volwassenenedukatie en beroeps 36 v< J wassenenonder wijs belang van goede beroepsopleidingen A. vd vrouwen in die Er De aan In de groep jeugdigen mannen werkloos. mee leven en dat de prioriteit niet (langer) wordt gelegd bij de meest kansarmen (ook het beleid van de arbeidsburoos is gericht op de best plaatsbaren Het onderwijs wordt steeds meer beschouwd in termen van rendement: wat kost het en wat levert het op. Het beeld dat het volwassenenonderwijs ons laat zien: 70% van de aan het volwassenen onderwijs deelnemende 130.000 mensen, is vrouw. Naast de bij de Gewestelijke Arbeidsburoos geregistreerde vrouwen zijn er nog 400.000 die een baan zoeken (nog niet de 1} miljoen!), dat wil zeggen: willen herintreden in het arbeidsproces, zijn er ook nog 114.500 tot en met 22 jaar. opleidingen van vrouwen sluiten vaak niet bij kwal ifikatie-eisen zijn tweemaal zoveel vrouwen als Waarom houdt de gemeenschap er geen rekening dat een groot gedeelte van de vrouwen na een jarenlange periode van gezinsverzorging weer wil gaan werken. De man is kostwinner en de vrouw gratis huisvrouw en gezinsverzorgstersDit drogbeeld is jarenlang geldig geweest, maar nu versleten, behalve voor de huidige regering. Deze regering houdt de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen ferm in stand en zorgt dat vrouwen niet maatschappelijk en ekonomies zelf standig kunnen worden. Vrouwen willen hun eigen leven inrichten en deelnemen aan betaalde arbeid, onderwijs, politiek en bestuur. Bijna de helft van de vrouwen die nu geen betaald werk hebben, zou dit graag hebben. Daarom ook een grote belangstelling van vrouwen voor volwassenenedu katie. Ze willen hun opleidingsnivo verbeteren en/of zich voorbereiden op werken. Voor veel is dat knap moeilijk, welliswaar zitten ze in een zeer gemotiveerde groep binnen het onderwijs, maar daarbuiten moeten ze het maar zien te rooien. Steeds minder mensen leven in traditioneel gezinsverband (50%), er zijn steeds meer alleenstaanden, gelukkig maar, die aspiraties hebben los van de hoeksteen. Volwassenenonderwijs voldoet aan de behoefte van vrouwen die zich op eigen benen waar wil len maken, niet alleen via leervakken maar ook via algemeen maatschappelijke en politieke vorming Waarom hebben vrouwen behoefte aan volwasse nen edukatie? Omdat ze op een moment in hun leven zijn dat ze zich willen ontwikkelen, dat ze zelfstandig hun weg willen gaan vinden, op een punt zijn dat ze voelen dat ze zelfstandig beslissingen willen nemen, los van betuttelende omgevingsnormenBovendien vinden ze in het volwassenenonderwijs sociale kontakten die ze uit een isolement haalt. Dit nog afgezien van de toegang tot de arbeidsmarkt. Wat gebeurt er nu? Scholing en vorming wordt op papier warm aanbevolen, maar het ontmoedi gingsbeleid neemt toe. Kijk naar kontrole twee verdieners, uitkeringsrechten, wederzijdse af hankelijkheid, het afpakken van studiefinan ciering voor boven de 30 jaar, de kosten Open Universiteit en de drastiese verhoging van kursusgelden in het volwassenenonderwijs. Dit zal vrouwen afschrikken. Het aantal vrouwen in het volwassenenonderwijs is nog steeds stij gende, dus zelfs als het aantal deelneemsters volgend jaar ongeveer gelijk zou zijn, betekent dit dat de afschrikking heeft gewerkt. De fraktievoorzitter van de P. den Uyl zei eens: "Vrouwen op de schopstoel bij ontslag, vrouwen als randversiering. Van de top tot de bodem is de samenleving doortrok ken van onderschikking die in zijn effek- ten vaak niet zo verschilt van onderdruk king. Als hoofdpunten heb ik steeds gezien, naast de mogelijkheid tot gelijke kansen in opleiding, het gelijke recht op werken. Van alle buitenshuis werkenden is 70% mannen en 30% vrouwen. Dat betekent dat er Ij miljoen meer moeten gaan werken. Dat betekent een volstrekte maatschap pelijke omwenteling, drastiese arbeidstijd verkorting per werkenden. Dan moet je naar een werkende bevolking toe van niet 4J maar 6 miljoen mensen. Dat zie ik op zichzelf als de meest ingrijpende en ook noodzake lijke verandering in de samenleving". Is dit niet een prachtige volzin om aan te geven hoe belangrijk het is dat vrouwen - via het tweede kansonderwijs- hun plek op de arbeidsmarkt opeisen. Ondanks het benadrukken van het belang van goede ekukatieve en arbeids-scholingsmogelljk- heden voor vrouwen is dat niet het enige wat moet gebeuren om vrouwen daarwerkelijk toe gang te geven tot de arbeidsmarkt. Herverdeling van arbeid, arbeidstijdver korting en goede beroepsopleidingen bieden vrouwen de mogelijkheid haar positie te ver beteren. De vakbeweging vinden we hier aan onze zijde?! De F.N.V. meent dat er behoefte is aan een aanzienlijke kwantitatieve en kwalita tieve uitbreiding van de beroepsgerichte volwassenenedukatie. Omdat het onderwijs een van de bepalende faktoren op de krappe arbeids markt is, moet het onderwijs rechtvaardiger worden verdeeld. Bovendien onderschrijft de F.N.V. dat een goed opleidingsnivo van de bevolking een randvoorwaarde is voor ekono mies herstel. Een uitgebreid stelsel van vol wassenenedukatie is daarvoor noodzakelijk, evenals goed beroepsonderwijs. Het is van groot belang dat ook vrouwen gekwalificeerd zijn voor de uitoefening van een beroep. Het gaat dan niet alleen om vaktechniese kennis, maar ook om kennis over het produkatle- proces, arbeidsorganisatie, medezeggenschap; als om de voorwaarden waaronder vrouwen deel kunnen nemen aan dat onderwijs: denkend aan de specifieke positie van vrouwen; rekening hou dend met vroegere leer- en werkervaringen, zelfvertrouwen en zelfbeeld, motivaties, opvat tingen over leren, de betekenis van betaald werk, positie in de samenleving; leren van elkaar, elkaar ondersteunend; kinderopvang; lestijden e.d. Helaas is de beroepsgerichte volwassenenedu katie nu niet roldoorbrekend[Er is een tendens in negatieve richting: mannen dringen enigszins door in de zogenaamde vrouwenopleidingen en vrouwen zijn nog zeer schaars in de zogenaamde mannenrichtingen]. Ondanks dat bovenstaande voor vrouwen van essentieel belang genoemd mag worden, staan de beroepsopleidingen onder grote druk: er heerst een geest dat algemeen vormende ele menten in een opleiding als franje aangemerkt moeten worden, dat er een tendens is om het oor te laten hangen naar de wensen van het bedrijfs-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 36