III 4 EVEN LOEIDEN DE SIRENES skriptie I Anne Smit Maaike Kiestra vanwege het al eeuwen heersende waarden patroon van het rooms-katholieke geloof. Voor kunstenaars waren er weinig andere voorbeelden dan de kerkschildersmeestal mannen. Vrouwen konden zich, aldus de skriptie"toeleggen op het borduren van priesterkleren musiceren of jurkjes van de eigen dochters borduren". Als ze iets meer wilden, mocht dat wel, zolang het gezin er maar niet onder leed en als het maar niets kostte. Dit gold in die tijd - en nu soms nog steeds - voor de meeste aspiraties van vrouwen die verder reikten dan de keuken. "Het is een moeilijk, maar leuk vak. Levendig. Er gebeuren altijd wel nieuwe dingen. Het is alleen jammer dat de kunst vaak sneller gaat dan het publiek." Deze skriptie kost ƒ25,- en is te bestellen bij Hanneke van Overbeek, tel. 36 01 80. opvoeding. Ook wordt gezongen over fijne en minder fijne relaties. Soms zijn de liedjes minder tijdloos, zoals het lied over de abor tuswet dat op de elpee staat. In het COC zong het koor (op verzoek) oude nummers, afgewisseld door een paar nieuwe. Aangezien het hele optreden maar een half uur duurde hoorden we dus maar een paar nieuwe liedjes. Daarbij was een mooi en gevoelig lied over Nicaragua, dat door José alleen gezongen werd. Min of meer actueel was ook een lied over de homodemo in Amersfoort. De meeste liedjes werden door de hele groep gezongen die nu echter maar uit negen vrouwen bestond. In het pand waren ongeveer vijftig vrouwen aanwezig onder wie een groot aantal fans, zodat het tekort aan stemgeluid ruimschoots werd vergoed. Er werd lolgetraptveel gela chen en meegezongen, maar vijf piek voor een halfuurtje is toch wel duur. Tegenwoordig zijn de zaken veranderd: de nadruk binnen de kunst ligt meer op oorspronkelijkheid dan op traditionele, herkenbare vormentaal. Ook de positie van de vrouw in de kunst is veranderd: ze voelt zich gelijkwaardig aan mannelijke kunstenaars. Specifieke "vrouwenkunst" bestaat niet meer. Zowel mannen als vrouwen gebruiken allerlei materialen en vormen. Het enige verschil in houding tussen mannen en vrouwen, dat in de skriptie gesignaleerd wordt, betreft kinderen. Vrouwen houden in hun karriereplanning rekening met het al dan niet krijgen van kinderen en ze vinden hun kinderen over het algemeen belangrijken dan hun werk, al proberen ze beide zoveel moge lijk te kombineren. Al met al is het een lezenswaardige en interessante skriptie. Behalve in de inlei ding, waar gebruik wordt gemaakt van weten schappelijk taal, is het taalgebruik vaak persoonlijk en niet al te moeilijk. Het thema 'vrouw en kunst' zal voor veel vrouwen herkenning oproepen, omdat voor 'kunst' vaak ook ander werk ingevuld kan worden. In de skriptie "Van kerkschilder tot beel dend kunstenaar", waarmee de Tilburgse sociologe Hanneke van Overbeek in augustus van dit jaar afstudeerde, wordt een beeld gegeven van de veranderingen die in deze eeuw hebben plaatsgehad in de Tilburgse samenleving en in de manier waarop kunste naars de hen omringende wereld beleven. Hoewel de auteur in haar voorwoord zegt het sociologies jargon zoveel mogelijk te vermijden, zal voor niet-sociologen en zeker voor niet-wetenschappers de inleiding van haar skriptie nogal taai zijn. Hierin worden verschillende theorieën uiteengezet, waarop het verhaal gebaseerd is. Ma de inleiding wordt echter een eenvoudiger taalgebruik gehanteerd, waardoor ook "leken" het verder goed kunnen volgen. Als een van haar uitgangspunten neemt Van Overbeek het thema 'de kombinatie van vrouw en kunst'. Er zijn nog steeds weinig vrouwen met een regelmatige kunstproduktie èn een stel kinderen. Wel is het totale aantal vrouwelijke kunstenaars in deze eeuw sterk toegenomen. Aan de hand van citaten uit interviews die zij met kunstenaars heeft gehouden, vertelt Hanneke van Overbeek over de wereld van de kunst, die voor veel mensen vrij duister is, en de relatie tussen deze wereld en de dagelijkse wereld, zoals wij die allemaal kennen. Hierbij trekt ze regel matig vergelijkingen met de wereld van de wetenschapper, die waarschijnlijk evenmin aan veel mensen bekend is. Toch is haar verhaal helder en levendig, mede dankzij de vele aanhalingen Van Overbeek toont aan, dat de Tilburgse samenleving tot de tweede wereldoorlog nog traditioneel te noemen was, voornamelijk Op vrijdag 21 september gaven de Sirenes een kort konsert in het COC-pand aan de Koestraat. Dit feministisch vrouwenkoor leidt een bloei end bestaan en treedt gemiddeld een keer per week op. In 1978 werd het koor in Leiden opgericht en in '82 brachten ze hun eerste en tot nu toe enige elpee uit. De groep bestaat uit zestien vrouwen, die met z'n allen een behoorlijk geluid kunnen produceren - vandaar ook de naam Sirenes, die dus niet alleen verwijst naar lieftallige wezentjes uit de Oudheid maar ook naar onvervalste hardloeiende sirenes, alarmtoeters weet je wel - Begeleid door drie gitaren brengen ze lachwekkende en ironische liedjes ten gehore. De teksten gaan veel over de seksuele frustraties die vrouwen overhouden aan hun meer uit tot relativeren dan het andere. Aan ernstige kunst valt gewoon niets te rela tiveren. Het gaat erom hoe iets uitgebeeld wordt "Waarderen van kunst heeft veel te maken met het invoelen van dingen. Als je droomt, zie je ook vaak abstrakte beelden. Een gevoelig mens die ervoor openstaat reageert op een werk dat scherp is en goed. Maar de meeste mensen sluiten zich af voor gevoe lens, zijn bang. Je hebt mensen die ervoor openstaan, maar die toegeven dat ze er ne't nog niet aan kunnen komen. Met hen kun je praten. Maar als je mensen hebt die de oren dichthouden en toch vragen, weet ik niet wat ik ermee moet. Abstrakte kunst kun je gewoon nauwelijks uitleggen."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 6