DE H.B.O. RAAD EN DE EMANCIPATIE
5
Jacqueline Compaijen
Voor meer informatie kan je schrijven of bel
len naar de Voorlichtingsdienst van de HBO-
Raad Postbus 123, 2501 CC Den Haag, tel.
070 - 624951toestel 15.
dingen
arbeid
Toch nog maar een korte uitleg over de HBO-
Raad. De taak van deze raad is de minister
van onderwijs te adviseren over maatregelen
vóór en wetten in het HBO. In de HBO-Raad
zijn verschillende secties vertegenwoordigd
voor de verschillende soorten onderwijs (bij
voorbeeld de sectie Hoger Technisch Onderwijs
en de sectie Hoger Agrarisch Onderwijs).
Daarnaast kent de raad een aantal commissies
die betrekking hebben op een onderwerp waar
elke HBO-instelling mee te maken heeft.
Het bestaan van een landelijk orgaan voor hogere beroepsopleidingente weten de
HBO-Raadzal veel mensen binnen en buiten het HBO bekend zijn. Vat aan deze raad
een Commissie Vrouwenemancipatie verbonden is, weten er waarschijnlijk heel wat
minder. Wat deze commissie vanuit welke doelstellingen doet, plus wat zij vermoede
lijk bereikt of juist niet bereikt in Tilburg, kan je lezen in dit artikel.
Andere betrokkenen zijn de docenten en stu
denten op de HBO-instellingen. Voor wat betreft
Tilburg, lijkt het alsof zij voor het grootste
gedeelte niet op de hoogte zijn van zelfs maar
het bestaan van de Commissie Vrouwenemancipa
tie. Dat is vreemd omdat de HBO-instellingen
alle publicaties van de commissie toegstuurd
krijgen. Maar uit het onderzoekje dat ik heb
gehouden blijkt dat zeker de helft van de
Tilburgse opleidingen zich niet herinnert ooit
iets van de commissie ontvangen te hebben.
Zouden ze wel publicaties gekregen hebben, dan
waren die of in de bilbliotheek of bij de di
recteur terecht gekomen. Opleidingen die nog
wel weten dat zij publicaties ontvangen hebben,
hebben dezelfde gedachten over plek waar ze
thuis horen: of bij de directeur of in de bi
bliotheek. Op de vraag of zij wel eens wat met
de voorstellen/adviezen van de commissie ge
daan hadden, was het antwoord ontkennend. Al
leen op de Pedagogische Akademie gebruikt de
leraar maatschappijleer het materiaal af en
toe in zijn lessen.
De reactie van de directeur van de Akademie
voor Lichamelijke Opvoeding was frappant.
"Nee, ik kan met niet herinneren ooit iets
van die commissie gekregen te hebben. Maar
wij zijn hier wel heel geïnteresseerd in
emancipatie. Op deze akademie zitten namelijk
veel dames, zoals wij ze hier noemen."
Eén van die commissies is de Commissie Vrou
wenemancipatie. Zij bestaat uit twaalf vrou
wen en één man, die de verschillende secties
in het HBO zoveel mogelijk vertegenwoordigen.
De commissie hanteert de volgende uitgangs
punten
- vrouwen hebben een maatschappelijke achter
stelling zolang zij niet in staat zijn door
beroepsarbeid economische zelfstandigheid
en onafhankelijkheid te verkrijgen.
- sexe is in feite bepalend voor de manier
waarop het individu aan haar/zijn omgeving
vorm kan geven.
Deze uitgangspunten bepalen de twee doelstel
lingen van de commissie:
- meisjes en jongens zullen, niet alleen in
theorie, maar ook in de praktijk, gelijke
toegang moeten hebben tot alle vormen van
(Hoger) Onderwijs.
- het onderwijssysteem moet vrouwen en meis
jes alle mogelijkheden bieden om zich de
die in het systeem van de betaalde
gevraagd worden, eigen te maken.
In haar driejarig bestaan heeft de commissie
ter verwezenlijking hiervan een aantal deel
rapportages geschreven - waarin zij dingen
signaleerde en adviezen deed - en een samen
vattend verslag met een groot aantal concrete
aanbevelingen. De deelrapportages gingen on
der meer over kinderopvang in het HBO, sexe-
afhankelijke/sexe-onafhankelijke onderwijskeu-
ze i nhet HBO en de stage van studentes. In
het samenvattend verslag (getiteld Emancipa
tie in het HBO, tussen rede en verbeelding)
staan de belangrijkste aanbevelingen uit de
deelrapportages en wordt een beeld geschetst
van de situatie van meisjes en vrouwen in het
onderwijs en van het stadium van emancipatie
in het HBO.
Dit verslag is trouwens het laatste van de
Commissie Vrouwenemancipatie, die rond septem
ber opgeheven wordt. Zij heeft gedaan (onder
zocht, geconcludeerd en op schrift gesteld)
waarvoor zij in het leven was geroepen en
vraagt nu alle betrokkenen haar adviezen zo
snel mogelijk op te volgen.
Eén van die betrokkenen is de minister van
onderwijs. Hij heeft inmiddels besloten om
sommige dingen wel te laten doorgaan en andere
niet. De secretaris van de commissie, mevrouw
Hendriks, is niet ontevreden over zijn keuze.
"Deetman heeft vooral de dingen die het minste
geld kosten goedgekeurd. De film/video over de
keuze van meisjes voor een bepaalde HBO-instel-
ling zal bijvoorbeeld wel gemaakt worden. Wat
niet doorgaat zijn tien experimentele projecten
vrouwenstudies aan verschillende opleidingen,
die elk een ton hadden gekost. Maar die projec
ten waren misschien toch al geen succes géwor
den
b o
0 k o
0 F o
0 b o
O 0 B O
K
k<.°J
Q\
q V
o