doden met de waarheid 16 toneelstuk «ferdaoes» van nawal el saadawi i Z"' 'HÜ u Klaar van Helvoort van de toeschouwsters, door de afloop ervan: maar een begin." Ferdaoes wordt uitstekend gespeeld door Jacqueline de Valk, de enige akteur in het stuk. "Waarom speel Je het alleen?", vraagt een man uit het publiek. Jacqueline: "Ferdaoes leefde alleen, nam alleen haar besluiten, deed een heleboel alleen. Zy is geen slachtoffer. Vrouwen hoeven geen slchtoffers te zijn van het systeem. Zy kunnen alleen leven." Met het in de openbaarheid brengen van het leven van Ferdaoes, zowel door Nawal el Saadawi als door Baobab, Jacqueline de Valk, wordt duideiyk wat El Saadawi bedoelt als ze zegt: "Wy, vrouwen, hebben dezelfde gemeenschappeiyke vyand welkom in het Arabies, aan in haar eigen taal, het engels tot de zaal: "De problemen van de vrouwen in de arabiese wereld zyn niet anders dan de problemen van de vrouwen in de westerse wereld. Ik sta hier. Ben ik anders? "Het stereotype en paradoksale beeld van de egyptiese vrouw is de gesluierde vrouw en de buikdanseres. De realiteit in Egypte is dat veel vrouwen werken als dokter, advokaat e.d. Vyftig procent van de studenten op de univer- siteit zyn vrouwen." Het uur daarna houdt ze levendig, helder en met grote vanzelfsprekendheid een lezing over de positie van vrouwen in de arabiese wereld, waarby ze regelmatig iedere vrouw aanspreekt om haar verantwoordelijkheid op te pakken om te stryden tegen vrouwenonderdrukking. "Wy vrouwen hebben dezelfde gemeenschappeiyke vyand: het klassensysteem en het patriarchale systeem. In de arabiese landen is vrouwenonder drukking misschien meer visueel en fysiek dan in de westerse landen, waar zij onzichtbaar is en een meer psychologies karakter heeft." Een toehoorster vraagt naar de strategieën van de egyptiese vrouwenbeweging. Kort en krachtig schryft Nawal op het bord: Macht-Kennis- Organisatie. "Om een goede diagnose van de vijand te kunnen maken moet je kennis vergaren, by- voorbeeld geschiedenis, biologie, theologie studeren. Je hebt ondersteuning nodig in de stryd tegen vrouwenonderdrukking, dus moet je je organiseren. Kollektieve macht." Al diegenen, die 10 september 'Ferdaoes' niet konden zien, krygen nog een kans op 24 oktober aanstaande, in het Baanlozencentrum In een kollegezaal op de Hogeschool heten de egyptiese vrouwen Nawal el Saadawi op het bord zy spreekt hen als eerste Dan richt ze zich in "De problemen van Een energieke en moedige vrouw, Nawal El Saadawi. Niet alleen voert ze in haar eigen land al jarenlang, op politiek en persooniyk terrein, stryd tegen vrouwenonderdrukking, ook is ze zich terdege bewust van de internationale dimensie van vrouwenonderdrukking en reist ze door de westerse wereld om een brug te slaan naar de vaak arrogante westerse feministes, die menen dat zy het hier aardig voor elkaar hebben en dat ze in de zogenoemde Derde Wereld nog veel van hen kunnen leren. Ook de utrechtse theatergroep Baobab draagt by tot het opheffen van deze grove misvatting door het toneelstuk 'Ferdaoes' op de planken te brengen. Nawal El Saadawi schreef de novelle 'Ferdaoes' (1974) naar aanleiding van haar ontmoeting met een vrouw in de gevangenis. Deze vrouw, Ferdaoes, vermoordde een man en werd daarom tot de strop veroordeeld. Nawal: "Ik had nog nooit een vrouw gezien die had gedood... Terwijl zy haar leven voor my ontvouwde, terwijl ik steeds meer over haar hoorde, kreeg ik bewondering voor deze Nawal El Saadawi, zestig jaar, afkomstig uit Egypte, bezocht 10 september j.l. Tilburg. Zy gaf een lezing op de Hogeschool en woonde het toneelstuk 'Ferdaoes' - naar haar eigen geiyk- namlge novelle -, gespeeld door de utrechtse theatergroep Baobab, by. Nawal El Saadawi, over tuigd socialiste en feministe, is dokter en schrijfster. "Soms vragen mensen me hoe ik medicynen en kunst kan kombineren. Er bestaat geen scheiding tussen denken en voelen. Een roman schreven is een deel van het leven van een dokter." Nawal El Saadawi legt na het stuk uit aan een die teleurgesteld was "Dood betekent geen einde, vrouw, die my zo uitzonderlyk leek in de wereld van vrouwen waaraan ik gewend was." 'Ferdaoes' is het verhaal van een vrouw, die ter dood veroordeeld is nadat ze een pooier neergstoken heeft, omdat hy een einde wilde maken aan haar zelfstandig bestaan. Als jong meisje, opgegroeid in een dorp in Egypte, wilde ze al naar de unlversiteitDoor haar voogd wordt ze echter op jonge leeftyd uitgehuwelykt aan een veel oudere man, van wie ze fysieke afkeer heeft. Ze vlucht het huwelyk uit. Van straat opgepikt door een 'nette' meneer verdient ze haar eerste geld na jaren onbetaald 'liefde werk'. Het begin van een onafhankelyk bestaan als hoer. Van hét schuchtere en naieve meisje ont wikkelt Ferdaoes zich, door schade en schande wys geworden, tot een vrouw die weet wat ze waard is. Op het moment dat ze afgevoerd wordt en de dood op haar wacht, zegt ze: "Ik hoor de voetstappen van een vrouw, die weet waar ze heen gaat, zonder angst. Ik ben vry. Nee, ik ben geen moordenaar. Ik word afgehaald, niet omdat ik gedood heb, maar omdat ze bang zyn dat ik hun smerige maskers zal afrukken. Ik heb gedood met de waarheid, niet met een mes."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 16