de werkwinkel onderneemsters 16 in- Hoewel houdt na af in het begin maar ik denk het ging al nog steeds. Vroeger was het tekst er duidelijk op stond, maar De zaak liep er maar net een ze nu aan een oplei- Anne Melsen werkt nu 2J jaar bij drukkerij De Werkwinkel. Na een afgebroken studie MO frans en nederlands deed ze MO pedagogiek, kwam via een werkverruimende maatregel als koördinatrice terecht bij het Tilburgs Aktiegroepen Overleg en ontdekte zo het drukkersvak. "Ik ben er per on geluk ingerold, echt heel toevallig. Lou was er al, hij had van een paar mensen drukken geleerd en ik heb het weer van hem geleerd, had ik heel slechte resultaten, dat ik er wel gevoel voor heb en snel vrij goed. En ik ontwikkel me De klanten ontwikkelen ook méé. al goed als de er bewust niet gekozen is voor een kommerciële aanpak kunnen de drukkersters er toch een loon uit halen. Een heel ander 'bedrijf' is dat van Hetty Verbeek. Ze runt een kapsalon en heeft een werkneemster in dienst. De vrouwen van 'Black Hair' moeten nog beginnen met haar kapperszaak. Zij streven ernaar toonvormend te worden en als je kijkt hoe andere kapsalons voor zwarte vrouwen in andere plaatsen draaien, is dat ook beslist haalbaar 'Aller handen' van Joke de Vries loopt anderhalf jaar aardig. Ze hoopt er binnen zienbare tijd een inkomen uit te kunnen halen. Christel Messelink heeft, toen ze begon met 'Les Deux', de hulp ingeroepen van BKW en RDK om de zaak goed op poten te kunnen zetten. BKW liet haar aan haar lot over en RDK probeerde haar allerlei ideeën op te dringen, redelijk, maar Christel hield Na ruim een jaar heeft te sluiten en komen aan over, besloten de winkel ding te beginnen. Samenvattend kan gezegd worden dat er mogelijk heden zijn om goedlopende kleine bedrijfjes op te zetten, maar dat een kommerciële aanpak en, zeker in het begin, hard werken niet geschuwd moeten worden. Wie in een gat in de markt duikt (een suggestie voor Tilburg: een kledingwinkel voor dikke vrouwen) maakt een goede kans. er is vooruitgang in de eisen die de klanten stellen aan het drukwerk. Het moet er mooi uit komen te zien, het is niet zomaar een in el kaar geplakte typtekst, maar er wordt gedacht aan een foto, een kleurvlakje. Dat stelt andere eisen aan het drukwerk. Vroeger was het denk ik zo, dat inhoud ging boven vorm, het paste niet binnen de principes van links om iets er mooier uit te laten zien dan het was. Nü merken ze, dat wanneer een blaadje niet aantrekkelijk oogt, het niet wordt gelezen. "De klantenkring is van oudsher alles wat zich links van het midden beweegt in Tilburg en wat probeert een mening te verkondigen. De drukkerij is in 1978 opgezet om linkse groepen met een klein budget een goedkoop middel te bieden om iets uit te geven. Groepen als de Brabantse Milieufederatie, Noorderligt, Studium Generale, COC, de Vrouwenkrant. "Van oorsprong zijn we een kringloopdrukkerlj. Vanuit de alternatieve hoek, waaruit we ont staan zijn, zijn ook wat principes meegenomen. Je probeert je politieke ideeën tot uitdrukking te brengen in bijvoorbeeld een demokratiese struk- tuur binnen de drukkerij en in zoveel mogelljk milieuvriendelijk werken. Nu is het grafiese vak eigenlijk hardstikke smerig, maar wij proberen het dan toch zo netjes mogelljk af te werken. Kring looppapier is daarvan een voorbeeld. De meeste drukkerijen willen daar niet mee werken want het zou te stoffig zijn, de pers zou sneller vuil worden en dergelljke. Wij hebben er niet zoveel problemen mee. Vroeger was het aantal klanten dat per se op kringlooppapier wilde drukken veel groter dan nu. Vanuit esthetiese overwegingen zijn veel mensen overgestapt op ander papier: de kontrastwerking is groter, wit papier oogt mooier. Voordelen van kringlooppapier zijn dat het niet doorschijnt en dat het minder vermoeiend is voor de ogen. We werken loonvormend. Het is hard werken, want wij zjjn goedkoop en willen het blijven. We moeten zorgen steeds veel drukwerk te hebben. Hier geldt echt het principe: wie niet werkt, zal ook niet eten. Ons bestaan is in die zin onzeker, dat de mensen die bij ons laten drukken vaak afhankelijk zjjn van subsidie. Als Den Haag of de gemeente de kraan dichtdraait, het blad op te bestaan. Daar zouden wy nachten van wakker kunnen liggen, maar het zy zo." Een eigen bedryfje beginnen klinkt een heleboel vrouwen aantrekkelijk in de oren. Een kleding winkel of een fietsreparatiewerkplaats zijn het onderwerp van vele fantasieën. Voor het echter zover is, moet er nog heel wat gebeuren en moet op veel vragen een antwoord gevonden worden: hoe kom je aan geld en een goede ruimte, wat voor plan maak je voor de komende jaren, hoe werk je met anderen samen, wil je idealisties bezig zjjn of streef je ernaar loonvormend te worden? Het ideaal was tot voor kort vaak het milieu vriendelijk kollektlef, een groepje vrouwen zon der al te veel deskundigheid - te grote kennis verschillen zouden maar tot onderlinge spanningen leiden - dat alleen voor vrouwen werkte. Er werd niet gestreefd naar loonvormendheidwant kom- mercieel bezig zjjn was mannelijk en dus vies en bovendien zou de kreativiteit erdoor onderdrukt worden. Tegenwoordig mag er anders over gedacht worden. In de hierna volgende interviews willen we diverse aspekten van kleine bedryven belich ten en laten zien dat er verschillende manieren zyn om het aan te pakken. Anne Melsen is vennoot in een drukkerij.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 16