5555SK>555555555555555555555555551
VIGILAT UT QUIESCANT
17
de politie heelt als wy allemaal slapen
asterik s
y
y
X
y^yYyyyyyyyyyyyyyyyy
wwwwi
Maaike Kiestra
X
^7 Aj
X
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXAX XXXXXXXX>
x
Er was eens een politiekorps dat het heel
erg druk had. De politiemannen snelden van
de ene grote misdaad naar de andere in
wit-oranje automobielen. Ze werkten allemaal
heel hard voor hun salaris van 32,5 miljoen,
maar de burgers van de stad vonden de
politie toch niet aardig, en daarom besloot
de politie een vriendelijke krant te sturen
naar elke burger. Om het contact te herstellen
en uit te leggen waarmee de politie het
zo druk heeft. Twee weken lang werd het
hele personeel ingeschakeld om een dikke
vriendelijk en vooral duidelijke krant van
wel acht pagina's in elkaar te zetten.
Vervolgens werden nog twee volle weken
uitgetrókken om de krant netjes huis aan
huis te bezorgen, waardoor dus welgeteld
een volle maand de misdaadscene haar gang
kon gaan
Waarmee heeft nu de politie het zo vreselijk
druk? Het antwoord is even ongelooflijk
als simpel. Met fietsen. Met fietsen?
Met fietsen. Dit gebied is door de politie
in drie terreinen verdeeld. Deze terreinen
worden overigens bewaakt door de mobiele
eenheid, kosten anderhalf miljoen.
Het kleinste terrein is toebedeeld aan de
wijkagent. Deze agent wijkt af van de
normale agent, vandaar dit eigen terrein.
Hij wijkt af omdat hij fietst. Niet teveel
natuurlijk, want zoveel mankracht heeft
hii niet. Daarom wordt zijn werkterrein
(de wijk) ook klein gehouden.
Het tweede terrein is het Bonnenplein.
Hier zijn een zeer groot aantal agenten
aan het werk. Zij stellen zich met hun
automobielen verdekt op in kleine steegjes
om fietsersters op heterdaad te betrappen
wanneer zij een paar meter over een stoep
fietsen. Hiervoor delen zij bonnen uit
die twintig gulden of meer kosten, al
naar gelang de fietserster ook nog in
de verkeerde richting fietst of geen licht
hee ft
Dit werk is van het hoogste belang, immers
het zijn grote misdaden, en bovendien
brengt dit werk het meeste geld in het
laatje. Waar overigens ook veel geld mee
verdiend wordt is het derde terrein, de
fietsenhandelEven een rekensommetje;
per jaar worden er 7000 fietsen gestolen.
5500 daarvan worden naar onbekende helers
gebracht, en 1500 naar de politie.
Sommige mensen hebben gauw in de gaten
dat hun fiets bij de politie opgeslagen
is en eisen hem terug.Deze fietsen moet
de politie helaas weer afstaan. De rest,
gemiddeld 900 fietsen, wordt na drie
maanden doorverkocht. De opbrengst wordt
als inkomsten in de begroting opgenomen.
Dit alles vertelde het politiekorps
heel eerlijk en vriéndelijk in de krant.
Want hoewel politiemensen opgeleid zijn
om vriendelijk te zijn tegen gewone
mensen, on* een groot incasseringsvermogen
te hebben en veel zelfbeheersing bij
grof optreden van anderen te tonen
zijn ook politiemensen gewone mensen.
Ze vinden het nodig om naast hun salaris
wat bij te verdienen, en ze vinden het
leuk om (vooral met slecht weer)
straatjes om te rijden en mensen zonder
fietslicht of bel te dwingen te lopen
of betalen.
Op heterdaad betrapt...
Na de lezing was er nog een (korte) discussie
waarin onder andere de titel van de lezing ter
sprake kwam."porno, kunst of geweld?"
Karin zegt; geen van twee. Porno is beslist
geen kunst ;het zit vaak heel slecht in elkaar
en herhaalt eigenlijk steeds maar hetzelfde.
Geweld is het ook niet, want die plaatjes op
zich zijn geen geweld.
Verder hadden we het nog even over porno
voor vrouwen, een blad als de Playgirl
bijvoorbeeldHet probleem daarbij is dat
zowel vrouwen als mannen nooit hebben geleerd
op zo'n zelfde manier naar mannen te kijken.
Daar zijn geen stenografiese kodes voor
ontworpen, laat staan dat de mensen ze
kennen.Dus vandaar dat de mannen die poseren
in Playgirl vaak geen raad weten met hun
lijf, niet weten hoe ze moeten poseren
om een kijkster op te winden.De modellen
showen hun kracht, en in het verhaaltje
naast de foto staat hoe intelligent ze
wel niet zijnwat voor goed betaalde
baan ze hebben en welke sportauto ze
bezitten
Mannen en vrouwen hebben geleerd om
naar vrouwen te kijken, vrouwen zijn de
blikvangers. Vrouwen zijn alleen mooie
lijven, de mannen doen het denk- en doewerk.
Vandaar dat het zo goed gaat in de wereld.
De belangrijkste kritiek die Karin heeft op
porno, is dat de mensen zeggen dat de schuld
van hun opwinding bij de plaatjes ligt. De
plaatjes winden de mannen op, net zoals
vrouwen bijvoorbeeld de "schuld" zouden zijn
van hun verkrachting. "Zij heeft het uitgelokt".
Maar het zijn de mannen die geleerd hebben de
porno-kodes op een bepaalde manier te inter
preteren. Zij leggen zelf de seksuele betekenis
bij (bijv.) de korte rok die een vrouw draagt.
De kontekst van porno zorgt er natuurlijk wel
voor dat die bepaalde interpretatie verkregen
wordt, maar de kijker kent die interpretatie
toe. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen
het object en de betekenis die eraan wordt toe
gekend. Mannen schuiven hun eigen "schuld"
(hun seksuele frustraties) naar de plaatjes
of naar de vrouwen.