amazonepad tot venusstraat van 23 v> J WW—»z~:-- - i_ S-- en L' is man Zuster Liesbeth erkent ze "thuis over - -'--SB» 'X',.* .Jr'*.- X X X X X X X X KX.X.X, Véronique Has yyxxxxxxxxxx Anke Servaes is het pseudoniem van A.G.Valk- hoff-Wijdom. Naast Kinderzaal1waarvan wij de elfde druk in handen kregen, schreef ze onder meer 'Moeder Liesbeth' en 'Kinderen die over zijn 'Kinderzaal' verhaalt over de verpleegster Elizabeth van der Waarde. De cliché's zijn overbekend: de hoofdzuster is een kreng, zus ter trouwt op het eind met de vriéndelijke dok ter, die god-betert- dezelfde voornaam heeft als haar vroeg gestorven vader, de verpleeg ster offert zich op voor het heilig ideaal, al is het niet altijd zonder zuchten, en de dokter is de charismatiese figuur: arme men sen hoeven niet te betalen. Tot zover identiek met de Boeketreeks. De verpleegster in de hoofdrol biedt Anke Ser vaes echter ruimschoots de gelegenheid haar visie op vrouwen te ventileren. Vrouwen be horen moeders te zijn en: "Moederliefde reikt tot in de Hemel", behalve dan de moeder van de verwaarloosde Bertje. ZJj is de "schuldige". En niet zo'n klein beetje ook met "haar op zichtige bontmantel van goedkope namaak, haar valse edelstenen in de lange oorhangers, en haar uitdagende ogen en brutaal geverfde mond" De dokter weet het ook. Elke kursus aan een nieuwe lichting leerlingverpleegkundigen be gint hij met:"Iedere vrouw, die uit eigen vrije wil verpleegster wordt, heeft in zich een De Anke Servaeshof vormt een z-verbinding tus sen de Anna Blamanweg en de Herman Heyermansweg in de auteursbuurt van het Wandelbos. Wat de straatnamenkommissie in Tilburg beweegt is moeilijk te doorgronden. En zeker in dit ge val. De auteursbuurt kent vier straten met namen van vrouwéljjke auteurs. Daarvan heeft alleen Anna Blaman onverdachte literaire kwa liteiten. Top Naeff is wat in de vergetelheid geraakt als auteur van 'Schoolidyllen', maar heeft ook ander uitstekend werk op haar naam staan. Met marie Koenen en Anke Servaes slaan de straatnaamgevers wel een heel bedenkelijke weg in. Beide schrijfsters zjjn niet terug te vinden in de Moderne Encyclopedie van de We reldliteratuur, al hoeft dat nog geen absolute maatstaf te zijn. Beide schrijfsters zjjn ooit wel een stukgelezen, getuige de vele herdrukk- ken die van verschillende boeken zijn versche nen. Ook dat is echter geen maatstaf: van de boeketreeks gaan er ook wekelijks onvoorstelba re hoeveelheden over de toonbank. Wat beide schrijfsters ook gemeen hebben is dat ze beschikken over een uiterst moralise rend toontje. Marie Koenen hanteert dat van uit een diepe religieusiteltAnke Servaes is het toppunt van moraliserende burgertruttig- heid, zo sterk, dat ook in de periode, waarin de naamgeving in het Wandelbos geschiedde die burger truttigheid onderkend had moeten worden. Bovendien geeft de uitverkiezing van juist deze twee auteurs te denken over de waarde ring, die andere schrijfsters blijkbaar is ont houden. Waarom niet Clara Eggink ('Tilburg- sche Mijmeringen') of Carry van Bruggen ver noemd? niet. Ze zeggen altijd: de man neemt, maar dat is gelogen! De vrouw neemt omdat ze zich laat nemen. Zo'n wijf zou ik kunnen vermoorden." Het is dan ook niet verwonderlijk dat Zuster Truus wordt ontslagen, nadat haar verhouding met de portier uit komt, en de portier niet. "Vrouwen onder elkaar zjjn mateloos in wreed heid", wordt ergens gezegd. Waarom er dan ook angstvallig voor gewaakt wordt, dat twee ver pleegsters op één kamer verblijven lijkt daar mee niet in overeenstemming. Of toch wel? sterk moedercomplex", dat, voor Zuster Jo geldt dat was Die verheerlijking van het moederschap neemt groteske vormen aan wanneer Zuster Liesbeth liefdevol neerblikt op een zogende moeder en denkt:"Ik zie in haar een Madonna: haar we zen is louter liefde, en de gedachte aan haar hulpeloosheid is me plotseling heiligschennis: zij is zonder lichaam, verheven boven elke aanraking. Alleen haar blanke borst is tast baar, als een symbool van haar Geven". Maria en Eva, de Madonna en de Hoer, ik heb er nog nooit zo'n duidelijk voorbeeld van ge zien Die andere vrouwen, de hoeren, komen in het volgende citaat mooi uit de verf, een patiënte over haar man, alleen thuis met de gezinshulp: "Ik heb het hem al meer vergeven, juist omdat hij zo eerlijk is, maar zo'n vrouw! diè haat ik! dat is het slechtste wat er is! een vróuw doet het, Zuster, niet een man, waarachtig In Tilburg zijn zo’n 30 van de 1500 straten vernoemd naar vrouwen. Daarom zal deze straatnamenrubriek ook uit zo’n 30 afleveringen bestaan. Opdat een ieder vete, wie deze vrouwen waren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1986 | | pagina 23