rniTT] i I J lil LU 14 andere vrouwen, andere woorden AlSL'&j&'UJ IILLIM iWI De Andere vrouwen, andere woorden. Vrouwenbeweging in de Derde We reld. Interviews uit Nairobi 1985. Mavis Carrilho, Wilma de Jong e.a. Uitg. SUA104 blzƒ14,-. Lemrini heel duidelijk: "Ik geloof dat europese vrouwen zich vergissen. De vrouwenbeweging by jullie gaat uit van het principe dat de basis tegenstelling die tussen man en vrouw is en niet die tussen arbeid en kapitaal. Europese vrouwen bevechten de mannen. Dat verwijdert vrouwen van de echte problemen, van de echte strijd: de uitbuiting van de menselijke soort." De geïnterviewde vrouwen hebben over het algemeen een goede opleiding (advokate, elektro-ingenieurEen andere overeenkomst is haar grote strijdvaardigheid. Runa Bannerjee uit India komt uit een brahmaanse familie - de hoog ste kaste binnen het hindoeïsme. Toen ze met moslimvrouwen ging werken stuitte dat op veel verzet van haar familie. "Mijn moeder, broer en zus steunen mij wel. Zij vormen mijn tegenwoordige familie. De rest heeft me laten vallen!" Ze werkt voor SEWA (Self Employed Women's Associa tion), een organisatie die vrouwen stimuleert eigen werkgelegenheid te scheppen. De meningen over Forum zijn enigszins ver deeld. Amina Lemrini: "Ik ben overigens zeer onder de indruk van het Forum. Er zijn zeker duizend organisaties, met zeer uiteen lopende ideeën op politiek, ideologisch en religieus gebied. Dat is heel moeilijk, zo'n gebrek aan eenheid. Maar toch, ik doe heel veel kontakten op en praat met zeer veel vrouwen. Het verbreedt mijn horizon." Henna Guicherit uit Suriname: "Mijn eerste reaktie op het Forum was: wat een vrouwen, wat een wijven bij elkaar! Fantastisch! Het Forum heeft me enorm geïnspireerd." Flora M'mbuga: "Ik wilde mijn ervaringen en ideeën delen met andere vrouwen uit de wereld. Ook om je weer te realiseren dat je niet alleen staat. Maar het is hier nogal teleur stellend. Het Forum is geïnstitutionaliseerd, het vindt plaats onder staatskontroleDat had ik niet verwacht. Ik verwachtte min of meer relaxte meetings in plaats van deze staatskontrole De turkse Gönül Dinger konkludeert: ik zag graag wat meer rationaliteit, vrouwen zijn oprecht tegen de oorlog, willen zich inzetten voor de vrede; maar blijven steken in het emotionele. Dat beperkt de diskussie. Vrouwen zijn opgevoed tot emotionele wezens, daar moeten we tegen vechten. Zeker wanneer het gaat om vragen van oorlog en vrede moeten we meer rationeel worden, mannen zijn dat namelijk ook. Ik heb niets tegen emoties, maar we moeten net zo rationeel worden als we emotioneel zijn." Het boek 'Andere vrouwen, andere woorden' laat precies zien wat de titel aangeeft: hoewel 'westerse' vrouwen derde-wereld vrouwen misschien over een kam willen scheren, zijn er grote verschillen tussen kuituren en opvattingen. Hetgeen niet wegneemt dat er genoeg overeenkomsten tussen vrouwen zijn om elkaar in de strijd te steunen. Het boek kan bijdragen tot een beter begrip voor vrouwen uit vele hoeken van de wereld. Over de verschillen tussen westerse feministes en vrouwen uit vrouwenbewegingen in landen als de Nederlandse Antillen, Chili, Turkije en Indo nesië is al veel geschreven. 'Andere vrouwen, andere woorden' moet een stimulerende bijdrage leveren aan "het inzichtelijk maken van punten die vrouwen uit verschillende landen bewegen haar eigen strijd te voeren en aan het inzich- telijk maken van verschillen en overeenkomsten in die strijdpunten", zo staat in een begelei dend briefje bij het boek. Het boek bevat inter views met negen vrouwen uit 'derde wereld'-lan- den, die vertegenwoordigd waren op Forum 1985, de tegenhanger van de officiële VN-vrouwenkon- ferentie in Nairobi. Veertienduizend vrouwen uit alle hoeken van de werled diskussiëren tien dagen lang over zaken, die op de gouvermentele konferentie (voor het merendeel mannelijke leden van regerings delegaties) niet of nauwelijks aan bod komen. Een keniase onderwijzeres zegt: "Jullie rijke wes terse vrouwen proberen meer te luisteren en onze situatie beter te begrijpen, terwijl jullie mannen daar nog mee moeten beginnen." Was het vroeger zo dat westerse feministes vrouwen uit Azië, Afrika en Latjjns-Amerika haar principes en strijdpunten probeerde op te dringen, nu is dat al veel minder, althans tijdens Forum. De supe rieure, zelfingenomen houding van westerse vrouwen wordt weerspiegeld in het verhaal van de sintmartiaanse Linda-Richardson-Badejo"Er kwamen erg veel europese en witte amerikaanse vrouwen naar het caribisch gebied, die dan ex- pertes werden en promoveerden op de manier hoe wij ons gedragen. Ik herinner me een vrouw uit Texas die naar onze regio afdaalde en samen ging wonen met- een Rasta. In een handomdraai had ze een onderzoek geschreven over hoe Rasta's hun vrouwen behandelen. Door dit soort frustrerende ervaringen hebben toen een paar van onze pro fessionele vrouwen Caribean Women's Network op gericht De tanzaniaanse journaliste en anarchiste Flora M'mbuga zegt: derde-wereldvrouwen weten vaak niet eens wat er in hun dorp, regio, land gebeurt, laat staan dat ze dat in Europa zouden weten. Iedereen gebruikt de informatie voor zijn eigen doel, vanuit zijn eigen stand punt. Het gaat er slecht, dus gaan ze geld ver zamelen en een projekt starten, vaak zonder ie mand te raadplegen. Ze willen presteren. Een heel individueel standpunt. Ze doen onderzoek, schrijven en promoveren en zijn dan professor in de derde-werldproblematiekMaar heb jij ooit een zwarte Europa-specialist ontmoet? Ondenk baar! Hij of zjj zou nooit serieus genomen worden." Over de verschillen in strijdpunten en aanpak tussen westerse en marokkaanse vrouwen is Amina

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 14