VERPLICHTEN WISKUNDE KAN FIASCO WORDEN 4 doorstroming mavo emancipatieraad „maximumstimulering” ■s vervolg op blz. 9 De nieuwe indeling lijkt Ginjaar-Maas een prima gelegenheid om meisjes erop te wijzen dat wiskunde een belangrijk vak is. Ze wil dat doen door havo- en vwo-leerlingen te ver plichten in elk geval één van beide wiskunde vakken in hun pakket op te nemen. Zelf noemt ze dat "maximumstimulering" Ginjaar-Maas stelt hiermee het belang van wiskunde gelijk aan dat van de - eveneens verplichte - vakken Engels en Nederlands. Dit is niet zo verwonderlijk omdat tegenwoordig op meer dan de helft van de opleidingen aan de universiteit en in het Hoger Beroeps Onder wijs wiskunde geëist wordt. Aan de andere kant is bekend dat nog steeds veel minder meisjes dan jongens wiskunde in hun pakket kiezen. In 1982 bijvoorbeeld deed 70 procent van de jon gens op het havo eindexamen in wiskunde, tegen over slechts 39 procent van de meisjes. Een school waar ae houding van de docenten al jarenlang 'meisjes-vriendelijkisis het StIgnatiuscollege in Purmerend. Hier worden meisjes gestimuleerd wiskunde te kiezen. Dat gebeurt niet alleen door erop te wijzen dat wiskunde op veel vervolgopleidingen een ver eiste is, maar ook door het mythische beeld er vanaf te halen. Voor wiskunde hoef je niet persé een knobbel te hebben. Tijdens de lessen worden voorbeelden gebruikt die meisjes aan spreken. Nou eens geen sommen over de voet balcompetitie maar over patroontekenen Het succes van deze methode is enorm. Bijna iedereen kiest wiskunde. Francis Meester is docente wiskunde op deze school en tevens lid van de werkgroep Vrouwen en Wiskunde, die meisjes stimuleert wiskunde te kiezen. Meester is niet echt gelukkig met de plannen zoals die er nu liggen. Net als de Emancipatieraad wil zij dat wiskunde ook op het mavo verplicht wordt. "Het is toch in strijd met alle ideeën over doorstroming als dat niet gebeurt? Het is wel zo dat de wis- kunde-programmas op het mavo vreselijk slecht zijn. Die moeten dus eerst verbeterd worden Ook is zij met de Emancipatieraad bang dat wiskunde B als oneigenlijk selectiemiddel gebruikt gaat worden. Maar bovendien denkt ze dat er een gevaar schuilt in de nieuwe indeling van wiskunde in A en B. "De leer lingen moeten eind derde of vierde klas al kiezen welke richting zij inwillen. Als je vroeger wiskunde 1 koos, kon je nog alle kanten op. Als je nu alleen wiskunde A kiest, sluit je de technische richting uit. Na twee "Wij juichen het plan van Ginjaar-Maas toe, maar we denken wel dat ze een aantal dingen over het hoofd ziet", aldus Margo Heynsbroek, medewerkster van de Emancipatieraad. "Wiskunde wordt alleen op havo en vwo verplicht. Dat be tekent dat mensen op het mavo zonder wiskunde in hun pakket niet kunnen doorstromen. Op het mavo zal wiskunde dus ook verplicht gesteld moeten worden." "Dat is niet het enige bezwaar dat wij heb ben. Ginjaar-Maas wil dat leerlingen kunnen kiezen tussen een laag en een hoog niveau bij zowel wiskunde A als wiskunde B. De Emancipa tieraad vindt dat je pas na het eindexamen moet kijken op welk niveau de leerling(e) het vak gehaald heeft. Want doordat meisjes zich zelf onderschatten, zullen ze vaak het lage niveau kiezen terwijl ze het hoge niveau ook aankunnen Bovendien is er volgens de Emancipatieraad het risico dat sommige vervolgopleidingen gaan selecteren op wiskunde B. Heynsbroek: "Wiskunde B zal meer status krijgen dan wis kunde A. De kans zit erin dat opleidingen wiskunde B gaan misbruiken als middel om 'de besten' eruit te halen. Wij vinden dat daar nu al regels voor moeten worden opgesteld." Overigens is Margo Heynsbroek van mening dat er in het wiskundeonderwijs nog het meeste ontbreekt aan de houding van de docenten. "Het is heel belangrijk dat de docenten bijgeschoold worden. Zij moeten gaan beseffen dat meisjes aan zitten te hikken tegen het mannelijk ka rakter van wiskunde. En ze moeten leren inzien dat de inhoud van de wiskunde-programmas on voldoende op meisjes is afgestemd." Ginjaar-Maas lanceerde het plan voor verplich te wiskunde bij de installatie van de werk groep die de nieuwe indeling van wiskunde in het havo moet uitwerken. Het plan heeft dan ook alles met die nieuwe indeling van wiskunde te maken In het havo in 1986 en in het vwo in 1985 komen in de hoogste twee klassen twee soorten wiskunde. Wiskunde A voor de leerlingen die verder gaan in een sociale of economische richting. Wiskunde B voor de scholieren die de technische kant opwillen. Deze herverkaveling biedt twee voordelen: de wiskunde wordt afgestemd op een bepaald soort vervolgopleiding en er ontstaat een dui delijke scheiding tussen praktijk- en theorie gerichte wiskunde. Blijft wiskunde B abstract, wiskunde A gaat met concrete voorbeelden wer ken. Daardoor zal wiskunde leuker en begrijpe lijker worden. verplicht eindexamenvak wordt, kunnen meisjes een stuk van hun Ze hebben dan namelijk meer mogelijkheden bij het kiezen van en leren bovendien om logisch te denken. Dit is de redenering van onderwijs om wiskunde op havo Wanneer wiskunde een achterstand inhalen hun vervolgopleiding en leren bovendien om logisch achter het plan van staatssecretaris Ginjaar-Maas en vwo verplicht eindexamenvak te maken. Ginjaar-Maas lijkt hiermee meisjes op de goede weg te helpen. Inderdaad 1 ij k t, want als de staatssecretaris niet tegelijkertijd een aantal andere maatregelen neemt, zal ze meisjes eerder tegenwerken dan helpen. Dit bleek na interviews met Margo Heynsbroekmedewerkster van de Emancipatieraaden Francis Meesterlid van de werkgroep Vrouwen en Wiskunde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 6