vloeien voort

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1