gemeente tilburg als werkgeefste
12
maatregelen
mensen
verdeling naar v/m
mannen
242 (63,2%)
639 (37,4%)
58 3,4%)
maar
Op 1 januari 1984 zijn er in totaal 2093
in dienst van de gemeente Tilburg.
verdeling naar
werktijd
deel tjjd
volle tijd
vrouwen mannen
383 (18,3%) 1710 (81,7%)
171 (44,6%)
212 (53,4%) 1652 (96,6%)
124 (32,4%) 639 (37,4%)
17 4,4%) 432 (25,3%)
Wil de gemeente dat haar werkgelegenheidsbeleid
in zake vrouwen serieus genomen wordt, dan zal
ze als grootste werkgeefster in Tilburg met
ruim 2000 personeelsleden zelf het goede
voorbeeld moeten geven. Fraaie beleidsvoorne
mens gericht op het wegwerken van de achter
standssituatie van vrouwen op de arbeidsmarkt
kunnen alleen dan geloofwaardig zijn, als
de gemeente het voortouw neemt bij haar eigen
personeelsbeleid. En dat is zij kennelijk
van plan.
In mei 1984 zag de notitie 'Achterstand
van vrouwen in gemeentelijke funkties' het
licht. Een jaar later ligt er een voorstel
tot maatregelen om die achterstand te vermin
deren. Maar eerst wat cijfers:
verdeling naar
inkomen
minder dan ƒ2038,-
van ƒ2038,- tot
ƒ3841 ,-
meer dan ƒ3841 -
Voordat de maatregelen ter sprake komen eerst
enige opmerkingen. Op dit moment is er bij de
gemeente Tilburg een uitgebreide reorganisatie
aan de gang, ingegeven door de wil te bezuini
gen. Als gevolg daarvan worden nogal wat ar
beidsplaatsen opgeheven. Slachtoffers hiervan
komen, voorzover zij niet het ambtelijk apparaat
verlaten, in aanmerking voor herplaatsing. Het
is dus gemakkeljjk in te zien dat de externe
werving de komende tijd slechts beperkt zal zijn.
Verder is het de bedoeling dat de sollicitatie
procedures vereenvoudigd gaan worden en minder
tijd gaan vergen. Hiertoe worden de procedures
gedecentraliseerd: de diensthoofden krijgen
meer dan nu het geval is een centrale plaats.
De voorgestelde maatregelen staan of vallen met
de aktieve betrokkenheid van deze diensthoofden
met de emancipatiegedachte. Dat die betrokken
heid niet vanzelf spreekt mag gekonkludeerd
worden uit de reakties van het personeel op de
voorgestelde maatregelen. Men is bang voor dis-
kriminatie van mannen en meerdere malen wordt
benadrukt dat voorkeursbehandeling van vrouwen
het "belang van de organisatie niet mag scha
den. Alsof vrouwelijke kollega's per definitie
minder geschikt zouden zijn dan de mannelijke.
Een zinsnede uit de notitie spreekt boekdelen
over de weerstanden die er kennelijk nog links
en rechts leven:"0m een zakelijke benadering
van de voorstellen in het ambtelijk apparaat
zo veel mogelijk te bevorderen, zal vervolgens
goede voorlichting aan de medewerkers dienen
plaats te vinden." Een garantie dat het eman
cipatiebeleid kwalitatief en kwantitatief ge
stalte krijgt vormt wel de verslaggeving van
de sollicitatieprocedures: er zal moeten
worden aangegeven hoeveel vrouwen hebben ge
solliciteerd, hoeveel er werden opgeroepen
voor een gesprek en hoeveel er uiteindelijk
werden aangenomen.
Het personeelsbestand geeft een bekend beeld:
er werken minder vrouwen dan mannen, vrouwen
die vaker in deeltijd werken en in een lagere
loonschaal vallen.
De belangrijkste maatregelen om de achterstand
van vrouwen in gemeentelijke funkties te ver
minderen zijn:
-in de advertentietekst vrouwen uitdrukkelijk
uitnodigen te solliciteren en wijzen op de
mogelijkheid van kinderopvang
-relevante ervaring in vrijwilligerswerk mee
tellen. (ter beoordeling van wie?)
-bij gelijkwaardigheid voorkeur geven aan vrou
wen. (beter is: bij voldoende geschiktheid.
Vrouwen hebben nogal eens minder -betaalde-
ervaring en zijn vaak minder opgeleid)
-vaststellen van een streefpercentage. Nu nog
een algemeen percentage van 26,6%, in de toe
komst ook per funktiegroepmet dien verstande
dat dit nooit ten koste mag gaan van het aan
tal vrouwelijke werkneemsters.
-voorlichting en bemiddeling over plaatsing
van vrouwen in 'mannenberoepen'. Algemeen maar
ook in kursussen voor management en personeels
funktionarissendaarin zal gewezen worden op
de belangrijke rol die zij te vervullen heb
ben bij het opheffen van achterstanden.
-bevorderen van deeltijdarbeid. (Maar dan ook
bij de hogere funkties. Misschien kan de por
tefeuillehouder hierin het goede voorbeeld
geven
Ook opleidingen kunnen een funktie hebben bij
het verminderen van achterstanden:
-stimuleren van deelname van vrouwen door ge
richt informeren over kwalificerende èn vor
mende opleidingsmogelijkheden en door de oplei
dingsbehoefte van vrouwen te peilen.
Het percentage vrouwen neemt de laatste Jaren
wel toe, maar dat is vooral te danken aan het
feit dat meer mannen dan vrouwen het ambteiyk
apparaat hebben verlaten als gevolg van de be
zuinigingen. Bovendien staat het percentage
vrouwen in ambtelijke dienst van 18,6 in geen
enkele verhouding met het percentage vrouwen
dat werkt of werk zoekt in de regio Tilburg.
Verder laten de cijfers uit de notitie zien dat
de scheiding tussen mannen en vrouwen op de ar
beidsmarkt voor gemeentepersoneel toeneemt: op
43 van de 100 vakatures solliciteerden ofwel
alleen mannen, ófwel alleen vrouwenDaarbij komt
nog dat mannen vaker op vrouwenfunktiessol
liciteren dan omgekeerd. Van roldoorbreking
ten gunste van vrouwen is dan ook geen sprake:
vrouwen solliciteren voornamelijk op administra
tieve funkties, bjj de diensten met relatief
veel techniese funkties (energiebedrijven,
slachtplaats, publieke werken ed.) tref je
weinig vrouwen aan.
Het eerste streven van de gemeente is erop
gericht een percentage vrouwelijke werkneemsters
te bereiken van 26,6, zijnde het landelijke ge
middelde bij alle nederlandse gemeentes. Daar
naast is het beleid gericht op roldoorbre
king: meer vrouwen in gemeentelijke 'mannenbe
roepen