jongerenplan kinderopvang 7 d Als het om kinderopvang gaat stelt de gemeente zich nogal tweeslachtig op. Het gezinsdenken, en speciaal de onvervangbaarheld van de moe der lijkt onuitroeibaar. In de nota Kinder opvang van mei 1984 moeten met name de kinder dagverblijven het ontgelden. Kinderdagverblijven bieden opvang voor hele dagen, wat niet wil zeggen dat ook alle kinderen iedere dag van 8 tot 5 in een kinderdagverblijf zijn. De ge meente maakt zich vooral zorgen over de emo- tioneel-affektieve effekten deze vorm van kinderopvangZe vindt dan ook dat het hier gaat om een noodoplossing voor éénoudergezin nen en voor gezinnen "waar een of meer ouders door welke oorzaak dan ook de dagelijkse ver- szorging niet kunnen verrichten". Ze onder kent wel dat vanuit emancipatories oogpunt aan deze voorziening veel belang moet worden gehecht, maar dat zwakt ze onmiddellijk af door te stellen dat vooral twee-veel-verdienende ouders gebruik maken van de kinderdagverblij ven De gemeente erkent niet dat kinderopvang een basisvoorziening is, beschikbaar, finan cieel èn materieel, voor iedereen die daar behoefte aan heeft.Dat die behoefte groot is, blijkt uit cijfers van een gemeentelijk onder zoek. Het aantal kinderdagverblijven moet met twee worden uitgebreid tot vijf, het aan tal peuterspeelzalen en peuterklubs (een peuterspeelzaal in een buurthuis) moet van 25 naar 36 en het sleutelcentrum (buiten schoolse opvang voor schoolgaande kinderen) voldoet aan de gepeilde behoefte. Financiële overwegingen doen de gemeente afzien van uitbreiding van het aantal voor zieningen. Wel worden een aantal peuterspeel zalen voor meer dagdelen per week openge steld. Tegelijkertijd wordt er een maximum ge steld aan het aantal dagdelen dat een kind in een peuterspeelzaal terecht kan: name lijk twee. Omdat peuterspeelzalen steeds meer een beroep moeten doen op vrijwilligsters (lees: moeders) gaat het emancipatie-effekt natuurlijk geheel verloren. Baby-opvang is helemaal uit den boze. Maar gelukkig kon de ambtelijke onderzoeker vast stellen dat daar ook geen behoefte aan is.In tegenstelling echter met de uitkomsten van een telefoniese peiling van de drie kinderdag verblijven dat er per 1/1/'85 behoefte is aan baby-opvang voor 33 kinderen (160 dagdelen) Aan de konstatering dat er naast het be staande sleutelcentrum geen behoefte zou zjjn aan buitenschoolse opvang kan ook getwijfeld worden: met name in Tilburg-Noord zou een sleutelcentrum bestaansrecht hebben. De subsidiëring van projekten komt het volgend in de knel. Doordat 90% van Nederland priori teitenregio is geworden en er een overvraging van het EuropeesSociaalFonds door alle e.g.lan den met 230% heeft plaats gehad zullen lang niet alle aanvragen voor financiering uit dit fonds gehonoreerd kunnen worden. Bovendien wor den er vanuit het ministerie vraagtekens gezet bij de mogelijkheid om via werkgelegenheidsbevorderende maatregelen de 800.000 werklozen aan een baan te helpen. Daar wordt er van uitgegaan dat de helft als kansloos moet worden afgeschreven Deze groep komt ten laste van de welzijnsbegro ting van de gemeentes. Gemeentes zelf hebben verder te maken met druk vanuit de politiek om 'suksesjes' te behalen: geen geld steken dus in kansarme groepen. En meiden zijn in de ogen van de beleidsmakers al snel kansarm. Al deze zaken maken het er voor de gemeente niet makke lijker op, maar is toch niet voldoende reden om de emancipatiedoelstellingen zomaar aan de kant te zetten. In dit stukje zullen enkele projekten worden besproken die nu lopen. -Bouwbedrijven, die zich hebben georganiseerd in het regionaal opleidingscentrum bouwnij verheid verzorgen met subsidie leer/werkover- eenkomsten. 100 jongens, die vier dagen wer ken en één dag in de week onderwijs krijgen maakten in de nu 2 jaar dat deze voorziening bestaat ervan gebruik. De reden dat er geen meiden werden opgeleid ligt in het feit dat als vooropleiding Lts werd gevraagd, en daar zitten nu eenmaal niet zoveel meiden. Een op- stapkursus, waarin meiden techniese basisvaar digheden wordt aangeleerd zou hiervoor een oplossing kunnen zijn. -Het projekt leerling-stratenmakersdat al twee jaar een subsidie kreeg van ƒ50.000,- maar nog niet gestart is heeft ook niet de deelname van meiden op het oog. -West Werkt is een doorstroomprojekt. Het meidenprojekt als onderdeel hiervan ver zorgt een naaikursus, die de mogelijkheid biedt daarna een opleiding voor coupeuse te gaan volgen. Beroepsoriëntatie tijdens thema middagen moet er voor zorgen dat ook andere beroepen en beroepsopleidingen binnen het ge zichtsveld van de meiden komen. Hiernaast is er nog een naaiatelier dat in de toekomst kostendekkend moet worden, een niet funktionerende klussendienst (het enige projekt waar uitsluitend jongens werken) en een zeefdrukkursus op verzoek van het Mo luks Centrum. -De jeugdonderneming Tilburg maakt o.a. zonne hemels en zonnebanken en is een metaaloplei- ding in het kader van het leerlingwezen. Deze suksesvolle onderneming (de deelnemers komen na afloop vrijwel allemaal aan een baan) leidt uitsluitend jongens op. Andere projekten zijn de opleiding in het tex tielmuseum, opleidingswerkplaats voor meubelma ker Inhout, buttonfabrlek Perslucht, de ener- giewerkplaats zonnewind, een onderwijs projekt voor werkloze onderwijzers, kapsalon Black Hair (zie bij 'kleinschaligheid') en de Stichting LeerWerkplaatsen (zie bij 'melden') Voor (bijna) al deze projekten geldt dat er niet gelet wordt op emancipatieaspektener worden geen streefcijfers gehanteerd met betrekking tot de deelname van meisjes en ook van roldoorbre king is geen sprake. Misschien zou de gemeen telijke emancipatiekommissle een taak kunnen hebben bjj het kontroleren van zulke projekten op emancipatiedoelstellingen. j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 7