I DE ZEEHAVIK Kerstoverdenking. DE VREEMDELING HET WOORD WERD MENS. 0 I I W. R. P. Hoeks H. de Steenhuijsen-Piters uw 111 A. P. H., pr. A. P. H., pr. I Verder verwachten wij een serie prachtige films n.l. NI WIN-PAKKETTEN VRIJ VAN INVOERRECHT HARMONIE-BIOSCOOP RIJEN Arts Gilze Deze week wegens uitvoering der Harmo nie geen film-voorstelling, maarrrrrrrr wij komen terug op Oudejaarsavond met de spannende film: Nieuwstraat 421 Arts Oranjestraat 212 Gilze delen hierbij mede, dat zij zich met ingang van 1 Jan. 1948 geassocieerd hebben en gezamenlijk de praktijk zul len uitoefenen. De patiënten zijn vrij in de keuze van hun huisarts. De spreekuren worden gehouden ten huize van Dokter W. R. P. Hoeks en wel Dokter W. Hoeks, Tel. 213 lederen dag van 2-3 uur, behalve Zaterdags. Dokter H. de Steenhuijsen-Piters Tel. 264, iederen dag van 8.30-9.30 uur be halve 's Woensdags. Boodschappen op ieders particuliere adres, bij voorkeur vóór 10 uur des ochtends. I BIOSCOOP „DE KATHOLIEKE KRING", GILZE Tot dusverre waren voor pakketten ge zonden door de militairen in Indië naar hun familie of vrienden in Nederland, de normale invoerrechten verschuldigd. Na overleg met het ministerie van Financiën is de Nationale Inspanning Welzijnsverzorging Indië (NIWIN) erin geslaagd voor deze pakjes vrijstelling van invoerrechten etc. te ver krijgen, waarbij echter moet worden voldaan aan verschillende voorwaarden. Zo moet b v. de aard der zendingen het zonder mr- .- nemelijk doen zijn, dat de goeder.. tend met het oog op familie- of vriendschaps banden als geschenk zijn verzonden. Voorts moeten de goederen rechtstreeks vanuit Ned. r REDACTIE: A. P. HUYSMANS EN N. HOBBELEN DIRECTIE: N. HOBBELEN, STAT1ONSSTR.. RIJEN God en Ontoegankelijk-Verwijderde, 8 uur Claude Rains. ■M I WEEKBLAD GILZE-RIJEN UITGAVE VAN DRUKKERIJ N. HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 - POSTGIRO 28.32.41 In staat van beleg Topper keert terug Land zonder wet De Winterkoningin Gullivers reizen Het geheim van Istanboel Tarzan in New-York Drie Jantjes op stap Een zaak op leven en dood Moord onder narcose De regenboog Gevecht op de bodem der zee TOEGANG 14 JAAR erkend? van Kerstmis: de en metErroll Flyn, Brenda Marshal en en wie zij ook kuise Vrijdag ’6 Dec. (2e Kerstdag) 4 en Kletterende zwaarden, flitsende degens, gevechten met Spaanse galjoenen, ontsnappingen van ga leislaven worden U in deze adem benemende avonturenfilm vporgezet alsof wij de oneindige stilte, welke i hangt als met heel ons wezen zo geestelijk gewaar worden. Woorden, die ons tot nadenken stemmen over de met woorden niet te meten grootheid van Gods afda lende en nederbuigende goedheid voor de mensen; van Zijn liefde voor het menselijk geslacht, dat van God lag afgewend in zonde en ellende. Guardini in zijn boek „De Heer" schrijft: „In de stilte immers gebeuren de grote dingen. Niet in het rumoer en in het vertoon van de uiterlijke ge beurtenissen, maar in de klaarheid van het innerlijk zien in de stille beweging van het beslissen, in het geheime offeren en overwinnen. Wanneer het hart door de liefde wordt aange raakt, de vrijheid van de geest tot de daad wordt geroepen en zijn schoot tot het werk wordt bevrucht. De stille machten zijn immers de werkelijk sterke! Op de stilte van alle gebeurtenissen, op datgene wat van God uit stil is en ontrukt aan alle aandrang, willen wij nu onze bezinning richten.” I ZATERDAG 27 DEC. 1947 - NUMMER 164 VIERDE JAARGANG NA DE BEVRIJDING Voor de Kribbe. Lezer of lezeres, kniel eens voor de kribbe in stil overdenken en liefdevol aanschouwen. Beschouw met aandacht het altijd weer zo diep aan grijpend tafereel van de Kerststal. Uw verbeelding behoeft zich niet veel moeite te geven om geest en hart aan het werk te zetten en goede gevoelens en heilzame gedachten op te wekken. Laat uw geheugen te hulp ‘komen aan uw verbeelding en om uw gebeu- g entegemoet te komen zoudt u kunnen lezen uit het Evangelie van den heiligen Lucas. Wat hij vertelt over Het Begin in dat stille vertrek, het bidvertrek van de Maagd, waarvan Isaias had voorspeld: „Zie een Maagd zal ontvangen en een Zoon baren. En zijn naam zal zijn Emmanuel, God met ons. Sla hfdst. I 26-38 er eens op na en lees van de engel Gabriël die door God was gezonden naar een stad van Galilea tot een maagd die verlofod was aan een man, die Jozef heette en uit het huis van David was, de naam der maagd was Maria. U kunt dit evangelieverhaal ook vinden in uw Missaal op Quatertemper-Woensdag („Gulden Mis vóór de 4e Zondag van de Advent. Hoe stil dit alles gebeurde toont het verdere ver haal. Toen het openbaar werd dat zij zwanger was, wilde de man, aan wien zij verloofd was, Jozef, zich van haar scheiden, want hij geloofde dat zij hem ontrouw was geworden; en nog wordt tot zijn lof gezegd, dat „hij in stilte van haar wilde scheiden, wijl hij een rechtvaardige was” (Matt. 1. 19) en haar zeker zeer liefhad. Dit gebeuren moet dus zo ontoe gankelijk diep zijn geweest, dat Maria in het geheel geen weg vond om het ook zelfs aan haar verloofde te kunnen vertellen; God zelf zou hem moeten inlichten. Leer hier nederig zijn en vol geloof aan Maria. Hoe moeilijk moet zij het niet gehad hebben met de twijfel en de angst van haar beminde verloofde, van wie zij toch zijn kuisheid kende trouw beloofd had voor God. Zij zweeg en bleef vertrouwen op God. „Zalig gij omdat gij geloofd hebt wat God aan LI gedaan heeft” was haar van Godswege toegevoegd door Elisabeth. St. Ambrosius zeggen we na: „Leer de maagd kennen aan haar zeden, aan haar beschaamdheid en bescnei- I denheid". Heiligste der Maagden, maak ons rein en sterk en trouw. „Terwijl een diepe stilte alles omgaf. En nacht was voortgeijld tot de helft van zijn baan, Sprong uw alvermogend woord van uw koningstroon uit de hemel.” Uit de liturgie van de Kersttijd. Deze woorden doen ons opwondere wijze diep in dringen in het mysterie van de Menswording. Het is alsof wii de oneindige stilte, welke om het geheim lichamelijk als Achter deze diepte echter, waarvan wij zij het ook met grote schroom nog iets kunnen meten, opent zich een andere diepte, de afgrond van God. Daarvan spreekt het woord, dat wij in hét begin heb ben aangehaald. Daarvan spreekt ook het begin van het vierde evangelie, dat in iedere H. Mis als laatste evangelie en met Kerstmis in de Dagmis voorkomt. „In het begin was het Woord; en het Woord was bij God, en het Woord was God”. Hier wordt gesproken van God. Behalve God is er nóg iemand, n.l. „bij Hem of zoals men het in de Griekse tekst uitgedrukt vindt „naar Hem toege keerd”. Deze wordt „het Woord genoemd. Dat, waarin die Eerste zijn Wezen, de volheid van zijn Leven, zijn Zin uitspreekt. Ook deze is God, juist zoals degene die het Woord uitspreekt en toch is er maar één God. Van deze tweede nu wordt gezegd, dat Hij „kwam in zijn eigen bezit' (Joh. 1.11), in het door Hem geschapene, in de wereld. Laat ons nauwkeurig acht slaan op wat hier gezegd wordt, dat Hij niet alleen als alomtegenwoordige en almachtige Schepper de wereld doordringt, maar dat Hij op een bepaald ogen blik indien het geoorloofd is zo te spreken een grens Zou hebben overschreden, een grens, die met de gedachte niet te begrijpen is, n.l. dat Hij, de Eeuwig-Oneindige en Ontoegankelijk-Verwijderde, persoonlijk de geschiedenis is binnengetreden. (Guar- dini). Het Woord is het Kind in’ de kribbe. Want „Het Woord is vlees gfetvorden en het heeft onder ons gewoond”. Heeft de wereld van nu Hem aangenomen? Hebt gij Hem aangenomen en Want dat is het grote Mysterie Verlossing door de God-Mens. En de wereld wilde niet verlost worden en daarom snakt zij nóg altijd naar de Vrede van Christus. Moge Zijn Rijk spoedig komen! „De Heer geve U vrede". ZALIG KERSTFEEST

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1947 | | pagina 1