’’luxe artikelen
16
INGEN «MEDEDELINGEN «MEDEDELINGEN MEDEDELINGEN MEDEDELINGE
de orde.
Véronique Nas
Onder het motto 'Wie kiest er hier eigenlijk'
organiseert de Emancipatie-commissie van
het Moller-instituut in samenwerking met
de werkgroep Roldoorbreking en Homologen
vijf bijeenkomsten, studiemiddagen voor alle
geïnteresseerden over Sexe-emancipatie en
Onderwijs
Woensdag 24 april, lokaal 293, 16.00 uur
Videoband, geregisseerde diskussie over
gelijke kansen voor mannen en vrouwen,
over de keuzeproblematiek van leerlin
gen en de rol van docentes daarbij.
Woensdag 8 mei Amfitheater16.00 uur
FilmpremièreHomoseksualiteit in een
heteroseksuele samenleving
Het Vrouwenkafee de Spinster laat bij monde
van Marlies van Brunschot weten dat de
prima funktlonerende kerngroep van zes
vrouwen geen uitbreiding behoeft. Wel
wordt er gezocht naar vrouwen die op de
kafee-avonden willen tappen.
Woensdag 23 mei, kantine, 20.30 uur
Meespeel theaterTheatergroep 'De Kast'
speelt 'De gang op'
Amfitheater, 16.00 uur
no 16, gemaakt in opdracht
Donderdag 4 april kwam het beleidsplan van
het gewestelijk Arbeidsburo ter sprake in
de kommissie ekonomlese zaken en werkgelegen
heid. Wij waren daar om ons subsidieverzoek
in verband met het dubbel-themanummer over
vrouw en werk te begeleiden. Wij vinden dat
ons subsidieverzoek bij deze kommissie thuis
hoort en niet bij sociaal-kulturele zaken,
waar emancipatie is ondergebracht. Als alles
wat voor vrouwen belangrijk is uit de emanci-
patiepot zou moeten komen, dan mag die pot
wel 50 procent van de totale begroting uit
maken
Ons subsidieverzoek stond als ingekomen
stuk op de agenda met het voorstel van wet
houder Driesen om het te laten afhandelen
door b&w. Hoewel het niet gebruikelijk is
dat de raadsleden hun licht laten schijnen
over ingekomen stukken, drongen in dit geval
enkele raadsleden (Paula Sukel, PSP, Riek
Flipse, PvdA, en Tessy van Doorn, ABT) aan
op een spoedige behandeling, met het oog
op het belang van de eerstkomende lichting
schoolverlaatsters en omdat het dubbelnummer
gepland staat voor half juni. Bovendien
verwachtten deze raadsleden een positieve
grondhouding van de wethouder. Hoewel Driesen
geen toezegging deed, zei hij wel zijn best
te willen doen om het subsidieverzoek 16
april in het kollege te laten behandelen.
Verder zei hij met wethouder Krosse van so
ciaal-kulturele zaken om de tafel te gaan
zitten op zoek naar mogeljjke financierings
bronnen, waarbij hij opmerkte dat hij dat zou
doen met eenposltieve instelling".
Op deze uitspraak hebben we twee-en-een-half
uur moeten wachten. In die tijd kwam het
beleidsplan van het Gewestelijk ArbeidsBuro
aan de orde. Voor die gelegenheid waren
van het GAB de heren Peek en Didde aanwezig.
Direkteur Peek had telefonies gezegd, dat
hij "onaangenaam verrast" was dat het beleids
plan in de openbaarheid was gekomen. Afge
zien van het feit dat het hier een konsept
betrof, is ook het aanstaande definitieve
beleidsplan een Intern stuk.
Aan de ene kant is dat wel begrijpelijk als
je bedenkt dat noch b&w noch de raad enige
kompetentie bezit ten aanzien van het GAB.
Aan de andere kant is het begrijpelijk dat
het GAB liever niet ziet dat zijn visie op
de werkloze medemens naar buiten komt. Het
woordgebruik van Peek is op dit punt huive
ringwekkend. Over schoolverlaters zei hij:
"schoolverlaters waren een paar jaar geleden
een leuk artikel, daar kon je mee werken,
daar is vraag naar" nu (is) "het schoolver
later zjjn al een handicap op zich". En over
het bestand van het GAB merkte hij op:"Wlj
bieden niet alleen de luxe artikelen" en:
"We hebben toch al de naam een kneuzenfabriek
te zijn".
Sinds enige tijd is er sprake van een koers
wijziging bij het GAB ANS=Arbeidsburo Nieuwe
Stjjl). De bestrijding van de werkloosheid
is niet langer doel van het GAB, maar de
bemiddeling. En niet de bemiddeling gericht
op de werkloze, maar op de snelle vervulling
van vakatures, die door werkgevers worden
aangemeld. Deze koerswijziging heeft tot
gevolg dat 7000 mensen in de regio Tilburg
het stempel kansloos, onbemlddelbaar krijgen.
Die 7000 zijn óf ouder dan 40 jaar
en/of langer dan 2 jaar werkloos
en/of slecht opgeleid
en/of hebben sociale of psychiese
problemen. (Peek noemde als voorbeeld van
deze groep de junks, ik denk dat het hebben
van (kleine) kinderen er ook onder valt.)
Uit het onderzoek van Lenie Scholten naar
de werkwijze van het arbeidsburo in Nijmegen
(zie de Vrouwenkrant Tilburg, janZfebr85
bleek al dat de bemiddelaars er een privé-
kaartenbak met de gemakkelijk bemiddelbaren
op na hielden. In samenhang met de eerder
genoemde kriteria mag je er gevoeglijk van
uit gaan, dat onder die 7000 een onevenredig
groot aantal vrouwen zit
Ondanks de 10%-regelingbestemd voor
herintredende vrouwen, maken de heren
Didde en Peek niet de indruk dat zjj zich
serieus druk maken over de positie van vrou
wen op de arbeidsmarkt. De opmerking van
Didde (bijzondere arbeidsvoorzieningen, zoals
WerkVerruimendeMaatregelBijzondere Regio
nale Projekten, PlaatsingsBevorderende Maat
regel enz.) dat het arbeidsburo streeft
naar gelijkberechtiging en gelijke deelname
van vrouwen en mannen aan deze arbeidsvoor
zieningen, hoeft niet serieus genomen te
worden. Uit het eerder aangehaalde onderzoek
bleek Immers, dat de aantallen misschien
wel gelijk zijn, maar dat vrouwen juist op
die plaatsen (WVM bv.) terecht komen, die
op langere termijn geen kans bieden op betaald
werk. Bovendien is het GAB van plan het
aantal WVM-plaatsen af te bouwen. Wat dat
voor vrouwen betekent in het taakstellend
beleid liet Didde in het midden.
Dat van het arbeidsburo weinig te verwach
ten is, mag bekend worden verondersteld.
En dit beleidsplan maakt dat alleen nog
maar duidelijker. Voor de Stichting Vrouw
en Werk is dat wel bijzonder triest. Wees
eerder de gemeente haar subsidieverzoek
al af, om het vervolgens aan te melden als
Bijzonder Regionaal Projekt bij het GAB, ver
volgens wijst ook het GAB het verzoek in
het kader van de BRP af.
Woensdag 5 juni,
Film: Brief
van O&W.
(De eerste bijeenkomst was bij het verschij
nen van dit nummer al achter de rug)