9 - men er kleur In de zwarte vrouwenbeweging is er het niet over eens welk begrip gehanteerd moet worden: zwart, van met kleur, etnies kulturele jgroepen. Hoe zit dat? "In Suriname wordt als mensen 'zwart' worden genoemd, de groep creolen bedoeld. Zwart is daar niet algemeen aanvaard als aanduiding van gekleurde mensen. Dat komt omdat zwart/ wit daar niet dezelfde betekenis heeft die het hier heeft. 'Zwart' is voor mij in Neder land een politiek begrip, dat refereert aan de machtverhoudingen tussen witte mensen als groep aan de ene kant en zwarte mensen als groep aan de andere kant. Ik ken een chinees-surinaamse vrouw die zich hier zwart noemt, maar in Suriname niet. Ik ken ook turkse en marokkaanse mensen die zich aangesproken voelen, als je uitlegt wat je met 'zwart' bedoeld, hoewel voor zie ik niet in de eerste plaats vanuit een eventuele behoefte aan ondersteuning. Het is niet omdat we zielig zouden zijn. Ik zie het meer als een krachtenbundeling. Het gaat erom, dat je positief bezig bent, dat je je organiseert, dat je laat zien dat je er bent. Kijk, ook de vrouwenbeweging bestrijdt seksisme alleen al door er te zijn." Haar moeder komt van Antigua, een eiland in de buurt van Haïti, haar vader uit Suriname, zelf werd ze 25 jaar geleden geboren op Cura cao. Toen haar vader ontslagen werd by Shell- Curacao moesten ze kiezen: terug naar Suriname of naar Nederland. Voor de kinderen werd het beter geacht het laatste te doen. Na vier jaar in Amsterdam en 10 jaar in Zaltbommel woont ze nu weer in de hoofdstad. Ze is zevende jaars studente andragologie. Ze wil afstuderen bjj Chris Mullard, die vorig jaar in Amsterdam begon met de studie richting Race and Ethnic studies. ("Dat omvat ook beter waar ik de afgelopen 7 jaar mee bezig ben geweest.") Ze werkt op free-lance basis voor de Zwarte Vrouwenradio, die vorig jaar september startte met een uitzending per twee weken. Samen met anderen is ze bezig een zwarte vrouwenbiblioteek- en dokumentatiecentrum op te richten. Over ongeveer een jaar zou dat geopend moeten gaan worden. Of dat lukt is mede afhankelijk van of de personeelskosten (4 keer 30 uur) struktureel gesubsidieerd gaan worden. Aan dit dokumentatiecentrum, dat literatuur voor, over en door zwarte vrou wen bjj elkaar brengt, zou ook een zwarte vrouwencentrum gekoppeld moeten worden met vergader- en ontmoetingsruimtes. In oktober en november zendt FeDuCo twee videofilms uit over antilliaanse vrouwen. Mavis Carrilho zit in de redaktie van deze programma's, die worden uitgezonden in de serie Medelanders-Nederlanders robi: de vrouwen die het forum bjjwonen "door zagen over de vrouwenbeweging in hun land". Daarvan komt een boekje uit. wordt nu gezien dat dat niet allemaal filan tropie was, maar dat ze het uit eigen belang deden. Enerzijds gaf het hun de mogelijkheid maatschappelijk bezig te zijnaan de andere kant waren de (niet vrijwillige) seksuele betrekkingen, die hun echtgenoten met zwarte slavinnen onderhielden hun een doorn in het oog. Je moet niet denken dat die witte vrouwen, die zo strijdbaar waren in de anti- slavernijbeweging antiracisties waren. In tegendeel! Datzelfde kun je door trekken naar de feministiese dames in Nederland aan het begin van deze eeuw, die de arbeiders vrouwen probeerden her op te voeden en onder tussen heel klassisties bezig waren. En hetzelfde trek ik ook door naar al die witte vrouwen die taallessen geven aan buitenlan ders. Want kijk, taallessen zijn niet neutraal. Met die taallessen worden ook bepaalde waarden en normen overgedragen, er is een etnocen- triese ondertoon." In hoeverre is de aandacht voor zwarte mensen 'trendy', met name de aandacht van witte feministen voor zwarte/buiten- landse vrouwen? "Ja, zwarte mensen zijn zeker 'in'. Je kunt daarin een verschuiving zien. Tien jaar geleden vormden de groep Surinamers en An timanen nog 'hèt probleem' Sinds die zich zijn gaan organiseren, opkomen voor hun eigen belang verschuift de aandacht naar Marokka nen en Turken. Deze groepen hebben, hoewel er bijvoorbeeld evenveel Marokkanen al Suri namers in Amsterdam wonen, nog niet zo'n organisatiegraad en bovendien beheersen deze groepen vaak nog niet zo goed de neder- landse taal. En wat zie je, iedereen stort zich nu op deze groepen. Ik zit op de universiteit in een groep 'vrouwen en racisme'. De groep bestaat uit 12 witte en 2 zwarte vrouwen, ik en een andere surinaams/antilliaanse vrouw. Zes van de twaalf witte vrouwen gaan nu een paper schrijven over 'mediterrane' vrouwen. Ik denk dat ze niet over surinaams/antilli aanse vrouwen durven te schrijven omdat wij in de groep zitten. De belangstelling voor zwarte mensen heeft een dubbele bodem. Je ziet dat nederlandse taallessen aan buitenlanders vooral gegeven worden door witte vrouwen. Je kunt dat verge lijken met de antislavernijbeweging in Amerika in de eerste helft van de vorige eeuw. Die werd mede gedragen door witte vrouwen. Er

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 9