12
het politieke is persoonlijk
°P
het persoonlijke is politiek
hie'
middels worden deze ook gekoes-
sf eer
terd
De
mannelijke
ekwivalen ten
lef en
toegejuicht als het zichtbaar
zichtbaar o-
Neelie
Vrouwen die
worden lastiggevallen op haar
ziek
haar vriendinnen op met
haar
situatie werd uit het
oog verlo
ren
van
Het veroveren
en
ven
het
en
In de
de
ge-
wor-
Het feit dat die
vrou
wen
tot de konklusie komen
die in deel-
Het idealisme dat voort-
mee
weer
kwam uit het feminisme verloor
gen
leidt tot het
wustzjjn te beschikken:
Smit-Kroesen zijn onbetrouwbaar.
Hand in hand met de gelijkheids
ideologie, die later mog ter
sprake komt, leidt dat tot het
het noodzakelijke is
dat vrouwen ekonomiese zelfstan-
Bovendien ging de herwaarde
ring van vrouwelijke waarden
gegaan dat dit alleen mogelijk
was binnen een socialistiese
In dezelfde tijd ontdekten
het nut van de praatgroepen.
Praten over gevoelens
ringen en
dat die met elkaar overeeenkomen
van
publieke sfeer moest immers
de relatie met de werkelijkheid.
Alleen hoe het zou moeten is nog
belangrijk, de feitelijke uitgangs-
van de publieke
sfeer is vrijwel fiktie gebleven,
omdat de strategie niet deugde.
Die had gericht moeten zijn op
het bezetten
/rJ'
overwonnen angst en
verwonnen onzekerheid betreft.
voor vrouwen, die anderszins ge
ïsoleerd op een beleidsfunktie
zitten
melijk vrouwen zijn,
tijd werken. De scheiding privé/
publiek is duidelijk een mannen
probleem
en erva-
de publieke sfeer;
van arbeldsburos het eisen van
bedrijfskresjesDe herwaardering
van vrouwelijke waarden en normen
heeft een kans op mogelijk sukses
doorkruist. Het veroveren
en vrouwen,
en een
drijfskresjes nemen vrouwen ge
noegen met een 20-urige baan of
minder. Kinderen krijgen werd
dus niet 'publiek' gemaakt.
Konfikten in de publieke sfeer
worden niet daar opgelost. Vrij
wel alle alleeenstaande vrouwen
met een volledige baan halen
haar pensioen niet.
werk nemen ontslag of worden
Tenslotte zadelen vrouwen
Begin Jaren 70 groeide het besef
dat, wilde je wat doen aan de
machtsverhoudingen tussen mannen
besef dat het onfatsoenlijk is,
om als vrouw over lef en zelfbe-
Fem-Soc- beweging werd er vanuit
maa ‘schappij,
gekonstrueerde scheiding niet
toevallig is, maar eigen is aan
de manier waarop mannen de maat
schappij organiseren, werd spoe
dig terzijde geschoven. Om het
mogelijk te maken dat iemand
(man) 40 uur werkt is het nodig
dat iemand anders (vrouw) zorgt.
Zorgt voor eten, plezierige om
geving, goede gezondheid,
nieuwe generatie. Vrouwen zullen
niet zo makkelijk een dergelijke
scheiding konstrueren. Het is
niet voor niets dat het voorna-
vrouwenbewegingdie toch alle
maal aan elkaar gelijk zijn.
Het bewustworden van de gemeen
schappelijkheid van de ervaringen
en de konklusie dat dat geen
toeval was. Die gemeenschappelij
ke ervaringen gaven loepzuiver
de maatschappelijke verhoudingen
Het zou voor de hand lig-
dat de konstatering "Ik ben
onderdrukt", na de keuze om daar
iets aan te doen,
organiseren met het oog op ver-
probiemen in de arbeidssitua
tie. Zogenaamde steungroepen
vriendinnen zijn in het universi
taire milieu vrij algemeen
dreigen het nu ook te worden
het veroveren van de publieke
zou je typies vrouwelijk
kunnen noemen. Die strijd vond
namelijk voor een belangrijk ge
deelte in de privé sfeer plaats.
In plaats van te ijveren voor be-
een nette vrouwelijke manier
beuren: macht moest gedeeld
den met alle vrouwen van de
heid zichtbaar gemaakt. Maar in-
digheid en daarmee macht verwer-
Wel moest daarbij de gekon
strueerde scheiding tussen privé
en publiek worden opgeheven:
moest mogelijk zijn een baan te
kombineren met kinderen.
van de laatste twee,
zelfbewustzijn, worden alleen
een rol spelen. Macht is onvrou
welijk, daar doen we niet aan
De strategie, die wordt ge
voerd voor opheffing van de
scheiding privé/publiek en voor