onderwijs
8
Tilburg had toen 8 en heeft inmid-
firn
ZO-
waarvst
8
11
xemeet:-
iS
22
7
1
2
1
de let-
he t
uit
dels 11 vrouwen in de raad.
Cijfers uit 1982
worden aan vrouwen van
terenfakulteit van de KHT
Mollerinstituut en vrouwen
de etniese groeperingen.
Roldoorbreking heeft alleen suk-
ses als jongens niet meer de
norm zijn. Er is dan ook veel
voor te zeggen om vakken, die
nu vooral door jongens gekozen
worden (wis-en natuurkunde, maar
ook sport of kursussen zelfver
dediging) aan jongens en meisjes
apart te onderwijzen. Ook zou er:
’Voorlichtingsmateriaal ontwik
keld moeten worden die de van
zelfsprekendheid van de keuze
voor me isjesvakken wegneemt
en de vooroordelen die bestaan
tegen 1 mannenberoepenevenzeer
•Aan kandidaten voor de direktie
funktie als eis moeten worden
gesteld, dat zij op de hoogte
zijn van roldoorbrekende lesme
thoden
In het onderwijs zijn ook voorzie
ningen te treffen, die emancipa
tie van andere groepen vrouwen
op het oog hebben:
*0m vanzelfsprekende 'moeder'-
participatie te voorkomen zou
de begeleiding van overblijfkln-
deren betaald moeten worden.
•Meer mogelijkheden voor bij
standsvrouwen om een opleiding
te volgen. (Zie 'Werken')
’gemeentelijk studiefonds met het
nieuwe stelsel studiefinancie
ring in gedachten, moet ge
bruikt worden voor het tweede
kansonderwijs, met name voor
vrouwen.
De rol die het onderwijs kan spe
len by emancipatie wordt door
veel partijen onderschreven. Rol-
doorbrekend onderwijs is daarbij
het sleutelwoord. (CDA, Klein
Links, d'66).Konkrete punten die
worden genoemd zijn overblijfmoge
lijkheden en ge lijk trekken van de
schooltijden (d' 66) en meer vrou
wen in hogere posities (PvdA,
Klein Links en d'66).
Het probleem is dat je roldoor
breking niet kunt opleggen aan
de bijzondere scholen. Als alle
partijen wel voor roldoorbreking
zijn dan ligt het voor de hand
dat er onmiddellijk initiatieven
worden genomen om te starten
met openbaar vervolgonderwijs.
Wanneer je dat aantrekkelijk
genoeg maakt, dan zul je door
uitbreiding van de leerlingaan
tallen steeds meer meisjes (èn
Jongens) met je roldoorbreking
bereiken. Vanzelfsprekend is
dan ook dat je de tot stand ko-
ming van openbare basisscholen
zo veel mogelijk stimuleert.
Om de basisscholen te bereiken
is een openbare PA een voorwaar
de. Daar zou:
’Roldoorbrekende lesmethoden
tot het vakkenpakket moeten ho
ren
’Lesmateriaal, dat niet langer
uitgaat van man-vrouwverhou-
dingen en het traditionele
gezin, èn dat uitgesproken
anti-racisties is, ontwik
keld moet worden. Een opdracht
daartoe zou verstrekt kunnen
Riek F1ipse-Tiemens zit al acht
jaar in de PvdA-fraktieZe
staat op de tweede plaats op de
lijst. We vroegen haar of ze te
vreden is over emancipatie in
het PvdA-programma"Tevreden
ben je natuurlijk nooit. Ik heb
er wel zelf aan meegewerkt, maar
als je zegt, dat het soms wel
wat vaag is, dan heb je gelijk.
Ik had liever gezien dat emanci
patie geïntegreerd zou zijn in
het hele programma, in plaats
van een apart gedeelte over bij
zondere groepen."
Op de vraag, wat zij het belang
rijkste vindt van de voorbije
raadsperiode noemt ook zij de
kinderopvang als eerste. Daar
naast wijst ze op het werk van de
emancipatiekommissie"Er zijn
goede dingen in gang gezet. Het
is te danken aan die kommissie
dat er nu op elk terrein een be
dragje, en dat zeg ik expres,
bedragje, voor emancipatie op de
begroting staat. Er is in elk
geval een aanzet gegeven tot
emancipatiebeleid: de emancipa
tiekommissie laat zich niet uit
het veld slaan."
Ook in de komende Jaren hoopt
ze op een plaats in de kommissie
sociaal-kulturele zaken en wel
zijn en in die van volkshuisves
ting. En natuurlijk in de emanci
patiekommissie. "Ik zie als rode
draad dat ik ook de komende tijd
probeer het vrouwenvraagstuk op
elk beleidsterrein naar voren te
brengen. Dat gaat makkelijken dan
8 jaar geleden. Je hebt nu meer
grond onder je voeten, ze kunnen
er nu niet meer omheen. Als twee
de vind ik ook dat de kulturele
minderheden en de gehandicapten
de volle aandacht moeten krijgen.
Die verdwijnen toch snel naar de
achtergrond. In de toekomst moet
het niet meer zo zijn dat er ge
zegd wordt: 'we doen wat', maar
dat die groepen verder afhanke
lijk zijn van wat er wordt toege
schoven. Die gropen moeten bij
voorbeeld ook meer aandacht krij
gen in het buurtwerk."
Als derde punt noemt ze de
volkshulsvesting"Daar staat de
komende tijd veel te gebeuren.
Renovatie, opknapbeurten, andere
woonvormen. Het feit dat ieder
een koan wonen op de manier
als het hem of haar zint."