ge moet de leguaan in leven laten f 8 1 I J Li IJ1 ken tens Karen Blixen schreef al In 1937. haar aan en De film op zjjn verbleekten bewerken der schroomvalligheid, welbe wust van het feit dat haar in een Ze vergelijkt zou onderstrepen. het verhaal 'Een lied van Afrika' Daar- drukken weer. Kenia en haar bewoners maakten "Ter wille van en indruk die land boek uit haar kinder- ('Ik heb ze allemaal j aren over- die achtero- '1 in het veld en de bezwete ge zichten van de koffieplukkers uit kent Afrika dan ook een rest van 'Een lied van Afrika' en vrouw dat een wereld van mooie plaatjes. ar- Véronique Nas Ze de kolonisten. van draagster de aantrekkelijkheid van het sierraad uitmaakte. in de bioskoop. beurt is weer aanleiding geweest is juist. 'Out of Africa' geordend zijn. De anekdoten in het vierde hoofdstuk konden niet Een lied van Afrika, Karen Blixen, uitg.Nijgh en van Ditraar, Den Haag, 334 pagina's, ƒ32,50. zij een plaats kregen in het boek. Een boek dat verhaalt van gemakkelijk te geven, eigenares is van een plantage, heeft ze niet de kenmerkende kaanse nieuwe maan, vergekanteld is, van de ploegen armband kocht, pas later inzag dat de kombina- tie noodgedwongen af neemt. Ze illustreert uw eigen ogen uw eigen hart moet ge de leguaan inleven laten." Zodat de zinsne- voor Afrika is zij zich welhaast pijnlijk bewust van haar storende aanwezigheid, van haar niet- geeft in- De indrukken, die dit met het verhaal van de legu- Ze dacht dat de huid van Nu, bijna vijftig Jaar later, is de film van Sydney Pollack, met in de hoofdrollen Meryl Streep Robert Redford een kassukses voor de verschijning van drie hoewel de nederland- herdrukken se vertaling al dateert van 1962. Voor boek èn film geldt dat het hier voornamelijk gaat om een op zich van een gewond kind, schrijft brieven voor de squat- en bemoeit zich ,na enig aandringen, met een ingewikkeld geval van rechtsspraak bij de Kikoejoes, de grootste groep van de squatters (pachters, die naast het bebouwen van een ei- de uit een Het boek naar de film of de film mij? Zou de lucht trillen in kleur die ik gedragen had of zouden kinderen een spel verzin nen met mijn naam erin; zou de "Als ik een lied van Afrika ken- volle maan een schaduw werpen die op me leek of zouden de ade laars van het Ngong-gebergte naar me uitkijken?" Het antwoord daarop is niet zo een lied van grijpen meer te wijten is aan haar toevallige aanwezigheid, dan dat het haar belangrijkheid doet denken aan een dagboek, waarvan de fragmenten thematies wonnenmaar ik sta tussen gra- om adviseert ze de kolonisten: waarvan ze op de schrijfster en de Karen Blixen maakt op het het zelf zegt: van de giraffe en van de Afri- Of zoals ze gen stuk grond ook de plantage Ze doet dit nooit zon van een rogantie van gaat wel in op het verzoek van de naburige Masai om een leeuw te schieten, die hun veestapel bedreigt, ze neemt de verpleging naar het boek? Geen van tweeën Hoewel ze "Als de echtgenoot vernam dat hij geen grotere rol in het leven van zijn vrouw speelde dan dat zij in zijn eigen bestaan speelt, dan zou hij verbaasd en verontwaardigd zijn." Het omge keerde geldt ook, volgens Karen Blixen. Voor blank en zwart gaat hetzelfde op. Hoewel het hele boek getuigt allesomvattende liefde de verhouding tussen zwart blank, met die tussen man en van het turkoois in de arm- begrjjpen van de eigenheid van het land, waar ze ten slotte, van wege het faillissement van de plantage, scheid van wereld van mooie plaatjes, om de sfeerbeelden en niet zozeer worden ingepast, maar werden toch zo belangrijk gevonden, ven') niet van toepassing wordt. Deze waarschuwing staat in het vierde hoofdstuk, getiteld mijn aantekenboek'. Maar ook de band en het nègre ("dat spreken de, lieflijke zwartbruin, als van turf en zwart aardewerk") van de dit dier, azuur, groen en purper, waardevol zou zijn. Toen ze het beest geschoten had, de kleuren tot dofgrijs cement. Hetzelfde overkwam haar toen ze Hixn .«au wit®®

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 8