VAN AMAZONEPAD TOT VENUSSTRAAT 1 11 -1 Vêronique Nas l—wtw ■WMaSfl* Straatnamen in Tilburg, wie maakt zich daar nu druk over? De bewoners van de Oude Hil- varenbeekseweg bijvoorbeeld. In haar alom tegenwoordige wijsheid besloot het College van B&W dat die naam niet voldeed. Broekho- venseweg wel. Die paste ook qua lengte in de diverse gemeentelijke computers. De be woners boos, vervingen de borden door Lambersweg'naar de gewraakte wethouder.. Deze kwam met een kompromis: Weg van de 27® oktober. Wat een vondst! Alsof op die dag ergens in Tilburgs rijke historie de revolutie aanbrak. Maar uiteindelijk kregen de bewoners hun zin. Zij kunnen nu vredig verder leven aan de 0Hilvarenbeekseweg Straatnaamgeving is, zoals blijkt uit ar chiefstukken, altijd natte vingerwerk ge weest. In de komende vrouwenkranten zul len daarvan enige staaltjes verschijnen. Niet omdat we de illusie hebben, dat daar door Het Beleid gewijzigd zou worden. Dat werd namelijk al eerder zonder sukses ge probeerd door ene B. Smeulders. Die schreef in april 1923 "Aan de commissie belast met het geven van namen aan de nieuwe straten geven onzer stad. Mijneheeren, Ik geef UE in overweging ook de namen der vier brave maagden wier deugden hier bij worden vermeld, door straten te vereeuwigen. Deze allen toch hebben hier gewoond en geleefd en onzen bodem betredenen strekken dus Tilburg tot eer. Vooral zoude het voor onze dames eene vol doening zijn, als ook vrouwen die door hunne deugden hebben geschitterd hier door werden verheerlijkt Vier namen noemt de schrijver vervolgens van "brave meisjes". Waarvan één als ver dienste had, dat zij, uit een protestants gezin afkomstig "in 1686 hare ouderlijke woning heimelijk is ontvlucht en religieus is geworden." En een ander, Maria de Reademaker, in 1766 haar vader van "gees- seling en worging" redde middels een smeek schrift aan "Zijne Doorluchtige Hoogheid de Erfstadhouder Prins Willem V Afgezien van de argumenten waarom nu juist bepaalde vrouwen zouden moeten worden ver noemd, zijn er natuurlijk altijd redenen om vrouwennamen in de straatnaamgeving te ge bruiken. Met wat goede wil zijn er van de 1500 straatnamen in Tilburg, 32 te beschou wen als vernoeming van vrouwen. Daarbij wor den ook gerekend: het Amazonepad, het lieve vrouwenplein, de visitandinenstraat en de koninginnehofDat het er nog 32 werden is mede te danken aan het feit dat de laat ste generaties Oranjes voornamelijk uit vrouwen bestaan: het koninklijk huis is al goed voor 9 tilburgse straatnamenVerder zijn er nog namen van vrouwen uit de mythologie gebruikt en natuurlijk onvermij delijk: de vrouwelijke heiligen., vier schrijfsters werden vernoemd en een til burgse verzetsstrijdster. Wie deze vrouwen waren en wat ze deden zal deze en volgen de vrouwenkranten uit de doeken worden gedaan. Deze keer is dat Marie Koenen. Ten zuiden van de Baden Powelllaan in het Wandelbos ligt de schrijversbuurtlinks en rechts van de Auteurslaan: vijftien straten vijftien auteurs, een willekeurige verzame ling. Eén van die vijftien is de Marie Koenenlaan Biografen van Marie Koenen beginnen meest al met de vermelding, dat ze de dochter is van M.J.Koenen, grondlegger van het Verkla rend Handwoordenboek der Nederlandsche taal. Behalve dat was ze schrijfster van zéér na drukkelijk katholieke romans en novellen tegen het decor van het limburgse landschap. Haar boeken, die vrijwel allemaal een grote oplage bereikten en nog steeds worden her drukt dragen als inspirerende titels bv: Het Hofke (1903, laatste herdruk: 19791, De Moeder (1917), De Korrel in de Voor (1941) en Wassend Graan 1947) - Ze werd geboren in Den Bosch op 19 januari 1879 en overleed in Maastricht op 10 juli 1939-In de tussentijd was ze, voordat ze full-time schrijfster werd, werkzaam in het onderwijs. Ze was (kort) gehuwd met de even eens katholieke schrijver Felix Rutten en woonde met hem in Geulle in een speciaal voor hun ontworpen huis, dat, behalve in de dienstbodekamernergens de zon binnenliet. Verder had het dak twee soorten dakbedek king: voor de helft pannen, voor de helft riet. Marie hield het waarschijnlijk op riet. In Het Hofke wordt namelijk als toppunt van verloedering van de voorvaderlijke boeren hofstede de vervanging van het rieten dak door pannen be schrevenBehalve die ingreep aan het uiterlijk van het hofke werden ook "de vriendelijke kleine venstertjes uit de voorgevel gebroken en vervangen door grote ramen van spiegelglas uit één stuk." Marie Koenen hield niet van zonlicht. Ze kreeg in 1949 een eredoctoraat aan de universiteit van Nijmegen. Haar werk ademt een benauwdheid uit, kenmer kend voor het katholieke milieu, van zelf opoffering van vrouwen. "Lijden en zwijgen", dat is de weg tot de Heer, al wordt ieder een in de buurt van dde opofferende zielen er doodongelukkig van. Zover liet Marie Koenen het zelf niet komen: haar huwelijk eindigde na enige jaren in een sche id ing

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 13