ge moet de leguaan in leven laten
f
8
1 I J Li IJ1
ken
tens
Karen Blixen schreef
al In 1937.
haar
aan
en
De film op zjjn
verbleekten
bewerken
der schroomvalligheid, welbe
wust van het feit dat haar in
een
Ze vergelijkt
zou onderstrepen.
het
verhaal
'Een lied van Afrika'
Daar-
drukken weer.
Kenia en haar bewoners maakten
"Ter wille van
en
indruk
die
land
boek uit haar kinder-
('Ik heb ze allemaal
j aren
over-
die achtero-
'1
in het veld en de bezwete ge
zichten van de koffieplukkers
uit
kent Afrika dan ook
een
rest van
'Een lied van Afrika'
en
vrouw
dat
een
wereld van mooie plaatjes.
ar-
Véronique Nas
Ze
de kolonisten.
van
draagster de aantrekkelijkheid
van het sierraad uitmaakte.
in de bioskoop.
beurt is weer aanleiding geweest
is juist.
'Out of Africa'
geordend zijn. De anekdoten in
het vierde hoofdstuk konden niet
Een lied van Afrika, Karen Blixen,
uitg.Nijgh en van Ditraar, Den Haag,
334 pagina's, ƒ32,50.
zij een plaats kregen in het boek.
Een boek dat verhaalt van
gemakkelijk te geven,
eigenares is van een plantage,
heeft ze niet de kenmerkende
kaanse nieuwe maan,
vergekanteld is, van de ploegen
armband kocht,
pas later inzag dat de kombina-
tie
noodgedwongen af
neemt. Ze illustreert
uw eigen ogen
uw eigen hart moet ge de leguaan
inleven laten." Zodat de zinsne-
voor Afrika is zij zich welhaast
pijnlijk bewust van haar storende
aanwezigheid, van haar niet-
geeft in-
De indrukken, die
dit met het verhaal van de legu-
Ze dacht dat de huid van
Nu, bijna vijftig Jaar later, is
de film van Sydney Pollack, met
in de hoofdrollen Meryl Streep
Robert Redford een kassukses
voor de verschijning van drie
hoewel de nederland-
herdrukken
se vertaling al dateert van 1962.
Voor boek èn film geldt dat
het hier voornamelijk gaat om een
op zich van een gewond kind,
schrijft brieven voor de squat-
en bemoeit zich ,na enig
aandringen, met een ingewikkeld
geval van rechtsspraak bij de
Kikoejoes, de grootste groep
van de squatters (pachters, die
naast het bebouwen van een ei-
de uit een
Het boek naar de film of de film
mij? Zou de lucht trillen in
kleur die ik gedragen had of
zouden kinderen een spel verzin
nen met mijn naam erin; zou de
"Als ik een lied van Afrika ken-
volle maan een schaduw werpen
die op me leek of zouden de ade
laars van het Ngong-gebergte
naar me uitkijken?"
Het antwoord daarop is niet zo
een lied van
grijpen meer te wijten is aan
haar toevallige aanwezigheid,
dan dat het haar belangrijkheid
doet denken aan een dagboek,
waarvan de fragmenten thematies
wonnenmaar ik sta tussen gra-
om adviseert ze de kolonisten:
waarvan ze
op de schrijfster en de
Karen Blixen maakt op het
het zelf zegt:
van de giraffe en van de Afri-
Of zoals ze
gen stuk grond ook de plantage
Ze doet dit nooit zon
van een
rogantie van
gaat wel in op het verzoek van
de naburige Masai om een leeuw
te schieten, die hun veestapel
bedreigt, ze neemt de verpleging
naar het boek? Geen van tweeën
Hoewel ze
"Als de echtgenoot vernam
dat hij geen grotere rol in het
leven van zijn vrouw speelde dan
dat zij in zijn eigen bestaan
speelt, dan zou hij verbaasd en
verontwaardigd zijn." Het omge
keerde geldt ook, volgens Karen
Blixen. Voor blank en zwart gaat
hetzelfde op.
Hoewel het hele boek getuigt
allesomvattende liefde
de verhouding tussen zwart
blank, met die tussen man en
van het turkoois in de arm-
begrjjpen van de eigenheid van
het land, waar ze ten slotte,
van wege het faillissement van
de plantage,
scheid van
wereld van mooie plaatjes, om de
sfeerbeelden en niet zozeer
worden ingepast, maar werden
toch zo belangrijk gevonden,
ven') niet van toepassing wordt.
Deze waarschuwing staat in het
vierde hoofdstuk, getiteld
mijn aantekenboek'. Maar ook de
band en het nègre ("dat spreken
de, lieflijke zwartbruin, als van
turf en zwart aardewerk") van de
dit dier, azuur, groen en purper,
waardevol zou zijn. Toen ze het
beest geschoten had,
de kleuren tot dofgrijs cement.
Hetzelfde overkwam haar toen ze
Hixn .«au
wit®®