onderwijs 8 Tilburg had toen 8 en heeft inmid- firn ZO- waarvst 8 11 xemeet:- iS 22 7 1 2 1 de let- he t uit dels 11 vrouwen in de raad. Cijfers uit 1982 worden aan vrouwen van terenfakulteit van de KHT Mollerinstituut en vrouwen de etniese groeperingen. Roldoorbreking heeft alleen suk- ses als jongens niet meer de norm zijn. Er is dan ook veel voor te zeggen om vakken, die nu vooral door jongens gekozen worden (wis-en natuurkunde, maar ook sport of kursussen zelfver dediging) aan jongens en meisjes apart te onderwijzen. Ook zou er: ’Voorlichtingsmateriaal ontwik keld moeten worden die de van zelfsprekendheid van de keuze voor me isjesvakken wegneemt en de vooroordelen die bestaan tegen 1 mannenberoepenevenzeer •Aan kandidaten voor de direktie funktie als eis moeten worden gesteld, dat zij op de hoogte zijn van roldoorbrekende lesme thoden In het onderwijs zijn ook voorzie ningen te treffen, die emancipa tie van andere groepen vrouwen op het oog hebben: *0m vanzelfsprekende 'moeder'- participatie te voorkomen zou de begeleiding van overblijfkln- deren betaald moeten worden. •Meer mogelijkheden voor bij standsvrouwen om een opleiding te volgen. (Zie 'Werken') ’gemeentelijk studiefonds met het nieuwe stelsel studiefinancie ring in gedachten, moet ge bruikt worden voor het tweede kansonderwijs, met name voor vrouwen. De rol die het onderwijs kan spe len by emancipatie wordt door veel partijen onderschreven. Rol- doorbrekend onderwijs is daarbij het sleutelwoord. (CDA, Klein Links, d'66).Konkrete punten die worden genoemd zijn overblijfmoge lijkheden en ge lijk trekken van de schooltijden (d' 66) en meer vrou wen in hogere posities (PvdA, Klein Links en d'66). Het probleem is dat je roldoor breking niet kunt opleggen aan de bijzondere scholen. Als alle partijen wel voor roldoorbreking zijn dan ligt het voor de hand dat er onmiddellijk initiatieven worden genomen om te starten met openbaar vervolgonderwijs. Wanneer je dat aantrekkelijk genoeg maakt, dan zul je door uitbreiding van de leerlingaan tallen steeds meer meisjes (èn Jongens) met je roldoorbreking bereiken. Vanzelfsprekend is dan ook dat je de tot stand ko- ming van openbare basisscholen zo veel mogelijk stimuleert. Om de basisscholen te bereiken is een openbare PA een voorwaar de. Daar zou: ’Roldoorbrekende lesmethoden tot het vakkenpakket moeten ho ren ’Lesmateriaal, dat niet langer uitgaat van man-vrouwverhou- dingen en het traditionele gezin, èn dat uitgesproken anti-racisties is, ontwik keld moet worden. Een opdracht daartoe zou verstrekt kunnen Riek F1ipse-Tiemens zit al acht jaar in de PvdA-fraktieZe staat op de tweede plaats op de lijst. We vroegen haar of ze te vreden is over emancipatie in het PvdA-programma"Tevreden ben je natuurlijk nooit. Ik heb er wel zelf aan meegewerkt, maar als je zegt, dat het soms wel wat vaag is, dan heb je gelijk. Ik had liever gezien dat emanci patie geïntegreerd zou zijn in het hele programma, in plaats van een apart gedeelte over bij zondere groepen." Op de vraag, wat zij het belang rijkste vindt van de voorbije raadsperiode noemt ook zij de kinderopvang als eerste. Daar naast wijst ze op het werk van de emancipatiekommissie"Er zijn goede dingen in gang gezet. Het is te danken aan die kommissie dat er nu op elk terrein een be dragje, en dat zeg ik expres, bedragje, voor emancipatie op de begroting staat. Er is in elk geval een aanzet gegeven tot emancipatiebeleid: de emancipa tiekommissie laat zich niet uit het veld slaan." Ook in de komende Jaren hoopt ze op een plaats in de kommissie sociaal-kulturele zaken en wel zijn en in die van volkshuisves ting. En natuurlijk in de emanci patiekommissie. "Ik zie als rode draad dat ik ook de komende tijd probeer het vrouwenvraagstuk op elk beleidsterrein naar voren te brengen. Dat gaat makkelijken dan 8 jaar geleden. Je hebt nu meer grond onder je voeten, ze kunnen er nu niet meer omheen. Als twee de vind ik ook dat de kulturele minderheden en de gehandicapten de volle aandacht moeten krijgen. Die verdwijnen toch snel naar de achtergrond. In de toekomst moet het niet meer zo zijn dat er ge zegd wordt: 'we doen wat', maar dat die groepen verder afhanke lijk zijn van wat er wordt toege schoven. Die gropen moeten bij voorbeeld ook meer aandacht krij gen in het buurtwerk." Als derde punt noemt ze de volkshulsvesting"Daar staat de komende tijd veel te gebeuren. Renovatie, opknapbeurten, andere woonvormen. Het feit dat ieder een koan wonen op de manier als het hem of haar zint."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 8