werken
6
party
cjjfers: uit de brosjure m/v 50/50 aktie, meer vrouwen in de fraktie
CDA
PvdA
VVD
D'66
PSP
CPN
PPP
707
567
616
210
22
53
36
13,2%
24,3%
21 ,4%
29,5%
20,5%
48,5%
19,5%
3752
2167
2142
269
39
99
41
339
54
68
1
0
0
0
47,9%
9,5%
11,0%
0,5%
een
ar-
Maar wy hebben zo
intellektuele hap,
niet aandenk ik
bekendheid hebben.
over valt of staat met de mede
werking van de diensthoofden.
Dat is te omzeilen als het ta
kenpakket van de emancipatie-
funktionarissenwordt uitge
breid met personeelsbeleid ten
aanzien van vrouweiyk personeel.
Een vrouwenoverlegmet dezelfde
faciliteiten als het georgani
seerd overleg, zou daarin ook
een rol kunnen spelen. Vanuit
zo'n vrouwenoverleg zou ook de
ombudsfunktie kunnen ontstaan
als het gaat om ongewenste inti
mi tei ten
Op ongewenste intimiteiten,
seksisties of racisties gedrag
zou ontslag moeten volgen.
Andere punten zyn:
"Positieve diskriminatie tot er
een evenwichtige personeelsop-
bouw is wat vrouwen en etniese
groepen betreft. Daarvoor zal
de gemeente aktief moeten wer
ven by bv. scholingsinstituten
Indien nodig zal zij zelf voor
scholing zorg dragen.
"Voldoende kinderopvang (zie al
daar
"(Onbetaalde) verlofregelingen,
waarby de premies voor rekening
komen van de werkgeefster. Ty-
dens verzorgingsverlof scholing
aanbieden
*8 maart is een vrye dag (Lei
den).
Vergadertijden aanpassen.
"32-urige werkweek voor iedereen.
Verschillende van deze punten
vind je ook terug by diverse
partyen. De PvdA wil streefper
centages voor vrouweiyk perso
neel, maar die zyn lager dan
50%. By geiyke (D'66, PvdA) of
voldoende (Klein Links) ge
schiktheid moet de voorkeur wor
den gegeven aan vrouwen. Verder
m/v aantal gemeenten met
verdeling vrouwen èn tenminste 4 zetels
èn minder dan 20% vrouwen
3314-438
1641-526
1648-526
207- 62
31- 8
51- 48
33- 8
De konstatering dat vrouwen
slechte positie hebben op de
beldsmarkt (CDA) is niet vol
doende. Evenmin dat de werkgele
genheid voor vrouwen bevorderd
moet worden (PvdA). Zulke kon-
stateringen zullen er toe moeten
leiden dat het beleid zó wordt
geformuleerd, dat er ook werke-
lyk wat aan de slechte positie
van vrouwen èn van etniese groe
peringen wordt gedaan.
Binnen de bestaande strukturen
zijn het bedrijfsleven, het Gewes-
teiyk Arbeidsburo (bemiddeling
en (om)scholing) en de gemeente
in haar rol van werkgeefster en
als voorwaardescheppende instan
tie verantwoordeiykUitgangs
punt is dat het verminderen van
de werkloosheid alleen dan na-
strevenswaardig is, wanneer het
met name werkloosheid onder
vrouwen betreft.
Op het bedryfsleven heeft de
gemeente in het algemeen niet
veel invloed, zy het dat ze als
werkgeefster wel een voorbeeld-
funktie kan vervullen. Bij het
aantrekken van nieuwe bedryvig-
heid kan de gemeente wel voor
waarden stellen:
"By nachtarbeid zorgt het bedryf
voor vervoer;
"het personeel zal voor minstens
de helft uit vrouwen bestaan,
tekort aan scholing wordt door
het bedryf opgeheven;
"kinderopvang regelt het bedryf
zelf, niet na gebleken behoefte
maar al by de werving wordt er
melding van gemaakt.
De voorbeeldfunktie van de ge
meente komt op de eerste plaats
tot uitdrukking in haar perso
neelsbeleid. Het sukses van de
vorig jaar verschenen nota hier-
komt
Op de lyst van Klein Links
staan geen vertegenwoordigers
van etniese groeperingen. Hoe
komt dat? "Er zyn ook geen men
sen uit die groepen lid van de
PSP. Misschien ligt dat voor de
CPN anders, dat weet ik niet.
aantal aantal
gemeenten gemeente
raadsleden
de naam van de
en dat sluit
Hoewel we wel
PSP-ers maken
ook deel uit van het meldpunt
tegen diskriminatie. Misschien
is het zo dat buitenlanders niet
zo op splinterpartyen afkomen."
Paula Sukel is afkomstig uit de
PSP en staat tweede op de lyst
van Klein Links. De afgelopen
periode zat ze in de kommissies
volkshuisvesting, ekonomiese za
ken en volksgezondheid/sportE-
mancipatie zat dus niet in haar
pakket: "Emancipatie zou ik wel
willen doen, maar dat valt onder
de 'grote' kommissie soclaal-kul
turele zaken. Ieder van ons
neemt één grote kommissie, en
dan doe ik liever volkshuisves
ting. Ik ben daar goed in inge
werkt. Belangryk in die kommis
sie is het woonlastenbeleldde
herinrichtingskosten maar ook
de kontakten met bewonerskommls-
sles vind ik heel belangryk".
Samen met Elly van Luyk heeft
ze verschillende malen gepro
beerd een overleg van vrouweiyke
raadsleden te beginnen: "maar
dat liep stuk op de CDA-vrouwen,
die konden of wilden er geen tyd
voor vrymaken
Ook Paula is -achteraf- niet
helemaal tevreden met de ver
ding van het emancipatiebeleid
in het programma van Klein Links
"We hebben als vrouwen gediskus-
sleerd, hoe dat in het programma
moest. Als apart hoofdstuk of
zoals nu, dat het op alle onder
delen aan bod komt. Achteraf had
ik toch liever gewild dat er ook
een algemeen stuk was opgenomen
over de positie van vrouwen en
wat daaraan gedaan moet worden."
Ze ergert zich eraan dat er
wèl altyd mooie woorden worden
gesproken, wanneer het emancipa
tie gaat, maar dat er in feite
weinig op tafel komt: "By de
Stichting LeerWerkPlaatsen by-
voorbeeld. Er zitten dan wel 50%
meisjes, maar in traditionele
richtingen met weinig zicht op
werkgelegenheid. De gemeente zou
er voor moeten zorgen dat er
daar werkelijk roldoorbreking