gemeente tilburg als werkgeefste 12 maatregelen mensen verdeling naar v/m mannen 242 (63,2%) 639 (37,4%) 58 3,4%) maar Op 1 januari 1984 zijn er in totaal 2093 in dienst van de gemeente Tilburg. verdeling naar werktijd deel tjjd volle tijd vrouwen mannen 383 (18,3%) 1710 (81,7%) 171 (44,6%) 212 (53,4%) 1652 (96,6%) 124 (32,4%) 639 (37,4%) 17 4,4%) 432 (25,3%) Wil de gemeente dat haar werkgelegenheidsbeleid in zake vrouwen serieus genomen wordt, dan zal ze als grootste werkgeefster in Tilburg met ruim 2000 personeelsleden zelf het goede voorbeeld moeten geven. Fraaie beleidsvoorne mens gericht op het wegwerken van de achter standssituatie van vrouwen op de arbeidsmarkt kunnen alleen dan geloofwaardig zijn, als de gemeente het voortouw neemt bij haar eigen personeelsbeleid. En dat is zij kennelijk van plan. In mei 1984 zag de notitie 'Achterstand van vrouwen in gemeentelijke funkties' het licht. Een jaar later ligt er een voorstel tot maatregelen om die achterstand te vermin deren. Maar eerst wat cijfers: verdeling naar inkomen minder dan ƒ2038,- van ƒ2038,- tot ƒ3841 ,- meer dan ƒ3841 - Voordat de maatregelen ter sprake komen eerst enige opmerkingen. Op dit moment is er bij de gemeente Tilburg een uitgebreide reorganisatie aan de gang, ingegeven door de wil te bezuini gen. Als gevolg daarvan worden nogal wat ar beidsplaatsen opgeheven. Slachtoffers hiervan komen, voorzover zij niet het ambtelijk apparaat verlaten, in aanmerking voor herplaatsing. Het is dus gemakkeljjk in te zien dat de externe werving de komende tijd slechts beperkt zal zijn. Verder is het de bedoeling dat de sollicitatie procedures vereenvoudigd gaan worden en minder tijd gaan vergen. Hiertoe worden de procedures gedecentraliseerd: de diensthoofden krijgen meer dan nu het geval is een centrale plaats. De voorgestelde maatregelen staan of vallen met de aktieve betrokkenheid van deze diensthoofden met de emancipatiegedachte. Dat die betrokken heid niet vanzelf spreekt mag gekonkludeerd worden uit de reakties van het personeel op de voorgestelde maatregelen. Men is bang voor dis- kriminatie van mannen en meerdere malen wordt benadrukt dat voorkeursbehandeling van vrouwen het "belang van de organisatie niet mag scha den. Alsof vrouwelijke kollega's per definitie minder geschikt zouden zijn dan de mannelijke. Een zinsnede uit de notitie spreekt boekdelen over de weerstanden die er kennelijk nog links en rechts leven:"0m een zakelijke benadering van de voorstellen in het ambtelijk apparaat zo veel mogelijk te bevorderen, zal vervolgens goede voorlichting aan de medewerkers dienen plaats te vinden." Een garantie dat het eman cipatiebeleid kwalitatief en kwantitatief ge stalte krijgt vormt wel de verslaggeving van de sollicitatieprocedures: er zal moeten worden aangegeven hoeveel vrouwen hebben ge solliciteerd, hoeveel er werden opgeroepen voor een gesprek en hoeveel er uiteindelijk werden aangenomen. Het personeelsbestand geeft een bekend beeld: er werken minder vrouwen dan mannen, vrouwen die vaker in deeltijd werken en in een lagere loonschaal vallen. De belangrijkste maatregelen om de achterstand van vrouwen in gemeentelijke funkties te ver minderen zijn: -in de advertentietekst vrouwen uitdrukkelijk uitnodigen te solliciteren en wijzen op de mogelijkheid van kinderopvang -relevante ervaring in vrijwilligerswerk mee tellen. (ter beoordeling van wie?) -bij gelijkwaardigheid voorkeur geven aan vrou wen. (beter is: bij voldoende geschiktheid. Vrouwen hebben nogal eens minder -betaalde- ervaring en zijn vaak minder opgeleid) -vaststellen van een streefpercentage. Nu nog een algemeen percentage van 26,6%, in de toe komst ook per funktiegroepmet dien verstande dat dit nooit ten koste mag gaan van het aan tal vrouwelijke werkneemsters. -voorlichting en bemiddeling over plaatsing van vrouwen in 'mannenberoepen'. Algemeen maar ook in kursussen voor management en personeels funktionarissendaarin zal gewezen worden op de belangrijke rol die zij te vervullen heb ben bij het opheffen van achterstanden. -bevorderen van deeltijdarbeid. (Maar dan ook bij de hogere funkties. Misschien kan de por tefeuillehouder hierin het goede voorbeeld geven Ook opleidingen kunnen een funktie hebben bij het verminderen van achterstanden: -stimuleren van deelname van vrouwen door ge richt informeren over kwalificerende èn vor mende opleidingsmogelijkheden en door de oplei dingsbehoefte van vrouwen te peilen. Het percentage vrouwen neemt de laatste Jaren wel toe, maar dat is vooral te danken aan het feit dat meer mannen dan vrouwen het ambteiyk apparaat hebben verlaten als gevolg van de be zuinigingen. Bovendien staat het percentage vrouwen in ambtelijke dienst van 18,6 in geen enkele verhouding met het percentage vrouwen dat werkt of werk zoekt in de regio Tilburg. Verder laten de cijfers uit de notitie zien dat de scheiding tussen mannen en vrouwen op de ar beidsmarkt voor gemeentepersoneel toeneemt: op 43 van de 100 vakatures solliciteerden ofwel alleen mannen, ófwel alleen vrouwenDaarbij komt nog dat mannen vaker op vrouwenfunktiessol liciteren dan omgekeerd. Van roldoorbreking ten gunste van vrouwen is dan ook geen sprake: vrouwen solliciteren voornamelijk op administra tieve funkties, bjj de diensten met relatief veel techniese funkties (energiebedrijven, slachtplaats, publieke werken ed.) tref je weinig vrouwen aan. Het eerste streven van de gemeente is erop gericht een percentage vrouwelijke werkneemsters te bereiken van 26,6, zijnde het landelijke ge middelde bij alle nederlandse gemeentes. Daar naast is het beleid gericht op roldoorbre king: meer vrouwen in gemeentelijke 'mannenbe roepen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 12