IN DE POT
DOOD
1
KULTUUR DEBAT
11
vrouwelijke waaiden
Hoewel het chronologies gezien
willen we begin-
de
het huis-
Het
van
werk
maar
stress
Dat
Er gingen (en gaan)
daarvoor te betalen:
het huis-
houdloon
Deze inzichten vormden in eer
dat
tuur?
te be-
Het
een geheel
die alleen be-
hebben op de eigen
angst en onzeker-
De herwaardering van huishou
delijke arbeid werd ten onrechte
van omgangsvormen,
en waardenpatroon,
trekking
stand hebben gebracht.
Wij onderkennen het belang van
stemmen op
die dat werk doen
deren, gebeurt onbetaald.
werk is dus uitermate waardevol.
die kuituur niet de kans krijgt
zich te verzelfstandigen;
staan als doel in zichzelf.
een onderwerp voor slapstick.
Hoe kon dat gebe-uren, rekening
houdend met eerdergenoemde ver
worvenheden? Hoe is die ontwik-
groep. Die groep is geheel naar
binnen gericht en wordt gemakke
lijk als randverschijnsel geaksep-
teerd omdat de angel eruit is.
Er gaat geen invloed
uit en daarmee wordt het snel
naire karakter van de beweging
verloren gaat. Wat er overbluft
is een subkultuur,
niet juist is,
nen met de herwaardering van
vrouwelijke waarden. Het huishou-
deljjk-arbeiddebat (vanaf 1 973)
Er werd ge-
meer van
gekoppeld aan herwaardering van
vrouwenarbeid. Het zorgen neemt
een belangrijke plaats in binnen
het huishoudelijke werk en dat
werk doen voornamelijk vrouwen.
De stap om te zeggen dat vrouwen
of vrouwelijke waarden (zorgen)
ste instantie de dynamiek van de
feministiese beweging. Inmiddels
hebben juist deze inzichten en
de invloed die ze op elkaar uit
oefenen, geleid tot een kuituur
van omgangsvormen binnen de vrou
wenbeweging, die haar tot stil-
status quo,
het revolutio-
ging daaraan vooraf,
wezen op de noodzaak
in casu
van vrouwen,
houden, voor de instandhouding
de ekonomiese struktuur.
dus niet zo groot.
schapsideologie doet rond deze
tijd ,1 977, ook haar intrede.)
In plaats van het Doen (de ar
beid)
verzorgen van kin-
van arbeid
resultaat zal dan immers zijn dat
de beweging niet meer de konfron-
tatie aangaat met de
dat -zo u wilt-
en een normen
om de vrouwen,
de reproduktie van arbeid,
d.w.z. de verzorging van de
echtgenoot (eten, schone kleren,
ook opvang van problemen/
op het werk
produktie van de faktor arbeid,
het baren en
keling gegaan van eenfeministie
se beweging met een revolutio
nair karakter naar een subkul-
en de re-
geherwaardeerd moesten worden is
(De moeder-
het ontwikkelen van een eigen
kuituur voor een beweging. Maar
er moet voor gewaakt worden,
te herwaarderen, werd het
Zijn (vrouw) geherwaardeerd. Alle
eigenschappen, die aan vrouwen
worden toegeschreven krijgen een
plaatsje op de schoorsteenman
tel, zoals zorgzaamheid en emo
ties. Nu is er niks tegen om
binnen de grenzen van je eigen
belang zorgzaamheid positief te
waarderen, maar met de zogenaam
de vrouwelijke emoties ligt dat
anders. In de periode van de be-
wustwordlngsfase werden emoties
als verdriet,
otciM
^0*5 faft 5