”een galerie heeft een
voorhoedefunktie”
resy muijsers:
3
museum
oren dichthouden
"Ik vind dat kunst serieus genomen moet
worden, maar iemand die iets serieus neemt,
kan ook heel goed relativeren. Iets wat naar
je toekomt, neem je serieus. Als je het
verwerkt hebt, kun je het gaan relativeren,
op zijn plek zetten. Het ene werk daagt
"Er komen weleens jongens of meisjes binnen
met spullen onder de arm, die vragen of ze
hier een expositie kunnen krijgen," vertelt
de Tilburgse galeriehoudster Resy Muijsers.
"Maar daar kun je nooit een galerie op bouwen.
Een galerie heeft een bepaald beleid nodig,
net zoals een kunstenaar een bepaald beeld
nodig heeft om herkend te worden, om duidelijk
te maken waar hij mee bezig is. Ik heb een
groep van dertig mensen die regelmatig
tentoonstellingen houden en waar veel mee
gewerkt wordt. Je kunt wel honderd kunste
naars in huis halen, maar dan zou iedereen
maar een graantje kunnen meepikken. Terwijl
het veel beter is als je echt je best kunt
doen voor een aantal mensen.
"Ik denk nooit bij een werk 'dat zal wel
in mijn galerie passen'. Ik heb mijn beleid
een keer zo omschreven: 'uit de uiteinde
lijke keuze valt op te maken dat er enige
verwantschap is in stijlkenmerken en geestes
houdingen'. Het is natuurlijk het belang
rijkste dat je karakter overeenkomt met
datgene dat gemaakt wordt. Je moet er een
binding mee hebben; de kunstenaar moet het
Oevoel krijgei cat je er iets mee doet.
"Ik heb een vast publiek, naast mensen
die af en toe eens komen. Dat publiek
ontstaat uit dezelfde interesses voor een
bepaald soort werken. Vaak hangt hier een
sfeer van iets wat in beweging is en er
toch verstild uitziet. Aan de mensen die
hier veel komen zie ik, dat die houding
hen wel aanstaat. Die mensen komen niet
alleen uit Tilburg. Ik heb me prakties
altijd buiten Tilburg gericht. Zo komt er
iemand uit Groningen en een ander uit
Brussel en dat is wel leuk. Je krijgt niet
zomaar een vast publiek. Ik heb het liefst
mensen die van wanten weten, die wel meer
galerieën bezoeken. Het is goed dat mensen
veel zien: vandaaruit kunnen ze ook beter
oordelen. Ze laten zich niet zo snel
verleiden tot allerlei snobby aankopen.
Er komen steeds meer mensen uit Tilburg.
Ze moesten me eerst leren kennen en ze
hebben naar mijn gevoel toch altijd een soort
afstand gehad. Ze moeten er een beetje voor
warm worden gemaakt."
"Het is een uitdaging voor me om een galerie te hebben en dat kunst middels mij
uitgedragen wordt. Het is dezelfde noodzaak die een kunstenaar voelt om te schil
deren. Ik zou er eigenlijk niet buiten kunnen. Het is heel enerverendje moet
hard werken, want voor elke galerie is het moeilijk om stand te houden.
"Ik vind het heel belangrijk om bezig te blijven met dingen die steeds vernieuwend
kunnen zijn. Ik doe het in eerste instantie voor mezelf, het publiek komt pas op
de tweede plaats. Wat ik belangrijk vind, wil ik graag overdragenMensen moeten
zien, dat je dingen boven water haalt die de moeite waard zijn om te zien."
"Als er in Tilburg een museum voor heden
daagse kunst zou zijn, zouden de galerieën
wat meer bestaanskansen hebben. Je haalt
vaak dingen voor de dag die voor het grote
publiek nog vrij moeilijk të aanvaarden zijn.
Door middel van museumaankopen komen die
dingen in de openbaarheid, waardoor de
materie toegankelijker wordt. Het zou goed
zijn als Tilburg een kollektie aan zou leggen
om ook de stad zelf kultureel wat meer,
leven in te blazen. Je kunt natuurlijk niet
alles, maar je kunt wel een aardig museum
wegzetten met dingen die nog niet in Eind
hoven of in Breda te zien zijn.
"Galerieën hebben ook baat bij een museum,
omdat dit vaak aankopen doet in galerieën.
Een galerie heeft eigenlijk een voorhoede
funktie. Zij haalt dingen uit het stof en
mensen die er geld voor hebben en er zicht
op hebben, moeten het aankopen en ervoor
zorgen dat het gekoesterd en bewaard wordt.
Zo zie ik een museum.
"Een kunstenaar heeft dan weer een voor
hoedefunktie tegenover het denken van het
publiek, of het ervaren van dingen. Want dat
is uiteindelijk kunst: het kreëren van nieuwe
ervaring. Kunst is een nieuw beeld toevoe
gen, iets uit het onderbewustzijn voor de
dag halen, wat je niet onder woorden kunt
brengen of wat moeilijk te vertalen is. De
kracht van een kunstwerk ligt in de manier
waarop een idee overgebracht wordt. Je moet
de techniek beheersen, maar je moet ook
spanning in je werk kunnen leggen."