=töei BOEKEN 11111 I I I I .„rzrrav U44 BOEKHANDEL politiek Tel.: 013-435944 ZWARTE VROUWEN OVER ALLEDAAGS RACISME IN HET BOEK VAN PHILOMENA ESSED 12 T Joung Street literatuur feminisme i Véronique Nas advertentie Bessie Philomena Essed, Alledaags Racisme, Feministiese Uitgevery Sara, 1984 262 pagina's, ƒ27,50 'Alledaags Racisme' is een journalistieke bewerking van een wetenschappelijk onderzoek van Ph. Essed onder Surinaamse vrouwen in Nederland en afro-amerikaanse vrouwen in de V erenigde Staten, als afsluiting van haar studie culturele antropologie aan de unlversiteit van Amsterdam. Eerder verscheen van haar een ertikel over dit onderwerp: Racisme en feminismeSocilis- ties-Feministiese Teksten 7, Sara 1982. paars 306 pag. ƒ29,50 284 pag. ƒ27,50 180 pag. ƒ34,50 En boeken van Linda Brent, Mariana Ba, Head, Miriam Tlali e.v.a. tas te winkelen of door ongevraagd haar tas by de kassa achter te laten. Dit soort verhalen moet toch zelfs de meest verstokte zwart-wit-kleurenblinde toch duidelijk maken dat racisme in Nederland niet meevalt. Na de Surinaamse vrouwen komen de afro- amerikaansen aan bod. By hen lykt er een minder groot taboe te zyn om over racisme te spreken. Heel instruktief is het verhaal van de vrouw die in een witte feministiese boekhandel werkt. Deze verhalen lezen prettiger omdat er telkens maar één vrouw aan het woord is, terwyl de Surinaamse verhalen verknipt zyn en de citaten zyn gerangschikt naar onderwerp. Philomena Essed legt tussendoor uit wat er precies wordt bedoeld en wat de politieke betekenis is van de verhalen van de vrouwen. Dat is jammer omdat je dan telkens je weer moet realiseren welke vrouw er aan het woord is. Ik denk dat de verhalen op zich ook wel voor zichzelf zouden spreken. Ik voelde me by het lezen van dit uitsteken de boek, niet op elke pagina de Witte Onder- drukster, af en toe viel er ook wel te lachen. Byvoorbeeld als Philomena Essed schryft dat je als Surinaamse wel even moet slikken, als je by de bakker bent en je ziet dat het winkelpersoneel het brood met dezelfde hand aanpakt, waarmee zojuist wisselgeld is terug gegeven. En wy maar denken dat.... Sandra -123ru Street 127 pag. ƒ19,70 - Myn straat heeft geen naam 260 pag. ƒ14,50 Alice Walker - De kleur - Meridian - Verliefd 180 pag. ƒ26,75 van een vrouw 257 pag. ƒ26,7 een man 166 pag. ƒ18,50 39 pag. ƒ16,95 Stadhuisplein 356 A 5038 TH Tilburg Prachtige boeken van zwarte schryfsters. Toni Morrison - Zwarte lokvogel 289 pag. ƒ29,90 - De hemelvaart van Solomon 382 pag. ƒ34,85 - Het blauwste oog 168 pag. ƒ19,50 Astrid Roemer - Nergens ergens - Over de gekte - Een vrouw van - En wat dan nog Buchi Emechata - Als een tweederangs burger 245 pag. ƒ9,90 - De zegeningen van het moederschap 245 pag. ƒ23,50 Racisme is trendy in de witte vrouwenbewe ging, maar dat betekent niet dat zwarte vrouwen daar iets mee opschieten. Hoe vaak wordt er niet zuchtend opgemerkt dat we weer met alleen witte vrouwen by elkaar zyn, of er wordt gekonstateerd dat er geen zwarte vrouwen in het vrouwencentrum komen. Natuurlyk is het niet genoeg, zoals Renate Dorrestein terecht opmerkte in de laatste Opzy, om blymoedig vast te stellen dat je "weer een stuk racisme in jezelf hebt ontdekt" Toch is dat wel een eerste stap om verande ringen by jezelf mogelyk te maken. Als je daarna ten minste ook de volgende stappen zet. Daarby behoort in ieder geval het besef dat anti-racisme deel behoort uit te maken van je feministiese bewustzyn, omdat de onderdrukkingsmechanismen van seksisme en racisme dezelfde kenmerken hebben. Dat is een van de dingen, die in 'Alledaags Racisme' aan de orde komen. Daarom ook is het boek van Philomena Essed voor witte feministiese vrouwen van belang. In Nederland zyn, in tegenstelling tot de Verenigde Staten en Groot-Brittannië nog maar weinig publikaties over racisme verschenen. Daarin wordt bovendien nauweiyks aandacht geschonken aan de ervaringen van zwarte vrouwen met racisme. In 'Alledaags Racisme' komen zy wel aan het woord: 14 Surinaamse vrouwen in Nederland en 9 afro- amerikaanse vrouwen in de Verenigde Staten vertellen over haar dagelykse ervaringen met racisme. Al benoemen de Surinaamse vrou wen iets niet gauw als racisme, zeker omdat ze gesocialiseerd zyn om 'er boven'te staan, en om de schuld by haarzelf te zoeken als ze problemen hebben met racisme, toch hebben ze allemaal een feilloze intuïtie situaties en ervaringen te herkennen als zynde inherent aan een racistiese samenleving. Het is schokkend te lezen hoe dat haar leven beheerst. Er is geen sprake van dat ervaringen met racisme incidenten zouden zijn, zoals de kamerverhuurder die niet aan zwarte mensen verhuurt, of dat racisme het monopolie van de centrumparty zou zyn. Wat de vrouwen vertellen betreft ervaringen op het werk, op school, op straat, in winkels, in de tram, direkt haarzelf betreffend, of indirekt de andere zwarte mensen in haar omgeving. Een voorbeeld: een van de Surinaamse vrouwen vertelt hoe het personeel in een winkel onmiddeliyk als ze binnenkomt op haar afstormt. Uit schulbewuste vriendelyk- heid? Nee, omdat ze als potentiële winkeldie- vegge wordt gezien. Verschillende vrouwen proberen dit soort situaties te vermyden door uitsluitend met een geheel doorzichtige

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 12