I integratie I 10 en autonomie van de vrouwen hulpverlening nele hulpverleenster zitten. voor van Wy werken dus ook meer met Het is nog wat anders als die vrouwen vanuit haar eigen overtuiging met zo'n vrouwenoverleg starten om de Integratie mogelijk te maken." zit dat in denken de Mat is het verschil tussen de hulpverlening zoals die door de reguliere instanties, het Riagg (Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke Gezondhe idszoegen IMW (Insti tuut voor Maatschappelijk Werk) geboden wordt en de vrouwenhulpverlening? "Er is verschil in visie en in methode. Het Riagg gaat uit van de 'systeemtheorie', dat wil zeggen, dat als je een radertje van het systeem verandert, dat dan het systeem ook verandert. Dat kan misschien wel kloppen, maar dan ga je voorbij aan de machtsverhou dingen binnen het systeem. Wij kijken daar wel naar. Je kunt wel veranderen, maar je blijft dan toch binnen een bepaald mikro-organisme zitten, binnen een relatie, een huwelijk of gezin. We hebben een bijeenkomst gehad met het Riagg over vrouwen met eetproblemen. Je merkt dat ze daar nog alles verschrikkelijk uit de traditionele hoek bekijken. Ze hebben alle kop stukken, die er wat over geschreven hebben, gelezen, en op basis daarvan wordt er een be handeling geformuleerd. Natuurlijk is het goed om kennis te nemen van de theorieën, maar bin nen de vrouwenhulpverlening is inmiddels vol doende inzicht om vrouwen op een goede manier te kunnen behandelen. Wij werken bijvoorbeeld met groepen, het Riagg kent geen groepen, om bij het voorbeeld van eetproblemen te blijven. Wij praten eigenlijk nau welijks over het eetprobleem op zich, maar meer over wat er achter zit in samenhang met de maatschappelijke positie van vrouwen. Dat is een heel andere benadering. Ook de methoden verschillen, met groepen en verder werken we lijfelijkheid: fantasieën doen, masseren, Ijjf- akseptatie, het opnieuw leren vertrouwen op boodschappen van je eigen lijf." "Dat is ook het probleem met de Integratie. Wij zijn hier begonnen vanuit een feministiese tra ditie op basis van de Fort en de ervaringen, die wij daarmee hadden. Het Riagg krijgt nu het feminisme en de vrouwenhulpverlening van bo venaf opgelegd. En je kunt mensen veel leren, maar niet om een visie eigen te maken, waar ze niets in zien. Het Riagg bereidt zich voor op de integratie door te starten met een vrouwenoverlegDat bestaat nu twee jaar. Daar zitten .die vrouwen nu met een vrouwenoverleg, dat ze van bovanaf is opgelegd. Ze weten eigenlijk niet, wat ze er mee aanmoeten, ze moeten dat zelf maar uit zoeken. Die vrouwen hebben ook allemaal haar eigen visie op vrouwenhulpverlening, op femi nisme, op emancipatie, en toch moeten ze nu gezamenlijk de integratie voorbereiden. Daar komt nog bij dat landelijk gezien, en waarom zou dat in Tilburg anders zijn, de vrouwen van het Riagg absoluut niet gesteund worden door de top* Straks krijgen ze de integratie over zich heen. Iedere vrouw bjj het Riagg moet dan in staat zjjn om aan vrouwenhulpverlening te doen. Wij hebben daar zo onze vraagtekens bij. De vrouwen, die niet overtuigd zijn van de visie die achter vrouwenhulpverlening zit, blijven toch min of meer in de rol van de tradltio- De belangrijkste instantie op het gebied van vrouwenhulpverlening in Tilburg is het vrouwentherapie en begeleidingscentrum 'Lilith'. Sinds de opening in 1984 hebben de 8 vrouwen, die er samen meer dan 150 uur per week vrijwillig en onbetaald werken, een enorme toeloop te verwerken gekregen. Zon der dat veel aandacht werd besteed aan publiciteit. Wekelijks komen ongeveer 70 vrouwen bij 'Lilith' voor individuele therapie of voor één van de groepenwaaronder FORT-groe pen en groepen voor vrou wen met eetproblemenDe overheid kan niet meer om het belang en het sukses van de vrouwenhulpver lening heen, maar is onwillig om deze, door vrouwen ontwikkelde vorm van hulpverlening te finan cieren. De oplossing, die men nastreeft is die van de integratiede verworvenheden van die hulp verlening zullen een plaats moeten krijgen binnen de gevestigde instellingen. Om te weten te komen wat voor haken en ogen daaraan zitten gingen we een kijkje nemen bij 'Lilith'.We spraken daar met Toos van den Hurck en Margreet Steenwijk. Hoe zit dat in Tilburg met het Riagg? En hoe denken de subsidiegevers erover? De emancipatiekommisie praat over betaalde banen bij het the rap iecent rum De vrouwen bij het tilburgse Riagg zijn niet uit eigen overtuiging begonnen met een vrou wenoverleg. Die zitten nu dan ook met de han den in het haar: als de basis ontbreekt, kun je er natuurlijk ook niet mee aan de slag. Daarom willen ze ook wel met ons praten, over hoe zij dingen doen en hoe wij het doen. Nou, daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Zo als zij de dingen doen, die tijd ligt ver ach ter ons. Ook vanuit de gemeente wordt aangedrongen op overleg. In een gesprek met het CDA bleek dat ook zjj de integratie hoog in het vaandel hebben. En ook de wethouder (Timmermans) dacht er zo over. Ze vinden dat wij kontakt moeten zoeken met de politie, de GG en GD, huisartsen, het Riagg en het IMW. Wij moeten ons kenbaar maken en de komende tijd veel gle gaan steken in overleg. Dat betekent dat wij al die instanties eerst moeten overtuigen van ons belang. Wij voelen er niets voor om daar energie in te steken. Wij weten ook niet hoe de wethouder hierin staat. Als wethouder zegt hij dat het therapie- centrum wel prioriteit heeft. Hij komt binnen kort met een nieuw voorstel in verband met onze subsidie-aanvraagMaar de wethouder zit ook in het bestuur van het Riagg. Wij zijn bang dat als wij subsidie krijgen dat er dan de voor waarde aan verbonden zal zijn, dat die sub sidie gebruikt gaat worden om de integratie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 10