4 veiligheid op straat de v.ac. J T Anne Smit VN In verband met vermeende energleschaarste wordt sinds halverwege de jaren '70 de straatverlich ting na elven geminimaliseerd. Dat dat tot een groter gevoel van onveiligheid leidt, vooral bij vrouwen, zal niemand verbazen. Dat feit is blijkbaar minder belangrijk dan de energiebsparing èn de besparing in financiële zin die het oplevert. In Utrecht is een onderzoek gedaan naar de meerkosten van het langer op volle sterkte laten branden van de straatverlichting, naast andere vrouwvriendelijke voorzieningen, zoals het invoeren van toetsingskriterla op dit punt bij bouwplannen, taxiregelingen voor nachtwerkstersmeer politiesurveillance op gevaarlijke plaatsen, meer vrouwelijke politieambtenaren in verband met opvang van vrouwen die aangifte doen, betere regeling van de stadsbussen onder meer nachtbussen). In Utrecht zouden de meerkosten neerkomen op ƒ468.000,- per jaar. Voor Tilburg zou dat rond ƒ200.000,- uitkomen. Is de veiligheid van vrouwen dat niet waard? Zeker in het licht van het overschot bij de energiebedrijven zou het toch op z'n minst overwogen kunnen worden. Riek Flipse en Greet Morselt hebben het utrechtse rapport tijdens de begrotingsbehandeling aan B en W aangeboden. Tot dusver zonder resultaat. Op deze plaats had een vriendelijk stuk moeten staan over de VrouwenAdviesCommissie in de wo ningbouw. Daartoe vond er een gesprek plaats met een van de tilburgse VAC-vrouwen. Omdat zjj pas achteraf de voorwaarde stelde dat zij het stuk voor publikatie in moest zien, wordt er hier niet uit het interview geciteerd. Er wordt gebruik gemaakt van gegevens uit o.a. het jaarverslag van de VAC. De VAC bestaat al sinds de jaren 50 en hield zich voornamelijk bezig met de inrich ting van de woning, zaken waar mannen bij het bouwen niet zo op letten. Dat is nog steeds de belangrijkste aktiviteit, maar nu bemoeien de vrouwen haar ook met de woonomgeving en de bestemmingsplannen. De VAC-Tilburg bestaat uit 11 vrouwen, die tweewekelijks vergaderen, in groepjes van 3 of 4 bouwplannen bespreken, ad viezen geven aan architekten en woningbouwkor- poraties, kontroleren bij de oplevering of haar adviezen ook zijn gevolgd en na een jaar bij de bewoners een woongeriefonderzoek doen. De VAC, die haar leden ook kursussen op het gebied van bouwen en wonen aanbiedt, zou dus de aangewezen organisatie zjjn om zich bezig te houden met bv. veiligheid op straat. Zeker om dat zij wel enige erkenning hebben gevonden, getuige het grote aantal organisaties en kom missies waarin zij zitting heeft. de Energiebedrijven Tilburg uit, dat de tarief- opbouw gemeentelijk wordt geregeld. De enige landelijke afspraak die hierover gemaakt is, houdt in dat stadsverwarming niet duurder mag zjjn dan het gebruik van gas in een verge lijkbare situatie. De bewoners van de Reeshof zijn per maand echter meer kwijt aan vastrecht plus verwarmlngskosten dan wanneer ze gas zouden gebruiken. Het is evenwel niet mogelijk op het gebruik van gas over te gaan, omdat er geen gasleidingen zijn gelegd in de wijk. De brochure 'De opbouw van het plan' vermeldt onder het kopje 'De voorzieningen' trots een buurtcentrum met een winkelvoorziening, woningen, twee basisscholen en een spelzaal. De basisscholen zijn er al, de winkels laten nog op zich wachten. De bevolking van de Gesworen Hoek is nu aangewezen op het winkel centrum aan het Paletplein, ruim een kwartier fietsen van de wijk. De slimme frietboer, die zijn kraam twee dagen per week in de wijk heeft staan, beleeft gouden tijden. Officieel wordt er pas een winkelcentrum neergezet, wanneer het bewonersaantal de duizend heeft overschreden. In de Reeshof was dat nog niet het geval. Na veel gezeur van de bewoners heeft het gemeentebestuur onlangs toestemming gegeven voor de bouw van de beloofde winkels. De stedebouwkundigendie al hun mooie ideeën los konden laten op het bestemmings plan Reeshof, hebben de plank duidelijk misge slagen. De bewoonbaarheid van een wjjk wordt nelt alleen bepaald door mooie grondwallen tegen geluidshinder of een helder onderscheid tussen buurt- en woonstraten. Niet alle wijkbewoners zijn autobezitters, die hun kinderen konstant in de gaten kunnen houden. Misschien is het nuttig de ontwerpers van een wijk eens een maand huismoeder te laten spelen in "hun" buurt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 4