1 I I I I r Het Uitbreidingsplan der gemeente Gilze en Rijen* i a 1 I KRONIEKJES f 79 JAARGANG ■I ZATERDAG No. 330 27 Juli 1935. Een beschouwing van onze Redactie. een; 4 N. J. HOBBELEN, RIJEN MMM■■■■■■■IMMlHM Het is veel romantischer om te zeggen: gemeente breidt zich van zelf wel uit. Maar de tijd van de middeleeuwse romantiek is voorbij en daarmede de middeleeuwse ge- meente-uitbreidingen, die wel eens een schit terend gebouw of een aantrekkelijke bouw- groep te zien gaven, maar als geheel een or deloze ordeloosheid vormden van grote en kleine woningen naast en door elkaar, met meestal nauwe, onregelmatige straten en grachten. En al huldigen wij niet minder dan onze roemrijke voorvaderen de leuze: „leve de vrijheid" wanneer deze vrijheid iemand veroorlooft zijn woning daar te bouwen waar het een struikelblok vormt voor het verkeer of zo te bouwen dat het hife door wanstal tige bouwtrant of grulig idc-ren-ensemble T. ergenis is voor het oog, dan beschouwen wij dit als een exces, een misbruik, een ongepas- ste vrijheid. Een volledige bouwvrijheid die ongebondenheid betekent is dan ook niet meer de geest van onze tijd. En nu kan het wel minder prettig zijn zich te moeten houden aan de bepalingen van bouwverordeningen en woningwetten, het kan voorkomen dat men niet begrijpt waarom dit of dat gering onder deeltje nog moest gewijzigd worden, het kan zelfs zijn dat de eisen niet alleen in schijn’ dichtstbije toekomstverwachtigen. maar in werkelijkheid te ver worden doorge dreven, dit zijn dan kleine fouten die het gro te nut van de bestaande voorschriften niet verdringen. Wie de nieuwe stadswijken ziet in grote steden, zelfs de arbeiderswijken, zal moeten toegeven dat deze een ruim, gezond, ordelijk, aantrekkelijk en mooi geheel vor men, dat zonder de bestaande verordeningen niet zou zijn verkregen. Maar ook in kleine gemeenten is de nieuwbouw keurig en smaak vol wanneer aan de bouwvoorschriften de hand is gehouden. HET UITBREIDINGSPLAN. Iets anders en iets meer dan nieuwbouw- verordeningen is een officieel uitbreidings plan. Toch gaat dit de woningwet niet te bui ten, integendeel, de woningwet schrijft zelfs een uitbreidingsplan voor aan de gemeenten met meer dan 10.000 zielen. Nu kan men zich op officiële cijfers be roepen en zeggen dat Gilze-Rijen niet 10.000 maar slechts 8500 inwoners telt, doch dan is deze telling in zekere zin onvolledig. Onze gemeente groeit regelmatig. Nemen we de bevolkings-cijfers van Gilze-Rijen van de laatste vijf jaren, dan zijn deze als vólgt: 7685, 7996, 8166, 8326, en 8510 Onze be volking neemt dus jaarlijks met een paar hon derd toe. Welnu, wanneer met man en macht terstond begonnen wordt aan de uitvoering van het uitbreidingsplan, dan is men daar mede nog ten volle bezig wanneer het be volkingscijfer van Gilze-Rijen de 10.000 al gepasseerd is. NERHOVEN. Schenken we daarenboven onze aandacht nog aan de spoedig te verwachten oprichting van het vliegveld Nerhoven, dat nieuwe en beter autowegen nodig zal maken, dan geeft het een juist inzicht te kennen nu reeds eert uitbreidingsplan te vormen in aansluiting op het vliegveldplan Nerhoven. Overigens, ook afgezien van het vlieg- Wij staan voor een belangrijk gebeuren, veldplan blijkt Nerhoven een vooraanstaan- een officieel uitbreidingsplan van onze ge- de plaats in te nemen, een centraal punt te meente. - —-xi— Romantisch is zulk een plan nu juist niet ding de i zaak gedacht naar buiten uit, maar meer bin^ nenwaarts, centripetaal, het centrum zoekend. In werkelijkheid liggen de gemeentedelen Hulten, Gilze, Rijen zo ver uiteen, dat zo mo gelijk een samentrekkend en tot een geheefl verbindend middelpunt een voorname eis is voor de samenhorigheidvan de gemeenfle. Nu is Nerhoven door zijn ligging de aange wezen buurtschap om als 't ware de brug, of tenminste de korste verbinding te vormen; van de verschillende gemeentedelen. Het uit breidingsplan voorziet er dan ook in Nerho ven tot het centrum van de gemeente te vor men, niet het minst door het bouwen van een raadhuis te Nerhoven, verder ook door een nieuwe parochiekerk. Hiermede ziftten we evenwel midden in het uitbreidingsplan, terwijl we eigenlijk nog met de bespreking van het plan moeten beginnen. We schreven reeds dat de bevolkings groei, de woningwet, het vliegkamp, we noe men nog het toenemende snelverkeer, uitbreidingsplan nodig maakten. KARAKTER VAN HET PLAN. Uiteraard heeft dit plan rekening moeten houden zowel met het bestaande, als met de Wat de wegen betreft moest men er ook aandacht aan schenken in hoever Gilze-Rijen een ver- bindingsschakel vormt tussen omliggende of verderafgelegen grote plaatsen. In dit raam werd een plan ontworpen dat aiet meer omvat dan hetgeen volgens rede lijke verwachting voltooid kan worden. Het plan heeft rekening gehouden met de bestaan de bebouwing en de gebieden hier tussen die voor bebouwing bestemd zijn, om dit samen tot een doeltreffend geheel te vormen. Dit sa menhangend geheel maakt ook juist een eco nomische, voordelige aanleg van wegen en technische voorzieningen, (riolering, leidingen) mogelijk. Het feit dat het plan rekening moest houden niet enkel met het bestaande, maar ook met de toekomst heeft er toe geleid dat ontwerpen zijn opgenomen die een verwijde ring van het bestaande veronderstellen. De ze delen van het plan zijn meer op de toe komst dan op directe uitvoering gericht. INDELING. Overeenkomstig de Woningwet is het plan gesplitst in een gedetailleerd gedeelte, het in onderdelen uitgewerkt plan, en een algemeen gedeelte, het plan in hoofdzaak, in grote lijn. Het plan in hoofdzaak bevat gronden die de eerstvolgende jaren niet voor de uitbrei ding in aanmerking komen, het beschermt slechts die gronden tegen willekeurige bebou wing. Het plan in hoofdzaak bevat algemene bestemmingen en de meest nodige rooilijnen langs de wegen. Het plan in hoofdzaak bevat het schema het overzicht van wegen voor de gehele gemeente, voor zoover deze wegen dienen' voor doorgaand verkeer. Het gedetailleerde plan omvat de mon den die de komenden jaren voor uitbreiding van de dorpsbebouwing in aanmerking ko- men; hierbij behoren ook bebouwingsvoor- schriften voor de bestemming van de gron den; het bevat ook alle binnen dit plan be staande,, te veranderen of nieuw aan te leg gen wegen,, en wegen voor het verkeer bin nen de wijken en woonwegen. vormen van het uitbreidingsplan. De uitbrei- van de gemeente wordt niet in hoofd- Het wordt een schrikwekkende rampen- lijst. Als eerste de Uiver, na enkele maanden de Leeuwerik, en nu in één week de Kwik staart, de Maraboe, en de Gaai. De roem van tien jaren, de glonevolle Melbourne-roem van de Uiver is omgesiagen in een vernederende rampenperiode. We Kunnen dit toescnrijven aan de invloed van hoger macht, maar we we ten het niet. Gód heen op velerlei wijze de rampen kunnen voorkomen. God heeft uit mei gedaan, hier voigt evenwei niet met ze- kerneio uit dat God aeze rampen daadwer kelijk gewild heeft ter wille van een hoger doei, een hoger goed. God heeft wel deze rampen niet verhinderd, noewei God dit kon doen. En ai kunnen we al deze rampen aan natuurlijke oorzaken toescnrijven, onwillekeu rig stemmen deze ongeiuKkeii ieder mens die nog een weinig geloof bezit tot denken, tot zeninkeer, lot oewustheid van de menselijke kleinheid en van het menseiijk onvermogen ten opzichte van hoger macht, de hoogste macht, God. Het valt evenwel niet moeilijk in het alge meen oorzaken aan te wijzen niet van iedere ramp op zich, maar oorzaken die gemakkelijk tot rampen kunnen leiden. Het K.L.M.-jbedrijf heeft zich de laatste tijd te snel ontwikkeld, met ais gevolg overbelasting var. piloten, te weinig geschoold personeel in dienst en nog niet gekend nieuw materiaal. Zeker de mo- geiijkneid bestond dat alles toch goed bleet gaan. Men mocht hopen dat het tijdperk waar op overmatig veel van het personeel werd ge vraagd en waarin niet volledig geschoold en weinig ervaren personeel moest dienen, slechts kort zou duren. Mogelijk werd de K-L.M.-di- rectie door de omstandigheden vrijwel ge dwongen de dienstregeling zoo enorm uit te breiden. Het gaat om al die redenen niet aan om de K-L.M. voor de gebeurde rampen vol ledig verantwoordelijk te stellen. Toch dui den deze ongevallen er op, dat meer voor zichtigheid moet betracht worden. Drie van de vijf rampen kunnen aan de slechte weer gesteldheden worden toegeschreven. Het zijn de Uiverramp die zeven levens eiste, dan de. Leeuwerik, die een zelfde aantal slachtoffers boekte, en nu de Gaai, die voor 13 mensen de dood betekende. Moet men hieruit niet rede lijk besluiten dat de voorzichtigheid eist, ter- wille van het leven, af te wijken van de voor geschreven reisroute wanneer de weersge steldheden het vliegen onzeker en daardoor onveilig maken. De rampen zijn voorbij en voorbije zaken nemen geen keer. Het waren niet de eerste vliegrampen het zullen ook de laatste niet zijn. Maar dit mogen wij en moeten wij verwachten, dat de K-L.M. en ook de nederlandse regering al les in het werk zullen stellen om de uiterste voorzichtigheid en de hoogste veiligheid in het vliegwezen te betrachten. Zelfs op zich zeer kleine oorzaken, een minder vlotte toe voer van de benzineleiding bij de Kwikstaart bij de Maraboe, waren voldoende voor volle dige vernieling van deze grote vliegtuigen. Daarom moet ook tot in de onderdelen de grootste veiligheidszekerheid worden betracht Reeds lang is er sprake van een lucht wet. Het gebeurde moge bijdragen tot een spoedige totstandkoming van deze wet, die on getwijfeld hoge eisen zal stellen zowel voor de goedkeuring van vliegtuigen als voor de bekwaamheid van het luchtpersoneel. Moge de vreeselijke K.L.M. rampen leerzame gevol gen hebben en bijdragen dat in de toekomst! de mogelijkheid van rampen tot het minimum wordt beperkt, en de K.L.M. weer spoedig be kend staan om haar zorg voor de „safety- first”, de veiligheid voor alles! WEEKB LAD G1LZE IJEN f.1 Abonnementsprijs f 0,20 per maand, f 0,05 per week. Niet bij vooruitbetaling. REDACTIE- EN ADMINISTRATIE-ADRES -- TELEFOON 65 I Advertentieprijs f 0,13 per regel Op contract korting. De gecontroleerde oplage van dit No. bedraagt 1 250 exemplaren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1935 | | pagina 1