gerichte scholing voor vrouwen
37
beroepsedukatie
ontwikkelingen in tilburg
op volwassen
De Tilburgse situatie:
5017 HP
BEROEPS KWALIFICERENDE EDUCATIE - TILBURG
De mogelijkheden in Tilburg voor vrouwen met
een lage vooropleiding:
de mogelijkheid
te verwerven
vrouwen en mannen gelijke rechten,
vrijheden kunnen realiseren.
SVeeKcentrum Gewesteiuk Art>? Osn.
Gemeente Tilburg Edukatie! centrum
tenlandse vrouwen Ooer Schoo. Si
Vorming Onderwas Volwassenen Stier
W Buitenlandse Werknemers Federatie Ne
derlandse Vakvereniging Werkgevers
Edukatiet Centrum e a
Als vrouwen de wens uitspraken om weer te gaan
werken, zal bij het solliciteren een diploma
en liefst werk- of stage-ervaring gevraagd
worden. Vrouwen, die betaald werk willen gaan
doen, zullen in de meeste gevallen eerst een
beroepsopleiding moeten gaan volgen.
Ook in Tilburg hebben vanaf de jaren zeventig
veel vrouwen deelgenomen aan een of andere
vorm van edukatie (=vorming en/of onderwijs
voor volwassenen). Breed erkent werd zolang-
zamerhand dat vrouwen een achterstand hadden/
hebben in alle sektoren van de maatschappij
o.a. ook in het onderwijs. Vele vormlngs- en
edukatieve aktivlteiten waren dan ook gericht
op het inhalen van deze achterstand. Echter,
het gaat niet alleen om het inhalen van achter
stand maar om het slechten van struktureel
ongelijke machtsverhoudingen tussen vrouwen
en mannen. Algemeen gezegd zou de centrale
doelstelling moeten zijn: het bevorderen van
de ontwikkeling van de huidige maatschappij
- waarin het sekseverschil nog in zo grote
mate geïnstututionaliseerd is- naar een pluri
forme maatschappij, waarin ieder, ongeacht
sekse of burgerlijke staat,
heeft een zelfstandig bestaan
en waarin
kansen en
Onderwijs kan daaraan een belangrijke bij
drage leveren.
O.a. vanuit een toenemend streven naar
emancipatie, het zoeken naar vervolgmogelijk
heden van vrouwenpraatgroepen, assertivitelts-
kursussen, vormingswerkgroepensociaal-kultu-
rele aktiviteiten voor vrouwen groeide de
behoeft aan ook meer "leer"-gerichte aktivi--
teiten: volwassenenedukatie
Voor on- en laaggeschoolde volwassenen bleken
er geen adekwate onderwijsvoorzieningen te zijn.
De "moeder"-mavo ontstond (later dag/avond-
scholen), gevolgd door de Open School, die een
belangrijke onderwijsvernieuwing trachtte te
ontwikkelen. Vos-groepen, vrouwengroepen in
buurten; er kwamen alfabetiseringskursussen
onderwijs voor buitenlanders; scholen voor vol
wassenen; diverse kursussen. Het vormlngs- en
ontwikkelingswerk groeide sterk. Tevens werd
de behoefte gesignaleerd aan vervolgmogelijk
heden en beroepsopleidingen.
De rijksoverheid probeert deze ontwikkelingen
in banen te leiden. Zij kwam dan ook met de
"Wet op de Volwassenenedukatie" waarvan de
zogenaamde "basisedukatie" een onderdeel vormt.
Prioriteit wordt gegeven aan vrouwen en leden
van etniese groeperingen, vanwege hun sociaal-
ekonomiese en edukatieve achterstand.
Echt optimisties hoeven we over deze ontwik
keling niet te zijn. Een knelpunt zou kunnen
worden het schakelen en doorstromen van vrouwen
en buitenlandse mensen naar o.a. beroepsoplei
dingen. De toelatingseisen die momenteel gesteld
worden aan potentiële deelnemendenmaken dat
velen eerst een lange vooropleiding moeten
volgen voordat ze terecht kunnen in de beroeps
opleidingen. De "schakeling" zou mogelijkheden
moeten bieden om zowel algemeen als beroeps
voorbereidende leergebieden te volgen. Je zou
die onderdelen moeten kunnen kiezen die je in
staat stellen snel en gericht een kwalifikatie
voor het gewenste vervolgonderwijs te halen.
Arbeidsedukatleals tweede kans onderwijs
voor vrouwen, is een nieuw gebied. Binnen
arbeidedukatie vallen zowel vrouwenarbeidspro-
jekten, waarin de relatie tussen arbeid en
edukatie Impliciet gegeven is, als arbeidsge-
richte edukatie in de vorm van (betaald) eduka-
tief verlof, BKE-projekten beroepskwal1-
ficerende edukatie) en de vrouwenvakschool
Bij de basisedukatie staat vooral de kursist
centraal; bij de beroepsopleidingen staan de
perspektieven op de arbeidsmarkt centraal.
Wil men de toegankelijkheid van de beroepsop
leidingen voor vrouwen vergroten, dan zullen
de volgende zaken moeten veranderen:
er zullen parttime opleidingen moeten komen,
die hooguit 3 dagen per week kosten;
de begin- en eindtijden zullen zoveel moge
lijk moeten overeenkomen met kinderschool tij den
indien een opleiding langer duurt dan een jaar
zou Je die het beste in eenheden kunnen opbouwen
zodat je, bij onderbreking, dit weer gemakkelijk
kunt oppakken;
leermiddelen en metodes moeten
vrouwen afgestemd zijn;
werkervaringen, zowel binnen-als buitenshuis
moeten gehonoreerd worden door vermindering in
Verzorgende- en dienstverlenende beroepen:
St. Dienstverlening- en Gezondheidszorg
onderwijs, Lage Wltsiebaan 4, 5042 DA Tilburg,
tel. 681166.
In deze beroepskursus bereiden kursisten zich
voor op een opleiding in b.v. bejaarden- zieken
verzorging of verpleging.
M.B.O.-S.D., Tivolistraat 14,
Tilburg, tel. 436000.
Parttime opleiding voor dienstverlenende beroepen.
H.B.O.-M.W., Tivolistr. 14, 5017 HP Tilburg,
tel. 351645.
3-Jarige hogere beroepsopleiding maatschappelijk
werk. Deze opleiding is nu ook opengesteld voor
andere kursisten dan met een diploma M.B.O.-S.D.
Zij richt zich op de werkvelden: bejaardenwerk
uren of vakken. Deze ervaringen moeten wel rele-
van t zijn;
er moeten ekstra uren maatschappelijke bege
leiding komen;
de kosten verbonden aan de opleiding moeten
niet te hoog zijn, gezien de financiële posite
van bijstandsvrouwen
binnen de traditioneel voor mannen toeganke
lijke beroepsopleidingen zullen ekstra facili
teiten voor vrouwen moeten komen. Binnen nieuwe
werkterreinen -nieuwe technologie- moeten ook
vrouwen met weinig opleiding worden opgeleid;
omdat het beginnivo soms te hoog is -vooral
voor buitenlandse vrouwen- zullen er neven-
schakelende programmaas moeten komen of aparte
schakelopleidingen.