leer werkplaatsen, ook
meiden?
voor
muriël
10
administratie
es en
lede-
of een begin-
voor
zouden mis-
Dit moet na-
en
"Ik ben na de LEAO van Rotterdam naar Baarle-
Nassau verhuisd. In Rotterdam was ik aange
nomen op de MEAO, maar toen ik me aanmeldde by
de MEAO in Tilburg en Breda werd ik afgewezen.
Ik had een vyf op mijn eindlyst. Ik wilde eigen
lijk wel direktiesekretaresse worden. Toen ik
nog op de LEAO zat, vond ik verkoopster in een
leuke modezaak of fotomodel ook wel een leuk
beroep. Maar mijn moeder zei dat ik beter voor
de kantoorrichting kon kiezen, dan kon ik nog
alle kanten op. Zo ben ik op het streekcentrum
beland. Ik volg daar een administratieve oplei
ding van twee jaar en daarbij moet ik 600 werk-
ervaringsuren opdoen. In oktober kon ik op de
leerwerkplaats komen. Ik vind het heel leuk.
De Stichting Leer/Werkplaatsen werd in mei
1984 opgericht. Het Streekcentrum Tilburg nam
hiertoe het initiatief, omdat er te weinig
stageplaatsen voor haar leerlingen in het be
drijfsleven waren. Ze wilden ook via open leer/
werkplaatsen een mogelijkheid bieden aan jonge
ren zonder afgeronde schoolopleiding om zich te
oriënteren op een beroep (in socio-vaktermen
doe-aktlviteiten voor randgroepjongeren en drop-
outs). Momenteel zijn er vier leer/werkplaat
sen: Administratie, Leer/Textielbewerking
Autotechniek en Informatie techniek/Au tornatise-
rlng. Er zyn plannen voor een nieuwe leer/werk-
plaats Technlese basisvaardigheden.
De Stichting Leer/Werkplaatsen krijgt subsidie
van de gemeente (uit het jongerenplan), van het
ministerie van Sociale Zaken en van het Euro
pees Sociaal Fonds. In totaal werken er 119 jon
gens en 78 meiden op de verschillende werk
plaatsen. Het is opvallend dat de jongens en
meisjes niet gelijkelijk over de verschillende
werkplaatsen verdeeld zyn. Op de Leer/Werkplaats
Autotechniek zat 1 meisje by 33 jongens en zy
is er inmiddels mee opgehouden. Op de Leer/
Werkplaats Informatietechniek/Automatlsering
werken 82 jongens en 14 meiden. In principe
staat deze Leer/Werkplaats open voor iedereen,
alleen moet je wel enige wiskundekennis bezit
ten. Dat schrikt veel meiden af. In een dikus-
sie hierover met de direkteur van de Stichting
Leer/Werkplaatsen bracht hij naar voren dat
meiden 'niet willen'."Men stelt alle leer/werk-
plaatsen open voor meisjes, maar die kiezen keer
op keer weer de traditionele 'vrouwenberoepen'."
De nieuw te starten werkplaats Technlese basis
vaardigheden wordt ook niet speciaal op meiden
gericht. Ze moeten zelf komen en dat werkt niet.
Hoewel het Inmiddels zonneklaar moet zyn, dat
meisjes ekstra drempels moeten nemen voor zy
zich in een zogenaamd 'mannenberoep' storten,
leidt dit niet tot een ander beleid. Oriëntatie-
kursussen over 'mannenberoepen'
sterskursus techniek, alleen opengesteld
meiden en begeleid door een vrouw,
schien aardige initiatieven zijn,
tuurlyk gepaard gaan met een enthousiaste
gerichte, liefst persoonlijke werving.
De Leer/Werkplaats Administratie (33 meisj
4 jongens) is opgezet als een echt bedrijf,
re deeInemerster heeft een leer/werkovereenkomst
en krijgt ook een loonstrookjeAlleen wordt het
niet uitbetaald. Je moet ook solliciteren voor
een 'baan' op deze leer/werkplaatsEr zyn ver
schillende afdelingen: inkoop/verkoopmagazyn,
fakturering/bewakingboekhouding en receptie.
Zy werken samen met HOMED, een soortgelijk pro-
jekt in Heerlen, waar zy de klantenadministratie
voor doen. Iedereen werkt zes weken op een af
deling, zodat je alle facetten van een admini
stratie kunt leren kennen.
Een gesprek metMuriël, 17 jaar en sinds ok
tober werkzaam op deze leer/werkplaats.
Er heerst een leuke sfeer. Met verjaardagen
geven we de jarige bijvoorbeeld een kadootje
by de koffle-met-gebak
Het lijkt ook op een echt kantoor. Het voor
deel van een stage op de leerwerkplaats vind ik
dat je alle afdelingen leert kennen. En daar
door weet ik ook beter welk kantoorwerk ik wel
en niet leuk vind. De boekhouding, daar zit ik
nu op, vind ik heel leuk, afwisselend. De fak-
tureerafde1ing vind ik afschuwelykde hele dag
fakturen typen. Ik heb ook nog 6 weken op een
bank gewerkt. Er stond een advertentie in het
dorpsblad voor kassier op de plaatselijke bank.
De mensen die er werkten waren heel aardig.
Maar toch zeiden ze dat ik niet voldeed. Ik
moest ook ingewikkelde berekeningen maken met
vreemde valuta en dat vond ik wel moeilijk. Boven
dien was ik nog maar een paar maanden met de op
leiding administratie bezig. Jammer. Ik zou het
liefst op een bank gaan werken na rny'n opleiding.
Aan de balie. Afwisselend werk dat vind ik be
langrijk. Boekhouden, telefoon aannemen, in ie
der geval niet de hele dag typen. We krygen op
de opleiding ook komputerkunde en met tekstver
werkers leren werken. Dat spreekt me ook heel
erg aan.