Zie nu is JAARDAG. Tel. 425, Postgiro 28.32.41. F Uitgever: N. Hobbelen Rijen het de aangename tijd de dag van ons heil. I He JAARGANG ZATERDAG No. 565 3 Februari 1940 wordt aanleiding dat Jonas toch zijn bood schap doet en met succes, de Niniviten vasten en happy end God spaart Ninive. We leven weer in oorlogstijd. Is het een straf voor de zonden Dreigt deze straf ook ons? We weten het niet, maar de kans van de Niniviten hebben ook wij: ons vasten en onze verstervingen aan God op te dragen om te verkrijgen, dat wij bevrijd mogen blijven van de oorlog. In de Kerstvacantie wist de jeugd en de jongstudentenwereld reeds mee te delen, dat het vroeg Pasen zou zijn en dus ook weer gauw vacantie. De vroege Paas brengt ook een vroege vasten mee, die niet zo streng meel is, maar toch nog vol betekenis. Hoe is de kerk er eigenlijk toe gekomen een veertig daagse vasten in te stellen? Wat is het doel hiervan en waarom houdt de Kerk er nog aan vast terwijl de kerk toch heel mild is in het verlenen van dispensaties? De oorsprong van de veertigdaagse vasten is niet ver te zoeken. Het idee van vasten be stond reeds in het oud verbond voor Chris tus. Het voorbeeld van Christus en de na volging hiervan door de Apostelen en vrome christenen burgerden de vasten om zo te zeg gen in als een christelijk gebruik, dat de kerk in onze wijze van spreken georganiseerd heeft. De Verrijzenis van Christus, de kroon op het verlossingswerk is steeds het grootste van de Christelijke feestdagen geweest. Nu is het een heel oud gebruik van de kerk, de hoge christelijke feestdagen door een of m$er vastendagen voor te bereiden. De triomf van Christus werd vooraf gegaan door Zijn lijden. Het ligt voor de hand cat de idee opkwam en zich ontwikkelde om het Paasfeest door een tijd van boete voor te be reiden en even voor de hand liggend, is wel, dat de veertigdaagse vasten die Christus door Zijn voorbeeld geheiligd had, hiervoor het meest geschikt werd geacht. Men kan zich op verschillende manieren onthouden en vasten; doch de vastenwet ver staat onder onthouding: geen vlees en jus uit vlees te gebruiken. Vasten is volgens de vas tenwet: niet meer dan eens een volle maaitijd nemen en bovendien ’s-morgens en 's-avonds geen vlees of andere zware spijzen te gebrui ken. Het doel van de vasten is eigenlijk meervou dig. Geheel in 't algemeen zou men kunnen zeggen bedoelt de vasten de eer van God en het heil van de zielen. Meer in het bijzonder beoogt deze vasten het voorbeeld van Christus na te volgen en betekent deze vasten een erkenning van de kracht en waarde van het vasten in het raam van Gods verlossingsplan. Het is ook een erkenning en uiting van dankbaarheid voor het verlossingswerk van Christus, Die ons juist door Zijn leven van vernedering boete en lijden de verlossing heeft bereid. Hem navolgen is ongetwijfeld de meest juiste en hoogste dankbaarheid suiting. Deze vasten is tevens een bijzondere deel name aan het verlossingswerk van Christus. Paulus zegt dat wij moeten aanvullen wat aan het lijden van Christus ontbreekt. Dit wil niet zeggen dat Christus leven, lijden en dood cp zich niet voldoende geweest zijn om ons te verlossen. Maar God heeft het in Zijn ver lossingsplan zo beschikt, dat wij zelf aan on ze 'verlossing kunnen en moeten deelnemen en bijdragen. Christus heeft gezegd: zonder Mij kunt ge niets. Uit ons zelf konden wij ons niet verlos sen en kunnen wij het nog niet. Maar Christus heeft ons door middel van de Sacramenten tot de bovennatuurlijke orde verheven, ons verrijkt met de heiligmakende genade, die ons deelachtig maakt aan de goddelijke natuur. Door deze deelname aan de goddelijke natuur verkrijgen onze gedachten, woorden en werken een goddelijke waarde en kunnen ze een bij drage vormen tot de voltooiing van Christus Verlossingswerk. Zo gezien is het duidelijk, dat de onderhou ding van de vasten, beschouwd als een na volging van Christus en als een deelname aan het verlossingswerk van Christus, diepe bete kenis en hoge waarde is. De vasten als deelname en verder voltooi ing van onze Verlossing door Christus is van zelf ook een krachtig middel tot uitboeting van de zonde. Het verwerft kwijtschelding van de straffen die na de vergiffenis der zonde nog overblijven. Vasten betekent moeite en in spanning en versterving voor onze bedorven natuur en is daardoor juist geschikt om aan God voldoening te brengen. Als geschikt middel om de zonden uit te boeten is het tevens een middel om de zonden uit te boeten is het tevens een middel om onze hartstochten te beteugelen en ons te oefenen in zelfbeheersing, matigheid en versterving, in 't algemeen in de deugd. Het vasten maakt de geest vrij cfr Potters van de beletselen die ons verhinderen om op te stijgen tot de beschouwing van de goddelijke dingen. Door het vasten zullen wij ons meer en meer ont hechten aan het aardse, om onze blik steeds hemelwaarts tot God te richten. AI is het nu waar dat de kerk veelvuldig dispenseert in de onderhouding van de eigen lijke vastenwet,,dit wil. toch niet zeggen dat de geest van de kérk ten opzichte van het vasten veranderd is. De Kerk is mild in het dispen seren omdat zij dit in verband met de ongun stige tijdsomstandigheden en tijdgeest in haar wijze voorzichtigheid in 't algemeen belang het beste acht. Bij het afkondigen van de dispensatie wekt de Kerk de gelovigen dan ook op om dóór aalmoezen en andere goede werken de tekort komingen in het vasten te vervangen. De geest van de Kerk is dezelfde gebleven, het is nog altijd de wens van de kerk, dat de gelovigen zich door een veertigdaagse vas ten waardig voorbereiden op het hoogfeest van Pasen. Alleen is de practische toepassing van de vastenwet wegens omstandigheden yan tijd door een milde dispensatietoepassing verzacht. De kerk verlang evenwel, dat de gelovigen de ze verzachting compenseren door zich meer dan anders toe te leggen op deugd en verster ving, aalmoezen en andere goede werken. Men hoort wel zeggen, dat de vasten niet veel meer te betekenen heeft en wel afgeschaft kon worden. Zowel het ene als het ander is eigenlijk niet waar. De betekenis is dezelfde gebleven, alleen laat de kerk nu meer aan ei gen initiatief van de gelovigen over hoe zij, die van de dispensatie gebruik maken, door het brengen van andere offertjes zich met de geest van de kerk willen verenigen. De menselijke natuur vindt de vastentijd vervelend en onaangenaam. Wanneer wij de menselijke natuur evenwel niet het eerste woord gunnen en ons liever laten leiden door onze liefde tot God, tot Christus, tot onze eigen ziel en tot de ziel van onze medemensen dan brengen wij de offertjes van de vasten tijd gaarne en valt het ons niet moeilijk in te stemmen met het gebed van de Kerk in het officie: Zie nu is het de aangename tijd, de dag van ons heil. De Heilige Schrift bevat episoden die om de wijze van voorstellen aantrekkelijk zijn om te lezen, niet het minst het Oude Testament. Hier denk ik aan de geschiedenis van Jonas in de walvis. Jonas krijgt van God opdracht een onaangename boodschap mee te delen aan de Niniviten. Ze hebben zwaar gezondigd en tot straf wil God de stad verwoesten. God wil nog een kans laten de straf te ontgaan. Als de Niniviten vasten en boete doen zaf God de stad sparen. Jonas krijgt de opdracht deze boodschap aan de Niniviten over te brengen. Deze gevoelt niet veel lust de opdracht uit te voeren en onderneemt een zeereis om er aan te ontkomen. Vergeefs, een schipbreuk Wanneer een bijzondere gebeurtenis een jaar ouder wordt, herdenkt men ze gewoonlijk' op de een of andere manier. De verjaardag van de geboorte, van het trouwen, van het over lijden van iemand. Het zit in dé aard van de mens te herdenken. Het zou een lijst geven, de jubilea van iedere dag uit de krant te ver zamelen. 'n Jubilé, 'n verjaardag doet terugkijken naar wat er in de afgelopen tijdsruimte ge beurde. Het geeft te denken, het is een ge wetensonderzoek. Dinsdag, ’30 Januari, vierde het Derde Rijk voor de zevende keer zijn verjaardag. Het was gewoonte, dat de Führer en Rijkskanse- lier op die jaardag een feestrede hield in het Snortoalei?. Hij somde,dan op wat het Duit se Rijk in dat jaar weer bereikt had. Iedere keer kon hij iets groots noemen, althans wat in zijn en der Duitsers ogen groot scheen. Dit jaar wierp de oorlog wel een somber licht op de verjaardag van het Rijk. Het had er alle schijn van dat dit jaar geen rede, door den Führer gehouden kon worden. Totdat de kranten een paar uur voor het uitspreken het tegendeel vermeldden. Het loont altijd de moeite naar Hitler te luisteren. Niet zozeer om wat hij beweert dan wel om de manier waarop hij met zijn onloo chenbare sprekerstalenten zijn volk weet te boeien en te suggereren. Ook Dinsdagavond heb ik me bij de luid spreker gezet en geluisterd naar den verbit terde, die een illusie in rook zag opgegaan: dat hij Duitsland alles kon geven, zonder dat het ook maar één druppel Duits bloedd zou kosten; den teleurgestelde, die pas in Sep tember een lang tijdperk van vrede beloofd had; die een sage, rondom zijn persoon ge weven, dat alles hem lukte zonder het zwaard, verscheurd zag. Maar in het begin zei Hitler toch iets, wat werkelijk leerzaam was. Hij gaf een opsomming van wat hij reèds bereikte: de hermilitarisering van het Rijnland, de algemene dienstplicht ingevoerd, in 1937 begon het vierjaren-plan, de inlijving van Oos tenrijk, de inlijving van het Sudetenland. Wat een veranderingen in die nog geen tien jaar dat de nazi's aan het bewind zijn. Ieder jaar opnieuw moest de wereld wel vertoornd, maar toch ook verbaasd toezien. Wat kan één man bereiken, indien hij al de krachten die in hem zijn, concentreert op één doel. Ge zult zeggen: Maar nu loopt het toch maar uit op een katastrofe. Dat is wel zo, maar dat neemt niet weg, dat die krachtin spanningen heel wat veranderd en heel wat tot stand gebracht hebben. Beeldt U in dat al die krachten eens ten goede hadden gewerkt. In plaats van tegen werking een eerlijke medewerking en begrij pen van het Vatjcaan. In plaats van het. slui ten van christelijke scholen, een steunen en aanmoedigen. In plaats van verbieden een ijveren voor de kristelijke pers. In plaats van het propageren van een nieuw-heidendom het bevorderen van een verjongd christendom. In plaats van het samengaan met een rood Rus land, een zich aaneensluiten met alles in Eu ropa wat anti-communistisch is. Ook dan zou er veel veranderd zijn, maar nu met een heel ander resultaat. W EI KB LAD GILZE-RIJEN 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1940 | | pagina 1