I
DE ZEEHAVIK
Kerstoverdenking.
DE VREEMDELING
HET WOORD WERD
MENS.
0
I
I
W. R. P. Hoeks
H. de Steenhuijsen-Piters
uw 111
A. P. H., pr.
A. P. H., pr.
I
Verder verwachten wij een serie prachtige
films n.l.
NI WIN-PAKKETTEN VRIJ VAN
INVOERRECHT
HARMONIE-BIOSCOOP
RIJEN
Arts
Gilze
Deze week wegens uitvoering der Harmo
nie geen film-voorstelling, maarrrrrrrr wij
komen terug op Oudejaarsavond met de
spannende film:
Nieuwstraat 421
Arts
Oranjestraat 212 Gilze
delen hierbij mede, dat zij zich met
ingang van 1 Jan. 1948 geassocieerd
hebben en gezamenlijk de praktijk zul
len uitoefenen.
De patiënten zijn vrij in de keuze van
hun huisarts.
De spreekuren worden gehouden ten
huize van Dokter W. R. P. Hoeks en
wel
Dokter W. Hoeks, Tel. 213 lederen dag
van 2-3 uur, behalve Zaterdags.
Dokter H. de Steenhuijsen-Piters Tel.
264, iederen dag van 8.30-9.30 uur be
halve 's Woensdags.
Boodschappen op ieders particuliere
adres, bij voorkeur vóór 10 uur des
ochtends.
I
BIOSCOOP
„DE KATHOLIEKE KRING", GILZE
Tot dusverre waren voor pakketten ge
zonden door de militairen in Indië naar hun
familie of vrienden in Nederland, de normale
invoerrechten verschuldigd. Na overleg met
het ministerie van Financiën is de Nationale
Inspanning Welzijnsverzorging Indië
(NIWIN) erin geslaagd voor deze pakjes
vrijstelling van invoerrechten etc. te ver
krijgen, waarbij echter moet worden voldaan
aan verschillende voorwaarden. Zo moet b v.
de aard der zendingen het zonder mr- .-
nemelijk doen zijn, dat de goeder..
tend met het oog op familie- of vriendschaps
banden als geschenk zijn verzonden. Voorts
moeten de goederen rechtstreeks vanuit Ned.
r
REDACTIE: A. P. HUYSMANS EN N. HOBBELEN
DIRECTIE: N. HOBBELEN, STAT1ONSSTR.. RIJEN
God en
Ontoegankelijk-Verwijderde,
8 uur
Claude Rains.
■M
I
WEEKBLAD GILZE-RIJEN
UITGAVE VAN DRUKKERIJ N. HOBBELEN
RIJEN - TELEFOON 343 - POSTGIRO 28.32.41
In staat van beleg
Topper keert terug
Land zonder wet
De Winterkoningin
Gullivers reizen
Het geheim van Istanboel
Tarzan in New-York
Drie Jantjes op stap
Een zaak op leven en dood
Moord onder narcose
De regenboog
Gevecht op de bodem der
zee
TOEGANG 14 JAAR
erkend?
van Kerstmis: de
en
metErroll Flyn, Brenda Marshal en
en wie zij ook kuise
Vrijdag ’6 Dec. (2e Kerstdag) 4 en
Kletterende zwaarden, flitsende
degens, gevechten met Spaanse
galjoenen, ontsnappingen van ga
leislaven worden U in deze adem
benemende avonturenfilm vporgezet
alsof wij de oneindige stilte, welke i
hangt als met heel ons wezen zo
geestelijk gewaar worden.
Woorden, die ons tot nadenken stemmen over de
met woorden niet te meten grootheid van Gods afda
lende en nederbuigende goedheid voor de mensen;
van Zijn liefde voor het menselijk geslacht, dat van
God lag afgewend in zonde en ellende.
Guardini in zijn boek „De Heer" schrijft:
„In de stilte immers gebeuren de grote dingen. Niet
in het rumoer en in het vertoon van de uiterlijke ge
beurtenissen, maar in de klaarheid van het innerlijk
zien in de stille beweging van het beslissen, in het
geheime offeren en overwinnen.
Wanneer het hart door de liefde wordt aange
raakt, de vrijheid van de geest tot de daad wordt
geroepen en zijn schoot tot het werk wordt bevrucht.
De stille machten zijn immers de werkelijk sterke!
Op de stilte van alle gebeurtenissen, op datgene
wat van God uit stil is en ontrukt aan alle aandrang,
willen wij nu onze bezinning richten.”
I
ZATERDAG 27 DEC. 1947 - NUMMER 164
VIERDE JAARGANG NA DE BEVRIJDING
Voor de Kribbe.
Lezer of lezeres, kniel eens voor de kribbe in stil
overdenken en liefdevol aanschouwen.
Beschouw met aandacht het altijd weer zo diep aan
grijpend tafereel van de Kerststal. Uw verbeelding
behoeft zich niet veel moeite te geven om geest en
hart aan het werk te zetten en goede gevoelens en
heilzame gedachten op te wekken. Laat uw geheugen
te hulp ‘komen aan uw verbeelding en om uw gebeu-
g entegemoet te komen zoudt u kunnen lezen uit het
Evangelie van den heiligen Lucas. Wat hij vertelt
over Het Begin in dat stille vertrek, het bidvertrek
van de Maagd, waarvan Isaias had voorspeld: „Zie
een Maagd zal ontvangen en een Zoon baren. En
zijn naam zal zijn Emmanuel, God met ons. Sla hfdst.
I 26-38 er eens op na en lees van de engel Gabriël
die door God was gezonden naar een stad van Galilea
tot een maagd die verlofod was aan een man, die
Jozef heette en uit het huis van David was, de naam
der maagd was Maria.
U kunt dit evangelieverhaal ook vinden in uw
Missaal op Quatertemper-Woensdag („Gulden Mis
vóór de 4e Zondag van de Advent.
Hoe stil dit alles gebeurde toont het verdere ver
haal. Toen het openbaar werd dat zij zwanger was,
wilde de man, aan wien zij verloofd was, Jozef, zich
van haar scheiden, want hij geloofde dat zij hem
ontrouw was geworden; en nog wordt tot zijn lof
gezegd, dat „hij in stilte van haar wilde scheiden,
wijl hij een rechtvaardige was” (Matt. 1. 19) en haar
zeker zeer liefhad. Dit gebeuren moet dus zo ontoe
gankelijk diep zijn geweest, dat Maria in het geheel
geen weg vond om het ook zelfs aan haar verloofde
te kunnen vertellen; God zelf zou hem moeten
inlichten.
Leer hier nederig zijn en vol geloof aan
Maria.
Hoe moeilijk moet zij het niet gehad hebben met de
twijfel en de angst van haar beminde verloofde, van
wie zij toch zijn kuisheid kende
trouw beloofd had voor God.
Zij zweeg en bleef vertrouwen op God. „Zalig gij
omdat gij geloofd hebt wat God aan LI gedaan heeft”
was haar van Godswege toegevoegd door Elisabeth.
St. Ambrosius zeggen we na: „Leer de maagd kennen
aan haar zeden, aan haar beschaamdheid en bescnei- I
denheid". Heiligste der Maagden, maak ons rein en
sterk en trouw.
„Terwijl een diepe stilte alles omgaf.
En nacht was voortgeijld tot de helft van
zijn baan,
Sprong uw alvermogend woord van uw
koningstroon uit de hemel.”
Uit de liturgie van de Kersttijd.
Deze woorden doen ons opwondere wijze diep in
dringen in het mysterie van de Menswording. Het is
alsof wii de oneindige stilte, welke om het geheim
lichamelijk als
Achter deze diepte echter, waarvan wij zij het
ook met grote schroom nog iets kunnen meten,
opent zich een andere diepte, de afgrond van God.
Daarvan spreekt het woord, dat wij in hét begin heb
ben aangehaald. Daarvan spreekt ook het begin van
het vierde evangelie, dat in iedere H. Mis als laatste
evangelie en met Kerstmis in de Dagmis voorkomt.
„In het begin was het Woord; en het Woord was
bij God, en het Woord was God”.
Hier wordt gesproken van God. Behalve God is er
nóg iemand, n.l. „bij Hem of zoals men het in de
Griekse tekst uitgedrukt vindt „naar Hem toege
keerd”.
Deze wordt „het Woord genoemd. Dat, waarin
die Eerste zijn Wezen, de volheid van zijn Leven,
zijn Zin uitspreekt. Ook deze is God, juist zoals degene
die het Woord uitspreekt en toch is er maar één God.
Van deze tweede nu wordt gezegd, dat Hij „kwam
in zijn eigen bezit' (Joh. 1.11), in het door Hem
geschapene, in de wereld. Laat ons nauwkeurig acht
slaan op wat hier gezegd wordt, dat Hij niet alleen
als alomtegenwoordige en almachtige Schepper de
wereld doordringt, maar dat Hij op een bepaald ogen
blik indien het geoorloofd is zo te spreken een
grens Zou hebben overschreden, een grens, die met
de gedachte niet te begrijpen is, n.l. dat Hij, de
Eeuwig-Oneindige en Ontoegankelijk-Verwijderde,
persoonlijk de geschiedenis is binnengetreden. (Guar-
dini).
Het Woord is het Kind in’ de kribbe. Want „Het
Woord is vlees gfetvorden en het heeft onder ons
gewoond”.
Heeft de wereld van nu Hem aangenomen?
Hebt gij Hem aangenomen en
Want dat is het grote Mysterie
Verlossing door de God-Mens.
En de wereld wilde niet verlost worden en daarom
snakt zij nóg altijd naar de Vrede van Christus.
Moge Zijn Rijk spoedig komen!
„De Heer geve U vrede".
ZALIG KERSTFEEST