NIET VRIJEN IN HET VROUWENK
18
In
+d -
W=a
het zich waarschijnlijk maar moei
lijk kunnen voorstellen,
waren
lesbiese
lokte
praten
Binnen de redaktie waren al
een
en
zon
der.
delen omtrent het Vrouwenkafee
lesbiese
recensie
van
vrouwen houden'
Dan ver
over Les
krant stond een
een
deze
wan t
waar blijven
dan met onze moel-
we
Kortom: je mocht wel lesbies zijn,
emotionele en
man
veel vrouwen
toch
nen
een bezoek
meer
stelling,
die de emotionele ont-
kuns tenares
wikkeling van de
Chawwa in beelden weergeeft.
Ie ogen geopend.
de Vrouwenkrant van januari 1979:
"Het idee bestond dat in het
Hoewel hedendaagse bezoeksters
van het Vrouwencentrum of -kafee
zwijgt de Vrouwen
krant echter tot oktober 1980
schijnt er een bericht
bies Kruit,
ling in het kafee ook zichtbaar.
De zelfverzekerde potten werden
'Niet vrijen in het
werd een gevleu-
op haar achterkant zette,
dit dan ook veel kritiek uit.
het blijkt
dat je in elk geval op
vond open over lesbies zijn kunt
Tegelijk werd de hoop
geuit dat deze thema-avond
gelde kreet.
Toen de Vrouwenkrant in dit re-
zaam verworven vrijheden, namelijk
de financiële,
bevestigen en door de
lading andere vrouwen afschrik
ken
En dan gebeurt wat vrijwel in al
le vrouwencentra rond die tijd
speelt: terwijl potten solidair
zijn geweest met heterofeministes
in baas-ln-eigen-buiken 'de-
pil-in-het-ziekenfonds'-akties,
blijkt de solidariteit andersom
wat moeilijk te liggen. "Het les-
gezien als groep en als bedrei
gend ervaren." (VT, 1982,2).
nadat enkele vrouwen,
trouwe bezoeksters, zeiden ook
als je het maar niet liet zien,
want de drempel van het Vrouwen
kafee was voor
pressieve milieu een strip over
het ontstaan van Lesbies Kruit
In de daarop volgende Vrouwen-
felle reaktie op
'betutteling': "Vrouwen,
vervolg zou krijgen binnen een
meer feministies of politiek ka-
over lesbiese vrouwen.
'vrouwen die van vrouwen houden'
6e jaargang,no 5,dec.1982.
waarvoor zo'n strip niet repre
sentatief was.
groep lesbiese
eigen ruimte wil,
zo schrijven ze, "We willen
leuke dingen doen met elkaar tij
dens onze bijeenkomsten en daar
buiten." Zo organiseert de
groep naast praatavonden onder
Daarnaast werd gewezen op
het brede publiek waarop kafee
en krant zich wilden richten en
vrouwen die een
Na dit verslag en een
van het boek 'Vrouwen die
waar blijven we met ons streven
naar eigen verantwoordelijkheid
enkele bedenkingen geuit:
strip zou de bestaande vooroor-
Vrouwenkafee geen lesbiese vrou
wen kwamen, tenminste men zag ze
nooit. Dit zorgde voor enige hi
lariteit
vrouwen in de beginja
ren van de tilburgse vrouwenbe
weging nauwelijks zichtbaar. Pas
toen eind 1978 een thema-avond
werd georganiseerd werden er ve-
aan een tentoon-
Zo lezen we in
bies zijn zonder meer was niet
voldoende voor sommige potten,
en toen zij zich duidelijk zicht
baar als pot gingen manifesteren
en ervoor kozen het persoonlijke
politiek te maken, werden de ver
schillen tussen vrouwen onder-
al zo hoog.
Vrouwenkafee
van vrouwen te houden.
sexuele onafhankelijkheid van
van met name potten?! Ik
vind het iets om trots op te zijn
en dus om te laten zien! Vrouwen
onze groep werd deze thema-avond
erg zinvol gevonden;
zo'n a-