Rosalie Baeten
38
redaktie van 10.1977 tot 7.1980
item aan,
diskussieerd wordt:
(33) maakte deel
Haar redaktlelid-
Rosalie Baeten
ze
'77,
resultaat
de fe-
van
Vrouwenkrant
1980 wordt in de tilburgse vrou-
tiausse in lesbies-be-
rechts worden
den
zo-
wenkrant
Dat heeft niet alleen te maken
Ver-
Ve schreven het al in het begin
der
een heikel onderwerp.
sellng
mensen
c.q.
Onder de
gressieve daad vinden tegenover
onze mannelijke medemens?
Organiseren van vrouwen op hét
"Lieve redaktie,
ik vraag me af waarom de Vrouwenkrant
en andere groeperingen zo extreem is
naar één kant, ik zie er zo weinig in
van 'emancipatie met mannen samen'.
Ik kan me wel voorstellen dat zij
eerst alleen willen werken, maar wan
neer komt het punt dat zjj weer bij el
kaar komen. De wereld bestaat uit man
nen, vrouwen en kinderen (en dit
zeg ik ondanks dat ik lesbisch ben.).
(uit 6e jaargang, no 1, jan. '82).
met het potteuze bewustzijn van
redaktieleden maar ook met de
Tilburg in het teken
ministiese journalistiek in ver
band met de 10e jaargang van de
Ook tijdens de fo-
rumdiskussie op deze dag bleken
de meningen verdeeld.)
wenbeweging gekenmerkt door de
oprichting van Lesbies Kruit.
Maar ook landelijk is er sprake
maatschap eindigt in juli 1980.
Rosalie is bij uitstek de schrijf
ster van de 'ervaringsverhalen'.
In 1982 opnieuw een ingezonden
brief, waarin de redaktie haar
houding wordt verweten,
kop extreem, schrijft een lezeres:
wustzjjn. Links en
lesbiese filmfestivals gehou-
van gedichten of een briefwis-
van een
Het spreekt vanzelf dat daarmee
de kwestie mannen naar de achter-
ze verschijnen in de vorm
uit van de redaktie van de Vrou-
vierde nummer.
vrouwen zouden een
grond verdwijnt. Geen verslagen
van thema-avonden waarin naar-
meer journalistieke aanpak.
slaggeving en opinievorming
wordt belangrijk gevonden en daar
mee verdwijnen de ervarings- en
gevoelsverhalen vrijwel geheel
of ze staan in een duidelijk ka-
vrouwenkrant is per definitie
Hoeveel
wenkrant Tilburg vanaf oktober
dat wil zeggen vanaf het
vrouwenkrant op zich al een a-
stig gezocht werd naar mogelijk
heden, de (on)willige echtgenoot
te bekeren, maar de mannenmaat
schappij en de vrouwenbeweging
stonden centraal in de krant.
De potten gaan zich als
danig in de vrouwenbeweging roe
ren. Dat geldt ook voor de Vrou-
van dit artikel: mannen in een
nachtelljke onveiligheid (de fak
keloptocht). Tevens snijdt ze een
waarover nog steeds ge
bet probleem
van de Mannelijke Journalist.*
Laat je die toe met het oog op
een gunstige pers, of weiger je
de toegang met het omgekeerde
(8 maart j.l. stond