helemaal niets na in mijn boeken 2065 15 vitaal, ironisch, realistisch louisa jebb ze Jacqueline Cotnpaijen Overigens is Doeschka Meijsing pessimistisch over de toekomst van het feminisme. "In het jaar 2065 zal er van de vier Revi- In het begin van de jaren zeventig begonnen er in Nederland drie vrouwen te schrijven. Dat waren Ethel Portnoy, Hannes Meinkema en Doesch ka Meijsing. In het buitenland kwam een gewel dige stroom van vrouwenboeken op gang. Ze had den gemeenschappelijk dat ze allemaal onder de bekentenisliteratuur vielen. Ze gingen over de moeilijkheden in het vrouwenleven. Klagerigheid was niet vreemd aan hen. Nu, in 1984, hebben we schrijfsters als Marij ke Höweler, Renate Dorrestein en Tessa de Loo. Jonge vrouwen die vitaal, ironisch en realis tisch zijn. Die in een totaal andere toon schrijven dan bijvoorbeeld Hannes Meinkema. Dat vrouwen nu in een eigen toon durven schrijven zonder dat ze meteen heel klagerig worden, komt zeker doordat de vrouwenbeweging in alle geledingen nagedacht heeft. Maar het heeft wel lang geduurd. Twintig jaar is niet niks Het feminisme is volgens Doeschka Meijsing zeker van invloed geweest op het schrijven van boeken door vrouwen. Ze schetst de ont wikkeling hierin. "Laten we aannemen dat in 1965 het feminisme goed op gang kwam. Else vier heeft toen het tijdschrift Chrysallis opgezet. Daarin zou plaats zijn voor het gigantisch potentieel van onderdrukte teksten die door vrouwen geschreven zouden worden. Twee jaar later is het tijdschrift opgeheven. Volgens Ethel Portnoy en Hannes Meinkema, die in de redactie zaten, was dat potentieel er helemaal niet. Doeschka Meijsing werd geboren in 1947. In 1974 debuteerde ze met het boek De hanen en andere verhalen. Daarop volgden Robinson, De kat achterna, Tijger, tijger! en Utopia of De geschie denissen van Thomas. Al deze boeken gaan over het zoeken naar de eigen identiteit. Doeschka Meijsing studeerde Nederlands en gaf les op een middelbare school en op een universiteitSinds 1978 werkt als redactrice en eindredactrice voor de boekenbijlage van Vrij Nederland. rassend en kort. Zó kort, dat alle vragen vóór de pauze behandeld waren. Doeschka Meij sing besloot daarom tot het voorlezen van een nog niet gepubliceerd verhaal, De verdwij ning van Louisa Jebb. Deze 'vreemde geschie denis van één van de weinige vrouwen uit de geschiedenis van het reizen', vormde het hoogtepunt van de middag. belt, Alba. "In dit boek is Anja Meulenbelt teruggekeerd van haar lesbische relatie naar een hetero-relatieDat mag ook. Maar wat is er wel mis? Ze klaagt dat ze een publieke vrouw is geworden doordat ze haar leven heeft beschreven in het boek De schaamte voorbij. Maar nu, tien jaar later, doet ze precies het zelfde in Alba. Dat getuigt van een oneerlijk heid die ik niet prettig vind." Verder heeft ze geen maatstaven voor de be oordeling van boeken. "Ik weet niet wat ik goed of slecht vind aan een boek. Maar ik weet wel dat ik het goed of slecht vind en dat probeer ik zoveel mogelijk als gevoelens onder woorden te brengen in mijn kritieken." Over één van die vergeten vrouwen uit vorige eeuwen heeft Doeschka Meijsing een verhaal geschreven. Louisa Jebb was een Engelse vrouw die in 1898 een reis maakte op de Nijl. Bij Beni Süef stopte ze en trok van daaruit de Sinaï-woestijn in richting Bagdad. Verder is er niets over haar bekend behalve de dingen die ze schreef in haar - opgewek te - reisbrieven. Doeschka Meijsing nu heeft er een dagboek aan toegevoegd. Hoe ze eraan kwam, het dag boek zelfverzonnenen wat ze voelde toen ze het gelezen had, beschrijft ze in het verhaal De verdwijning van Louisa Jebb. Dit nog niet gepubliceerde verhaal las ze tijdens de lezing voor. De meeste vrouwen vonden het spannend en mooi maar ook jam mer dat ze dingen niet verder had uitge werkt. Er was vooral grote nieuwsgierig heid naar hoe het verder zou gaan met Louisa Jebb, die door haar reizen haar eigen grenzen overschreed. Doeschka zelf toonde zich tevreden. "Het was de bedoeling een fragmentarisch ver haal te schrijven en aan de reacties te horen is dat gelukt. Ik ben van plan een boek te schrijven met allemaal fragmenta rische verhalen." Tot de tijd dat dit boek uitkomt, wil ik jullie één van de mooiste gedachten van Louisa Jebb niet onthouden: 'Verve ling is de grootste zonde. Het weigeren te reizen in welk gebied dan ook.' sor-schrijvers Kellendonck, Matsier, Kooij- man en Meijsing alleen van de eerste drie (allemaal mannen, J.C.) nog wat over zijn. In vorige eeuwen hebben vrouwen net zulke goede of betere kunstwerken gemaakt als man nen. Maar die zijn nu óf vergeten óf ze wor den toegeschreven aan mannen. In de geschiedenis zijn er al meer vrou wenbewegingen geweest, maar die zijn door economische teruggang ook altijd weer ver dwenen. Waarom zou het nu anders gaan?" Pissig is ze daar wel over. Maar ze denkt niet dat ze er wat aan kan doen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 17