gerichte scholing voor vrouwen 37 beroepsedukatie ontwikkelingen in tilburg op volwassen De Tilburgse situatie: 5017 HP BEROEPS KWALIFICERENDE EDUCATIE - TILBURG De mogelijkheden in Tilburg voor vrouwen met een lage vooropleiding: de mogelijkheid te verwerven vrouwen en mannen gelijke rechten, vrijheden kunnen realiseren. SVeeKcentrum Gewesteiuk Art>? Osn. Gemeente Tilburg Edukatie! centrum tenlandse vrouwen Ooer Schoo. Si Vorming Onderwas Volwassenen Stier W Buitenlandse Werknemers Federatie Ne derlandse Vakvereniging Werkgevers Edukatiet Centrum e a Als vrouwen de wens uitspraken om weer te gaan werken, zal bij het solliciteren een diploma en liefst werk- of stage-ervaring gevraagd worden. Vrouwen, die betaald werk willen gaan doen, zullen in de meeste gevallen eerst een beroepsopleiding moeten gaan volgen. Ook in Tilburg hebben vanaf de jaren zeventig veel vrouwen deelgenomen aan een of andere vorm van edukatie (=vorming en/of onderwijs voor volwassenen). Breed erkent werd zolang- zamerhand dat vrouwen een achterstand hadden/ hebben in alle sektoren van de maatschappij o.a. ook in het onderwijs. Vele vormlngs- en edukatieve aktivlteiten waren dan ook gericht op het inhalen van deze achterstand. Echter, het gaat niet alleen om het inhalen van achter stand maar om het slechten van struktureel ongelijke machtsverhoudingen tussen vrouwen en mannen. Algemeen gezegd zou de centrale doelstelling moeten zijn: het bevorderen van de ontwikkeling van de huidige maatschappij - waarin het sekseverschil nog in zo grote mate geïnstututionaliseerd is- naar een pluri forme maatschappij, waarin ieder, ongeacht sekse of burgerlijke staat, heeft een zelfstandig bestaan en waarin kansen en Onderwijs kan daaraan een belangrijke bij drage leveren. O.a. vanuit een toenemend streven naar emancipatie, het zoeken naar vervolgmogelijk heden van vrouwenpraatgroepen, assertivitelts- kursussen, vormingswerkgroepensociaal-kultu- rele aktiviteiten voor vrouwen groeide de behoeft aan ook meer "leer"-gerichte aktivi-- teiten: volwassenenedukatie Voor on- en laaggeschoolde volwassenen bleken er geen adekwate onderwijsvoorzieningen te zijn. De "moeder"-mavo ontstond (later dag/avond- scholen), gevolgd door de Open School, die een belangrijke onderwijsvernieuwing trachtte te ontwikkelen. Vos-groepen, vrouwengroepen in buurten; er kwamen alfabetiseringskursussen onderwijs voor buitenlanders; scholen voor vol wassenen; diverse kursussen. Het vormlngs- en ontwikkelingswerk groeide sterk. Tevens werd de behoefte gesignaleerd aan vervolgmogelijk heden en beroepsopleidingen. De rijksoverheid probeert deze ontwikkelingen in banen te leiden. Zij kwam dan ook met de "Wet op de Volwassenenedukatie" waarvan de zogenaamde "basisedukatie" een onderdeel vormt. Prioriteit wordt gegeven aan vrouwen en leden van etniese groeperingen, vanwege hun sociaal- ekonomiese en edukatieve achterstand. Echt optimisties hoeven we over deze ontwik keling niet te zijn. Een knelpunt zou kunnen worden het schakelen en doorstromen van vrouwen en buitenlandse mensen naar o.a. beroepsoplei dingen. De toelatingseisen die momenteel gesteld worden aan potentiële deelnemendenmaken dat velen eerst een lange vooropleiding moeten volgen voordat ze terecht kunnen in de beroeps opleidingen. De "schakeling" zou mogelijkheden moeten bieden om zowel algemeen als beroeps voorbereidende leergebieden te volgen. Je zou die onderdelen moeten kunnen kiezen die je in staat stellen snel en gericht een kwalifikatie voor het gewenste vervolgonderwijs te halen. Arbeidsedukatleals tweede kans onderwijs voor vrouwen, is een nieuw gebied. Binnen arbeidedukatie vallen zowel vrouwenarbeidspro- jekten, waarin de relatie tussen arbeid en edukatie Impliciet gegeven is, als arbeidsge- richte edukatie in de vorm van (betaald) eduka- tief verlof, BKE-projekten beroepskwal1- ficerende edukatie) en de vrouwenvakschool Bij de basisedukatie staat vooral de kursist centraal; bij de beroepsopleidingen staan de perspektieven op de arbeidsmarkt centraal. Wil men de toegankelijkheid van de beroepsop leidingen voor vrouwen vergroten, dan zullen de volgende zaken moeten veranderen: er zullen parttime opleidingen moeten komen, die hooguit 3 dagen per week kosten; de begin- en eindtijden zullen zoveel moge lijk moeten overeenkomen met kinderschool tij den indien een opleiding langer duurt dan een jaar zou Je die het beste in eenheden kunnen opbouwen zodat je, bij onderbreking, dit weer gemakkelijk kunt oppakken; leermiddelen en metodes moeten vrouwen afgestemd zijn; werkervaringen, zowel binnen-als buitenshuis moeten gehonoreerd worden door vermindering in Verzorgende- en dienstverlenende beroepen: St. Dienstverlening- en Gezondheidszorg onderwijs, Lage Wltsiebaan 4, 5042 DA Tilburg, tel. 681166. In deze beroepskursus bereiden kursisten zich voor op een opleiding in b.v. bejaarden- zieken verzorging of verpleging. M.B.O.-S.D., Tivolistraat 14, Tilburg, tel. 436000. Parttime opleiding voor dienstverlenende beroepen. H.B.O.-M.W., Tivolistr. 14, 5017 HP Tilburg, tel. 351645. 3-Jarige hogere beroepsopleiding maatschappelijk werk. Deze opleiding is nu ook opengesteld voor andere kursisten dan met een diploma M.B.O.-S.D. Zij richt zich op de werkvelden: bejaardenwerk uren of vakken. Deze ervaringen moeten wel rele- van t zijn; er moeten ekstra uren maatschappelijke bege leiding komen; de kosten verbonden aan de opleiding moeten niet te hoog zijn, gezien de financiële posite van bijstandsvrouwen binnen de traditioneel voor mannen toeganke lijke beroepsopleidingen zullen ekstra facili teiten voor vrouwen moeten komen. Binnen nieuwe werkterreinen -nieuwe technologie- moeten ook vrouwen met weinig opleiding worden opgeleid; omdat het beginnivo soms te hoog is -vooral voor buitenlandse vrouwen- zullen er neven- schakelende programmaas moeten komen of aparte schakelopleidingen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 37