I 10 mumwk twee geloof ik. En wie hoor Je nou over Anton de Kom. Dat was een Surinaams vrijheidsstrij der, die naar Nederland verbannen was omdat hij in eigen land te lastig werd gevonden. In Nederland zat hij in het verzet. Uiteinde lijk is hij opgepakt en in april '44 in een koncentratiekamp omgekomen. De tweede wereldoorlog is dan wel 40 Jaar geleden, maar 122 jaar geleden werd in Su riname de slavernij afgeschaft. Als Je nou bedenktmjjn vader is geboren in 1 909...zijn vader is misschien nog wel als slaaf geboren! Dat moet ik toch eens nagaan." Het viel me op dat in 'Alledaags Rascisme' Surinaamse en Antilliaanse ouders hun kinderen al van jongsafaan voorhouden 'die hollanders, die patata, die moet Je niet vertrouwen!' Hoe zit dat bij jou? "Ik ben wel zo opgevoed. Nooit het achterste van je tong laten zien. In persoonlijke kontak ten gaat dat wel over...maar als ik zwarte vrouwen interview -voor mijn boekje- dan krijg je snel iets van herkenning, een onderling vertrouwen. Gevolg daarvan is dat er ook in tieme dingen aan de orde komen. Daar ben ik heel voorzichtig mee. Als die dingen zonder kader naar voren worden gebracht, dan kan dat tegen ons gebruikt worden. Racisme in Nederland is zo subtiel, achter baks zou ik haast zeggen. Racistiese uitla tingen moeten wel strafbaar zijn, al helpt dat natuurlijk niet: Laatst verscheen er bij het wetenschappelijk buro van de centrum partij een uitgave waarin het recht van witte Nederlanders om zich te verdedigen tegen buitenlanders werd goed gepraat. Dan zou Je toch zeggen dat er wel een veroordeling zal volgen. Maar nee, hoor! Racisme is in Nederland toch iets van 'common sense', gezond verstand. Iedereen weet dat het bjj Surinamers stinkt op de trap. In Amerika, waar het racisme veel openlijker is, hebben ze wel het Equal Rights Amendment, zoveel procent van de werknemers moet zwart zijn en zoveel procent moet vrouw hun 'zwart' altijd in eerste instantie bete kent 'van negroïde afkomst'. Daarom zullen ze zichzelf ook nooit als zwart benoemen. Zwart/migrant wordt wel gebruikt. Maar afgezien dat 'zwart' een politiek begrip is, is het ook een meer praktiese term als 'etnies kulturele groepen anders dan de wit-dominante Hoe zwarte mensen zichzelf benoemen, hoe het begrip 'zwart' wordt gebruikt, wanneer en door wie hangt ook van de situatie af. Vorig jaar was ik in Tanzania. Tk wer daar aangesproken met:"hé, negro!'1. Dat komt er zjjn nogal wat Afro-Amerikanen in Tanzania geweest op zoek naar hun oorsprong. Die hadden zoiets van: "We're all brothers. You're a Negro, I'm a negro". De Tanzanianen reageerden daarop met: "May be you're a negro, but I'm not!" De term neger is een rare witte term. Afrikanen zien zichzelf niet als neger, maar als behorende tot een bepaald volk. Ik was in Tanzania met een vriend die als druppels water lijkt op een Massai. Hij werd in een Massai dorp binnengehaald als de verloren zoon! destijds verkocht en nu na veel omzwervingen weer thuis. Ikzelf heb meegemaakt dat een vrouw op de markt mij vroeg"Waarom spreek je geen Swahili?" (Swa hili wordt in grote delen van oost-Afrika gesproken.) Ik zag er toch hetzelfde uit, waarom sprak ik dan niet dezelfde taal?. Je ziet dat nu ook hier gebeuren, zwarte vrouwen zoeken naar hun achtergrond. Van daar ook het zwarte vrouwenbibliotheek en dokumentatiecentrum. Het Internationaal Archief voor de Vrouwenbeweging heeft vrij weinig, wat van belang is voor zwarte vrouwen. En bij het Tropeninstituut is de informatie niet geordend op zwarte vrouwen. Bijvoorbeeld het rijstplanten in India. Dat vind je onder 'landbouw', terwijl alle rijstplanters vrouwen zijn En nu, in mei met al die herdenkingen van oorlog en verzet...In Suriname was het ook oorlog, daar was ook alles op de bon. Er was oorlogsindustrie en ook een basis, ■ua

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 10