woorden
FOfMATlÉPLAHi
vrnvim
nu’nu'NUI
4)
Ik hoop dat mijn vermoedens over de ontwik
keling van vrouwenstudies aan de Hogeschool
niet Juist zijn. Daarvoor is er te hard ge
vochten om de bestaande plekken te veroveren.
Vrouwen van de Hogeschool, laat eens iets van
je horen!
Marlies van Aerde
Vrouwenstudies zouden een bijdrage kunnen le
veren aan de bevrijding van vrouwen door te zor
gen voor analyses van de bestaande verhoudingen
met als doe deze verhoudingen uiteindeljjk op te
heffen
Tot mijn verbijstering woedt er momenteel lande
lijk een diskussie of vrouwenstudies nog wel
moeten uitgaan van de vooronderstelling van
vrouwenonderdrukking. De argumenten komen er
kort gezegd op neer dat er meer afstand nodig
is tot het wetenschapsobjekt om tot weten
schappelijke kennis te komen. Alsof wetenschap
pelijke kennis alleen tot stand kan komen door
met een verrekijker, geheel blanko, vanuit de
ivoren toren naar de wereld te kijken. Dit
standpunt komt naar mijn mening volkomen overeen
met de oude opvatting, dat wetenschap waarde
vrij zou zjjn.
Ook aanhangsters van de écriture feminine,
een franse stroming, zeggen met het begrip
vrouwenonderdrukking niets te kunnen. Hoewel
ik haar ideeën en we tenschappelijke produkten
niet altijd geheel begrijp, lijken haar weten
schappelijke aktiviteiten voor mi] toch meer op
een uit de hand gelopen hobbyisme. Natuurlijk
is de ontdekking dat taal op zich geen neutraal
medium is,en door zijn gestruktureerdheid
bepaalde kulturele normen en waarden overdraagt,
van belang. Maar opheffing van machtsverhoudingen
komt mijns inziens niet tot stand door de taal
te veranderen, omdat deze altijd nog een materi
ele basis hebben. Je kunt via analyse van de
taal hoogstens seksisme en racisme zichtbaar
maken
Wat my bij het lezen van artikelen (bijv, in
het Tijdschrift voor Vrouwenstudies 1984 nr.
opviel, was de enorme brij van woorden die me
deed denken aan wetenschappelijke artikelen van
heren wetenschappers, die ik in mijn hogeschool-
jaren moest doorlezen. Ik krijg hier het onbe
haaglijke gevoel dat de door de vrouwenbeweging
bevochten plekken op hogescholen en univer-
slteiten (in ieder geval gedeeltelijk) worden
bezet door wetenschappelijk medewerksters die
zich hebben laten opslorpen in het wetenschap
pelijk bedrijf en daar 'leuk bezig zijn'.
Als je vrouwenstudies loskoppelt van vrouwen-
sut-iju mei. meer uitgaat van net bestaan van
vrouwenonderdrukking bij je wetenschappelijke
aktiviteiten, kun je best samen met mannen
vrouwenstudies doen. Vandaar mijn gealarmeerd-
heid over de oproep aan mannen in het hoge-
schoolblad
Het vak vrouwenstudies leren is volgens my
ook leren om de ervaringen van vrouwen -stu
dentes- te zien als bron van kennis. Het is
ook een bewustwordingsproces, je moet seksisme
leren benoemen. Met name omdat een eeuwenoud
sekse-geslachtssysteem ook bij vrouwen aardig
wat verdringingsmechanismen heeft ontwikkeld.
Dit kun je niet leren met een man in de
groep. Die zal zo graag willen weten wat hij
als man allemaal niet verkeerd doet, dat vrouwen
amper tijd en ruimte voor haar eigen vragen en
ervaringen overhouden.
Ter illustratie een citaat uit de brief die
Will van Beek ons stuurde:
"...maar uiteindeljjk kunnen we de mannen
niet blijven uitschelden (want ook ik doe
het), ze moeten namelijk eens nodig eman
ciperen en daarvoor is 'Vrouwenstudies'
een prima gelegenheid. (Ik ben, zoals
Inmiddels misschien is gebleken, één van
de (twee) mannelijke studenten die deze
cursus volgt.) Er is daar naar mijn ervaring
een direkte confrontatie met de belevings
wereld van vrouwen, en alles wat ik daar
leer kan ik direkt in het dagelijkse leven,
in mijn omgang met andere mensen, zowel
mannen als vrouwen, toepassen, wat niet
het geval zou zjjn als ik mij zou beperken
tot het 'in mjjn vrije tijd lezen van al die
belangrijke schrijfsels'. Kortom, dat de
cursus 'Vrouwenstudies' bjj mannen een
eye-opener-effectheeft is geen utopie
of hersenspinsel maar een reële mogelijk
heid
PS: Wat houdt die andere manier in waarop
wij onze solidariteit kunnen tonen?"
Mannen moeten zich ook bezig houden met femi
nisme vind ik, maar dan zullen ze vragen aan
zichzelf moeten stellen en vrouwen niet als
moeder misbruiken. Een voorbeeld van dit soort
onderzoek is: 'Waarom mannen verkrachten;
maatschappelijke achtergronden van seksueel
geweld tegen vrouwen' van Bert van Herk.