werken 6 party cjjfers: uit de brosjure m/v 50/50 aktie, meer vrouwen in de fraktie CDA PvdA VVD D'66 PSP CPN PPP 707 567 616 210 22 53 36 13,2% 24,3% 21 ,4% 29,5% 20,5% 48,5% 19,5% 3752 2167 2142 269 39 99 41 339 54 68 1 0 0 0 47,9% 9,5% 11,0% 0,5% een ar- Maar wy hebben zo intellektuele hap, niet aandenk ik bekendheid hebben. over valt of staat met de mede werking van de diensthoofden. Dat is te omzeilen als het ta kenpakket van de emancipatie- funktionarissenwordt uitge breid met personeelsbeleid ten aanzien van vrouweiyk personeel. Een vrouwenoverlegmet dezelfde faciliteiten als het georgani seerd overleg, zou daarin ook een rol kunnen spelen. Vanuit zo'n vrouwenoverleg zou ook de ombudsfunktie kunnen ontstaan als het gaat om ongewenste inti mi tei ten Op ongewenste intimiteiten, seksisties of racisties gedrag zou ontslag moeten volgen. Andere punten zyn: "Positieve diskriminatie tot er een evenwichtige personeelsop- bouw is wat vrouwen en etniese groepen betreft. Daarvoor zal de gemeente aktief moeten wer ven by bv. scholingsinstituten Indien nodig zal zij zelf voor scholing zorg dragen. "Voldoende kinderopvang (zie al daar "(Onbetaalde) verlofregelingen, waarby de premies voor rekening komen van de werkgeefster. Ty- dens verzorgingsverlof scholing aanbieden *8 maart is een vrye dag (Lei den). Vergadertijden aanpassen. "32-urige werkweek voor iedereen. Verschillende van deze punten vind je ook terug by diverse partyen. De PvdA wil streefper centages voor vrouweiyk perso neel, maar die zyn lager dan 50%. By geiyke (D'66, PvdA) of voldoende (Klein Links) ge schiktheid moet de voorkeur wor den gegeven aan vrouwen. Verder m/v aantal gemeenten met verdeling vrouwen èn tenminste 4 zetels èn minder dan 20% vrouwen 3314-438 1641-526 1648-526 207- 62 31- 8 51- 48 33- 8 De konstatering dat vrouwen slechte positie hebben op de beldsmarkt (CDA) is niet vol doende. Evenmin dat de werkgele genheid voor vrouwen bevorderd moet worden (PvdA). Zulke kon- stateringen zullen er toe moeten leiden dat het beleid zó wordt geformuleerd, dat er ook werke- lyk wat aan de slechte positie van vrouwen èn van etniese groe peringen wordt gedaan. Binnen de bestaande strukturen zijn het bedrijfsleven, het Gewes- teiyk Arbeidsburo (bemiddeling en (om)scholing) en de gemeente in haar rol van werkgeefster en als voorwaardescheppende instan tie verantwoordeiykUitgangs punt is dat het verminderen van de werkloosheid alleen dan na- strevenswaardig is, wanneer het met name werkloosheid onder vrouwen betreft. Op het bedryfsleven heeft de gemeente in het algemeen niet veel invloed, zy het dat ze als werkgeefster wel een voorbeeld- funktie kan vervullen. Bij het aantrekken van nieuwe bedryvig- heid kan de gemeente wel voor waarden stellen: "By nachtarbeid zorgt het bedryf voor vervoer; "het personeel zal voor minstens de helft uit vrouwen bestaan, tekort aan scholing wordt door het bedryf opgeheven; "kinderopvang regelt het bedryf zelf, niet na gebleken behoefte maar al by de werving wordt er melding van gemaakt. De voorbeeldfunktie van de ge meente komt op de eerste plaats tot uitdrukking in haar perso neelsbeleid. Het sukses van de vorig jaar verschenen nota hier- komt Op de lyst van Klein Links staan geen vertegenwoordigers van etniese groeperingen. Hoe komt dat? "Er zyn ook geen men sen uit die groepen lid van de PSP. Misschien ligt dat voor de CPN anders, dat weet ik niet. aantal aantal gemeenten gemeente raadsleden de naam van de en dat sluit Hoewel we wel PSP-ers maken ook deel uit van het meldpunt tegen diskriminatie. Misschien is het zo dat buitenlanders niet zo op splinterpartyen afkomen." Paula Sukel is afkomstig uit de PSP en staat tweede op de lyst van Klein Links. De afgelopen periode zat ze in de kommissies volkshuisvesting, ekonomiese za ken en volksgezondheid/sportE- mancipatie zat dus niet in haar pakket: "Emancipatie zou ik wel willen doen, maar dat valt onder de 'grote' kommissie soclaal-kul turele zaken. Ieder van ons neemt één grote kommissie, en dan doe ik liever volkshuisves ting. Ik ben daar goed in inge werkt. Belangryk in die kommis sie is het woonlastenbeleldde herinrichtingskosten maar ook de kontakten met bewonerskommls- sles vind ik heel belangryk". Samen met Elly van Luyk heeft ze verschillende malen gepro beerd een overleg van vrouweiyke raadsleden te beginnen: "maar dat liep stuk op de CDA-vrouwen, die konden of wilden er geen tyd voor vrymaken Ook Paula is -achteraf- niet helemaal tevreden met de ver ding van het emancipatiebeleid in het programma van Klein Links "We hebben als vrouwen gediskus- sleerd, hoe dat in het programma moest. Als apart hoofdstuk of zoals nu, dat het op alle onder delen aan bod komt. Achteraf had ik toch liever gewild dat er ook een algemeen stuk was opgenomen over de positie van vrouwen en wat daaraan gedaan moet worden." Ze ergert zich eraan dat er wèl altyd mooie woorden worden gesproken, wanneer het emancipa tie gaat, maar dat er in feite weinig op tafel komt: "By de Stichting LeerWerkPlaatsen by- voorbeeld. Er zitten dan wel 50% meisjes, maar in traditionele richtingen met weinig zicht op werkgelegenheid. De gemeente zou er voor moeten zorgen dat er daar werkelijk roldoorbreking

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 6