IN DE POT DOOD 1 KULTUUR DEBAT 11 vrouwelijke waaiden Hoewel het chronologies gezien willen we begin- de het huis- Het van werk maar stress Dat Er gingen (en gaan) daarvoor te betalen: het huis- houdloon Deze inzichten vormden in eer dat tuur? te be- Het een geheel die alleen be- hebben op de eigen angst en onzeker- De herwaardering van huishou delijke arbeid werd ten onrechte van omgangsvormen, en waardenpatroon, trekking stand hebben gebracht. Wij onderkennen het belang van stemmen op die dat werk doen deren, gebeurt onbetaald. werk is dus uitermate waardevol. die kuituur niet de kans krijgt zich te verzelfstandigen; staan als doel in zichzelf. een onderwerp voor slapstick. Hoe kon dat gebe-uren, rekening houdend met eerdergenoemde ver worvenheden? Hoe is die ontwik- groep. Die groep is geheel naar binnen gericht en wordt gemakke lijk als randverschijnsel geaksep- teerd omdat de angel eruit is. Er gaat geen invloed uit en daarmee wordt het snel naire karakter van de beweging verloren gaat. Wat er overbluft is een subkultuur, niet juist is, nen met de herwaardering van vrouwelijke waarden. Het huishou- deljjk-arbeiddebat (vanaf 1 973) Er werd ge- meer van gekoppeld aan herwaardering van vrouwenarbeid. Het zorgen neemt een belangrijke plaats in binnen het huishoudelijke werk en dat werk doen voornamelijk vrouwen. De stap om te zeggen dat vrouwen of vrouwelijke waarden (zorgen) ste instantie de dynamiek van de feministiese beweging. Inmiddels hebben juist deze inzichten en de invloed die ze op elkaar uit oefenen, geleid tot een kuituur van omgangsvormen binnen de vrou wenbeweging, die haar tot stil- status quo, het revolutio- ging daaraan vooraf, wezen op de noodzaak in casu van vrouwen, houden, voor de instandhouding de ekonomiese struktuur. dus niet zo groot. schapsideologie doet rond deze tijd ,1 977, ook haar intrede.) In plaats van het Doen (de ar beid) verzorgen van kin- van arbeid resultaat zal dan immers zijn dat de beweging niet meer de konfron- tatie aangaat met de dat -zo u wilt- en een normen om de vrouwen, de reproduktie van arbeid, d.w.z. de verzorging van de echtgenoot (eten, schone kleren, ook opvang van problemen/ op het werk produktie van de faktor arbeid, het baren en keling gegaan van eenfeministie se beweging met een revolutio nair karakter naar een subkul- en de re- geherwaardeerd moesten worden is (De moeder- het ontwikkelen van een eigen kuituur voor een beweging. Maar er moet voor gewaakt worden, te herwaarderen, werd het Zijn (vrouw) geherwaardeerd. Alle eigenschappen, die aan vrouwen worden toegeschreven krijgen een plaatsje op de schoorsteenman tel, zoals zorgzaamheid en emo ties. Nu is er niks tegen om binnen de grenzen van je eigen belang zorgzaamheid positief te waarderen, maar met de zogenaam de vrouwelijke emoties ligt dat anders. In de periode van de be- wustwordlngsfase werden emoties als verdriet, otciM ^0*5 faft 5

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 11