”een galerie heeft een voorhoedefunktie” resy muijsers: 3 museum oren dichthouden "Ik vind dat kunst serieus genomen moet worden, maar iemand die iets serieus neemt, kan ook heel goed relativeren. Iets wat naar je toekomt, neem je serieus. Als je het verwerkt hebt, kun je het gaan relativeren, op zijn plek zetten. Het ene werk daagt "Er komen weleens jongens of meisjes binnen met spullen onder de arm, die vragen of ze hier een expositie kunnen krijgen," vertelt de Tilburgse galeriehoudster Resy Muijsers. "Maar daar kun je nooit een galerie op bouwen. Een galerie heeft een bepaald beleid nodig, net zoals een kunstenaar een bepaald beeld nodig heeft om herkend te worden, om duidelijk te maken waar hij mee bezig is. Ik heb een groep van dertig mensen die regelmatig tentoonstellingen houden en waar veel mee gewerkt wordt. Je kunt wel honderd kunste naars in huis halen, maar dan zou iedereen maar een graantje kunnen meepikken. Terwijl het veel beter is als je echt je best kunt doen voor een aantal mensen. "Ik denk nooit bij een werk 'dat zal wel in mijn galerie passen'. Ik heb mijn beleid een keer zo omschreven: 'uit de uiteinde lijke keuze valt op te maken dat er enige verwantschap is in stijlkenmerken en geestes houdingen'. Het is natuurlijk het belang rijkste dat je karakter overeenkomt met datgene dat gemaakt wordt. Je moet er een binding mee hebben; de kunstenaar moet het Oevoel krijgei cat je er iets mee doet. "Ik heb een vast publiek, naast mensen die af en toe eens komen. Dat publiek ontstaat uit dezelfde interesses voor een bepaald soort werken. Vaak hangt hier een sfeer van iets wat in beweging is en er toch verstild uitziet. Aan de mensen die hier veel komen zie ik, dat die houding hen wel aanstaat. Die mensen komen niet alleen uit Tilburg. Ik heb me prakties altijd buiten Tilburg gericht. Zo komt er iemand uit Groningen en een ander uit Brussel en dat is wel leuk. Je krijgt niet zomaar een vast publiek. Ik heb het liefst mensen die van wanten weten, die wel meer galerieën bezoeken. Het is goed dat mensen veel zien: vandaaruit kunnen ze ook beter oordelen. Ze laten zich niet zo snel verleiden tot allerlei snobby aankopen. Er komen steeds meer mensen uit Tilburg. Ze moesten me eerst leren kennen en ze hebben naar mijn gevoel toch altijd een soort afstand gehad. Ze moeten er een beetje voor warm worden gemaakt." "Het is een uitdaging voor me om een galerie te hebben en dat kunst middels mij uitgedragen wordt. Het is dezelfde noodzaak die een kunstenaar voelt om te schil deren. Ik zou er eigenlijk niet buiten kunnen. Het is heel enerverendje moet hard werken, want voor elke galerie is het moeilijk om stand te houden. "Ik vind het heel belangrijk om bezig te blijven met dingen die steeds vernieuwend kunnen zijn. Ik doe het in eerste instantie voor mezelf, het publiek komt pas op de tweede plaats. Wat ik belangrijk vind, wil ik graag overdragenMensen moeten zien, dat je dingen boven water haalt die de moeite waard zijn om te zien." "Als er in Tilburg een museum voor heden daagse kunst zou zijn, zouden de galerieën wat meer bestaanskansen hebben. Je haalt vaak dingen voor de dag die voor het grote publiek nog vrij moeilijk të aanvaarden zijn. Door middel van museumaankopen komen die dingen in de openbaarheid, waardoor de materie toegankelijker wordt. Het zou goed zijn als Tilburg een kollektie aan zou leggen om ook de stad zelf kultureel wat meer, leven in te blazen. Je kunt natuurlijk niet alles, maar je kunt wel een aardig museum wegzetten met dingen die nog niet in Eind hoven of in Breda te zien zijn. "Galerieën hebben ook baat bij een museum, omdat dit vaak aankopen doet in galerieën. Een galerie heeft eigenlijk een voorhoede funktie. Zij haalt dingen uit het stof en mensen die er geld voor hebben en er zicht op hebben, moeten het aankopen en ervoor zorgen dat het gekoesterd en bewaard wordt. Zo zie ik een museum. "Een kunstenaar heeft dan weer een voor hoedefunktie tegenover het denken van het publiek, of het ervaren van dingen. Want dat is uiteindelijk kunst: het kreëren van nieuwe ervaring. Kunst is een nieuw beeld toevoe gen, iets uit het onderbewustzijn voor de dag halen, wat je niet onder woorden kunt brengen of wat moeilijk te vertalen is. De kracht van een kunstwerk ligt in de manier waarop een idee overgebracht wordt. Je moet de techniek beheersen, maar je moet ook spanning in je werk kunnen leggen."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 5