ondergronds verzet op het MOL Ier
14
futiliteitjes
studiedag
i
Terwijl wij druk bezig zijn met dit alles, gaat
de direktie gewoon door met dwarsbomen:
- Affiches, waar veel moeite en geld inge
stoken is, worden op bevel van de direktie
van de muren gehaald. Dit terwijl het censu
reren van foto's tijdens de homoweek nog
vers in het geheugen ligt. Wij zouden geen
toestemming gevraagd hebben om de affiches
op te hangen. Wel eens door de gangen van
het Moller gelopen? Er hangen honderden
affiches, zonder toestemming.
- Als de direktie kontakt met ons zoekt,
gaat dat via de enige man (en natuurlijk
docent) in de werkgroepen.
- Als we een film draaien, moeten we eerst
verantwoording afleggen aan de direktie.
Een zware klus dus, werken aan emancipatie
op het katholieke MollerinstituutDoor aller
lei futiliteitjes is het de direktie aardig
gelukt, on een tijdlang onze energie van in
houdelijke zaken af te houden.
Ondanks alle tegenwerkingen hebben we toch
nog voor positieve zaken gezorgd:
- De Medezeggenschapsraad van het Mollerin
stituut laat in het instituutswerkplan
opnemen dat aktiviteiten met betrekking
tot roldoorbreking van belang zijn.
- De Medezeggenschapsraad verzoekt de Ka
tholieke Leergangen in hun bestuursbeleid
op te nemen, dat ze de CDA-resolutie van
15 december 1984 met betrekking tot het
diskrimineren van homofielen in het onder
wijs afwijzen. Ditzelfde geldt voor de Neder
landse Katholieke Schoolraad.
- De onderwijskommissie reageert positief op
het werkplan van de emancipatiekommissie
Sinds eind 1983 is er op het Mollerinstituut
een aantal mensen die zich bezig houden met
sekse-emancipatieDeze mensen zijn vertegen
woordigd in de Werkgroep Roldoorbreking, de
Werkgroep Homologen en de Emancipatiekommis
sie. De Werkgroepen bestaan uit studenten en
docenten, die zich op vrijwillige basis voor
de goede zaak inzetten. De Emancipatiekommis
sie bestaat op grond van 0,4 formatie: 0,2
formatie van het Ministerie en 0,2 van het
Instituut. Eindelijk!
Al jaren bestond het NLO-vrouwenoverleg
'meisjes stimuleren om wiskunde te kiezen'
en 'jongens stimuleren om verzorgende be
roepen te kiezen'. Rolbevestigend bezig zijn
heeft te maken met je gedrag ten opzichte
van jongens en meisjes.
Gebleken is, dat zelfs mensen die erop
letten om niet rolbevestigend bezig te zijn,
toch andere verwachtingen hebben van jongens
dan van meisjes en dat dat ook merkbaar is.
Weliswaar op heel subtiele wijze, door bij
voorbeeld aan jongens een ander soort vraag
te stellen dan aan meisjes. Stel je kennis
vragen of vragen naar eigen ervaringen? Of
door meer aandacht te geven aan degenen die
meer aandacht vragen, de jongens dus.
Studentes/n die stage lopen merken bij
zichzelf dat ze zich anders opstellen ten
opzichte van meisjes en jongens en willen
daar iets aan doen. Omdat er- in het hele
lesprogramma van het Moller niet êén kursus
zit waarin aandacht besteed wordt aan dit
probleem, gaan de werkgroepen en de Emanci
patiekommissie lessen ontwikkelen die inge
past worden in een kursus Algemene Onderwijs
kunde, zodat alle studentes/n bereikt worden.
Verder zullen er groepen opgericht worden van
studentes/n en docentes/n die zich binnen
het Moller bezig gaan houden met een onder
deel van roldoorbreking in het onderwijs.
Tot slot is er nog een aanzet tot een doku-
mentatiecentrum met materiaal over homo
seksualiteit roldoorbreking en weer vooral
toegespitst op het onderwijs. Hier kunnen
studentes/n terecht, als ze meer informatie
over deze onderwerpen willen hebben.
Nu iets over de aktiviteiten van de werk
groepen en de emancipatiekommissie. Vorig
jaar Mei is er een studiedag georganiseerd,
waar studentes/n en docentes/n van het Mol
lerinstituut en belangstellenden door middel
van workshops dieper ingingen op verschillende
aspekten van roldoorbreking in het onderwijs.
Het jaar daarvoor werd er door de werkgroep
Homologen een homoweek georganiseerd.
Ook dit jaar zullen we soortgelijke akti
viteiten organiseren. Vanaf eind Maart
zullen er op woensdagmiddagen aktiviteiten
met betrekking tot roldoorbreking plaats
vinden. Hieronder valt onder andere een
lezing van Ria Jaarsma, de video 'Morgen
brengen' en de film 'Brief nr. 16'. Ook
zal er in Mei een homodag georganiseerd
worden. Deze aktiviteiten zijn gratis en
voor iedereen toegankelijk.
Buiten deze aktiviteiten houden we ons
met strukturelere zaken bezig. Zo zijn we
bijvoorbeeld zeer verontwaardigd over het
feit dat er op een leraressen en leraren
opleiding geen aandacht besteed wordt aan
de ongelijke situatie van jongens en meisjes
binnen het onderwijs. Volgens ons ben je
als lerares of leraar een belangrijke faktor
in de socialisatie van kinderen. En op die
plaats is het net van belang om roldoorbre-
kend bezig te zijn. En dat gaat verder dan
waarin alle NLO's (Nieuwe Leraren Opleidingen)
behalve het Moller, vertegenwoordigd waren.
Informatie van dit vrouwenoverleg, die het
Moller toegestuurd kreeg, verdween in duistere
laden en de direktie hoopte dat ze daar nog
jaren zou blijven.
Een brief van het Ministerie van Onderwijs
en Wetenschappen waarin 0,2 formatieplaats
voor emancipatie-aktiviteiten ter beschikking
wordt gesteld, wordt aan de ingang op een
prikbord gehangen. "Er is op dit instituut
geen interesse voor emancipatie", konkludeert
de direktie als er drie maanden later nog
niet is gereageerd op de brief. Dat brieven
op prikborden nauwelijks tot lezen uitnodigen
en dat belangrijke mededelingen gewoonlijk naar
de verschillende afdelingen doorgestuurd
worden, schijnt de direktie te vergeten.
Uiteindelijk wordt de formatie ondergebracht
in de Werkgroep Kulturele Minderheden. Ziehier
het wanbeleid van de direktie..alles
blijft bij het oudeTótdat de Werkgroep Rol
doorbreking via andere NLO's erachter komt
dat er zo'n formatie bestaat. Enfin, na
anderhalf jaar behoort de formatie eindelijk
toe aan mensen die zich werkelijk met emanci
patie bezighouden. Trouwens, de formatie van
het ministerie was er een van 3 jaar, nog
anderhalf jaar te gaan dus.