ANDALUSIE MEDEWERKING AAN DE B.B. Verademing in de strijd* Groot Half-Vasten Bal In memoriam Joseph Stalin. Naar aanleiding van een Bisschoppelijke Oproep» HARMONIE BIOSCOOP BURCHT DER HAAT No. 11 ZATERDAG 14 MAART 1953 ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN 11 - Weekblad Qilze-Rijen ZONDAG LAETARE. Zondag 15 Maart van 7-11 uur 7 1 •It God zij onmid- wij zelfs de naasten laat men Zaterdag 14, Zondag 15, Maandag 16 Maart 7.30 uur 1 RIJEN van Gilze en Rijen, Mr. E. L. H. M. VAN MIERLO. Barbara Hale, Richard Greene, Carl Benton Reid Het „Baronnen tijdperk” in zijn volle uiterlijke kracht, met zijn daden van waag- halzige moed, maar ook van heerszucht en wreedheid.... tot leven gewekt in een kleurenfilm. Toegang 14 jaar. Woensdag 18 Maart om 7.30 uur vrede, welke slechts voorkomt uit het ver bonden zijn met God. Zij is het Huis Gods, gebouwd op het fundament der Apostelen, met Christus, de grondslag van alle leven en welzijn, tot hoeksteen, die heel het ge bouw bijeenhoudt. En daarom zien wij, ondanks alle zorg en druk, met dankbare vreugde telkens weer op naar dit verheven geheim van god delijke neerdaling tot menselijke kleinheid en belijden wij ons geloof in de „Heilige Katholieke Kerk, de gemeenschap der Hei ligen”. Carmen Sevilla - Louis Marano e.v.a. Andalusië, bakermat van danseressen, ’n Vrolijke kleurenfiim met zang en dans! De meest originele Spaanse Operette, op genomen in de schilderachtige landstreek van 't wilde zonnige Spanje. 14 jaar Elders in dit weekblad zal men een aan sporing aantreflen van de Bisschop van Breda, Mgr. Jos. Baeten, waarin Hij alle mannen en vrouwen, die daarvoor in aan merking komen, oproept en aanspoort om zich te melden vóór en deel te nemen aan de organisatie van de Bescherming Burger lijke bevolking. Mgr. Baeten schrijft letter lijk: „Het is een daad, ja zelfs een plicht van christelijke naastenliefde mede te wer ken aan het inperken van menselijk leed”. Overal in het land wordt door de overheid op allerlei wijze de aandacht van de bevol king gericht op de noodzakelijkheid van een goed georganiseerde Bescherming Bur gerlijke bevolking. Ook in onze gemeente is dit het geval. Op de onlangs te Gilze en te Rijen georganiseerde propaganda-avon- den is in woord en beeld op de klemmende noodzakelijkheid gewezen, dat mededoen aan de organisatie der Bescherming Burger lijke bevolking noodzaak en burgerplicht is. Onze gemeente heeft in de voorbije oor logsjaren aan den lijve ondervonden welk een leed en verwoestingen in geval van een oorlogsramp zijn en kunnen worden aan gericht. Wij hebben onlangs weer kunnen zien welk een leed en verliezen veroorzaakt kunnen worden ingeval van een ander soort ramp, veroorzaakt door de water- vijand en hoe veel leed en verliezen kunnen worden voorkomen en ingeperkt, indien de mensen goed georganiseerd en onderlegd zijn om bij optredende onheilen hieraan In het uur van ’s mensen uiterste nood heeft immers iedere ziel recht op het mede levende gebed van de Christenen, omdat iedere Christen dient te beseffen, dat Gods barmhartigheid oneindig is. God alleen weet of deze mens in het hiernamaals niet één van zijn millioenen slachtoffers heeft ontmoet, die door stervende te bidden voor zijn beulen, ook over deze dictator het bloed van Christus heeft afgeroepen als een Doopsel van Verlossing en Leven. o— Maar de figuur van Stalin in deze tijd en geheel het systeem, dat in zijn persoon is vertegenwoordigd, vallen wel onder onze menselijke beoordeling. En naar de ob jectieve Christelijke normen en de wetten van de natuurlijke zedenleer en de moraal oordelend, komen wij tot de conclusie: deze mens heeft niet alleen gefaald zijn bijdrage te geven voor de opbouw van een goede wereld, hij heeft zelfs voor millioenen deze wereld gemaakt tot een oord van verschrik king. Millioenen hebben onder zijn dicta tuur leven en vrijheid verloren; hij heeft de menselijke persoonlijkheid en waardig- heid van ontelbaren gekwetst en vertrapt en met onmenselijke koelheid en hardheid opgeofferd aan een systeem, waarin de mens een onpersoonlijk en steeds vervang baar radertje is geworden in de almachtige staatsmachine. Hij heeft de jongeren van zijn land met meedogenloze systemathiek van God vervreemd. Zijn leven was één verkrachting van het gebod der liefde, n.l. van de liefde tot God, Wiens bestaan hij loochende, en van de liefde tot. de mens, die het evenbeeld van God is. Deze miskenning van het gebod der liefde heeft dan ook geleid tot een miskenning van alle afzonderlijke geboden, welke over treding tenslotte altijd een aantasting der liefde is. In plaats van God te erkennen heeft hij allen, over wie hij macht had, gedwongen de stoffelijke welvaart, het ver stand, de machine en de materie als af goden te vereren. Het vijfde gebed, de eerbied voor het leven van de ander, heeft hij met voeten getreden. Het lot van mil lioenen lag in zijn handen; hij heeft er ge wetenloos over beschikt, terwille van Rus land, terwille van de wereldrevolutie, ter wille ook van zijn eigen eer en glorie. Het zevende en tiende gebod, die ons de plichten opleggen ten aanzien van de eerbied voor de eigendommen van anderen, zijn voor Stalin van nul of gener waarde geweest. Hij heeft genomen en laten nemen van wat anderen toebehoorde in een mate, I die zijn weerga in de geschiedenis misschien Ofschoon er op het ogenblik dank geen sprake is van een dellijke oorlogsdreiging en vaste hoop hebben, dat door Gods hulp dit gevaar wordt afgewend, is het toch een eis van wijze voorzichtigheid om voorbereid te zijn op mogelijke onvoorziene gebeur tenissen en die maatregelen te nemen, die noodzakelijk zijn om in groot gevaar toch het ergste te voorkomen. Het is een daad, ja zelfs een plicht van christelijke naastenliefde mede te werken aan het inperken van menselijk leed. Ge leerd door de ervaring van de jongste we reldoorlog, is het duidelijk dat zeer veel leed, ja talloze doden en gewonden onder de burgerbevolking en zeer veel ver woestingen voorkomen kunnen worden door een vastberaden, georganiseerd hulp betoon van de bevolking zelf. Bovendien is bij de jongste nationale ramp wel duidelijk gebleken, dat het be staan van een organisatie Bescherming Be volking zeer gewenst moet worden geacht, ook voor hulpverlening tijdens dergelijke onheilen. Daarom sporen Wij de mannen en vrouwen, die daartoe geschikt zijn en de gelegenheid bezitten aan, zich beschikbaar te stellen, hetzij individueel, of bij voorkeur via de hiervoor geëigende kath. organisa ties of wanneer op hen een beroep wordt gedaan, voor de zgn. Blok- en Wijk-be- scherming in hun eigen woonwijk. „S.M.” t JOS BAETEN, Bisschop van Breda. m.m.v. het Dansorkest P. v. RIJEN Entree f 1,25 Militairen in uniform f 1,- (50% bel. inb.) Onze nieuwe zaal is gereed. Komt U ’ns een kijkje nemen. Niet dansers vrij entree. Café geopend tot 12 uur. weloverwogen en op kundige wijze het hoofd te bieden. En toch!Ofschoon wij niet geheel ontevreden mogen zijn over het aantal mensen dat zich tot nu toe aan meldde voor de organisatie en opbouw van de Bescherming Burgerlijke bevolking in onze gemeente; wij zijn niet voldaan! Te velen zijn tot nu toe aan de kant blijven staan; uit menige kring is de aanmelding tct nu toe onvoldoende, niettegenstaande het toch gaat om een zaak van alle inwoners voor alle inwoners. Zegt nu in 's-hemels naam niet: „Ik doe wel mede als het zover is; ik meld mij wel als de nood aan de man is”. Dat is een volkomen foutieve redenering. Dan is het beslist te laat, dan hebben wij niets meer aan U. Dan staan Uw handen er niet naar om datgene te doen wat in die omstandigheden noodza kelijk is, omdat gij niet zijt geïnstrueerd, omdat ge Uw plaats niet weet, omdat ge dan volkomen vreemd staat tegenover als dan plotseling geschapen nood-situaties; even vreemd en onvoor lereid als helaas zo velen in de rampgebieden van ons vader land, die er nimmer aan gedacht hadden dat zij nog eens plotseling en hevig zouden worden besprongen door de aartsvijand van Nederland: het water. Naast zo vele anderen heeft thans ook Uw Bisschop openlijk en onomwonden gezegd waar het om gaat, bezorgd als ook Hij zich toont voor het lot van zijn mensen, voor zijn diocesanen. Onze Bisschop zegt niet meer of minder dan dat het een daad, ja zelfs een plicht van christelijke naastenliefde is mede te doen aan de organisatie van de Bescherming Burgerlijke bevolking. Onze inwoners hebben bij de grote watersnood ramp getoond dat zij het hart op de goede plaats hebben. Zij hebben getoond te we ten wat christelijke naastenliefde is en deze daadwerkélijk gedemonstreerd op onder scheidene wijzen. Laat men ook nu tonen dat men zijn christenplicht van liefde in dit opzicht verstaat en gehoor geven aan de wekroep van onze Bisschop! Hij heeft gesproken omdat Hij overtuigd is van de harde noodzaak. Weest derhalve ook thans volgzaam! Het kan de inwoners onzer gemeente slechts ten goede strekken! Men kan zich schriftelijk of mon deling melden voor de organisatie van de Bescherming Burgerlijke bevolking op de gemeente-secretarie te Gilze of de hulp- secretarie te Rijen, op welke plaatsen ook alle verlangde inlichtingen zullen worden gegeven. Gilze, 10 Maart 1953. De Burgemeester Het mag waar zijn, dat de neutrale pers de dood van Stalin heeft aangegrepen om hem te beschrijven als de man van staal, een meedogenloos en groot heerser, hier mede hebben de schrijvers Stalin zeker niet naar de volledige en juiste maatstaf beoor deeld. Want het is een eenzijdige geschied beschouwing, die aan de gebeurtenissen op deze aarde louter het meetsnoer der tijdelijke en menselijke berekeningen aan legt. Ons Katholieken wordt de plicht op gelegd de tijdelijke verschijning van mensen en stromingen te toetsen aan de onveran derlijkheid van God en Diens Wet. Nu de mens Stalin, ondanks moeizame pogingen van vele bekwame artsen en de hulp van vernuftige technische middelen en chemische preparaten geroepen is voor de rechterstoel van God, is hij voor ons een mensenziel, die als ieder ander ons gebed behoeft. Zeker past het ons niet om over het geweten van deze mens een oordeel aan te matigen, daar slechts God dit ver mag aan Wie alleen de innerlijke drijfveren van het mensenhart bekend zijn. Terecht spoort dan ook Radio Vaticane de Katholieken aan in het hoofd van de Sovjet-staat een onsterfelijke ziel te zien, voor welker verlossing het bloed van Chris tus is vergoten en gaf de H. Vader het voorbeeld, door te bidden, toen Hij ver nam, dat de tyran over millioenen mensen stervende was. Midden in de ernst van de Vasten richt vandaag de H. Kerk tot ons de oproep: „Verblijd U Jeruzalm, verheugt U in blijd schap, gij die in droefheid geweest zijt!” Want 't mensenhart kan niet zonder vreug de. Is het niet of de liturgie ons een mo ment van verademing schenkt in deze tijd van boete en inkeer, als was zij bevreesd, dat wij bij onze ijver in de boetedoening en versterving mogelijk zouden vergeten, dat de blijmoedige vreugde een wezenskenmerk van het Christendom is? Het Evangelie is een blijde boodschap, dé Blijde Boodschap. Wie dan ook gelijk zovele moderne atheïsten en rationalisten, die zich ten onrechte humanisten noemen, in Kruis en Christendom en ,,s mbool der ontkenning van het leven” en „een vloek op het leven” ziet, heeft niets van Christus of Christendom begrepen. „Laetare Jeruzalem, Verheug U Jeruza lem!” De blijvende, nimmer teleurstellende bron van vreugde 'is de H. Kerk, het vrije Jeruzalem van daarboven, dat onze Moe der is (Epistel). Onze gemeenschap met Christus en met elkander in het Mystieke Lichaam van Christus, waardoor wij samen vormen het volk Gods, een koninklijk priesterdom, moet ons wel met Paasvreug- de vervullen, omdat door dit Lichaam, waarvan wij leden zijn, de levenskracht, het levensbloed stroomt van de Verrezen Christus. Dankbaarheid om de vreugde, die deze levensgemeenschap der heiligen ons schenkt, heeft de Christenen sinds dé eerste tijden aan de Kerkgemeenschap de tedere naam van Moeder doen geven: Sancta Ma ter Ecclesia, Onze H. Moeder, de Kerk. Inderdaad, te midden van de strijd is Zij de verademing en de rust, het moederhart, waaraan wij het vermoeide hoofd kunnen neervleien. Zij is ons geen vreemde, maar draagt evenals Christus in Haar eigen vlees onze zwakheden. Ook al is Haar kleed somwijlen gescheurd, die scheuren heeft Zij opgelopen in de strijd om ons, die Zij ten eeuwige leven heeft gebaard, tegen de ge varen van buiten te beschermen. Al is Haar gelaat soms vermoeid en van zorgen door groef. het zijn de sporen van bezorgdheid en getob om die kinderen vermoeid en van zorgen doorgroefd, het zijn de sporen van bezorgdheid en getob om die kinderen, die, Haar raadgevingen vergetend, in overmoe dige zelfwaan het gevaar zoeken en oneer brengen over Haar naam en Haar huis en die Zij desondanks niet ophoudt te bemin nen. Doch naar Haar diepste en innerlijkste wezen blijft Zij heilig en onbevlekt, de glorierijke Kerk, zonder vlek of rimpel. Want wat toch is de Kerk tenslotte anders dan de indaling van het goddelijke in onze menselijke verhoudingen, de Stad Gods pel grimerende op deze aarde? De vreemde moge zien naar Haar kleed, het kind kent Haar hart, dat het hart van een moeder is, en drinkt zich verzadigd aan de overvloed van haar vertroosting (Intri.). De Katho liek bemint de Kerk zoals Zij is: door het menselijke dat hij in Haar ziet, voelt hij zich aan Haar verwant; in het goddelijke, dat hij in Haar ervaart, erkent hij Haar wonderbaarlijke verbondenheid met Chris tus, de Bruidegom, welke ook voor hem een immer stromende bron van heiliging en genade betekent. Haar uiterlijke zwak heden zijn hem een ergernis, want hij weet, dat het goddelijke, waar dit het menselijke ontmoet, de beperkingen ondergaat van het aardse, terwijl het menselijke door het goddelijke wordt opgeheven en verheerlijkt. Door de H. Kerk, waarin Christus op mystieke wijze voortleeft, wordt de gelo vige uit de zorgen van de dag opgeheven tot die hoogten van goddelijk leven, waar hij zich in Christus’ nabijzijn veilig weet. „Want zoals de bergen staan rondom Jeru zalem, zo staat de Heer rondom Zijn volk (Tract.). De H. Kerk is de schakel, die Gods Wijsheid wilde gebruiken om ons tot Zijn volk te maken, en daarom is Zij het „Visioen van zalige vrede”, van die

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1953 | | pagina 1