VERPLICHTEN WISKUNDE
KAN FIASCO WORDEN
4
doorstroming mavo
emancipatieraad
„maximumstimulering”
■s
vervolg op blz. 9
De nieuwe indeling lijkt Ginjaar-Maas een
prima gelegenheid om meisjes erop te wijzen
dat wiskunde een belangrijk vak is. Ze wil
dat doen door havo- en vwo-leerlingen te ver
plichten in elk geval één van beide wiskunde
vakken in hun pakket op te nemen. Zelf noemt
ze dat "maximumstimulering"
Ginjaar-Maas stelt hiermee het belang van
wiskunde gelijk aan dat van de - eveneens
verplichte - vakken Engels en Nederlands. Dit
is niet zo verwonderlijk omdat tegenwoordig
op meer dan de helft van de opleidingen aan
de universiteit en in het Hoger Beroeps Onder
wijs wiskunde geëist wordt. Aan de andere kant
is bekend dat nog steeds veel minder meisjes
dan jongens wiskunde in hun pakket kiezen. In
1982 bijvoorbeeld deed 70 procent van de jon
gens op het havo eindexamen in wiskunde, tegen
over slechts 39 procent van de meisjes.
Een school waar ae houding van de docenten al
jarenlang 'meisjes-vriendelijkisis het
StIgnatiuscollege in Purmerend. Hier worden
meisjes gestimuleerd wiskunde te kiezen. Dat
gebeurt niet alleen door erop te wijzen dat
wiskunde op veel vervolgopleidingen een ver
eiste is, maar ook door het mythische beeld
er vanaf te halen. Voor wiskunde hoef je niet
persé een knobbel te hebben. Tijdens de lessen
worden voorbeelden gebruikt die meisjes aan
spreken. Nou eens geen sommen over de voet
balcompetitie maar over patroontekenen
Het succes van deze methode is enorm. Bijna
iedereen kiest wiskunde.
Francis Meester is docente wiskunde op deze
school en tevens lid van de werkgroep Vrouwen
en Wiskunde, die meisjes stimuleert wiskunde
te kiezen. Meester is niet echt gelukkig met
de plannen zoals die er nu liggen. Net als de
Emancipatieraad wil zij dat wiskunde ook op
het mavo verplicht wordt. "Het is toch in
strijd met alle ideeën over doorstroming als
dat niet gebeurt? Het is wel zo dat de wis-
kunde-programmas op het mavo vreselijk
slecht zijn. Die moeten dus eerst verbeterd
worden
Ook is zij met de Emancipatieraad bang dat
wiskunde B als oneigenlijk selectiemiddel
gebruikt gaat worden. Maar bovendien denkt
ze dat er een gevaar schuilt in de nieuwe
indeling van wiskunde in A en B. "De leer
lingen moeten eind derde of vierde klas al
kiezen welke richting zij inwillen. Als je
vroeger wiskunde 1 koos, kon je nog alle
kanten op. Als je nu alleen wiskunde A kiest,
sluit je de technische richting uit. Na twee
"Wij juichen het plan van Ginjaar-Maas toe,
maar we denken wel dat ze een aantal dingen
over het hoofd ziet", aldus Margo Heynsbroek,
medewerkster van de Emancipatieraad. "Wiskunde
wordt alleen op havo en vwo verplicht. Dat be
tekent dat mensen op het mavo zonder wiskunde
in hun pakket niet kunnen doorstromen. Op het
mavo zal wiskunde dus ook verplicht gesteld
moeten worden."
"Dat is niet het enige bezwaar dat wij heb
ben. Ginjaar-Maas wil dat leerlingen kunnen
kiezen tussen een laag en een hoog niveau bij
zowel wiskunde A als wiskunde B. De Emancipa
tieraad vindt dat je pas na het eindexamen
moet kijken op welk niveau de leerling(e) het
vak gehaald heeft. Want doordat meisjes zich
zelf onderschatten, zullen ze vaak het lage
niveau kiezen terwijl ze het hoge niveau ook
aankunnen
Bovendien is er volgens de Emancipatieraad
het risico dat sommige vervolgopleidingen
gaan selecteren op wiskunde B. Heynsbroek:
"Wiskunde B zal meer status krijgen dan wis
kunde A. De kans zit erin dat opleidingen
wiskunde B gaan misbruiken als middel om 'de
besten' eruit te halen. Wij vinden dat daar nu
al regels voor moeten worden opgesteld."
Overigens is Margo Heynsbroek van mening
dat er in het wiskundeonderwijs nog het meeste
ontbreekt aan de houding van de docenten. "Het
is heel belangrijk dat de docenten bijgeschoold
worden. Zij moeten gaan beseffen dat meisjes
aan zitten te hikken tegen het mannelijk ka
rakter van wiskunde. En ze moeten leren inzien
dat de inhoud van de wiskunde-programmas on
voldoende op meisjes is afgestemd."
Ginjaar-Maas lanceerde het plan voor verplich
te wiskunde bij de installatie van de werk
groep die de nieuwe indeling van wiskunde in
het havo moet uitwerken. Het plan heeft dan
ook alles met die nieuwe indeling van wiskunde
te maken
In het havo in 1986 en in het vwo in 1985
komen in de hoogste twee klassen twee soorten
wiskunde. Wiskunde A voor de leerlingen die
verder gaan in een sociale of economische
richting. Wiskunde B voor de scholieren die
de technische kant opwillen.
Deze herverkaveling biedt twee voordelen:
de wiskunde wordt afgestemd op een bepaald
soort vervolgopleiding en er ontstaat een dui
delijke scheiding tussen praktijk- en theorie
gerichte wiskunde. Blijft wiskunde B abstract,
wiskunde A gaat met concrete voorbeelden wer
ken. Daardoor zal wiskunde leuker en begrijpe
lijker worden.
verplicht eindexamenvak wordt, kunnen meisjes een stuk van hun
Ze hebben dan namelijk meer mogelijkheden bij het kiezen van
en leren bovendien om logisch te denken. Dit is de redenering
van onderwijs om wiskunde op havo
Wanneer wiskunde een
achterstand inhalen
hun vervolgopleiding en leren bovendien om logisch
achter het plan van staatssecretaris Ginjaar-Maas
en vwo verplicht eindexamenvak te maken.
Ginjaar-Maas lijkt hiermee meisjes op de goede weg te helpen. Inderdaad 1 ij k t,
want als de staatssecretaris niet tegelijkertijd een aantal andere maatregelen
neemt, zal ze meisjes eerder tegenwerken dan helpen. Dit bleek na interviews met
Margo Heynsbroekmedewerkster van de Emancipatieraaden Francis Meesterlid van
de werkgroep Vrouwen en Wiskunde