ondergronds verzet op het MOL Ier 14 futiliteitjes studiedag i Terwijl wij druk bezig zijn met dit alles, gaat de direktie gewoon door met dwarsbomen: - Affiches, waar veel moeite en geld inge stoken is, worden op bevel van de direktie van de muren gehaald. Dit terwijl het censu reren van foto's tijdens de homoweek nog vers in het geheugen ligt. Wij zouden geen toestemming gevraagd hebben om de affiches op te hangen. Wel eens door de gangen van het Moller gelopen? Er hangen honderden affiches, zonder toestemming. - Als de direktie kontakt met ons zoekt, gaat dat via de enige man (en natuurlijk docent) in de werkgroepen. - Als we een film draaien, moeten we eerst verantwoording afleggen aan de direktie. Een zware klus dus, werken aan emancipatie op het katholieke MollerinstituutDoor aller lei futiliteitjes is het de direktie aardig gelukt, on een tijdlang onze energie van in houdelijke zaken af te houden. Ondanks alle tegenwerkingen hebben we toch nog voor positieve zaken gezorgd: - De Medezeggenschapsraad van het Mollerin stituut laat in het instituutswerkplan opnemen dat aktiviteiten met betrekking tot roldoorbreking van belang zijn. - De Medezeggenschapsraad verzoekt de Ka tholieke Leergangen in hun bestuursbeleid op te nemen, dat ze de CDA-resolutie van 15 december 1984 met betrekking tot het diskrimineren van homofielen in het onder wijs afwijzen. Ditzelfde geldt voor de Neder landse Katholieke Schoolraad. - De onderwijskommissie reageert positief op het werkplan van de emancipatiekommissie Sinds eind 1983 is er op het Mollerinstituut een aantal mensen die zich bezig houden met sekse-emancipatieDeze mensen zijn vertegen woordigd in de Werkgroep Roldoorbreking, de Werkgroep Homologen en de Emancipatiekommis sie. De Werkgroepen bestaan uit studenten en docenten, die zich op vrijwillige basis voor de goede zaak inzetten. De Emancipatiekommis sie bestaat op grond van 0,4 formatie: 0,2 formatie van het Ministerie en 0,2 van het Instituut. Eindelijk! Al jaren bestond het NLO-vrouwenoverleg 'meisjes stimuleren om wiskunde te kiezen' en 'jongens stimuleren om verzorgende be roepen te kiezen'. Rolbevestigend bezig zijn heeft te maken met je gedrag ten opzichte van jongens en meisjes. Gebleken is, dat zelfs mensen die erop letten om niet rolbevestigend bezig te zijn, toch andere verwachtingen hebben van jongens dan van meisjes en dat dat ook merkbaar is. Weliswaar op heel subtiele wijze, door bij voorbeeld aan jongens een ander soort vraag te stellen dan aan meisjes. Stel je kennis vragen of vragen naar eigen ervaringen? Of door meer aandacht te geven aan degenen die meer aandacht vragen, de jongens dus. Studentes/n die stage lopen merken bij zichzelf dat ze zich anders opstellen ten opzichte van meisjes en jongens en willen daar iets aan doen. Omdat er- in het hele lesprogramma van het Moller niet êén kursus zit waarin aandacht besteed wordt aan dit probleem, gaan de werkgroepen en de Emanci patiekommissie lessen ontwikkelen die inge past worden in een kursus Algemene Onderwijs kunde, zodat alle studentes/n bereikt worden. Verder zullen er groepen opgericht worden van studentes/n en docentes/n die zich binnen het Moller bezig gaan houden met een onder deel van roldoorbreking in het onderwijs. Tot slot is er nog een aanzet tot een doku- mentatiecentrum met materiaal over homo seksualiteit roldoorbreking en weer vooral toegespitst op het onderwijs. Hier kunnen studentes/n terecht, als ze meer informatie over deze onderwerpen willen hebben. Nu iets over de aktiviteiten van de werk groepen en de emancipatiekommissie. Vorig jaar Mei is er een studiedag georganiseerd, waar studentes/n en docentes/n van het Mol lerinstituut en belangstellenden door middel van workshops dieper ingingen op verschillende aspekten van roldoorbreking in het onderwijs. Het jaar daarvoor werd er door de werkgroep Homologen een homoweek georganiseerd. Ook dit jaar zullen we soortgelijke akti viteiten organiseren. Vanaf eind Maart zullen er op woensdagmiddagen aktiviteiten met betrekking tot roldoorbreking plaats vinden. Hieronder valt onder andere een lezing van Ria Jaarsma, de video 'Morgen brengen' en de film 'Brief nr. 16'. Ook zal er in Mei een homodag georganiseerd worden. Deze aktiviteiten zijn gratis en voor iedereen toegankelijk. Buiten deze aktiviteiten houden we ons met strukturelere zaken bezig. Zo zijn we bijvoorbeeld zeer verontwaardigd over het feit dat er op een leraressen en leraren opleiding geen aandacht besteed wordt aan de ongelijke situatie van jongens en meisjes binnen het onderwijs. Volgens ons ben je als lerares of leraar een belangrijke faktor in de socialisatie van kinderen. En op die plaats is het net van belang om roldoorbre- kend bezig te zijn. En dat gaat verder dan waarin alle NLO's (Nieuwe Leraren Opleidingen) behalve het Moller, vertegenwoordigd waren. Informatie van dit vrouwenoverleg, die het Moller toegestuurd kreeg, verdween in duistere laden en de direktie hoopte dat ze daar nog jaren zou blijven. Een brief van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen waarin 0,2 formatieplaats voor emancipatie-aktiviteiten ter beschikking wordt gesteld, wordt aan de ingang op een prikbord gehangen. "Er is op dit instituut geen interesse voor emancipatie", konkludeert de direktie als er drie maanden later nog niet is gereageerd op de brief. Dat brieven op prikborden nauwelijks tot lezen uitnodigen en dat belangrijke mededelingen gewoonlijk naar de verschillende afdelingen doorgestuurd worden, schijnt de direktie te vergeten. Uiteindelijk wordt de formatie ondergebracht in de Werkgroep Kulturele Minderheden. Ziehier het wanbeleid van de direktie..alles blijft bij het oudeTótdat de Werkgroep Rol doorbreking via andere NLO's erachter komt dat er zo'n formatie bestaat. Enfin, na anderhalf jaar behoort de formatie eindelijk toe aan mensen die zich werkelijk met emanci patie bezighouden. Trouwens, de formatie van het ministerie was er een van 3 jaar, nog anderhalf jaar te gaan dus.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1985 | | pagina 14