mts-meiden kunnen altijd aan de slag
maya
8
I
ver-
van
ze
van
z
w
k
b
k
t
e
g
1
we
Zk
gs
le
Me
s[
Cl
s<
M<
ei
D;
pl
n:
di
c
o>
d
d
m
d
a
z
d
v
Je kunt naar de MTS met een LTS-diploma (met
een moderne taal, wis- en natuurkunde op C-nivo)
of met een Mavo-diploma met wis-en natuurkunde
in het vakkenpakket. Voordat je naar de MTS
gaat, moet je kiezen voor een bepaalde rich
ting: Bouwkunde, Procestechniek, Elektrotech
niek of Werktuigbouwkunde. De MTS leidt op voor
middenkaderfunkties in het bedrijfsleven, maar Je
kunt ook makkelijk doorstromen naar de HTS. De
MTS-Tilburg heeft 950 leerlingen en daarvan zijn
er 12 meisjes. Een gesprek met direkteur P. Cli-
teur en Maya, tweedejaars werktuigbouwkunde.
Maya zit in de tweede klas van de MTS (Middel
bare Techniese School) op de afdeling werk
tuigbouwkunde. Ze is daar het enige meisje.
Ze vertelt dat ze altijd al belangstelling
heeft gehad voor techniek. Haar vader vond
het wel leuk en makkelijk als ze meehielp met
sleutelen aan de auto. Ook met vrienden uit
de buurt was ze vaak bezig met prutsen aan mo
toren. Niemand vond dat vreemd. Ze denkt zelf
dat dat ook komt omdat ze haar levenlang al
in dezelfde straat woont en ze haar onderhand
wel kennen. Op de Mavo heeft ze een pakket
met exakte vakken gekozen, omdat ze die vakken
het leukste vond. Aardrijkskunde en jaartallen
uit haar hoofd leren zag ze niet zitten. Op
de Mavo werd wel tegen iedereen gezegd dat het
belangrijk is om wiskunde in je pakket te hou
den, omdat je dat voor veel HBO-opleidingen
nodig hebt. In het ezamenjaar wist Maya eigen
lijk niet goed wat ze nu precies wilde gaan doen.
Vrienden zeiden toen: 'Waarom ga je niet naar
de MTS, dat is wel iets voor jou'. Ze is toen
naar de open dag geweest en heeft zich aan
gemeld
Hoewel werktuigbouwkunde als een moeilijke af
deling bekend staat - jemoet op de werkplaats
bijvoorbeeld met frees- en boormachines wer
ken, plaatwerken en lassen - vindt Maya alles
heel gewoon. Ook de jongens in haar klas vinden
haar geen bijzonderheid. En dat vindt ze zelf
ook het prettigst. Ze verwisselt net zo makke
lijk als de jongens een klauwplaat van de draai
bank
Na de MTS wil ze door naar de HTS. Ze kan dan
het derde jaar van de MTS (het praktijkjaar)
overslaan. Als het niet lukt op de HTS dan wil
ze naar de Nieuwe Lerarenopleiding in Eind
hoven om lerares techniese vakken te worden.
In Tilburg, maar dit is ook het landelijke beeld,
is het aantal meisjes dat naar de MTS gaat al
jarenlang hetzelfde.
Cllteur: "Er is altijd een klein percentage vrou
wen geweest dat koos voor een techniese oplei
ding en dat aantal is nog steeds niet toege
nomen
Maya: "Hoewel er, toen de MTS nog in het oude
gebouw zat (ongeveer 8 jaar geleden), nog hele
maal geen meisjes op zaten. Er zjjn ook geen le
raressen techniese vakken, hoorde ik: op de
Nieuwe Lerarenopleiding zit gee n enkele vrouw."
Cliteur: "Ik ken één techniese lerares."
Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zjjn?
Cliteur: "Belangstelling voor techniek wordt
al heel vroeg ontwikkeld of onderdrukt, als kin
deren 3 of 4 jaar zijn en met SIO-montage mate
riaal spelen. Wil je de techniese aanleg laten
ontwikkelen, dan is het belangrijk om kinderen
voldoende materiaal aan te bieden. Dat geldt
ook voor meisjes, stuur die niet terug naar
de poppen, maar koop een nieuw doosje Lego of
iets dergeljjks en laat ze bouwen en konstru-
eren
Is het ook niet zo dat meisjes op de Mavo
bijvoorbeeld al snel wiskunde laten vallen?
Maya: "Bij ons op de Mavo kozen veel meisjes
wiskunde in haar pakket. Daar werd ook wel op
gewezen. Er waren in mijn klas bijvoorbeeld ook
meisjes die naar de laboratoriumschool gingen
en die hebben ook wis- en natuurkunde nodig
in het vakkenpakket.
Ik denk dat jongens een opleiding kiezen met in
hun achyterhoofd dat ze later de kost moeten
gaan verdienen
Cliteur: "En veel meisjes doen dat niet. Terwijl
meisjes ook op eigen benen moeten kunnen staan.
In de gezondheidszorg zie je de omgekeerde ont
wikkeling. Daar komen wel jongens in de
zorgende beroepen en dat gaat ten koste
vrouwen
Je zou meisjes ook al veel vroeger, op 12-
of 13-jarige leeftijd moeten voorlichten over
techniese beroepen, vóór ze wiskunde uit haar
vakkenpakket laten en daarmee een technies be
roep uitsluiten.
De IJmond MTS heeft een voorlichtingsfilm
over techniese beroepen gemaakt en gebruikt die.
als informatiemateriaal voor meisjes op Mavo's
en Havo's voordat ze een vakkenpakket kiezen.
En dat werkt, want er zitten nu 3 a 4 keer zo
veel meisjes op die MTS dan het landelijk ge
middelde."
Doet de MTS in Tilburg ook aan dit soort ge
richte werving en voorlichting?
Cliteur: "Ik zie dit niet zozeer als een speci
fieke taak van onze school. Het ligt veel bre
der en algemener. Het zou goed zijn als er bij
voorbeeld op gemeentelijk nivo Initiatieven wor
den genomen
Worden meisjes op de MTS nog extra be
geleid?
Cliteur: "Nee, vorig jaar is er een meisje bjj
elektrotechniek uitgevallen. Ze is maar kort ge-