sweet secrets 25 je vriendinnetje vita dag heerlijke viet, je det "er Lieverd er p.s. seems een van by the way, to be quite my love true zon heid dat we ven hè is maar ook ver- als Inmid dels gestegen eigenwaarde maakt erkenning niet meer zo afhanke lijk van herkenning, en kom je op Welk een woordenvloed, welk een woordenvloed! Jouw levensweg lijkt minstens zo ondoorgrondelijk als die van god; en verdomd, herken ik mij erin. Zonder hier overigens erg rijk van te worden (werk ik onbetaald en word ik een steun- Ik heb nog al steek ik die met wat voor (denk Jij dat men zich herkent in de behoefte aan herkenbaarheid?) nog moreel gedwongen abonnement te nemen!) wel twee handen, zelden meer uit, doel dan ook. Hoe niet onder te gaan in de boterberg van bèbè tis wè-vrou- wen? Herkenning. Mijn behoeftes daarin zijn mateloos geweest viet. Gesocialiseerd als zorgend heb ik mijn handen veels te veel uitgestoken, links, rechts en overdwars. Nog immer ontsiert eelt mijn handpalmen, evenwel tot grote opwinding van mijn vrien din. Aangetrokken door de femi nistische bewegingen en geroken aan potteuze levenswijzen teerde ik in die begintijd op herkenning. Nu, alweer 'n paar jaar, weer bekeerd tot meer individualis- tiese tendenzen komt herkenning me soms de strot uit. Maar, lach niet, het is dubbel. Enerzijds slokt het me op, lies ik mijn eksklusivi tel t herkenning hoogtij viert. ik snap van deze wereld niets meer, fiets ik me de longen uit het lijf, komt een politieauto naast me rijden, zegt dat ik mijn arm niet heb uitgestoken, zeg ik dat ik maar één arm heb, en waarom ik door die twee rode stoplichten ben gereden, zeg ik dat ik dat altijd doe, zegt hij dat dat niet gebruikelijk is, zeg ik: ik snap van deze wereld niets meer, kom ik hijgend bij de redaktie, krijg ik te horen dat mijn brief saai is, jaha: saai, en te persoonlijk en niet her kenbaar enzo, had ik daarin net uitgelegd dat ik daar zo'n hekel aan heb, aan dat herkenbare enzo van ik meer politieagent en de paus? ze roe pen je alletwee een halt toe, en dan de straf hè, de straf, word je geïntroduceerd als (ik ci teer): schrijfsters op weg naar de roem en op weg naar geld, veel geld, wat geld, hoezo geld, heb jij dat nu weer uit de school geklapt, ik wil helemaal geen geld, ik wil alleen maar roem, en erkenning, zonder h, lees ik ook zoiets van lezeressepubliek en kritisch enzo en reakties en dan denk ik ik snap van deze we reld echt niets en niets meer, gelukkig ben ik zelf onherken baar heb maar zeker nooit gehoord tussen de regels doorlezen, snap van deze wereld niets vraag ik mij met hart en ziel af wat datis: herkenbaar en voor wie is wat herkenbaar en doe ik een oproep: hebben wij wel behoefte aan herkenbaar- realiseer ik me inderdaad in een slapende stad le- bèbè tis wè, en dan de paus ook zo'n hapklare brok, de paus belde me huilend op dat Jij je hebt laten uitschrjjven bij de rk-kerk, zeg ik tegen hem: ik snap van deze wereld niets meer en dat ik mijn ziel niet aan de duivel zal verkopen, had ik van het geld dat ik uitgespaard had van de bon een vriendin lid kun nen maken van de krant, maar ik heb jou een rk-truitje gekocht en een zonnebloemjurkjevoor als de woman-look-alike-contests gaan uitbreken, jammer toch voor deze vita, even dacht ze nog, gezien het uitblijven van de doorgaans stormachtige berg van enthousiaste reakties van vrouw- lievend tilburg, in dit geval op onze briefwisseling: men herkent zich niet, ik ga een andere koers varen, een persoonljjkere een moeilykere (oké, geef ik toe), weg hapklare brokken, krijg je te horen dat Je saai bent, ik snap van deze wereld niets meer de leegte, de leegte, en wat dan? wat zich aan de oppervlakte afspeelt is dat niet makkelijk? wat niet te lezen valt, moet je zelf invullen, bah etje, hoe moeilijk is dat, de leegte en de angst ervoor en het op zoek gaan en het zoeken en dan je fanta sie, je fantasie gebruiken, brrr wat eng, hoe moeilijk de dingen die je niet begrijpt, etje, weet je de overeenkomst tussen een een ander niveau (dat van de verschillen bevechten en 't anders in zjjn", maar dat vormt een brief .apart Anderzijds als ik naar een gro ter verband kijk, baart mij het paradoksale van in deze subkul- tuur te leven ook zorgen. Even bot geformuleerd: in hoeverre hebben wjj potten zoveel (leuks) met elkaar bij de gratie van het feit een gezamenlijke "vijand" te hebben, een subkultuur te vormen dus? Bindt ons merendeels de herkenning op 't niet getole reerd te worden, op 't anti-sek- sisme etc.? En met dat het ons zou lukken die eruit te werken behouden wjj dan nog dat speciale eksklusieve (minderheids-) groepsgevoel? Ik bedoel, ik vind 't afschuwelijk om tegen heren en hetero's te moeten vechten en tegelijkertijd heerlijk om 'anders' te zijn. D'r is veel te zeggen vita, over eventuele behoeftes aan herkenbaarheid (en een kunst genuanceerd te zjjn bij een taks van 450 woorden!). En lieverd, wat betreft de roem en het geld, ik wil veel roem, maar vooral veel geld ja. Erkenning is een vitale levens behoefte, maar ik hou ook enorm veel van een komfortabel leven. Ik zie het echt niet zitten dat er postuum een stichting ter on zer ere wordt opgericht die van de door ons nu te verdienen flappen een of andere literaire prijs gaat instellen. deze brief heeft me uitgeput, en dan heb ik je nog niet eens over mijn religieuze dilemma's geschreven. De enig ste man met wie ik mij ooit emo tioneel verbonden heb gevoeld de ongelovige Thomas, deze verhouding heeft haar scheuren opgelopen. Eerst zien en dan geloven daar is iets voor te zeggen, maar 't kan je ook aardig lam slaan. Herken je dat? De zucht naar self-supporting?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 25