12 het politieke is persoonlijk °P het persoonlijke is politiek hie' middels worden deze ook gekoes- sf eer terd De mannelijke ekwivalen ten lef en toegejuicht als het zichtbaar zichtbaar o- Neelie Vrouwen die worden lastiggevallen op haar ziek haar vriendinnen op met haar situatie werd uit het oog verlo ren van Het veroveren en ven het en In de de ge- wor- Het feit dat die vrou wen tot de konklusie komen die in deel- Het idealisme dat voort- mee weer kwam uit het feminisme verloor gen leidt tot het wustzjjn te beschikken: Smit-Kroesen zijn onbetrouwbaar. Hand in hand met de gelijkheids ideologie, die later mog ter sprake komt, leidt dat tot het het noodzakelijke is dat vrouwen ekonomiese zelfstan- Bovendien ging de herwaarde ring van vrouwelijke waarden gegaan dat dit alleen mogelijk was binnen een socialistiese In dezelfde tijd ontdekten het nut van de praatgroepen. Praten over gevoelens ringen en dat die met elkaar overeeenkomen van publieke sfeer moest immers de relatie met de werkelijkheid. Alleen hoe het zou moeten is nog belangrijk, de feitelijke uitgangs- van de publieke sfeer is vrijwel fiktie gebleven, omdat de strategie niet deugde. Die had gericht moeten zijn op het bezetten /rJ' overwonnen angst en verwonnen onzekerheid betreft. voor vrouwen, die anderszins ge ïsoleerd op een beleidsfunktie zitten melijk vrouwen zijn, tijd werken. De scheiding privé/ publiek is duidelijk een mannen probleem en erva- de publieke sfeer; van arbeldsburos het eisen van bedrijfskresjesDe herwaardering van vrouwelijke waarden en normen heeft een kans op mogelijk sukses doorkruist. Het veroveren en vrouwen, en een drijfskresjes nemen vrouwen ge noegen met een 20-urige baan of minder. Kinderen krijgen werd dus niet 'publiek' gemaakt. Konfikten in de publieke sfeer worden niet daar opgelost. Vrij wel alle alleeenstaande vrouwen met een volledige baan halen haar pensioen niet. werk nemen ontslag of worden Tenslotte zadelen vrouwen Begin Jaren 70 groeide het besef dat, wilde je wat doen aan de machtsverhoudingen tussen mannen besef dat het onfatsoenlijk is, om als vrouw over lef en zelfbe- Fem-Soc- beweging werd er vanuit maa ‘schappij, gekonstrueerde scheiding niet toevallig is, maar eigen is aan de manier waarop mannen de maat schappij organiseren, werd spoe dig terzijde geschoven. Om het mogelijk te maken dat iemand (man) 40 uur werkt is het nodig dat iemand anders (vrouw) zorgt. Zorgt voor eten, plezierige om geving, goede gezondheid, nieuwe generatie. Vrouwen zullen niet zo makkelijk een dergelijke scheiding konstrueren. Het is niet voor niets dat het voorna- vrouwenbewegingdie toch alle maal aan elkaar gelijk zijn. Het bewustworden van de gemeen schappelijkheid van de ervaringen en de konklusie dat dat geen toeval was. Die gemeenschappelij ke ervaringen gaven loepzuiver de maatschappelijke verhoudingen Het zou voor de hand lig- dat de konstatering "Ik ben onderdrukt", na de keuze om daar iets aan te doen, organiseren met het oog op ver- probiemen in de arbeidssitua tie. Zogenaamde steungroepen vriendinnen zijn in het universi taire milieu vrij algemeen dreigen het nu ook te worden het veroveren van de publieke zou je typies vrouwelijk kunnen noemen. Die strijd vond namelijk voor een belangrijk ge deelte in de privé sfeer plaats. In plaats van te ijveren voor be- een nette vrouwelijke manier beuren: macht moest gedeeld den met alle vrouwen van de heid zichtbaar gemaakt. Maar in- digheid en daarmee macht verwer- Wel moest daarbij de gekon strueerde scheiding tussen privé en publiek worden opgeheven: moest mogelijk zijn een baan te kombineren met kinderen. van de laatste twee, zelfbewustzijn, worden alleen een rol spelen. Macht is onvrou welijk, daar doen we niet aan De strategie, die wordt ge voerd voor opheffing van de scheiding privé/publiek en voor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 12